Vibbar jag har fått av Arc.

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av nioh, 12 jan 2011.

?

Tror du Arc kommer bli en Succé

  1. Ja! SE har en vinnare här.

    46 röst(er)
    42,6%
  2. Jag tror den kommer sälja bra, men inte bli någon dunder succé

    46 röst(er)
    42,6%
  3. Nej, men den kommer att sälja hyffsat framför allt till SE-trogna

    8 röst(er)
    7,4%
  4. Nej, den kommer floppa, konkurrenterna har mycket intressantare alternativ på gång.

    8 röst(er)
    7,4%
  1. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Har läst en hel del på nätet, tar också mycket med en nypa salt. Men jag tror faktiskt att SE har en blivande succé i den telefonen. Här följer mina argument varför jag tror det.

    *Kritiska röster höjs för att den inte har dual-core som snart kommer från LG exempelvis med Tegra2-chipsetet.
    -Ja Tegra2 ger naturligtvis mer prestanda, men myntet har en baksida också jag tror att MSM8255 är betydligt strömsnålare än Tegra2. Tror att SE lyssnat på alla som klagar på batteritiden, och vem önskar inte att batteritiden blir som på den gamla goda mobiltiden? Nya snapdragon är optimerad för att dra mindre ström vid musiklyssning och filmtittande plus att det finns optimeringar som ger bättre prestanda vid tex DivX/Xvid-tittande.
    Och så är MSM8255 säkert billigare än Tegra2 också, vilket påverkar priset på telefonen. Android i nuvarande versioner är heller inte riktigt optimerat för Dual-core.

    *Kritiska röster sågar SE:s gränssnitt som är fyllt med mumbojumbo och skräpet mediascape och timescape på toppen.
    -Se har lyssnat på användarna här också tror jag. Man har dumpat mediascape till förmån för en ny mediaspelare med inbyggd Equalizer (tjoho äntligen :) uppskattas av mig som är musikälskare). Timescape har man reviderat och gjort om väldigt mycket så att det blir en rullbar widget på ett annat sät än tidigare.

    *SE ligger långt efter i uppdateringen av Android
    -SE verkar återigen ha lyssnat och lärt av sitt misstag, Arc kommer från början med Android 2.3 och SE har reviderat sitt gränssnitt så att det ska tillåta uppgraderingar mycket snabbare och lättare i framtiden.

    *Multitouch saknas på en flaggskeppslur *fnys*.
    -SE har lyssnat och lärt här också och åtgärdat detta, Arc har detta från början.

    *SuperAmoled-skärmar är överlägsna, LCD TFT är dinosaurieteknologi.
    -SE har implementerat Bravia-teknologier i skärmen vilket har rosats i förhandstitter.

    *Designen. är mycket subjektivt vad man tycker.
    -Men Arc har en design som sticker ut, min åsikt är att av de bilder jag sett så är den väldigt snygg. Att SE inte väljer metallskal för kvalitetskänsla tror jag faktiskt har mera med vikten att göra och att man kan nog få ned priset lite. Men fortfarande är Designen intressant och läcker och visar att SE vill gå sin egen väg.

    *Prestandan.
    -I förhandstitter får den höga betyg, vilket bådar väldigt gott, särskilt eftersom man än så länge får se programvaran i telefonen som beta. SE verkar göra ett bra jobb här.

    *Kameran.
    Har en alldeles ny sensor som ska göra den ljuskänsligare än tidigare. Det bådar gott också, stor chans att den tar tätpositionen i Android-världen.

    *Batteritiden.
    SE bibehåller 1500mah kapacitet trots att den nya luren är så tunn. MSM8255 är tillverkad i 45nm-teknik mot 8250 (X10i) som är 65nm, innehåller också optimeringar som gör att den kräver mindre resurser vid musiklyssning än vad 8250 gör exempelvis. Skärmen är också enligt flera rykten optimerad för att vara strömsnålare än dän i X10i. Detta torde göra så att Arcen har bättre batteritid än X10i och troligen bättre än flera konkurrenter.

    *Support och uppdateringar, SE överger sina köpare och suger hårt när det gäller uppdateringar enligt kritiker.
    -SE har lyssnat här och har lovat bättring, första steget är att man gjort det möjligt att mycket lättare uppdatera programvaran i telefonen med nya gränssnittet som redan nämnts ovan.

    *Mitt största frågetecken är priset.
    Kan man låta den komma ut på marknaden med rätt pris?
    Ja jag tror det, i och med valet av plattform och material. För den måste onekligen bli billigare än konkurrenter med dual-core.

    Med allt detta i åtanke tror jag faktiskt att den blir en hit! :D
    Vad tycker ni?
     
  2. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Det mesta ser bra ut. Det jag inte gillar är fuskkromet på kanten runtom och att den är gjord helt i plast. Så länge priset ligger under 5000 kr kan man väl acceptera detta men blir den dyrare, känns det inte bra.
     
  3. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Jag tror också på telefonen.. Det enda jag är rädd för att de misslyckas med är samma sak som X10 - att få ut telefon i tid. Om inte telefonrn lanseras förrän juni/juli är jag rädd att det är försent.
     
    Last edited: 12 jan 2011
  4. tlubtu

    tlubtu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    "Fuskkromet" på min X10 är i alldeles utmärkt skick efter 8-9 månader. Det enda märket jag haft är när jag tappade telefonen i en trottoarkant (!). Telefonen höll alldeles utmärkt så byggkvaliteten är det inget fel på. Dock är jag lite av perfektionist och bytte därför hela ramen med fuskkromet själv till ett nytt för 180 kr. (För övrigt inte alls svårt.)
    För övrigt är Arc:en en given nästa androidtelefon för mig om kanske ett halvår eller så. Måste ju njuta lite av dual touch på X10:an först. :-)
     
    mwr gillar detta.
  5. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Blir det lika bedrövlig känsla på touchen så smäller jag av. De behöver verkligen snäppa upp sig för att kunna ta marknadsandelar.
     
  6. mikrokiwi

    mikrokiwi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    321
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Jag har inga som helst tvivel på att touchen kommer vara bra. Herr Skogberg sa ju på bloggen att han hade registrerat 4 fingrar med nån touch-app.
    Men visst håller jag med dig om att touchen är skitviktig. Runt 60Hz får man väl hoppas på...
     
  7. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Har Arc en mediaspelare med equalizer, tyckte Skogberg sa att den saknade eq men hade nå variant med förinställda stilar?

    Inga problemet med fuskcromet på min X10 heller, har haft den sedan releasen.

    Hoppas på snabbare kamera än i X10an.

    Beroende på vad de andra tillverkarna på gång så bör det väl kunna bli en lur som säljer fint.
     
  8. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

  9. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Ah, de va nog där jag läste eller hörde 'doesnt' istället för does.. :)
     
  10. AndreasE

    AndreasE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Trådskaparens första inlägg sammanfattar allt bra. Jag tror också det kan bli bra.

    Satio är en telefon som specifikationsmässigt såg väldigt bra ut, men i verkligheten var ganska kass. Tror Arc med batteritid, skärm, kamera och snabbhet kan få riktigt bra recensioner och det sprider sig. Folk köper inte telefoner för 5000 kronor utan att kolla upp noggrant först. Överhuvudtaget känns det som att Arc kan vara väldigt välgjord och stabil, fast inte det allra senaste med dualcore mm, men för 95% av användarna är det nog bättre med singlecore och bra batteritid än sålänge. Dessutom är det ju fortfarande en bra och snabb processor.

    Sen att den bör komma till marknaden innan juni/juli som det pratades om tror jag är väldigt sent. Tror snarare senast slutet på Mars/början av April precis som X10. Senare än så drar ner försäljningssiffrorna rejält.
     
  11. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    509
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Tror på en hit.
    Det finns såklart alltid testsiter som inte kan godkänna en telefon, oavsett om den faktiskt är bra.
    Det är tyvärr på de punkterna som fanboyism är lite väl hård. Vi som läsare VILL ju önska
    oss en opartisk syn.

    Det enda negativa jag har läst om telefonen är i kommentarsfälten där fanboys sitter
    och spyr galla och säger att den laggar, den är slö, färgerna är kass etc.
    Och hur mycket har de testat telefonen? De har sett en hårt komprimerad youtubevideo :)

    Så, de som testar har ju inte än sagt något negativt.

    // A
     
  12. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Har juni/juli nämnts från SE håll?
    De själva säger väl slutet av Q1?
     
  13. AndreasE

    AndreasE Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2010
    Inlägg:
    341
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Förresten att GSMarena uppgav mer än tre dagars batteritid i deras preview och youtube klippet där han visar att skärmen dragit 6% av batteriet bådar riktigt gott. Tre dagar och då har den ändå använts en del.
     
  14. Zelda

    Zelda Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 okt 2010
    Inlägg:
    701
    Mottagna gillanden:
    100
    Telefon:
    iPhone 13 pro (Väntar på 15 PM)

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone 13 pro (Väntar på 15 PM)
    Jag tror det blir en hit! Först tyckte jag att den såg lite ful ut....men jag har nog ändrat mig ändå...kanske blir en Arc när min X10 ska bytas ut...:D
     
  15. tlubtu

    tlubtu Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    369
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Helt rätt av SE att infoga "equalizer" i telefonen men om den ska fylla sin funktion fullt ut vill jag själv kunna justera ljudet och inte bara välja mellan ett antal förinställda val beroende på musikstil...
     
  16. youknow

    youknow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Om man tänker på "vanliga" människor som inte är speciellt insatta, så tror jag att designen talar för succé och storleken mot. Är nog lite för stor för den breda massan.
    Vill själv ha en extremt mycket nu, men student plånboken tillåter inte en ny telefon per år :(.
     
  17. exore

    exore Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 nov 2009
    Inlägg:
    479
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    På Sonyericssons svenska site står det
    "Kommer om tre månader" vilket borde tyda på april, alltså runt samma tid som X10 kom. Vi lär nog få vänta tills efter Mobile World Congress för att se vilket landskap den kommer att spela i. Bland dagens Samsung och HTC lurar tror jag att det kan sälja bättre än sin föregångare, dock är skärmen för stor för mig.
     
  18. erlend

    erlend Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    tror absolut detta kan bli en hit bland den stora massan men inte lika stort tryck bland den mer teknikinsatta delen av folket. mest p.g.a tegra 2 och möjligtvis skärmupplösningen. själv så skulle jag abslolut köpt den om den hade dubbelkärningt :)
     
  19. Nonameswayne

    Nonameswayne Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Är väl snarare den teknikintresserade som köper ARC:en istället än hänger upp sig på en dual-core-mobil nu när Android inte är optimerat för dessa ännu. :)
     
  20. erlend

    erlend Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    tveksam på det. google lär väl skynda sig att optimera android för tegra 2 när lg 2x och motorla atrix kommer. sedan kommer ju arcen och tegra 2 mobilerna samtidligt