Ni som har köpt LG Optimus One P500

Diskussion i 'Optimus One' startad av Poptot, 31 okt 2010.

?

Är du nöjd med den?

  1. Ja, jag är väldugt nöjd med den!

    35 röst(er)
    70,0%
  2. Nej, jag är inte så nöjd med den!

    3 röst(er)
    6,0%
  3. Nej, skulle önka att jag aldrig skulle ha köpt den!

    12 röst(er)
    24,0%
  1. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Låter konstigt att det brusar för lite högre upp frågade jag om brus men den (tyvärr enda) som svarade upplevde inte brus.

    Vad använder du för hörlurar som gör att du hör detta brus? Testat med andra?
     
    Last edited: 16 dec 2010
  2. gorgias

    gorgias Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det brusar med alla mina lurar, från LG:s headset till Creative EP630 som låter utmärk annars. Det är som mest hörbart om man drar ner ljudet till noll och sedan höjer ett snäpp. Då hör man alltså själva innehållet väldigt svagt men bruset hörs tydligt. Bruset ligger sedan kvar på samma nivå även när du höjer volymen. Det blir alltså inte mer brus vid högre volym. Snarare hör man bruset mindre ju högre musiken är. Jag kan tänka mig att man inte ens tänker på det om man är ute på stan och rockar på lite högre volym. Då lär nog bruset drunkna i allt annat bakgrundsljud. Kanske är därför som vissa inte störs?

    Det skulle vara intressant tycker även jag att höra fler rapporter om detta. Det kan ju faktiskt vara fel må mitt ex. Det enda jag hittat vid googling är folk som har haft liknande problem med andra android-mobiler. En möjlig lösning är att köpa lurar med volymkontroll och sänka ljudet på dem samtidigt som man höjer på telefonen. Det kan tydligen få bruset att bli mindre framträdande.
     
  3. bumpas

    bumpas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 dec 2010
    Inlägg:
    36
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hej!

    Tänkte att någon kanske är lite intresserad av ytterligare lite tankar om O1:an som vi haft i familjen under nästa en vecka nu...

    Varför Optimus One?
    Jag har letat en tid efter en första smartphone till min sambo och efter mycket efterforskningar så blev det en LG Optimus One. Innan jag beställde så hade jag övervägt och ratat både X8:an och Blade:n. X8:an kunde inte konkurrera specifikationsmässigt tyckte jag, och min sambo tyckte inte om den (antar hon menade designen.. :-) ). Även om många fantaster tycker Bladen är bättre specifikationsmässigt så tyckte jag att det känns tryggare med en LG som redan har 2.2, är lovad 2.3 och som får bra recensioner nästan rakt igenom. Bladen är säkert en bra telefon, men ett företag som inte lyckas göra en hemsida som fungerar...jaja...

    Beställning/Leverans:
    Beställningen av den silvriga versionen gjordes genom Dustin för ca 2050kr (inkl frakt). Även om jag blev lite besviken då de uppdaterade ordern och hade en beräknad leveransdatum till 4/1 2011 så fanns den för uthämtning ca 5 dagar efter ordern var lagd (telefonen verkar inte kunna köpas hos Dustin mera, vet ej varför).

    Kontakter och import:
    Allting fanns med i kartongen och det var bara att starta och synka över kontakterna ifrån ett nyskapat gmail konto. Jag hade exporterat alla kontakter ifrån den gamla mobilen i flera vcf filer. Dessa kopierade jag in till en fil genom ett gammalt hederligt copy *vcf alla.vcf och sedan gick importen till gmail som en dans. Min sambo vet fortfarande inte om (och vill nog ännu inte veta) att allting synkas mot detta konto. Det får komma senare när tiden är mogen.

    Kontaktbug:
    Precis som flera recensioner så fick vi problem med att telefonen inte klarade av att hitta nummer i kontaktboken om de inte kom in precis så som det var sparat, men efter lite koll på nätet så visar det sig att det inte behövs en återställning av telefonen utan det räcker att ta bort alla google relaterade programs cachad information (det finns poster i olika forum som beskriver hur det ska göras) och sedan synka om kontakterna. Nu fungerar allt som det ska. Detta var väl det som jag tycker är dåligt då det är en modell i instegsklassen. Jag tror att många användare inte klarar av att lösa detta utan hjälp. Någon borde omedelbart lösa detta i O1:an mjukvara.

    Batteritid:
    Eftersom min sambo inte är intresserad av widgets som uppdaterar sig eller kollar email i telefonen så har hon inget surf på sitt abonnemang. Eftersom vi också rör oss på platser med bra mottagning så har jag testat med att stänga av 3G (tele2 abb) för att spara batteri för henne (hon är ju van med en telefon som räcker minst 4 dagar, och det är mest jag som leker med den hemma där jag kan använda trådlöst)

    Efter en hel del pill av mig och normal användning av min Sambo så är batteritiden helt ok. Det är inga problem att ha den 3 till 4 dagar med en laddning. Vi laddade den under natten för första gången, och efter att jag kollat på den precis nu så har den fortfarande nästan fullt batteri. Det som drar mest batteri är att den ligger i viloläge (radio funktionen måste ju vara på för att kunna ta emot samtal).

    Appar:
    Jag har inte gjort mycket förändringar alls. Det enda som egentligen inte är standard är att jag laddat in en ny SMS app, eftersom den som var standard inte gjorde notifieringar bra. Jag har testat GOsms (tror jag det var) efter att ha kollat lite efter recensioner efter handcent och en annan (ok, har inte kanske helt korrekta namn, men ni vet nog vilka jag menar).

    Det som jag funderar på att uppdatera med, men inte gjort ännu, är att få in ett annat querty tangentbord som har med våra svenska tecken, men eftersom det inte är några egentlige problem med det som LG skickar med så använder vi det.

    Slutsats:
    Det verkar vara ett bra val efter en kort stunds användande. En perfekt telefon storleksmässigt om det inte ska surfas hela tiden (vi har dator för det), och som ligger bra i handen, bra ljud vid samtal (ej testat andra media eller hörlurar) och bra batteritid!

    Min sambo har också börjat vänja sig med att skriva på en skärm, dra en slider för att svara (missade samtal i början för att jag inte berättat om sliden för att svara) och kommer nog inom tid utforska mer saker som musikspelaren och andra fördelar med en smartphone. Vi får se hur länge hon orkar med att jag pillar på den på kvällarna...

    Nu kanske jag också ska byta bort min tegelsten till X1:a... :-)
     
    yabosid och shcizo gillar detta.
  4. Poptot

    Poptot Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    1 316
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Bra recension!
     
  5. Aqualize

    Aqualize Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag verkar också ha problem med att den inte förstår alltid vem som ringer om inte numret matchar. Finns det länk till mer information? Jag vill dock inte ha mina kontakter synkade mot google utan telefonens inbyggda räcker.

    Gällande batteritiden kan jag säga att den räcker 1 dag. Då är det typ nog 3 timmar musikspelande över bluetooth samtidigt som det är surfande eller spelande. A.k.a. pendling. Det suger ur batteriet men bara det räcker för en dag så är jag nöjd.
     
  6. yabosid

    yabosid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    219
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A51
    Nån mer än jag som kommit i det läget att manuell inmatning av nummer i Dialern inte leder någonstans? Jag har installerat Dialer One och har inte längre problemet på bekostnad av att inte få mina kontakter syncade med te.x. facebook.
     
  7. gorgias

    gorgias Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det har hänt mig en gång att dialern slutade funka. Startade om telefonen och sedan inga problem. Det händer lite konstiga saker i bland tycker jag. Hoppas att det blir fixat med framtida uppdateringar. Sedan kanske man ska vara lite försiktig med att installera en massa appar som kan strula. Jag körde in Launcher Pro och lade upp en widget som följde med och då brakade helvetet loss. Telefonen hängde sig stup i kvarten. När jag tog bort widgeten igen så blev det lugnt.
     
    yabosid gillar detta.
  8. yabosid

    yabosid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    219
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A51
    Har en sjuhelvetes massa "system"-apps som säkerligen inte sammarbetar. Jag undrar på det finns någon ersättare för systemets Dialer eller om det är en process som inte går att ändra?
     
  9. Nummerskivan

    Nummerskivan Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2010
    Inlägg:
    1 165
    Mottagna gillanden:
    28
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    S23 Ultra vit
    Telefon 2:
    Väggmodell bakelit, 30-tal
    Telefon 3:
    Väggmodell plåt, 20-tal
    Dum fråga, men vad är dialer? Jag googlade på det, och får bara fram att det är ett program som ringer dyra samtal utan maskinens ägares vetskap.

    Jag tänkte först att det bara var funktionen för att ringa, men så verkar det inte vara, eller?
     
  10. gorgias

    gorgias Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jo själva ringfunktionen. Den hängde sig för mig så att det inte hände något när jag tryckte på luren för att slå numret som jag matat in.
     
  11. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Dial a numer = Slå ett nummer

    Helt enkelt där man skriver in numret i brist på bättre svenskt ord.
     
  12. yabosid

    yabosid Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    219
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S23 Ultra 512GB
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy A51
    Varit användare av ADW.Launcher sen dag 1 med min O1. Köpte/installerade ADW.Launcher EX idag - ville bara dela med mig och säga att den fungerar mycket bra.
     
  13. karthago

    karthago Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns inte smileys i telefonen eller bara jag som inte hittar det? Hur kan man lägga till eget meddelande ljud dem några få som finns i mobilen duger inte och volymen inte speciellt högt heller man knappt hör när man får sms.
     
  14. Aqualize

    Aqualize Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Med LGs portrait tangentbord så väljer man XT9 igång och trycker 2 eller 3 gånger på 1:an. Då får man val av några olika similies (som jag har för mig byts ut mot ikoner sen).

    Kanske byta meddelandesignal till något eget? Jag har ett Road Runner (en: wikipedia) som nästan skrämmer skiten ur mig när SMS-signal är på högsta.
     
  15. gorgias

    gorgias Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Fan min dialer har lagt av totalt. Det går inte att slå ett nummer och sedan ringa upp. Då stängs bara skiten ner. Har lagt in dialer one även jag men det känns trist. Om jag startar om tjänsten Samtal så funkar det att ringa i bland men inte alltid. Skumt problem.
     
  16. karthago

    karthago Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur byter man då för att jag hittar inte den funktionen. Ringsignal går att byta men inte meddelandesignal.Någon som kan visa vägen?
     
  17. gorgias

    gorgias Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag vill minnas att man lägger filerna i respektive mapp ringtones alarms notifications på minneskortet. Skapa dessa mappar om de inte finns. Sedan ska det funka att byta till dessa i inställningar->ljud. Det är väl notifications som gäller för meddelanden.
     
  18. gorgias

    gorgias Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nu har jag kanske löst problemet med dialern. Jag tog bort eniroappen och nu verkar det funka. Tror jag hade nån liknande nummervisarapp tidigare som kanske även den störde. Håller tummarna nu...
     
  19. Aqualize

    Aqualize Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 nov 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    /sdcard/media/audio/notifications
    Så har jag en mp3fil.
    Då dyker den upp i ljudinställningar->ringsignal för meddelande.
    Kan också vara bra att gå in i volymkontrollen ovanför och bocka ur "använd volymen på inkommande samtal för aviseringar" så man kan finlira det lite mer.
     
  20. karthago

    karthago Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack för infon.