Flytta över apps till minneskortet.

Diskussion i 'Desire - Frågor och problem' startad av werty, 16 jan 2011.

  1. werty

    werty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    101

    MINA ENHETER

    Ja, jag vet att det finns trådar om detta. Men jag tänkte om nån kunde förklara på ett utförligt sätt hur man gör från steg 1 till steg 10, eller vad det blir. Jag fick inte det att fungera! :( Min Desire är inte rotad, men vad jag förstått så behöver den inte vara det för att kunna använda denna patchen?!

    Så här gjorde jag:
    1. Ställde in telefonen på: meny, inställningar, program, utveckling, bockade i usb-felsökning.
    2.Ställde telefonen på HTC Sync.
    3. Starta App2SD-Patch-ENG.exe

    Jag får detta som svar efter jag gjort ovanstående: Operations: 1. Applay apps2sd - Patch
    2. restore default

    Follow us!
    A. Androidblog.it site
    F. Androidblog.it on facebook
    T. Androidblog.it on Twitter

    Type choice:

    Vad är det jag gör för fel? Jag kan inte flytta några apps till minneskortet?!?!

    Kan nån förklara hur man gör stegvis?

    Tack på förhand.
     
  2. damagee

    damagee Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 maj 2010
    Inlägg:
    803
    Mottagna gillanden:
    53

    MINA ENHETER

    Jag vet inte vilken patch det är som du nämner men vad jag vet så kan man inte i orginalutförande inte flytta alla appar till minneskortet... det beror på tillverkaren av appen om dom har lagt in det alternativet om att kunna flytta appen...
    Kan du flytta någon app alls eller nekas alla till flytt???
     
  3. werty

    werty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    101

    MINA ENHETER

    Jag kan flytta Apps till minneskortet. Men med denna patchen så ska man ju kunna flytta alla apps.
     
  4. Lindell

    Lindell Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Jag får detta som svar efter jag gjort ovanstående: Operations: 1. Applay apps2sd - Patch
    2. restore default

    Follow us!
    A. Androidblog.it site
    F. Androidblog.it on facebook
    T. Androidblog.it on Twitter

    Type choice:

    Du har valt 1 antar jag? :)
     
  5. werty

    werty Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 apr 2010
    Inlägg:
    184
    Mottagna gillanden:
    101

    MINA ENHETER

    ๋Jodå. :) Men det löste sig till slut.. Jag tog ut minneskortet och satte in det igen och det funkade! :)
     
  6. diaboli4life

    diaboli4life Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    77
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    du skall ta "Montera" istället för "Sync"
     
  7. fireon

    fireon Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    1 370
    Mottagna gillanden:
    144

    MINA ENHETER

    Patchen kör ett script på din Desire som gör att alla apps går att flytta till SD-kortet. Det krävs inte root.
     
  8. lestander

    lestander Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    885
    Mottagna gillanden:
    155
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Samsung S8
    och sitter man med en MAC som jag, då kan man inte köra denna? då det är en EXE fil?
     
  9. donaldduck

    donaldduck Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jul 2010
    Inlägg:
    384
    Mottagna gillanden:
    65

    MINA ENHETER

    Vet inte vilket patch du använder. Det normala är dock att för ”att grunda” så måste man i en dator installera Android SDK. Denna hittar man här http://developer.android.com/sdk/. Det är hjälpmedel för att jobba med telefonen när man utvecklar program för den. Du nämner inget men skulle gissa att denna ligger i grunden även för dig. Paketet finns för Windows och Linux, minns inte om det finns för Mac. Paketet har även andra fördelar, man kan t.ex. ta skärmdumpar på en icke rootad telefon.

    Har läst om en .exe-fil som man använder tillsammans med paketet ovan. Den innehåller bara ett script och man kan göra jobbet manuellt i stället. Nedan en beskrivning hur man gör då, en förutsättning att paketet installerat, rätt inställning i telefonen, driver installerad, ansluten via USB:

    1.Starta en kommandotolk, i Windows heter den cmd, och gå sedan till mappen Android-SDK\tools.
    .
    2.Exekvera där kommandot adb devices. Efter någon sekund ser du om du gjort rätt. Det kommer då upp ett serienummer som börjar med H.
    3.Ge nu kommandot adb shell pm setInstallLocation 2. Kommandot ändrar en inställniing som gör att från och med nu installeras alla appar per default till minneskortet. Se dock begränsningar nedan.
    4.Man kan ändra tillbaks inställningen till det normala med adb shell pm setInstallLocation 0.
    5.När du är klar kan du, om du är noggrann, stoppa adb på reglementerat sätt genom kommandot adb kill-server.

    BEGRÄNSNINGAR

    Det går inte att installera alla appar på minneskortet. För de man kan flytta dit så hamnar inte allt på minneskortet. Med en del appar får man strul, se nedan. Widgets skall man inte flytta.

    ERFARENHETER

    Innan jag körde detta hade jag ca 30 meg kvar, gränsen är ju 25 som behövs vid uppdatering av operativsystemet. Efter att ha gjort detta hade jag 60 meg ledigt.

    För att minska strul gjorde jag på följande sätt:

    1.Sätt telefonen i läget där allt går till minneskortet. När man gjort detta kan man flytta redan installerade appar till minneskortet med programhanteraren. Bara att metodiskt gå igenom alla och flytta dem. När jag gjort detta återställde jag telefonen till normalläge. Var uppmärksam sedan, du kommer att få strul med en del appar. Det går dock bra att då flytta tillbaks dem till telefonen utan att köra ovanstående. Ett exempel där jag fick flytta tillbaks appen till telefonen är Skandinaviskt tangentbord.
    2.När man ansluter telefonen till datorn i minnesläge kan det hända att den startar om. Jag undviker detta genom att först stoppa appar som är igång och som jag vet använder minneskortet, även maps.
    3.Det tar några sekunder längre för telefonen att starta. Man kan se det genom att ikoner på skärmen inte är ifyllda med rätt bild. Samma när man stänger av den.