Och vi har pepparkakor!

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av Zargoth, 18 dec 2010.

  1. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    jonaz gillar detta.
  2. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Installerade ardatdats rom från:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?p=9903089#post9903089

    Flashade med full wipe vilket resulterade i en bootloop efter tips från xda så installerade jag senaste cyanogenmod nightlyn och startade upp en gång och därefter flashade gingerbread utan nån som helst wipe.

    Nu till romen, Kamera fungerar ej men detta ska vara på gång enligt ardatdat. Häftiga animationen man sett från Nexus S när man stänger av skärmen finns.

    Gränssnittet är något segt och hackar här och där samt vissa grafiska buggar tex att skärmen blir helt vit i en app, återgärdas tillfälligt genom att snurra lite på styrkulan.

    Men i stort verkar de viktigaste funktionerna finnas och fungera.
     
  3. Thide87

    Thide87 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Är det bra då?
     
  4. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Beror på vad man tycker är en bra rom, den funkar och har inte hittat nån app som inte funkar till gingerbread än så länge. Men om man prioriterar att allt ska flyta helt perfekt grafiskt så är den inte riktigt där än.
     
  5. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

  6. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Den där är ganska värdelös för annat än att leka runt en stund tyvärr. :( Var ju dock rolig att testa när den kom. :) På grund av att Gingerbread gått över till att använda ARGB_8888 (32bit) istället för RGB_565 (16bit) (bakgrund) som tidigare för renderingen misslyckas Android att ladda OpenGL-biblioteket från Froyo. Detta skapar det märkbara lagg och grafiska problemen som uppstår vid varje start av en app (i princip varje typ av liknande animation). Lösningen som nyligen dök upp i CM-repon är att aktivera ett kompabilitetsläge som egentligen är tänkt för Motorola Droid som tvingar Android att använda samma bitdjup som Froyo. Detta tillåter drivrutinen att fungera som den ska med följden att allt renderas som det ska och lagget försvinner.

    Jag satte mig igår natt tillsammans med Fireburn i #cyanogenmod och knåpade ihop en version av Gingerbread baserad på det som då fanns i CM-repon samt testade fram vilka systemkomponenter (de som inte är open source) och Google-apps från Froyo som fungerade bra i Gingerbread också. Sedan blir det väl kanske till att leta fram korrekt deodexade versioner av Gappsen från Nexus S för att ersätta de få som inte fungerar redan. Resultatet är en i princip helt fungerande ROM (på min telefon i alla fall) bortsett från kameran. Passade även på att kompilera in svensk och engelsk ordlista i Gingerbreads tangentbord, vilket saknas i AOSP. Slängde upp den här nedan ifall någon annan vill ha lite omväxling i julruschen. :)

    cyanogen_passion-ota-eng-2.3-fireburn-fixed-signed.zip (Borttagen, se senare inlägg)

    gapps-hdpi-20101114-gb-signed.zip

    Kan förresten inte garantera att lokalisering via mobilmasterna fungerar eftersom det inte fungerar hemma hos mig sedan Telia pillade med masten nära. Tyckte att det verkade fungera på stan tidigare idag dock. Meddela gärna om det fungerar för er. :)

    All cred till Cyanogen och Team Douche som hittade bitdjups-fixen. :D

    Om någon får problem med Market 2.2.7 som inkluderats i gapps-filen får ni säga till så kan jag lägga upp en med en gammal Market istället. Den inkluderade ska fungera dock, både teoretiskt och för mig.
     
    Last edited: 22 dec 2010
  7. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    men vafan... varje gång jag ser denna tråden har nya inlägg så hoppar hjärtat 3 gånger extra! sedan läser jag och ser att vi ännu inte har någon 2.3 OTA :(
     
  8. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    +1. :)

    /Söder
     
  9. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag saknar inte OTA just nu. Visst, det vore ju nice att ha för uppdaterade drivrutiner etc. men i övrigt fungerar ju det som finns nu utmärkt. :)
     
  10. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    Jag hade inte sagt nej till ett mer enhetligt sätt för copy/paste, samt ett mörkare gränssnitt. Detta fast jag kör dark i CM redan. (Gillar Gingerbreads helt svarta notifybar samt mörka vid "menytryck".

    Någon som vet om dialern har fått t9-sök ännu?

    /Söder
     
  11. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Värdelös och värdelös, MicroMod777 har lyckats få ihop det väldigt bra och toppresterande grafik är inget man borde vänta sig innan OTA dykt upp.

    Hm.. vore intressant att pröva på en CM baserad pepparkaka, är kameran stendöd eller är det bara videoinspelningen som de andra GB romarna?
     
  12. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Du har rätt, "värdelös" var ett onödigt starkt ord. :) Jag menade mest att i alla fall min första version (dvs. modden av första builden från AOSP av Chris Soyars) som han baserade sin på inte lämpade sig så bra för dagligt användande.

    Just nu död men har inte kollat vad de gjort för att få igång den, eller snarare vilken fix ChrisSoyars implementerat. Det jag personligen irriterade mig på var att det blev en blandning av totalt flyt och extremt lagg, med mer av det sistnämnda. Blev liksom inte så mycket av en uppgradering. Nu ser jag att han lagt till en massa annat, inte bara plockat den jag lade upp tidigare mer eller mindre rakt av fast med lite gapps (inte för att det spelar mig någon större roll, är bra att det är någon som tar sig tid att pilla lite mer med den).

    Jag ska senare när jag får tid kolla och se vad de gjort för att få kameran att fungera, dvs. vilka ändringar som behövs för att de gamla drivrutinerna ska laddas korrekt.

    Ja, det var Gingerbread jag menade med "det som finns nu" och "ganska nöjd" som i att jag inte behöver sitta och F5:a diverse sidor och twitterflöden för att se om det dykt upp något. ;)

    Nej, förutom ett ansiktlyft fungerar den precis som förut.
     
    Last edited: 21 dec 2010
  13. chaval

    chaval Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2010
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kör på MicroMods 0.6 och måste säga att den funkar över förväntningar.
    Inget lagg eller buggar i UI, ringa, sms, camera (ej video) funkar utan problem.
     
  14. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nej ni har inte "pepparkakor", ni har en trasig pepparkaka som smakar konstigt.
     
  15. Emptydroid

    Emptydroid Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 dec 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    17
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Någon som vet när "Gingerbread" (Android 2.3) kommer till htc Desire Z?
    Riktigt sugen på att få det.....
     
  16. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Nej. Ingen vet, men i kvartal ett med lite tur.
     
  17. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Konstigt, min pepparkaka smakar pepparkaka fast den är lite kantstött
     
  18. falkinski

    falkinski Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    La inn 0.8, sjukt mysigt! Enda felet jag støtt på ær att nya Market ritas upp lite mærkligt, men det fungerar iaf. LauncherPro fungerar om møjligt ænnu snabbare och mjukare :)
     
  19. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ah, det var en enkel fix. Hade i min enfald trott att drivrutinerna i senaste cm-nightlyn innehöll de senaste drivrutinerna men så var tydligen inte fallet. Med kamerabiblioteken från FRG83 så började kameran fungera. Fixade lite annat också men med takten de uppdaterar just nu är det inte värt att ladda upp den knappt så någon får fråga i så fall.
     
  20. falkinski

    falkinski Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 aug 2009
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Ni pratar om någon CM baserad papparkaka, finns det (fulhackat)?