Internet hänger/fryser sig slumpvismässigt

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av dacwe, 28 maj 2010.

  1. fogel

    fogel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det är inte alltid som telefonfunktionen dummar sig med hängningarna, som nu ikväll då telefonen vart riktigt baggig av sig :( frugan upplever samma problem med sin wildfire, också där telenor som operatör. Ikväll var hängningarna så brutalt långa att telefonen gick bokstavligt talat varm av alla upprepade försök att synka och mumsade i sig rejält med batteri :(
     
  2. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Problemet är att Telenor skyller på HTC och HTC skyller på Telenor....

    Där i mellan sitter vi kunder och pumpas på pengar till Telenor......
     
  3. fogel

    fogel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hmm.. kan nog bara surt konstatera att man får leva med detta i nåt år till medan man har bindningstiden kvar :( Sen får de bli en annan operatör! Testar just nu att köra med ett comviq-kontant kort i Desiren och hittils verkar de funka kalas. Trots sämre signal på jobbet flyter det på bra samt att batteritiden är bra mkt bättre!
     
  4. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Det är för att ComvIQ / Tele2 kör via Telias nät.....
    Om man stoppar i ett Telia-kort i telefonen, så fungerar den också perfekt.
     
  5. zithen

    zithen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Kan ha påpekats tidigare i tråden men på min gamla Qtek S200 hade jag Telia via företaget och anslutningen tappades väldigt ofta under en arbetsdag. Med det sagt vet jag inte om det skulle bli så mycket bättre med Telia.

    Tillägger även att min SE Aino med Tele2 brukade tappa kontakt 5-6 ggr/dag som någon annan skrev. Lösningen jag brukar använda mig av är att koppla ner/koppla upp, inte den smartaste lösningen för en SMARTphone men vad gör man
     
  6. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Detta är ett helt annat problem....
    Den tappar inte kontakt utan allt låser sig.
     
  7. zithen

    zithen Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 sept 2010
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Nu får du upplysa mig lite mer. Med det jag har läst från tråden har jag förstått att internetanslutningen "fryser" eller menar du hela telefonen? Om det är det förstnämnda så har jag precis samma problem som TS skrev i sitt första inlägg
     
  8. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Har vi några konkreta belägg för att det är samma fel på alla olika telefoner med olika OS, olika tillverkare och olika operatörer? Jag tycker det verkar lite långsökt att anta det. Kan vi försöka hålla oss till Android och Desire?

    Jag kan meddela att Sedan jag bytte från HTC:s standardrom till Oxygen 1.0.4 så upplever jag att problemet nästan helt har försvunnit. Jag vet inte vad det beror på och tycker det verkar konstigt eftersom att som jag förstått det så tror HTC att det är ett hårdvaruproblem...
     
  9. fogel

    fogel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kan inte påstå att allt fryser men det är det att trots full signal så verkar den liksom tappa kontakten. Ljuset är tänt men det är ingen hemma..! Fast händer detta tex under tiden den synkar kan den ibland hänga sig lite eller bli seg ,antagligen på grund av nån process som väntar sig data inte får det.. Kan ju bero på att jag har så många kontakter som ska synkas i mitt fall iofs.. Men faktum kvarstår att det måste vara nåt lurt med Telenor! Jag kör ju med Telenorkortet i min gamla lur nu (SE X1) och tro fasen när ja testa att gå ut på nätet att det var samma skit då med! Finns ju ingen nätverksanimering på X1:an så kan inte bekräfta detta med "pil upp" hängningen som på Desiren men det krävdes upprepade försök att öppna en sida tex sen funka de normalt en stund och ja... som på Desiren!
     
  10. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Den tappar inte kontakten, det är att kommunikationen hänger sig.
    Man har fortfarande full täckning, men det verkar som att masterna inte vill svara.

    Man kan göra ALLT med telefonen FÖRUTOM skicka / ta emot data, ringa och ta emot samtal och skicka / ta emot SMS.

    Jag har haft HTC Touch Diamond och HTC Touch HD med Win Mobile OS, dessa hade inte detta problemet.....

    Vissa iPhone-ägare säger att de har samma problem med att kommunikationen hänger sig, dock ej verifierat.
     
  11. fogel

    fogel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Rooten till det onda verkar ju vara Telenor.. Som jag skrev i mitt förra inlägg upplever jag problem att komma ut på nätet även på X1:an. Tror bara det är så att problemet blir mer påtagligt med en Android-telefon där (enligt min åsikt) uppkopplingen är viktigare.. på X1:an synkar den ju inte Gmail, väder, facebook etc hela tiden.. och så surfar jag ju betydligt mer på min Desire nu än ja gjorde på x1:an....
     
  12. fogel

    fogel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    En annan sak ja just kom att tänka på är att med Comviq faller den automatiskt tillbaka till UMTS (3G) när data inte används.. Men det är väl precis så det ska vara, eller? Med Telenor hänger den fast på HSDPA hela tiden.. Sen har jag studerat radiologgen litegrann med Telenorkortet och ofta återkommer texten "no DATAIN in a while!.. Polling" Vilket borde bekräfta det JkJ076 skriver, att masterna inte svarar?
     
  13. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Hur läser du av radiologgen?

    Jo, onekligen så skulle jag också tolka "no DATAIN in a while!.. Polling" som att den inte får vad den vill ha från masterna... Skulle vara spännande att kolla på loggarna från andra telefoner som inte är HTC Desire men som kör med Telenor...

    Det konstiga är att jag nästan inte upplevt problemet sedan jag bytte rom... tidigare har det märkts tydligt när jag strömmat musik via spotify/Sverigies radio i form av ett längre avbrott, men nu har jag inte haft ett sådant avbrott på ca en vecka (till skillnad från dagligen) Jag tycker bara att det är konstigt allt ihop, och rent spontant skulle jag vilja ge telenor skulden, men mina egna upplevelser säger något annat...
     
  14. fogel

    fogel Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 aug 2010
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Finns en app som heter Android system info. Under logs och sedan log category -> radio. Hängningarna varierar ibland kan det funka bra en tid men vissa dagar kan det krångla jättemycket.. en sak jag vet är iaf att det händer precis samtidigt för både jag och en på jobbet som båda har desire & telenor.. känns ju lite väl synkat för att det skulle vara ett telefonproblem ändå?
     
  15. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Börja ta och spara ner loggar från hängningar och maila till HTC?
     
  16. crazyrobban

    crazyrobban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 dec 2009
    Inlägg:
    582
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    DGC
    Telefon:
    Galaxy Note Edge
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab Pro 8.4
    ROM:
    CM 13
    Det som dragit ner det här från att hända näst intill dagligen till att hända nån gång i månaden, var att gå in i inställningar för mobilt nätverk och sätta Nätverksläge till "Endast WCDMA" istället för WCDMA/GSM.

    Fungerar för mig. :)
     
  17. Pallee

    Pallee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2010
    Inlägg:
    903
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    Nästa gång det händer för mig ska jag kolla loggen - håller med om att det känns lite orimligt att två telefoner ska få samma fel samtidigt och att felet inte då skulle ligga hos operatören...

    Tyvärr är det inget alternativ för mig då jag inte har någon/väldigt dålig 3g-täckning hemma i min lägenhet :(
     
    Last edited: 14 jan 2011
  18. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Testade det, tog 3min sedan hade jag en hängning......
    Återställde till WCDMA/GSM Auto för min del.
     
  19. Biffy

    Biffy Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 feb 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har funderat på om det inte går att utveckla en app (med en widget) som man kan trycka på som bryter datatrafiken och börjar om.

    Alltså, om man får en hängning så kan man använda appen för att få slut på hängningarna.

    Någon? :)

    Att slå av/på mobiltrafiken finns det ingen poäng med då bokstaven för dataanslutningen försvinner och kan vara borta alldeles för länge.
     
  20. JkJ076

    JkJ076 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2010
    Inlägg:
    1 065
    Mottagna gillanden:
    90
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Orginal
    Flygplansläge - På
    Flygplansläge - Av

    Fixat