Tablets för Dummies

Diskussion i 'Övriga tablets' startad av Methaniel, 17 dec 2010.

  1. Methaniel

    Methaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag har suttit på detta forumet och stökat runt bland trådar och försökt bli lite insatt i Android tablet djungeln, jag har inte lyckats men i alla fall kommit en bit på vägen.

    Jag tar tacksamt emot allt ni vill att jag ska lägga till här, skicka helst ett PM.

    Tänkte slänga ihop en liten tråd med lite länkar och citat från både Swedroid och andra forum som kanske gör det lite enklare för framtida tablet spekulanter. I den här första tråden går jag igenom lite generellt vilka kategorier det finns av tablets och tar några exempel på tablets på både den internationella marknaden och den svenska.

    I Post 2 här nedanför finns en noggrannare genomgång av tablets med specar, länkar till recensioner och en del egna reflektioner.

    Först och främst ett par länkar med bra info:
    • Slatedroid är det största forumet runt android tablets. Här finns allt från nybörjar guider till Custom roms. Om du ska köpa en "Kina Tablet" ska du hoppa in här först och kolla info om den.
    • Android Tablets är ett lite mindre forum med info om tablets, här kan det vara enklare att hitta basinformation om tablets men det är inte lika djupdykande och stort som Slatedroid.
    • Archos Fans Är som det låter ett forum dedikerat till Archos tablets.
    • Väljer att inte lägga in länkar till Modaco, XDA m.f.l eftersom det redan finns länkar dit på tusen andra platser på detta forum. Och om man har ett behov av det som finns där kan man adressen.

    Så vilka tableter finns det då? Hur många som helst!
    Men låt oss börja med att lista några som finns tillgängliga i svenska butiker.
    • Galaxy Tab En 7" Tablet från Samsung, svindyr. Men den funkar! Finns hos 3, Telenor m.fl
    • Archos 70 8/250GB En 7" Tablet från ett franskt företag med Android 2.2 Teknikmagasinet/Dustin
    • Archos 101 8/16GB En 10.1" Tablet från samma företag med Android 2.2 Teknikmagasinet/Dustin
    • Toshiba Folio 100 En 10.1" Tablet med 2.2 Tegra 2 Processor och många barnsjukdomar. Siba/NetOnNet
    • Kendo M7 En 7" Tablet från Expert med Android 2.1, Svag hårdvara och är inte direkt värd att köpa annat än för att ha som leksak.
    • Limited Labet 7CK100 Ungefär samma som ovanstående fast från Siba.
    • Yootab 7001 en 7" tablet som felaktigt marknadsfördes som en platta med kapacativ skärm på Pixmania.
    Av dessa finns det väl egentligen ingen (utom Galaxy Tab) som kan rekommenderas för en användare som vill ha något som bara funkar.
    Archos lyckades sabba sina tablets totalt genom att stressa fram en 2.2 uppdatering men verkar vara på väg att lösa en del av problemen. Om man verkligen vill köpa en platta nu som funkar rätt bra till ett rimligt pris är det Archos om man ska följa det som skrivs på forum.
    Toshiba Folio 100 dras också med en hel del problem.
    Sibas och Experts plattor är billig skit som stressats fram av respektive kedjas inköpsavdelning efter att Aftonbladet skrivit att surfplattan blir årets julklapp.

    Vad kommer då?
    Jo tablets med Tegra 2 processorer, kapacativa skärmar med genomarbetad design, hårdvara och mjukvara.
    • Notion Ink Adam Hypad till skyarna av Notion Ink själva och en stor skara fans. Vissa sajter hävdar att allt är en stor blåsning, tiden får utvisa det. Om den här tableten lever upp till hypen så kommer den att bli otrolig. Här finns 2 korta filmer från Notions Ink där man visar upp vissa funktioner. Release??? Februari(ish) Går förbeställa nu.
    • ZTE Light Inte så mycket är känt om denna ännu, men den kommer dock från ett företag som har lyckats bra med sina mobiltelefoner. Det återstår att se vad den kommer prestera. Release???
    • Motorola Everest Tegra 2 Honeycomb, 32GB minne, rykten och suddiga bilder florerar på internet. När den kommer är ännu okänt.
    • Och en massa massa fler.

    Vår tredje kategori är Tablets från Kina.
    Dessa finns i lika många utföranden och versioner som det finns kineser så det är inte lönt att räkna upp dem efter namn.
    Om du är intresserad av att köpa en tablet från Kina finns det dock några saker du bör tänka på.
    • Är du beredd att ägna en hel del tid åt att få din tablet att funka som den borde?
    • Finns det ett community bakom den? Detta kollar du enklast genom att leta upp ett par tablets som du tycker ser bra ut, skriv ner namnet på dem och vad de har för processor. Surfa sedan in på Slatedroid och leta upp dem en efter en och se hur mycket custom roms, fixes och liknande som finns att tillgå. ZT 180 är en av de populäraste och har en otrolig community som hela tiden spottar ur sig ny firmware/Custom Roms. Dock börjar den vara föräldrad hårdvarumässigt.
    • Vad vill du göra med din tablet? Klarar hårdvaran det? Stämmer specen som säljaren skrivit? Köp från en större site, Merimobiles är en av de sajter som jag litar på. Det blir lite dyrare att köpa från dem men det kan det faktiskt vara värt, hellre betala ett par hundra extra och få det man beställt än att betala $59 och inte få nåt alls!!!
    • Googla namnet på plattan och se om du hittar videorecensioner. Tänk på att exempelvis Shanzai sitter i knäet på Merimobiles, så ta deras recensioner med en nypa salt. Dock får man ju se hur menyer och själva tableten ser ut så det är värt att lyssna och titta på vad de har att säga.
      Om du ska köpa från Ebay, Alibaba eller liknande site, se då till att betala med PayPal så att du kan få tillbaka pengarna om du blir blåst!
     
    Last edited: 19 dec 2010
    Androiden, NoNick2, HBG och 19 andra gillar detta.
  2. Methaniel

    Methaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Här tänkte jag föra in de kända och testade tablets som är relevanata med en Spec, kort info och lite länkar. När det gäller Market så talar jag bara om den riktiga.
    Länk till info om hur man får Market att fungera kommer!
    Ska försöka få det att bli så lättöverskådligt som möjligt. Kom gärna med tips på layout.

    Archos 70
    • Android: 2.2
    • Processor: ARM Cortex A8 at 1 GHz with DSP
    • Skärmtyp: 7" Kapacativ Multitouch 800*480
    • 3G/WiFi: Nej/Ja
    • Market: Nej
    • Portar: USB, HDMI, Micro SD
    • Batteritid
      • Surf: 10h
      • Video: 7h
      • Musik: 36h
    • Övrigt: Bluetooth,
    Swedroidtråd

    Archos 101
    • Android Version: 2.2
    • Processor: ARM Cortex A8 at 1 GHz with DSP
    • Skärmtyp: 10.1" Kapacativ Multitouch 1024*600
    • 3G/WiFi: Nej/Ja
    • Market: Nej
    • Portar: USB, HDMI, Micro SD
    • Batteritid:
      • Surf: 10h
      • Video: 7h
      • Musik: 36h
    • Övrigt: Bluetooth
    Swedroidtråd

    Båda dessa ovanstående tablets dras med lite barnsjukdomar, mycket verkar vara löst med den senaste firmware uppdateringen dock. Jag väntar med att posta en videorecension tills jag hittar en med 2.2 och nyaste firmwaren eftersom en gammal skulle vara vilseledande.

    Galaxy Tab
    • Android Version: 2.2
    • Processor: 1.0GHz
    • Skärmtyp: 7" Kapacativ Multitouch 1024*600
    • 3G/WiFi: Ja/Ja
    • Market: Ja
    • Portar: USB, Micro SD
    • Batteritid:
      • Surf: n/a
      • Video: 7h
      • Musik: n/a
    • Övrigt: Bluetooth
    Swedroid Forum

    En dyr tablet som egentligen bara är en uppförstorad Samsung telefon, den går ringa med.

    Toshiba Folio 100
    • Android Version: 2.2
    • Processor: Tegra 2
    • Skärmtyp: 10.1" Kapacativ Multitouch 1024*600
    • 3G/WiFi:Ja/Ja
    • Market: Nej
    • Portar: USB, Micro SD
    • Batteritid:
      • Surf: 7 hours (65% web browsing, 10% video playback, 25% standby)
      • Video: n/a
      • Musik: n/a
    • Övrigt: Bluetooth
    Swedroidtråd

    En tablet som trots en bra spec verkar funka sisådär, de som använt den ett tag verkar överens om att den inte är värd pengarna. Dras med en hel del barnsjukdomar.

    Viewsonic ViewPad 7
    • Android Version: 2.2
    • Processor: Qualcomm MSM7227 @600MHz
    • Skärmtyp: 7" Kapacativ Multitouch 800*480
    • 3G/WiFi: Ja/Ja
    • Market: Ja
    • Portar: USB, Micro SD
    • Batteritid: 4-6h
    • Övrigt: Bluetooth
    Swedroidtråd

    Jag vet personligen inte mycket om denna, någon som testat/läst får gärna fylla på med lite info. Dock är det en rätt bra tablet men lite dyr med den processor som sitter i.

    Viewsonic G Tablet
    • Android Version: 2.2
    • Processor: Tegra 2
    • Skärmtyp: 10.1" Kapacativ Multitouch 1024*600
    • 3G/WiFi: Nej/Ja
    • Market: Tveksamt!?
    • Portar: USB, Micro SD, HDMI(tillval)
    • Batteritid: n/a
    • Övrigt: Bluetooth
    Swedroidtråd

    En tablet som ser väldigt lovande ut, men tyvärr verkar det som att de har sabbat mjukvaran i den. Källa
     
    Last edited: 19 dec 2010
    Androiden, erlend, leiden och 5 andra gillar detta.
  3. recman

    recman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2009
    Inlägg:
    343
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Grymt iniativ, ser verkligen fram emot fortsättningen. De till att få tyst på fyllegrannarna nu så gossebarnet får sova ;)
     
  4. Methaniel

    Methaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Så var grundtråden skapad, gossen sövd och grannarna verkar ha somnat de med. Jag tar tacksamt emot all info ni vill få in i denna tråden, dra iväg ett PM kommer att uppdatera den så ofta jag kan.
     
  5. Swedroidman

    Swedroidman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 nov 2010
    Inlägg:
    340
    Mottagna gillanden:
    50
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Realme GT Neo 2
    ROM:
    Global
    Tack för bra läsning !
     
  6. DrPontus

    DrPontus Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2010
    Inlägg:
    20
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Grymt bra initiativ! Det behövs verkligen en sammanställning av utbudet.
     
  7. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Nu vet jag inte om det är överkurs/spekulativt, men det vore kul att ha lite info om Honeycomb. Vilka av dagens tablets är klara för HC, vad 3.0 för funktioner som är unika för tablets?
     
  8. Methaniel

    Methaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jo det blir väl lite spekulativt, ska försöka surfa runt lite nån kväll och se vad jag kan skramla fram. Men prioriterar att få fram info om de tablets som finns och kommer under Q1 2011 just nu. Nog mycket det!
     
  9. ef98dpa

    ef98dpa Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 apr 2010
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Ser mycket bra ut. Tråden kanske borde heta något mer informativt som tex "Surfplattor för dummies" eller liknande, det var inte givet vad den handlade om och nu börjar det ju bli lite aktivitet i denna forum del så det är lätt att den försvinner.

    Jag gillar ju även om det är en liten innehållsförteckning i början om inläggen blir väldigt långa och eftersom du delat upp på två inlägg så kan det vara bra att redan i inlägg 1 informera vad som kommer i 2:an.

    Tack för ett bra initiativ!
     
  10. Oneiros

    Oneiros Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jul 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kanonbra tråd, tipsar om Viewsonic G tablet som det pratas om i den här tråden:

    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=27256

    10 tum, Tegra 2 och nåt helt annat än Viewsonics "viewpad"-serie. Finns tillgänglig i USA och går att privatimportera.
     
  11. Methaniel

    Methaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Bra tanke, ska fila lite på det!
     
  12. Methaniel

    Methaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jo det kommer komma en post om den, har bara inte hunnit kolla igenom specs och recensioner ännu.
     
  13. Stennan

    Stennan Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 dec 2009
    Inlägg:
    459
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Nästan så att den här tråden borde klistras och att det i andra posten länkas till trådar som handlar om respektive modell.
     
  14. Methaniel

    Methaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Japp ska ta och länka in de modellspecifika trådarna här på forumet, försöker hinna med det under dagen/kvällen/natten.

    Done, så fort jag lägger in en till modell som finns på forumet så slänger jag med en länk till Swedroids forum post.
     
    Last edited: 19 dec 2010
    Stennan gillar detta.
  15. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Den här tråden är det bästa som hänt sedan man startade forumdelen på Swedroid. Jag sitter varje dag och försöker bena ut skillnader/likheter och fördelar och priser.

    Jag är främst intresserad av en billig platta som, trots att den inte behöver vara ett prestandamonster, bör kunna hantera Gingerbread när den dagen kommer. Med andra ord bör den tableten ha en stark community i ryggen som kan tillhandahålla uppdateringar.

    Just nu verkar Archos 101 vara ett bra alternativ, bra pris och hyfsad prestanda. Jag gick in på Slatedroid men det var inte allt för lätt att förstå hur pass stor communityn bakom den är.
     
    Last edited: 19 dec 2010
  16. Methaniel

    Methaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    För Archos 101 skulle jag kolla in Archosfans istället som är dedikerade till just Archos. Det jag läst om den verkar peka på att det finns någon sorts kryptering som gör rootning problematisk.
     
  17. Exile82

    Exile82 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2009
    Inlägg:
    1 436
    Mottagna gillanden:
    168
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S20+
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4 LTE
    ROM:
    Custom
    Övrigt:
    Ticwatch Pro 3 GPS
    Kanon, tack för den infon. Då kanske man inte ska låsa sig vid en platta, utan vara öppen för fler alternativ. En tiotummare känns dock mer bekvämt så det ska jag sikta på!
     
  18. Zentric

    Zentric Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 sept 2009
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  19. Methaniel

    Methaniel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2010
    Inlägg:
    72
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag sitter och filar på lite mer tillägg och snyggare layout på tråden, men nu är det jul och sonen har lite kolik på nätterna så jag hinner inte uppdatera i den takt jag skulle vilja. Kom gärna med fler förslag på vad ni vill se i tråden så lägger jag till löpande!
     
  20. JonasE

    JonasE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2009
    Inlägg:
    152
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    En tablet som inte finns med i din lista men som jag tycker verkar intressant är

    Advent Vega

    * Android Version: 2.2
    * Processor: Tegra 2
    * Skärmtyp: 10.1" Kapacativ Multitouch 1024*600
    * 3G/WiFi: Nej/Ja
    * Market: Nej, orginal ROM. Ja, modaco ROM
    * Portar: USB, Micro SD, HDMI
    * Batteritid: 6.5hrs Full Video Playback
    * Övrigt: Bluetooth

    Ganska billig £249 men säljs bara i England och verkar sälja slut väldigt snabbt när den kommer i lager hos butiker. Skärmen ska ha bättre betrakningsvinkel än många andra billiga tablets.

    http://www.youtube.com/watch?v=2NHeRrEXh68
    Community och ROM utveckling hos Modaco
    http://android.modaco.com/category/474/advent-vega-vega-modaco-com/
     
    Methaniel gillar detta.