Tasker - "Jag vill ha hjälp-tråden"

Diskussion i 'Applikationer' startad av TpS, 10 nov 2010.

  1. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Du ska skriva "!reboot" utan citationstecken. ! före kommandot betyder att du måste ha rootaccess för att kunna köra det.
     
    Ekofasc gillar detta.
  2. besa

    besa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Har precis börjat leka med tasker.
    Jag försöker få en sak att fungera men det vill inte som jag vill..

    När jag startar webbläsaren så vill jag aktivera datatrafik.

    Jag vill även att datatrafiken ska avaktiveras 1min efter att skärmen släcks, OM inte spotify eller bandit appen är igång.

    Hjälp behövs ;-)
     
  3. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Grattis till valet av Tasker!
    Sakerna du vill ha gjort är fullt möjliga, men först en varning. Jag har fått för mig (rätta mig om jag har fel) att användandet av appar som triggers är mer strömförbrukande än andra saker. Detta för att Android skickar ut signaler när något händer (tex när skärmen släcks) till alla applikationer som vill ha informationen. Men när det gäller att kolla om program är igång måste Tasker själv kolla (polla) om programmet är körande. Detta gör Tasker var 3e sekund som default.

    Så till din första fråga.
    Som context väljer du Application och väljer din browser.
    Som task väljer du Net --> Mobile Data --> On
    Där borde du vara klar.

    Till din andra profil väljer du Event --> Display --> Display off som context.
    Som task väljer du följande:
    1. Tasker --> Wait --> 1 minut
    2. Net --> Mobile Data --> Off
    Jag förstår inte riktigt varför du väntar en minut innan datatrafiken stängs av. Om du menar att datatrafiken ska stängas av efter att skärmen varit släckt i en minut behöver du lägga till en koll i punkt 2. När du skapar tasken, klicka i "If"-boxen och välj %SCREEN "matches" off.
    Då sker en koll även efter 1 minut som kollar om skärmen fortfarande är släckt.
    Nu är profilen nästan klar. Det du behöver göra är att lägga till ytterligare två contexter, nämligen kollen att dina valda appar inte är igång.
    Gör detta genom att klicka på Display-contexten och välj add. Under denna väljer du Application och markerar ditt första program. När det är valt trycker du på "not" nere till höger och sedan Done. Lägg till ytterligare en context där du lägger till ditt andra program på samma sätt. Glöm inte att markera "not".
    Anledningen till att du inte kan lägga till båda programmen i en och samma context är att den då vore giltig om en av de två vore igång. Dvs skulle datan stängas av om inte båda programmen kör när skärmen släcks.

    Överkurs
    Jämför "!(program1 || program2)" med "!program1 && !program2"

    Dina två profiler skulle kunna göra så att du inte kan surfa, nämligen om du
    1. startar webläsaren,
    2. låt skärmen släckas och sedan väcker skärmen och försöker surfa vidare.
    Det skulle kunna avhjälpas genom att lägga till webläsaren till dina program där du inte ska stänga av datatrafiken.

    Lycka till och Gott nytt år!
     
    Last edited: 31 dec 2010
  4. besa

    besa Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 nov 2010
    Inlägg:
    199
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    Jag fick det att fungera aldeles själv :-) Har testat och lekt och giort massa onödiga saker i går eftermiddag. Mäst för att lära mig.

    Tanken med att slå av data trafiken är att jag oftast bara använder den en eller två gång per dag, men glömmer alltid slå av den. Anledning till just en minut var att det om skärmen skulle slå av när jag surfar så ska jag inte behvöa aktivera den direkt undr pågående surfning.. Bättre lösning är nog att inte låta data trafiken slå av så länge dolphin körs .

    Nästa mission blir att mitt i natten, om telefonen är på laddning, koppla upp till market, uppdatera det som går att uppdatera, och sedan starta om telefonen.. varför omstart? för att jag kan så klart :-) Tror jag får igång det själv om jag får leka lite idag ;-)

    Helt sjukt, det är verkligen bara ens fantasi som sätter grännser, välinvesterade 40 kr :-)
     
  5. marcus161

    marcus161 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Finns det verkligen ingen möjlighet att slå på/av 2G/3G nätet? På jobbet har vi värdelös 3G täckning men min desire väljer ändå att slå över till 3G och när någon ringer börjar det alltid med att man tappar samtalet lagom till att telefonen slår om till GSM. Jag skulle vilja ha en setting på location som ställer in nät. Har försökt googla, men hittar ingenting och locale som jag köpt har det inte heller. Tips?
     
  6. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Verkar va lite strul med systemrättigheter. Hittade dock denna http://www.appbrain.com/app/toggle-2g/com.mb.toggle2g

    Gissningsvis så funkar den på vissa rootade roms men oavsett så är den nog värt ett försök!

    EDIT: Här fanns en instruktion för hur du kan göra en task i tasker: http://profileify.com/2010/12/21/install-a-widget-to-toggle-between-2g-and-3g-on-your-android-phone/
     
    Last edited: 3 jan 2011
  7. mickeko

    mickeko Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    3 285
    Mottagna gillanden:
    414
    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Note 8 (SM-N950F)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Note 4 (SM-N910F)
    Platta:
    Google Nexus 7 (2013)
    Intressant att de kallar frågan om batteriåtgång för "debatt". Om man inte pratar med någon är skillnaden lite tveksam, men kolla hur samtalstid varierar mellan 2G och 3G på telefoner (tillverkarspecifilationer) så är det tydligt att 2G drar avsevärt mindre ström under samtal på många telefonmodeller. Därför sparar man mycket batteri på att byta "ner" när man inte behöver 3G-data varenda gång man ringer/tar emot samtal.

    Har inte hittat något som kan switcha automatiskt på min SGS tyvärr. Antar att det är lika illa med SE & co. :(

    Sent from my personal Dis-organizer GT-I9000.
     
  8. Fredrik_Spindel

    Fredrik_Spindel Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2010
    Inlägg:
    381
    Mottagna gillanden:
    45
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Sony Xperia XZ2
    Jag har en mini och swift keyboard för textinmatning. Då skärmen är lite liten för ett qwerty-tangentbord vill jag skriva i landskapsläge, därför har jag nu automatisk avkänning av hur telefonen är orienterad. Det fungerar men rätt så bra, men jag vill inte att skärmen ska rotera när jag inte skriver om jag råkar tilta skärmen för mycket.

    Någon som har tips på hur jag ska använda tasker för att (automatiskt) rotera skärmen enbart när textinmatning görs?
     
  9. heenchi

    heenchi Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag funderar lite över funktionen att skapa en kalenderhändelse. Där kan man ange om hur många minuter händelsen ska starta och i hur många minuter den ska pågå.

    Då jag har ett startdatum och tid i en textsträng så är det ju lite krångligt att istället konvertera detta till om hur många minuter händelsen ska starta.

    Har någon tips på hur jag kan gå till väga?
     
  10. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Jag hinner inte skriva en hel instruktion, men du borde kunna använda en context där du känner av om Swift Keyboard är körande, och sedan göra en task via Display->Display Rotation->On.
    Om du stänger av Orientation change till off i telefonen i övrigt borde det fungera som du vill.
    Det skulle kunna finnas någon annan context som är bätte, tex om det finns någon context som signalerar när soft keyboard är aktivt.
     
  11. Leffe-k

    Leffe-k Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har en Samsung Galaxy S och jag har ett litet problem när jag använder tasker för att ha silent mode under natten. Under denna period vill jag ju att viktiga personer ska kunna ringa ändå och ljudet ska komma igenom. Däri ligger mitt problem, jag lyckas få tasker att avaktivera silent mode när rätt nr ringer - men det kommer inget ljud. Silent mode är off men det verkar som att när silent mode är på när nr ringer så kan jag inte få igång ljudet på just det samtalet.

    Skulle gärna ta emot tips på hur jag kan lösa det så att ringsignalen ljuder när rätt nr ringer, inte att numret ska behöva ringa två ggr...
     
  12. Gooli

    Gooli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

  13. Leffe-k

    Leffe-k Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tackar Gooli, men jag har redan prövat den. Har gjort den manuellt och genom de färdiga som finns där. Men får det inte att funka, den går som sagt från ljudlös men det verkar inte spela någon roll för den spelar inte någon ringsignal förrän samtalet efter det som varit "nyckeln"...
     
  14. Gooli

    Gooli Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Jag provkörde den nu, och det funkar för mig.
    Du kanske har någon annan task igång, som kommer i konflikt?
     
    Last edited: 8 jan 2011
  15. Leffe-k

    Leffe-k Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har provat att ta bort allt utom de två, deaktiverat alla andra tasks och profiles men det fungerar inte ändå tyvärr...jag får den som sagt att stänga av silent mode men under det samtalet som påbörjats (alltså som ringer och aktiverar profilen) får jag inte igång ljudet.

    Har nu skapat en egen profil som stänger av silent och skickar sms som ber nr att ringa igen inom 5 min då silent aktiveras igenom efter 5 min genom end task. Antar att det får bli min lösning då inget annat verkar funka...har suttit i alldeles för många timmar med det nu ;)
     
  16. davidsson

    davidsson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2010
    Inlägg:
    314
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Har ett bekymer jag ej kan lösa. När jag använder copilot så måste jag ha ett annat tangentbord (som jag ej gillar). Kan man få tasker till att öppna detta enbart till Copilot och SE´s egna när jag skriver i andra program?
     
  17. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Kom på en genial idé i helgen om en task jag verkligen skulle behöva:
    Reste bort över helgen och glömde telefonen hemma (katastrof jag vet...) Då slog det mig att en task som aktiverar vidarekoppling via ett sms från annan telefon vore kanon.
    Jag använder Tele2 och **21*Telefonnumret som ska kopplas till#"lur" är ju prefixet för att aktivera vidarekopplling, borde alltså gå att lösa på nåt snyggt sätt.

    Ungefär såhär:
    1. glömmer mobilen hemma
    2. smsar min egna mobil med fruns mobil, skickar enbart ett kodord t.ex Vidarekoppling
    3. Tasker verifierar kodordet i inkommande sms och aktiverar Tasken "Vidarekoppling"
    4. Tasker plockar mobilnumret som smset kom ifrån och lägger i mallen **21*07012345679* och ringer sedan upp.
    5. Voila! Din glömda telefon är nu vidarekopplad till numret du messade ifrån...

    Har inte hunnit kolla på detta nåt än, lägger upp idén så kanske nån som är sugen kan sätta tänderna i denna.. :)
     
  18. mickego

    mickego Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 dec 2010
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag testade Vidarekopplings-tjosan,
    det funkar perfekt.

    Jag gjorde så här:
    ----------------------------------------------------
    Profile: Vidarekoppling
    "Recieved Text" - Content=Vidarekoppling:*

    Task
    1: (Variable Split) Name=%SMSRB Splitter=:
    2: (Call) Number=*21*%SMSRB2# IF %SMSRB2 DOESNT MATCH 0 Check Autodial
    3: (Call) Number=#21# IF %SMSRB2 MATCH 0 Check Autodial
    4: (Wait) 5 sec
    5: (End Call)
    ----------------------------------------------------
    koppla vidare till nummer 12312345 så
    skickar jag ett sms
    Vidarekoppling:12312345
    till tefonen.

    Stänga av vidarekoppling så skickar jag
    Vidarekoppling:0

    Jag kör HTC Legend 2.2 och en ärligt betald Tasker,
    och det funkar perfekt.
     
    GabbeJ, surswe, Renevatio och 2 andra gillar detta.
  19. googleye

    googleye Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 mar 2010
    Inlägg:
    2 255
    Mottagna gillanden:
    247
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Huawei Nexus 6P
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Note 10.1
    ROM:
    CM 10
    Har inte läst igenom hela tråden men skulle verkligen vilja ha den första tasken i första tråden, lyckas dock inte få den att fungera. Problemet är att om jag skapar ett event i en task så kan jag inte göra fler, event försvinner från listan. Har provat skapa 3 tasks, en för varje event men utan resultat. Tips?
     
  20. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Härligt, ska testa att mata in denna i min mini pro få se om resultatet blir detsamma.. :)