OCR på räkningar

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av Buzz, 21 jul 2010.

  1. wulax

    wulax Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    61
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ok, det blir bra. se.droidgiro.scanner är bättre.

    Det låter vettigt. Jag gör en droidgiro-testing branch ifall jag känner behovet.

    DroidGiro är nog lättare att läsa och förstå meningen med än Droidgiro tycker jag.
     
  2. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

  3. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Jo, det där är ett alternativ. Jag har t.ex RemoteSticks hemsida på github. Nackdelen är att man inte får mycket lika mycket design på köpet som med t.ex. Wordpress där det finns hur många teman som helst.

    Men om någon är intresserad av att göra en layout för hemsidan på github så är det bara bra! Någon?
     
  4. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Intressant läsning! Det står bland annat, precis som du säger, att man ska ska köra rebase regelbundet. Jag har läst precis tvärtom. Robey (utvecklare på Twitter) säger i sin personliga blogg precis tvärtom. Att man ska undvika båda rebase och reset. Läs hans inlägg här.
    Annars kanske det är som du säger. Att man ska jobba på sina lokala repositoryn och sedan köra pull för att få in ändringar i huvudrepot.

    red/ efter att ha läst lite mer så verkar rebase vara ganska vedertaget faktiskt.
     
    Last edited: 18 jan 2011
  5. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag tycker att vi trycker direkt till respektive repo. Tror det blir betydligt smidigare till en början. När vi har kommit fram till en stabil version kan vi gå över till ett mer sansat arbetsflöde. Större förändringar kan vi diskutera här eller via IM innan så att man inte jobbar båda på samma sak.

    Vad det gäller hemsida så tror jag att vi har börjat i fel ända (om jag inte missa något). Vi bör börja med att bestämma vad som ska finnas på den innan vi pratar vilken teknik den ska bygga på. Ska det vara en blogg? Ska det finnas en installationsguide? Räcker det med en kort presentation osv osv.
     
  6. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Bra att du drar lite i handbromsen. Ibland skyndar jag iväg lite när jag blir för engagerad. Vi behöver ju ingen blogg i bloggandets bemärkelse, därmed inte sagt att wordpress är uteslutet för det.

    Hur som helst, vi får väl börja konkretisera. Jag ansätter följande enkla krav. Hemsidan ska inkludera en introducerande text, en sida för nerladdning av android-app (länk till market) och webbläsarplugin, någon form av användarguide samt någon form av enklare nyhetsfeed. Ett plus om sidan är estetiskt tilltalande förstås.
    Nu får ni kontra!
     
  7. Kentomen

    Kentomen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 okt 2009
    Inlägg:
    650
    Mottagna gillanden:
    73

    MINA ENHETER

    Som blivande användare så låter det som allt jag behöver, saknar inget och vill inte förlora något.
    Jag hatar ocr-nummer så ni är ju helt klart mina hjältar :)
     
  8. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    I Gits tidsrymd så är artikeln du länkar till väldigt gammal, och gladeligen är det mesta bekymmer som beskrivs inaktuellt idag. Men med det sagt så finns det fortfarande en hel del att lära om hur man bör handskas med saker som rebase. Linus själv har en väldigt bra summering från LKML.

    Jag har själv jobbat en del med projekt som haft ungefär samma workflow som Linux, och när man "kommer in i gunget" så är det en fantastisk symbios och resultatet får en mycket hög kvalité. Men då kretsar det mesta kring en mailinglista dit man skickar egna patchar och även "reviewar" andras och "ackar" dessa om man tycker de ser bra ut (Acked-by: ...), vilket underlättar för projektledaren i sin bedömning om den är redo för merge.

    De kravs som ställs på patchar kan ibland verka lite väl petiga, men när man lärt sig acceptera dem så ser man också vilken kvalité det faktiskt skapar.

    Värt att nämna är också att dessa lite mer avancerade arbetsflödena är ganska utformade utifrån att man jobbar mestadels i terminalfönster och använder mailprogram som Gnus, Mutt och liknande. Mindre webbmail och IDE:er alltså.

    * Lite mer läsning om Workflows. Bl.a. "My typical GIT day" av Linus själv
    * Intressant läsning från Gits egna maintainer

    Spot on! I ett uppstartskede så får verktygen absolut aldrig stå i vägen. Det är jätteviktigt att det inte skapar den minsta tröskel. Har sett projekt som nästan gått i stöpen p.g.a. det.

    Och om dessa lite mindre projekt någonsin ska hamna på nivån som i LKML vet jag inte ens om det är särskilt eftersträvansvärt. Det får jag ju inte gör att att nya "kontrubitörer" känner det besvärligt att hjälpa till liksom. Det jag skrivit om Git ovan bör snarare ses som kuriosa.

    Poäng där också, men en sån här hemsida är ju inte sällan unik så vad som bör finnas borde man kunna hitta på andra projekts hemsidor.

    Personligen gillade jag skarpt RemoteSticks hemsida. Less is more! (och Git Pages stödjer väl något blogglikt för nyheter också?)
     
    Last edited: 18 jan 2011
    pakerfeldt gillar detta.
  9. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Något som brukar va trevligt att ha på webbsidan är en introduktionsvideo som visar installation och användande så att man inte måste installera grejerna för att se hur det funkar.
     
  10. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

  11. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Så, nu har jag lärt mig lite java o android. Gjort en app som visar "Hello Wold", tänkte publicera den o kanske ändra till svenska "Hej världen" o ta betalt :)

    Tänkte lära mig utveckla android så jag har pillat lite med DroidGiro. Jag har gjort följande:
    1. Telefontangentbord istället för numeriskt (alltså samma typ som när man slår in tfnnummer) när man anger koden.
    2. När faktura är komplett så rensas invoice-objektet och texten "Faktura skickad" visas under kontonummer uppe till höger.
      Så nu är det tomt när man börjar på nästa (fg värden syns dock uppe till höger tills man gjort första nya skanning).

    Skall jag bidra med koden? Annars kan ni se det som förslag.
    Jag kan också maila filerna jag ändrat i med kommentar typ "xxx244" på de rader jag ändrat om någon är intresserad.
    Jag har erfarenhet av att jobba i större projekt, men har inte använt git, endast subversion. Men det hade varit intressant att vara med på ett hörn.
    Kodar i Eclipse, hittade en rek för den, försökte först med Netbeans men där kunde man inte skapa nytt projekt med existerande kod...
     
    Last edited: 18 jan 2011
  12. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Enklast är ju om du kunde använda git. Om du inte känner dig bekväm med att commita rätt in i huvudrepot så kan du ju forka android-projektet och jobba i ditt eget repository. Så kan vi dra in förbättringar du gör på ett kontrollerat sätt?
    Egentligen borde vi nog alla jobba på ett sånt sätt (eller åtminstone jobba på en egen branch). Men det är väl en avvägning vad som är enklast och vad som är "bäst". Det blir åtminstone mer kontrollerat.
     
  13. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    git är helt ok om jag bara får lite inledande instruktioner.
    Oavsett om ni kommer att commita rätt in så tror jag det är bäst att jag kör lite annorlunda till att börja med, typ att någon kan kolla mina ändringar. Är ny på både Java o Android, så har dålig koll på kodstandard (det jag ändrat nu är testat o fungerar). Tycker personligen det är minst lika viktigt som att det fungerar (om inte viktigare, buggar kan man ju fixa till enkelt).

    Hur kör ni nu? Har ni delat upp det något i områden?

    Kanske kan köra lite info om git på PM. Och lugn, kommer inte att fråga en massa om hur man programmerar, det googlar jag på :)
     
  14. pakerfeldt

    pakerfeldt Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 feb 2010
    Inlägg:
    716
    Mottagna gillanden:
    72

    MINA ENHETER

    Vad kör du för operativsystem? Börja med att skapa ett konto på github och gå sedan in på https://github.com/droidgiro/android och tryck på Fork-knappen. Då får du en "kopia" av det repositoryt under din egen profil. Därefter kan du göra en "git clone" av ditt eget repository till din dator lokalt.

    Jag föredrar att köra git i terminalen (kör Mac). Om du kör Windows så är jag tyvärr inte mycket till hjälp. Men det pratades om eGit som är ett plugin till Eclipse för Git. Det kanske kan vara behjälpligt om du kör Windows.

    Speakman sitter ju inne på massa bra git-länkar så egentligen skulle jag vilja hänvisa till honom. Men tills dess så kan du ju googla på "git introduction" så hittar du nog en hel del. Bl.a. http://git.or.cz/course/svn.html

    Angående hur vi kör. Vi hackar på det vi själva tycker vi behärskar. Men det har blivit något slags informell uppdelning där wulax har jobbat med Android-appen med fokus på bildanalysen och Johan har jobbat med serverapplikationen och Chrome extension. Hur som helst så är det fria händer än så länge innan vi når något slags stabilt tillstånd.
     
  15. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Om man räds terminalen så är nog EGit till stor hjälp. (Skulle nog säga att EGit är rätt bra oavsett så länge man kodar i Eclipse. Man kan ju alltid ha terminalen "bredvid" för lite mer exotisk git-fu.)

    För det mest basala (och för SVN-lik workflow) räcker EGit långt, och jag tyckte det var rätt straight forward första gången jag provade.

    Både hur du installerar det och hur man använder det tillsammans med GitHub finns beskrivet på Google (fråga gärna om du ändå inte får till det).

    Du kommer "clone":a din personliga repo från GitHub och sedan kör du enklast SVN-style och commitar på som vanligt, och när du vill skicka upp dina ändringar så kör du bara en "Push". Allt du behöver finns i menyer i Eclipse.

    Jag tror som sagt du fixar det mesta alldeles själv, och i annat fall är det bara att fråga här i tråden.
     
  16. clooak

    clooak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jul 2010
    Inlägg:
    71
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Låter väldigt intressant. Nu vill jag ha tillbaks min Desire HD från verkstaden, den har låst sig i bootläge :)

    Jag kan gärna hjälpa till och koda lite så jag registerar mig på Github och kanalen. Så ska jag försöka hjälpa till med mina ideer .)
     
  17. speakman

    speakman Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 apr 2010
    Inlägg:
    262
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Apropå OCR så vore det nog ett rätt stort intresse för ett riktigt välfungerande library för just OCR. Tänker t.ex. på appar där man fyller i när man tankat bilen för att hålla lite koll på den faktiska kostnaden och förbrukningen. Då uppmanas man ju fylla i både vad man tankat för, aktuellt soppapris samt bilens trippmätare (den fasta där man ser bilens mil).

    Tänk att bara kunna ta kort på alla dessa siffor vad smidigt det skulle vara. Man kanske t.o.m. orkade komma ihåg att faktiskt mata in när man tankat! ;)
     
  18. harrborg

    harrborg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 okt 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    eller idag när jag skulle ringa ett nummer på en telefonlista som hängde på väggen på jobbet, hade varit smidigt med en app så jag kunde scanna in numret och trycka på ring tänkte jag...
     
  19. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Så, har commitat till min fork (eller branch?), och sänt en pull-request till "riktiga" repen, vet inte om det blivit rätt.
     
  20. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Har varit lite frånvarande i veckan, men tänkte ge mig på en sammanfattning av den kommande webbsidan.

    • Video
    • Skärmdumpar
    • Nyheter
    • Introtext
    • Användarguide / Installationsguide
    • Utvecklarguide
    • Se bra ut