SJ tågtider

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av sandos, 19 sept 2009.

  1. softarn

    softarn Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 mar 2010
    Inlägg:
    361
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Det är väldigt bra med flera appar som gör samma sak eftersom det skapar konkurrens vilket leder till att apparna blir bättre.
     
  2. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Nu är jag iofs ganska säker på att delayed är äldre än train info men däremot finns det en train tracker som nog fanns innan delayed ;)

    Har train info fått widgets för övrigt? Sedan verkar man inte kunna ha genvägar till stationer på home-screen. Så nja appar gör ofta saker lite annorlunda.
     
  3. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Varför ha Playstation 3, Xbox 360 och Nintendo Wii? Varför ens ha konsoler när det finns PC? Varför ha ett så stort utbud av TV-apparater? Varför ha ICA, Konsum, Lidl och så vidare? Varför ha iPhone när HTC Desire finns? Varför ha Firefox, Internet Explorer, Chrome och Opera? Varför ha Winamp, Windows Media Player och Spotify? Varför ha Mac OS, Windows 7 och Linux?

    Du som konsument vinner endast på att det finns flera likvärdiga applikationer för då utvecklas de snabbare. Förstår inte hur man kan klaga. Ladda ned en och behåll den? Vad fan är problemet. Stackars dig... du kan välja mellan olika program.
     
    Last edited: 7 jul 2010
  4. Arias

    Arias Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jun 2010
    Inlägg:
    483
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Train info har inte fått widgets än, men det är på G om jag inte misstar mig.

    Helt klart bra med flera alternativ, smaken är som baken :cool:
     
  5. mabl

    mabl Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2009
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Sony Xperia Z5 Compact
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Y GT-S5360
    Info:
    Privata numret. KANONNALLE!
    OT: Jag synar myten att man som konsument _alltid_ vinner på konkurrens.

    Open source-fallet: antalet utvecklare som är intresserade av en given problemställning är begränsat. Har du tre OS-projekt igång så fördelas resurserna och utvecklingen går då snarare långsammare när varje projekt måste uppfinna sin egna variant på samma problemlösning/ny funktion. Visst apparna kanske får lite olika användingssätt/ui-principer och passar olika personer bättre eller sämre. Men den tid som går åt till överlappande utveckling skulle istället kunna poolas ihop för att koda EN app som är inställningsbar så att olika sätt att använda appen är möjlig.

    Proprietär-fallet: Två appar, en lyckas "patentera" en funktion, den andra en annan funktion. Du som användare måste välja läger/funktion eller bråka med två samtidiga. Eller så slänger ena app-tillverkaren med den omtvistade funktionen och så rinner massa resurser ner i juristkvarnen. Inte heller särskilt bra för slutanvändaren.

    Argumentet att appar utvecklas snabbare kanske stämmer generellt, men är det verkligen bra? Vill jag ha lull-lull-funktioner som är framhastade bara för att agera selling point över konkurrenter? Nej, ge mig en app som är omgiven av en stark open source-community som drivs av nyfikenhet och självintresse, koda för att själv använda.
     
    Last edited: 19 jul 2010
  6. yayayay

    yayayay Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 okt 2009
    Inlägg:
    1 080
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Du pratar ju helt ur kontext?
     
  7. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Problemet är att utvecklare är lata och inte orkar lära sig andras kod/anpassa sig. Så därför fastnar man gärna i sin egen kodbas. :)
     
  8. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    För intresserade, om det finns någon förutom den enda som nyligen rapporterade buggar så finns en ny version ute med lite (kritiska) buggfixar och en ikon.

    [​IMG]

    Bara för att teasa, helt i onödan, så har jag en nästan färdig hemkokt server för push-notifikationer.
     
  9. Ayn

    Ayn Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jan 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ingen FC mer, härligt! Då slipper jag använda Train info ;)

    Sandos, du kan bara ana hur mycket tid din app besparat mig, speciellt när tågen gått som de gått i vinter!

    Två saker som jag tänkt på som skulle göra appen i princip perfekt för min del...
    - Parsa HTML:en för meddelanden som visas t.ex. för inställda tåg. Som det är nu ser det ut t.ex. så här:
    Kod:
    Inställt Stockholm-Nyköping<br>SJ Regional, Buss ers.<br><a href="http://mobil.sj.se">Kontakta SJ</a></br>
    Antingen att man helt enkelt plockar bort alla taggar med innehåll och allt, eller att saker och ting översätts på nåt vis...

    - Visa vilken tågtyp det handlar om. Kan tänka mig att det blir lurigt dock, för appen hämtar från http://m.trafikverket.se/TAGTRAFIK om jag inte missminner mig?...och där finns ju inte den infon på översiktssidan. Tyvärr. Men det vore trevligt och mycket praktiskt för oss som pendlar från Stockholm och det finns en massa X2000-tåg som vi måste tänka bort i listan eftersom man inte får pendla med dem :)

    Och en till liten grej som spelar mindre roll egentligen, men ändå:
    - Ikonen för delayed blev ju finfin! Däremot används den inte för Delayed-shortcuts. Det vore fint om det var så.
     
  10. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Håller med om detta.

    Aaah, detta var ett obekant problem för mig då Västerås inte föräras X2000! Detta skulle förmodligen lösas iom att jag vill gå från parsning på mobilen öht, då skulle man kunna ta vanliga sidan och skrapa. Dessutom verkar de ha gjort mobilsidan mer lik den vanliga också iom övergången till trafikverket tror jag.

    Jo, jag vet att det är så men har inte orkat ta tag i det. Shortcuts är ju det enda jag använder för tillfället själv. Ikonen är en freeware-ikon som jag hittade :)
     
  11. kcabneits

    kcabneits Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tackar så mycket för denna suveräna app!! :)

    Insåg dock att widgeten (testat 4x1) inte visar om ett tåg är inställt.
    Det finns med på listan, men att det bara inte står något spår...
     
  12. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Widgeten ska nog visa inställda, trodde jag iaf. Jag använder inte själv widgeten dock.

    En kommentar om saknade spår: tåg kan ha saknade spår utan att vara inställt! Jag har alltid tolkat "kommentarstext" som att tåget är inställt och inget annat. Och jag såg nyligen ett tåg utan spår men som inte var inställt, så det är inget jag kan lita på tyvärr.

    Jag kan ta en titt på om widgeten visar rätt i dagarna kanske, jag har lite småändringar också. (Ingen som märkt att layouten är trasig eller är det bara min telefon?)
     
  13. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    En funktion, som jag skulle vilja ha, som jag saknar i alla tågappar än så länge är att om man väljer 2 stationer, säg Stockholm - Arboga så skulle jag vilja att appen listar alla avgångar från stockholm till arboga, och från arboga till stockholm. Alla andra avgångar från stockholm är jag inte intresserad av. Man skall ju självklart se föreningar, inställda tåg och hela den biten också, och gärna i en widget.

    Det fans en riktigt gammal app som kunde detta, kommer dock inte ihåg vad den hette, men den utvecklas inte längre. Den hade dock en brist, tåg som gick från stockholm till arboga kunde ha en annan slutdestination, tex Hallsberg, Örebro, Göteborg mf.

    Så skulle detta gå att fixa till så skulle jag nog tom kunna hala fram plånboken och betala för programet.
     
  14. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det är väl så favoriter är tänkta att fungera här. Tyvärr fungerar det endast med slutstationer, tåg som åker vidare efter Arboga i detta exempel kommer inte synas.
     
  15. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    ok, jag trode att "favoriter" mer var som en genväg till stationer som man ville kolla på... men om det gick att få till så man får se även tåg som åker vidare skulle det ju vara toppen...

    Just nu har jag stockholm C och arboga som favoriter, och när jag lägger till widgeten så ser jag 13:20 avgången från arboga till stockholm 3 gånger... Tyvärr så är det väl svårt att få något bra "resultat" hur det faktiskt fungerar nu när SJ har såpass mycket strul...
     
  16. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Hmm, jag trodde den buggen var borta. Har du provat att ta bort appen och installera om senaste?
     
  17. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag scannade koden som är i inlägget ifrån 2010-12-09, 22:16. Jag avinstallerade dock inte den gamla versionen...

    Nu ser jag även i widgeten tåg som går från arboga till örebro, så det verkar ju som att den listar alla avgånger som är ifrån de stationer som jag valt som favoriter.

    Hade glömt att sätta "mål" på mina favoriter, det var därför jag såg avgångar som jag inte ville se. Men widgeten strular i vilket fall fortfarande. Skulle det vara möjligt att göra den "scrollbar" ?
     
    Last edited: 27 dec 2010
  18. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det kan nog vara en bugg, det ska inte fungera så.
     
  19. look2

    look2 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2010
    Inlägg:
    500
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Som sagt, jag hade glömt sätt "mål" kan ha varit det som gjorde att jag såg avgångar som jag inte ville se. Ang widgeten så är det en inställd avgång som visas om och om igen, så det kanske är därför?
     
  20. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har faktiskt inte provat widgeten på länge så det kan finnas buggar kvar där.