Vilket Backup-program, jag blir galen

Diskussion i 'Applikationer' startad av Avarell_Dalton, 13 dec 2010.

  1. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Jag blir galen, det är helt omöjligt att läsa sig klok på detta.
    På min winmo hade jag ett program, SPB Backup, det backade upp hela telefonen, rubbet. Perfekt i mina ögon, man kunde köra en backup innan man installerade nått och blev det nått vajsing så läste man tillbaks sin backup och allt var exakt som innan.

    Men så slog det mig nyss, man kanske måste ha root access för att göra något dylikt på Android och det har ju inte jag antar jag då jag inte rootat,

    Så då tänker jag att jag vill ha ett program som backar upp så mycket som möjligt, eller är det onödigt?

    Vad ska jag ha? Tanken var ju att om man måste göra en återställning så känns det drygt att först göra nån fabriksåterställning och sen göra alla inställningar man gjort och dessutom installera om alla program.

    Tacksam för hjälp
     
  2. josåatt

    josåatt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    979
    Mottagna gillanden:
    118

    MINA ENHETER

    Finns olika lösningar på det.

    Nandroid: Gör en avspegling, alltså en exakt kopia av alla delar av telefonen. Det går inte att plocka ut bara appsen eller inställningarna när man återställer. Gratis i clock work mod recovery.

    Titanium: Gör backup på apps och data. Går att välja vilka apps som ska sparas. Blir inte bra om man försöker återställa data från en äldre version av android. Finns som gratis och premium app på market.

    Appbrain/sms backup+/Google: Appbrain sparar vilka apps man har installerat på deras servrar och genom en app laddar man ner de program man vill ha från market igen. Sms backup+ sparar ens sms som mail i sitt gmailkonto och kan återställa därifrån också. Google kan spara och återställa ens kontakter. Allt gratis men inga egna inställningar sparas.
     
  3. fireon

    fireon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    1 370
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    kan ju nämnas att Nandroid kräver root...
    men det är helt klart det bästa sättet att göra en backup.
    Titanium backup är otroligt bra om man vill backa upp alla appar och inställningar, tror dock, rätta mig om jag har fel, att även Titanium Backup kräver root för vissa behörigheter såsom appdata och inställningar mm.

    Roota är att föredra, jag har inte ångrat mig!

    När jag inte var rootad så använde jag Astro backuphanterare (finns med i appen Astro) och backade upp alla appar den vägen. Det negativa med det var att alla inställningar, achievements i spel osv. inte följde med och sen så känner inte marketklienten av att du har installerat programmen på telefonen efter backup så den säger inte till om uppdateringar osv.
     
  4. Avarell_Dalton

    Avarell_Dalton Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    1 903
    Mottagna gillanden:
    710
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Google Pixel 7 pro
    Så om man inte rootar finns det egentligen inget bra alternativ kan man säga?
     
  5. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    MyBackup kanske vore något ?

    Sent from my HTC Hero HD4 using Tapatalk
     
  6. johanr

    johanr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Bump på detta!

    Jag är inte intresserad av att roota telefonen (så snälla inga inlägg om det) och behöver backupa så mycket det går. Typ SMS, kontakter m.m.

    Jag ska lämna in min desire på reparation och anar att de kommer köra över allt, eller t.o.m. ge mig en helt ny lur.

    Vad ska jag använda för att få med så mycket som möjligt?

    obs. både nandroid och titanium kräver root, så man behöver inte prata mer om dem.
     
  7. Buzz

    Buzz Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    4 656
    Mottagna gillanden:
    2 018

    MINA ENHETER

    MyPhoneExplorer kanske? (Dvs om du kör windows på din PC)
     
  8. Turritops

    Turritops Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2010
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Lägg in kontakterna i Google Contacts så slipper du bekymra dig om dom, då synkas dom automatiskt till din lur. Installera sedan SMS Backup+ så kan du säkerhetskopiera alla SMS till ditt Google-konto. Appar och deras data kan du inte backupa på ett bra sätt utan root så dom får du installera om när du får tillbaka luren, jag använder AppBrain för att hålla ordning på dom.