Skälig servicetid?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av coopdeo, 4 jan 2011.

  1. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag lämnade in min X10 före reparation (pga glappande USB-kontakt) till SonyEricsson i Lund den 15 december. De meddelade direkt att det kunde vara svårt att få mobilen lagad innan jul, vilket jag förstod. När jag idag hörde av mig till dem, för att höra hur det gick med serviceärendet, fick jag reda på att det kunde ta två veckor till. Då undrar jag - hur lång tid är egentligen en skälig servicetid på en mobiltelefon? Har SE någon policy för detta?

    Det är lite irriterande pga jag haft mobilen inlämnad en gång tidigare (till OnOff som skickade till Anovo) och jag hoppades att SE skulle vara lite smidigare. Men icke.
     
  2. inflamed

    inflamed Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2010
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Haft min inne 2 ggr. Båda tillfällen har den blivit utbytt. Extakt 30 dagar båda gångerna....fast lämnat in den på Telenor som skickat till Anovo o därefter till SE och sen tillbaka till Anovo o sen tillbaka till butik.
     
  3. Cyanide

    Cyanide Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker du att det tagit lång tid kan du gå till din återförsäljare och fråga om du kan göra en reklamation på servicen och få en ny mobil, det gjorde jag.
    Men då hade den varit inlämnad i typ 4-5veckor.
     
  4. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Är det någon som har koll på hur stor andel av dessa telefoner som går sönder inom ett år? Jag antar att det är en företagshemlighet.
     
  5. Westholma4t

    Westholma4t Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    1 378
    Mottagna gillanden:
    177
    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    VIMLA
    Telefon:
    Pixel 7 pro
    Telefon 2:
    Nexus 5
    Platta:
    Samsung tab s6
    Övrigt:
    acer Chromebook cp315-1h, mk802 HDMI.
    rätt intressant... även vilken färg dom har oxå. vill tro att de vita, som kom ut senare har klarat sig bättre... kan det stämma.. har själv en vit...
     
  6. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Minst 5 arbetsdagar och högst 10 arbetsdagar är policyn på sådant, om det inte kommit någon annan information. Efter denna tid kan man som kund kräva ersättning och förklaring varför. I ditt fall kan det vara så enkelt att de väntar på delar.
     
  7. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jo: den förklaringen fick jag. Men att behöva vänta i kanske över en månad på en mobiltelefon känns lite väl.
     
  8. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Skälig servicetid hos SE är 30 dagar. Har servicen tagit mer än 30 dagar har SE som egen policy att du ska reklamera servicen hos dom du lämnat in den och erhålla ett nytt saleskit.

    Det går till så här

    1. Du går till stället du lämna in telefonen
    2. Du gör en reklamation hos dom på lång service
    3. Dom gör i sin tur en reklamation mot SE
    4. SE godkänner reklamationen (dröjer allt från 2 timmar till 48 timmar)
    5. Återförsäljaren kontaktar servicestället (i 9 fall av 10 Anovo) Med den troligtvis godkända reklamationen om att erhålla ett nytt Saleskit från Anovo istället för din inlämnade.
    6. Anovo skickar ut Saleskit till ÅF som i sin tur kontaktar dig för att plocka ut din nya telefon.

    Är du en vänlig själ utan fula ord och andra otrevligheter mot personen hos Återförsäljaren som inte har något att göra med ditt ärende egentligen, kan du säkert be om att få plocka ut en ny telefon ur deras lager, så behåller dom saleskitet du ska få från Anovo (om nu telefonen inte är brandad eller liknande) Skadar inte att fråga..
     
    coopdeo gillar detta.
  9. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    delofson: Tack för informationen! Jag lämnade in mobilen hos SonyEricsson Experience Center i Lund och de skickade i sin tur den vidare till Deltaservice. Mobilen är köpt på OnOff. Är det fortfarande till återförsäljaren jag ska vända mig till eller ligger det nu hos SE Experience Center?
     
  10. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Där du lämna in den.

    Känns ju rätt betryggande att Se själva skippat Anovo som servicepartner :P Tror din telefon kommer va klockren om du får tillbaka din gamla om den lagats av Deltaservice istället för Anovo, med tanke på Anovos track record på reparationer :P
     
    Last edited: 5 jan 2011
  11. Pjuklarven

    Pjuklarven Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2010
    Inlägg:
    693
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Kan dom på Anovo ens nåt annat än att koppla in kabeln?
    Dom verkar ju skrämmande inkompetenta om man lyssnar på folks erfarenheter..
     
  12. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM
    Jaså, den informationen har jag aldrig fått. De flesta inlämningställen samt återförsäljare och kundtjänster säger det jag sa. Vad står den informationen? Har själv jobbat för HP en gång i tiden, och redan då var standardsvaret hos HP och andra företag 10 arbetsdagar, men ibland sa de 14. Jag har då alltid kunnat hävda detta och fått kompensation för det. Ingen som sagt att det inte stämmer? Och jag har lämnat in datorer, videoapparater och mobiltelefoner och andra saker på reparation, och som sagt aldrig någon som stoppat när jag krävt kompensation om det gått över 14 dagar? Gäller även SONY ERICSSON
     
    Last edited: 5 jan 2011
  13. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Två år på Phone House som Key Account-administratör samt även SE's kontaktperson för "känsliga" affärer.. med andra ord.. jag skötte deras köp av konkurrenters telefoner.

    Nu kan vissa ÅFs ha egna policys (TPH hade det inte, följde tillverkares policys)

    Där kan nämnas att SE var dom enda med denna service gentemot kunder.. Nokia, samsung osv tog det fall efter fall.. Oftast hann kunderna få tillbaka sina lurar av dessa märken innan reklamationsbeslut från deras sida va klara
     
  14. delofson

    delofson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Med gnäll kommer man långt är en gammal devis inom handelsbranschen. Du kan göra en reklamation från dag ett om du vill, har du tur beviljas den.. men uttalad praxis är dessa 30 dagar dvs 1 månad för SE.. Sen kan ju återförsäljare ta egna beslut.. Detta jag nämner är en reklamation gentemot tillverkaren direkt.
    Men.. som sagt.. ÅF kan ta väldigt många egna beslut.. är ju helt upp till dom om dom går med på kundens krav, och sen tar kostnaden själva eller tar den vidare i sin tur senare mot tillverkaren eller servicestället.
     
  15. Gleenquagmire

    Gleenquagmire Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 apr 2010
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Har hört 90% men det låter helt jäkla otroligt. Fast med dom hårdvarufelen som finns så kanske det inte är långt därifrån.
     
  16. dragontrumpetare

    dragontrumpetare Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 maj 2010
    Inlägg:
    3 671
    Mottagna gillanden:
    331
    Telefon:
    SONY Xperia 10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    SONY Xperia 10
    ROM:
    Original Stock ROM

    Ok, kan ju stämma, men tycker det konstigt, har inte precis gnällt. Bara låtit väldigt säker på min sak, så de trodde mig nog bara... he he.
     
  17. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har fortfarande inte hört något nytt om mobiltelefonen så jag skickade ett meddelande till butiken och undrade om det gick att få en ny mobil alternativt att jag kunde häva köpet. Får se hur det går.
     
  18. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Som kund reklamerar man väl varan man köpt hos butiken man köpt den av, hur butiken sen löser det med tillverkaren är väl inget som rör kunden.

    Men jag förstår att butiken gärna vill ha grönt ljus från tillverkaren för att slippa stå där med ev. kostnad själv..
     
  19. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Fick nu följande från SE:
    "Om vi inte får ett besked från verkstaden inom två dagar så reklamerar vi den. Vänligen bifoga kvittot till mig om du inte hört något tills på måndag.
    Vill du häva köpet ska du vända till din återförsäljare, dvs där du köpte den. Det är upp till inköpsstället att avgöra om du får häva köpet eller ej. Vad jag kan se, så är den inte köpt här."

    Vad menar de med "så reklamerar vi den"? Att jag får en ny?
     
  20. MyDroid

    MyDroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 maj 2010
    Inlägg:
    40
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Vänd på siffrorna, dvs. 10% returer och 90% ok så kommer du närmare sanningen. Sen kan det naturligtvis skilja mellan olika modeller.

    En mobiltillverkare skulle inte ha råd med 90% returer... förutom möjligtvis Apple som sitter på enorma marginaler.