Vad är det egentligen för skärm?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av agent00soul, 11 jan 2011.

  1. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    En del hävdar att det är någon typ av LED-skärm men enligt den mest utförliga previewen hittills (GSMarena) är det en LCD-skärm. Vem har rätt och hur bra är skärmen egentligen?
     
    Last edited: 11 jan 2011
  2. Kenjie79

    Kenjie79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Skärm: Kapacitiv 4,2 tum-tums skärm med Sony Mobile Bravia Engine
    Skärmtyp: Reality Display, TFT-skärm, reptåligt mineralglas
    Skärmupplösning: 854 x 480 pixel

    källa : http://www.mobil.se/nyheter/allt-om-nya-sony-ericsson-arc-1.383523.html
    ----------------------------------------------------------------------------------------
    Skärm 854x480 pixels / 4.2" 16,777,216 colour TFT

    källa : http://www.sonyericsson.com/cws/pro...aarc?cc=se&lc=sv#view=features_specifications
    ----------------------------------------------------------------------------------------
    Svar = TFT
     
    Last edited: 11 jan 2011
  3. mikrokiwi

    mikrokiwi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Vad jag har hört som verkar mest "riktigt" eller vad man ska säga så är det en LED-backlit display, vilket jag tror är nytt faktiskt. Har inte sett några andra mobiler med LCD (TFT) som är upplyst av LEDs.
    Den verkar ju i alla fall dra betydligt mindre ström än andra skärmar (även Super-AMOLEDs). Fanns en video från CES där han går in på battery usage och där ligger skärmen på löjligt låga 6%. Desire HD brukar ligga på 40% eller mer!


    edit: http://www.youtube.com/watch?v=iwbM5Y0vjvM
    Runt 5:50 säger han faktiskt "more efficient than S-AMOLED screens" :D
     
    Last edited: 11 jan 2011
  4. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    OK, så det är där lysdioderna kommer in. Då återstår frågan om LED-bakgrundsbelysningen också gör den ljusstarkare än konventionella LCD-skärmar, så att den är lättare att läsa i solljus.

    Previewen på GSMarena påstår att det inte finns någon ljussensor så att bakgrundljuset inte kan anpassa sig till omgivningens ljus. Kan det verkligen vara möjligt? Det låter ju som en allvarlig miss i så fall. Har inte nuvarande Xperia-modeller det?
     
    Last edited: 11 jan 2011
  5. TLink

    TLink Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    216
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    X10 anpassar sig iaf :)
    Jag personligen har inte den funktionen påslagen då jag bara tycker det är irriterande när det är varierande ljus i omgivningen och skärmen håller på och ändrar sig precis hela tiden. Så att se det som en miss tycker jag är lite fel.

    Sen kan man ju rätt enkelt anpassa skärmen med widget om man nu tycker det är en miss själv :D
     
  6. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Det vi inte vet är om skärmen i sig supportar att ändra styrka.
    De har nog säkert tänkt på detta. De är inte dumma.
     
  7. mikrokiwi

    mikrokiwi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Då skärmen tydligen drar 6% av batteriet på full styrka (hoppas videon stämmer där) så kanske de helt enkelt, som agent00soul säger, har skitit i ambient light sensorn och kör på max hela tiden. Alltså att man får ställa in manuellt om man inte vill ha på max ljusstyrka...
    De pratas ju i en del videor att de har någon s.k. "no air-gap diplay" som ska minska reflektionerna i skärmen när man är utomhus.

    http://www.youtube.com/watch?v=ZMmxpyvrmnQ#t=1m45s
    http://www.youtube.com/watch?v=79cdUNhVKLM#t=6m30s
    Den ser ju ut att klara av ljuset inne på CES-mässan rätt bra vad gäller reflektioner i skärmen iaf.
     
    Last edited: 11 jan 2011
  8. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Alla moderna mobilskärmar som inte använder AMOLED (dvs. TFT LCD skärmar) behöver bakgrundsbelysning och den enda typ som får plats är LED belysning vad jag känner till, så det är nog inget nytt. Finns en massa TFT LCD tekniker sen (t.ex. IPS som Apple använder i sina retina skärmar) som förbättrar bildåtergivningen på olika sätt.

    http://en.wikipedia.org/wiki/TFT_LCD

    Exakt vad Sony gjort är dock okänt för mig.
     
  9. Kenjie79

    Kenjie79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Troligen en en TFT skärm i botten, med edge LED.
    För att förstå vad Sony Bravia Mobile engine gör så kort och gott :
    "Sony's BRAVIA Mobile Engine, which does real-time noise reduction, sharpness, color management and contrast enhancement on the picture."
    att de implementerar detta från TV världen gör nog att bildkvaliteten höjjs avsevärt. Skulle kunna tänka mig att det funkar som en vanlig TFT skärm till datorn som är uppkopplat till ett värsting grafikkort. Bättre grafikkort = bättre bildkvalitet. I detta fallet Sony Bravia Mobile engine som bearbetar bildkvaliteten direkt.

    Detta är hur jag förstått att kvaliteten blir så bra.. kan ha fel och har jag det så rättar jag mig gärna in i ledet.
     
  10. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Men de påstår att den drar betydligt mindre ström än tidigare skärmar. Då måste det väl vara något nytt i tekniken?
     
  11. mikrokiwi

    mikrokiwi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Det är skillnad på LED-backlit och edge LED.

    Yes det är en TFT-skärm i botten. Då Super-LCD ägs av 50% Samsung och 50% Sony så borde det vara en S-LCD Xperia Arc kör med.
    När det gäller edge LED så tror jag (inte säker då jag inte hittar nån skriftlig info på det) att det är Desire HD som kör med edge LED Super LCD. För en jämförelse mellan olika bakgrundsbelysningar kolla den här bilden (från wiki). Om man jämför den bilden med Desire HD och Xperia Arc skärmarna så drar jag iaf den slutsatsen.

    Min slutsats tills dess att något annat bevisas (skriftlig spec på skärmen vore guld) är alltså att Xperia Arc kör med en LED backlit Super LCD. För att få bättre färger, skärpa, kontrast och mindre noise i bilden så används Sony Mobile Bravia Engine com alltså gör detta endast när man kollar på video och bilder.
     
  12. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Av den sista bilden får jag intrycket att backlighten består av en massa LED och att man modulerar ljusstyrkan på dessa, beroende på hur bilden ser ut. Jag funderade på en sådan lösning men kom fram till att det borde funka rätt dåligt vid hög kontrast, som vit text på mörk botten.
     
  13. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Last edited: 13 jan 2011
  14. Kenjie79

    Kenjie79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    En fundering jag fått den senaste tiden är att om nu skärmen på Arc drar 6% (tror jag det va rätta om det är fel) så vad är det då de har komprimissat med för att få ner den så lågt. Prestanda drar ström, thats life och det är vi medvetna om. Frågan är då vad har de dragit ner på för att hålla så låg %?
     
  15. mikrokiwi

    mikrokiwi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Så du menar att det inte är någon skillnad alls?

    Varför skulle de ha behövt dra ner på något? En strömsnålare skärm är väl just en strömsnålare skärm? Prestanda drar ström ja, men det är skärmen vi pratar om och den verkar ju onekligen dra 6% ;)
     
  16. Kenjie79

    Kenjie79 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Sant sant, va bara en tanke jag hade.. ;)
    Men inte en orimlig tanke.. brukar alltid va en balans någonstans.. ger man i ena änden så kommer det fattas nått i den andra om du förstår tankegången.
     
  17. Nonameswayne

    Nonameswayne Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ifall ni inte hunnit läsa detta ännu. :)

    In fact when looked at it from the best angle the XPERIA Arc display is certainly among the best screens on the market. It’s got more vibrant reds and greens than the iPhone 4 Retina display and in case you aren’t into much saturation you will probably prefer it over the Samsung SuperAMOLED screens too (though we still find Nokia’s ClearBlack screens to be the champion in color reproduction)

    http://www.gsmarena.com/sony_ericsson_xperia_arc-review-553p2.php
     
  18. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Om siffran 6% är från samma klipp på Youtube jag sett:
    Det intressanta hade ju varit o också veta hur mycket tid skärmen varit på. 6% enbart säger ju inte så mycket. Dessutom är det 27% i samtal, även på min gamla :) X10 så minskar ju skärmprocenten om jag snackar mycket, eftersom samtal drar mer än skärmen.
    Det ju ganska intressant att keypad är 9%.
     
  19. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Alla LCD:er av aktiv typ som vi pratar om här har bakgrundsbelysning. Med bakgrundsbelysning menas att ljuskällan ligger bakom LCD panelen (AMOLED t.ex. är en helt annan teknologi och använder ingen bakgrundsbelysning).

    Bakgrundsbelysning samt styrning av densamma kan dock implementeras på lite olika sätt, så visst finns det skillnader. Men oavsett teknik så kallas det ändå för bakgrundsbelysning.

    Vad SE använder vet jag inte, men troligtvis någon redan känd typ med några få förbättringar. Bravia Engine innehåller säkert algoritmer för att kontrollera bakgrundsbelysningen (typ "dynamic contrast") för att ge sken av bättre bild än vad det i verklighetn är. Det är dock bara rena gissningar från min sida och ingen konkret fakta.

    Du kan ju jämföra med Apples Retina Display. Det är en LED LCD av IPS typ, som kanske inte är så vanligt förekommande i mobila enheter pga. hög strömförbrukning (innan LG förfinade den vill säga), men är ändå inte en helt ny teknik utan en förfining av känd teknik.
     
  20. mikrokiwi

    mikrokiwi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Jag hade visst fått för mig att backlit != backlight eller nåt i den stilen, du har en poäng att den kanske är edge-lit :P
    Bravia Engine är endast en bildförbättringsmjukvara, den är bara aktiverad när nu kollar på bilder/filmer och har egentligen ingenting med skärmtekniken att göra.