Bilnavigering till Tattoo

Diskussion i 'Tattoo' startad av Cyanopsis, 14 nov 2009.

  1. Cyanopsis

    Cyanopsis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nu har jag suttit en hel natt och tittat på bilnavigeringsprogram som funkar på Tattoo och kommit fram till följande.

    AndNav2: funkar men segt om man låter den ladda ned kartan medan man kör. Sökte efter en gata men då fastnade den i sökningen. Det går att ladda ned en sverige-karta och köra lokalt. Lär funka bättre då. Bästa gratisalternativet, men inget jag lär använda ändå. Bökigt och trist att vyn bara är uppifrån.

    Nav4All: Ser ut som skit. Förpestade min Droid.

    CoPilot. Den senaste versionen fungerar (tidigare fastnade man i installationen). Men det finns ett gäng problem. Det finns ju inte i market för det första och i en bukt nära dig finns inte rätt version. Det borde gå att beställa denna:
    http://www.expansys.com/p.aspx?i=187073
    men man skulle så klart vilja testa först.
     
  2. Cyanopsis

    Cyanopsis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Liten uppdatering där... CoPilot funkar visst! Samtidigt som man navigerar kan man också använda Tatton för steka ägg!
     
    Last edited: 14 nov 2009
  3. Cyanopsis

    Cyanopsis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Liten uppdatering 2: Det finns ett annat professionellt program som heter Sygic Mobile Maps som i det hela taget verkar mycket bättre än CoPilot, och det funkar på Tattoon. Det är snabbare och snyggare och funkar i landskapsläge (CoPilot såg förjädra illa ut om man vred telefonen). Detta blir nog min navigator!
     
  4. Cyanopsis

    Cyanopsis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag fortsätter fylla på min egen tråd här då den trots allt verkar ha lite läsare.

    Även programmet WisePilot funkar. Det har dock inga kartor på telefonen utan laddar ner kartmaterial medan man kör. Finns fler problem med det, bland annat så går det så klart segare men framförallt så kan det bli hutlöst om man kör omkring utanför sveriges gränser. Trafikavgiften på telefonen kan ju barka av åt fanders. Dock är man ju alltid väldigt uppdaterad när det gäller kartmaterialet.

    Ett problem som verkar vara en issue är huruvida gpsen fortsätter att snacka om det skulle börja ringa. Sygic fixade inte det så när sambon ringde fortsatte en annan kvinnoröst att snacka i bakgrunden. Kan bli lite svårt att förklara att nån annan tjej säger "Fortsätt kör".. hmmmm
     
  5. hiro

    hiro Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    147
    Mottagna gillanden:
    10
    Telefon:
    Note 9

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Note 9
    Jag följer med intresse denna tråd. Tack för att du delar med dig!
     
  6. Cyanopsis

    Cyanopsis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Programmet NDrive, som också är professionellt verkar inte funka. Går inte ens att starta (vilket ju är ganska ovanligt - ofta när det är inkompatibilitetsproblem med Tattoon går ju programmet ofta igång men visar sig obrukligt).

    För övrigt har jag beställt en bilhållare för Tattoon via Ebay (6 pund, ingen frakt). De officiella via HTC är ju svindyra. Det blir enklare att utvärdera när jag inte behöver hålla i mobilen när jag kör.
     
  7. axelwf

    axelwf Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 nov 2009
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tjena Cyanopsis och tjena forumet (första posten)!

    Jag vill skjuta till mina erfarenheter av navigering på tattoo. Jag har testat Sygic Mobile Maps och Copilot. Bägge funkar bra! Jag föredrar utseendet hos Copilot och röstinstruktionerna i det programmet också.

    Precis som du säger så funkar inte landskapsläge i Copilot (version nånting.444), men har man telefonen i hållare så är det ju ändå inte så intressant!?!

    Apropå hållare, jag köpte en universal på clas ohlson för ungefär en hundring till min förra telefon och den tycker jag funkar utmärkt. Sitter stabilt i rutan och har en vinklingsbar arm. Finns i två varianter med olika längd på armen.
     
  8. Cyanopsis

    Cyanopsis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag vill föra in Google Maps bilnavigation i den här tråden. Är det fler än jag som installerat nya maps på det sätt som beskrivs på Swedroids första sida (idag)? Allt går att nå via Market även på Tattoon, men när jag ska navigera säger programmet att det inte finns någon rutt.
     
  9. e1520

    e1520 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 okt 2009
    Inlägg:
    81
    Mottagna gillanden:
    4
    Telefon:
    Oneplus 3T

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Oneplus 3T
    Skiter sig för min del med på den punkten.
    Förutom det så ser det lovande ut iaf.


    //E1520
     
  10. Cyanopsis

    Cyanopsis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Med den patchade "no root" apk'n gick det lite annorlunda - dock inte bra. Den kom då förbi ruttproblemet men kraschade istället.. jag såg att den började räkna ut rutten, men det hjälpte inte.
     
  11. Cyanopsis

    Cyanopsis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    I övrigt har jag övergivit Sygic nu. Jag åkte en sväng på 6 mil och tog en annan rutt än den föreslagna - då vägrade Sygic att räkna om rutten utan tyckte att jag skulle göra en u-sväng. Detta fortsatta hela vägen till min slutdestination - dumt att vända tillbaks när man nästan är framme. Tycker fortfarande att Sygics utseende är bättre, men det är väl bara yta då. Därför är det tillbaks till CoPilot. Det som jag tycker är störande med båda programmen är att man inte kan navigera utan destination.. ibland känner man ju till vägarna urbra, men vill ändå ha navigatorn på. Bra på mörka kvällar då man bättre kan planera omkörningar. Wisepilot har det dock.

    Det andra som funkade dåligt under min hemresa med CoPilot var kontakten med satelliterna, som dippade ganska ofta. Dock tror jag knappast att det var programmets fel utan telefonens. Jag hade min vanliga Navigon igång samtidigt, och den tappade inte signalen nån gång. Jag gissar att det har med antennen i telefonen att göra. Någon med samma erfarenhet?
     
  12. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 056
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Förstå inte riktigt vad du menar i sista stycket men i Copilot kan man ju bara kryssa bort frågerutan om destination etc så visar den ju var man är och man ser var fartkamerorna är om det nu är det du menar.
     
  13. Farmfield

    Farmfield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Jag håller tummarna för att TomTom löser navigation för Android... Vi har 2st TomTom-maskiner i firman - en hyfsat ny & en gammal tjock-TV-liknande harv - och dom är bägge fullkomligt briljanta i allt från navigation till handsfree & jag vet inta vad... Och TomTom på Iphone är förresten kanonbra det med... Så jag väntar mig inget annat än samma till Android inom kort...

    :D https://swedroid.se/tomtom-for-android-pa-vag :D
     
  14. Cyanopsis

    Cyanopsis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Jag är en idiot! Tack för tipset!
     
  15. Cyanopsis

    Cyanopsis Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 okt 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Nu har jag löst Google Navigator! Det går ju inte att ordna så som det står i beskrivningen här på Swedroid, utan man måste installera den patchade no-root apk'n. Efter det blir det krångligare. Om allt går som det ska kommer man efter att man sökt upp en destination i Nav Launcher till en kort sekvens där navigatorn ritar upp en rutt, men att programmet krashar (programmet som krashar slutar på "m4ps"). Till det luriga.. vissa gånger man gör det här går det faktiskt en liten stund innan krasch - då skall man trycka meny-knappen och stänga av allt ljud. Däri ligger problemet. Dock är jag inte helt säker på att alla upplever detta, utan det kan ha med lokalisering att göra. Jag har ändrat min Tattoo till att ha svensk lokalisering, varför det kanske blev lite konflikt med den engelska röstsyntesen i navigatorn.. jag vet inte.
     
  16. Sushiman

    Sushiman Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 nov 2009
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Samma sak händer mig...
     
  17. Farmfield

    Farmfield Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    1 002
    Mottagna gillanden:
    54

    MINA ENHETER

    Har tidigare skrivit om att TomTom släpper sin navigator till Android inom kort - men dom är inte dom enda, även Navigon skall tydligen släppa sin mjukvara till Android inom kort. Vi har ju två TomTom-GPS'er i firman och jag är lyrisk över dom, men efter att ha sett en jämförelse på IDG skulle jag nog satsa på Navigon i mobilen, den verkar betydligt mer lättanvänd än TomTom. Lär mer här: http://www.idg.se/2.1085/1.244714/navigon-vs-tomtom---den-harda-navigatorkampen

    Probbet med Google's navigation är att dom knappast lär släppa den internationellt innan röststyrningen klarar språken - t.ex. svenska då - och det kan ta tid... Och det är officiellt jag tänker då, inte möjligheten att ful-mekla in den bakvägen - vilket jag skulle göra direkt om det gick på Hero'n, hehe...
     
  18. axyz

    axyz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2009
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej. har en fråga angående vad det kostar att använda gpsen i telefonen. runda slingor.
     
  19. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 630
    Mottagna gillanden:
    44 568
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Att använda GPS-enheten i telefonen kostar ingenting, det är helt gratis.

    Det finns en mängd olika navigationsprogram att välja emellan, men ett av de billigaste heter Co-Pilot Live (som också nämns i tråden ovan) och kostar väl mellan 300-400 kr för Nordenkartorna. Inga avgifter tillkomer därefter.
     
  20. axyz

    axyz Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 nov 2009
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar!