Skälig servicetid?

Diskussion i 'Xperia X10 (2010)' startad av coopdeo, 4 jan 2011.

  1. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    OnOff avsäger sig dock ansvaret då jag lämnat in den direkt hos SonyEricsson. Är du säker på att de fortfarande är ansvariga trots att det är SE själva som skött ärendet?
     
  2. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    OnOff är säljare så ja
    Går inte att avsäga sig det ansvaret
    Särskilt inte för att du skickat din telefon på service till tillverkaren
     
  3. LRI

    LRI Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    97
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    ganska typiskt säljar beteende att försöka lägga över ansvaret hos andra, men avtalet är som sagt mellan dig och onoff, eventuellt ansvar SE får onoff ta upp med SE (de får antagligen en ny telefon från se som de kan sälja).
     
  4. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Har läst om ditt bekymmer och beklagar verklige. Det är helt otrolig hur dålig kundservice de har i det här fallet.
    Kontakta media. Även om det inte hjälper dig direkt så gillar de att gotta sig i sånt här och det hjälper kanske andra och dig själv i framtiden.
    Lycka till.
     
  5. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag borde kontakta ARN också. Det blir en del pappersarbete bara - men det får ta och göras. Men jag hade högre tankar om SonyEricssons service. Nu tycks den vara i samma nivå som ANOVO:s.
     
  6. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Fick följande svar på kunsumentvägledningen:

    "Svaret på din fråga är att du alltid ska reklamera i butiken där du köpt din vara. Men. eftersom du har fått nej av On Off, så kan du göra en anmälan till ARN, och framföra att On Off hänvisat till Sony Ericsson direkt när du köpte mobilen. Detta kan emellertid bli svårt att styrka i efterhand. Men, hade du någon med dig vid det aktuella tillfället kan den personen skriva ett vittnesintyg som du kan bifoga anmälan."

    Jag gör nu så att jag går till OnOff och ber dem reklamera mobilen igen. Om reklamationen medges kan jag tänka mig att köpa en ny mobiltelefon på OnOff. Om den inte medges så lämnar jag in ärendet till ARN (med vittnesintyg, som jag tack och lov har tillgång till, på att de vid köpet berättade att jag kunde lämna in den till SE direkt) och köper min nästa mobiltelefon någon annan stans och av ett annat märke.
     
  7. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    En gång i tiden lämnade jag in en M600 i tre butiken i Kista för reparation. När den kom tillbaka hade Anovo inte åtgärdat felet så tre skikade tillbaka den och sa till mig att servicen skulle få högre prioritet. Anovo kunde inte laga telefonen och de hade inte någon ny M600 så jag fick en P1i istället.
    Synd att det inte alltid funkar så.
    OnOff har jag inget förtroende för. De har tafflat till det för mig flera gånger.

    Jag tolkar SEs svar till dig att de hänvisar dig till ARN för att OnOff gjort fel. Inte för att SE gjort fel.
    Lycka till iaf.
     
    Last edited: 20 jan 2011
  8. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag var nu i kontakt med butikschefen på OnOff som vägrade en diskutera reklamation. Han hävdade att jag inte hade rätt till någonting eftersom att jag lämnade in mobilen till SonyEricsson och inte till OnOff. Han medgav, paradoxalt nog, också att de hade informerat mig om att det gick bra att lämna in mobilen direkt till SonyEricsson. Butikschefen sa också att det var omöjligt att häva köpet om jag inte gick till ARN.
     
  9. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Oj, snacka om serviceinriktad.
    Hur kan han vägra att ens diskutera reklamation?

    Btw. vad var det för fel som SE inte lagat, som du anmärkt på, som du skrev i ett inlägg på sidan 2 i den här tråden?
     
    Last edited: 20 jan 2011
  10. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    En skada på skärmen (alternativt skyddsplasten) som SonyEricssons internetsupport bett mig lämna in mobilen till service för. Felet har uppkommit utan att jag tappat den i golvet, skrapat den mot nycklar eller någonting i den stilen. Min enda förklaring är att det är någon sorts fabriksfel.

    Nu har jag skrivit mitt livs första ARN-anmälan! Resultatet är redan att jag inte kommer inhandla en SonyEricsson igen samt att jag kommer hålla mig undan OnOff. Min far (som också alltid köpt SonyEricsson) köper nu en Desire bara på grund av detta. Det tråkiga är att jag alltid har haft den största respekt för SonyEricsson och att jag försvarade X10-telefonen även när den fick som mest kritik. Det gjorde jag inte rätt i.
     
    Last edited: 20 jan 2011
  11. Cap_a

    Cap_a Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 apr 2010
    Inlägg:
    550
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Man undrar hur de tänker.
    Men, man stöter på så sådana här ibland.
     
  12. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag tror nästan de räknar med att man inte ska ARN-anmäla dem med tanke på allt pappersarbete det kräver. Nu har jag tack och lov varit så sur på dem att jag tagit med tid att göra det - med vittnesmål och allt.
     
  13. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Märkte nu att SonyEricsson lämnat ett meddelande på min telefonsvarare imorse. De undrade vad de skulle göra med min mobil som de tidigare hävdat att de skickat till verkstad. Eh...
     
  14. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Kanske inte riktigt har med saken att göra, men jag lämnade in min i Lund förra tisdagen, och fick hämtat den fixad idag:)
     
  15. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Grattis!
     
  16. Kingcool

    Kingcool Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 mar 2010
    Inlägg:
    806
    Mottagna gillanden:
    112

    MINA ENHETER

    Menade inte att vara för mkt off topic, men ville bara påpeka att det ibland funkar även där..
    Tycker såklart att ditt ärende är rätt sjukt, och jag hoppas det löser sig så bra som möjligt:D
     
  17. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det tror jag säkert. Problemet är att de inte verkar kunna hantera serviceärenden som inte går som de ska.
     
  18. coopdeo

    coopdeo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 apr 2010
    Inlägg:
    554
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tänkte komma med en liten uppdatering. Sony Ericsson har Onoff har nu yttrat sig i ärendet till ARN. De menar att de inte har något ansvar för någonting då Sony Ericsson stått för servicen. Dessutom meddelar de att felet, enligt Sony Ericsson, beror på "yttre åverkan". Det intressanta är att de bifogar en skrivelse från Sony Ericsson som säger att det inte finns något yttrande från verkstaden angående vad felet beror på. . De har alltså läst fel när de läst Sony Ericssons utlåtande. Dessutom är Onoffs yttrande fullt med språk- och stavfel. Butiken ger ett fruktansvärt oseriöst intryck. Att de inte kommit med ett förslag/åtgärd är dessutom själva anledningen till varför jag velat häva köpet. Oskälig servicetid. Huruvida det felet beror på ”yttre åverkan” eller inte är spelar ingen roll – jag hade gått med på ett kostnadsförslag då telefonen var försäkrad och det hade inte kostat mig någonting ändå.

    Sony Ericsson erbjuder i sin tur en laddare och deras billigaste(?) hands free (HPM 75 ) som kompensation för servicetiden – men ingenting annat. Onoff frånsäger sig allt ansvar. Jag har precis skrivit klart mitt svar till ARN. Det ska bli intressant att se hur de beslutar – framförallt med tanke på att Onoff avsäger sig allt ansvar. Jag håller er underrättade.
     
  19. H3nk3

    H3nk3 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 feb 2011
    Inlägg:
    41
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag ska också i detta nuet anmäla SE till ARN. Jag har samma fel som dig, glapp i USB kontakten, som Anovo påstår är egen yttre åverkan. Trots att man kan läsa på forum överallt att detta är en akilleshäl som x10i har. Jag har som du alltid köpt Ericsson och Sony produkter i hela mitt liv, jag är idag 36, och ansett de stå för kvalitet. Jag har som du tappat ALL tilltro mot företaget och min fru som skulle ha en likadan telefon har nu inköpt en iphone 4 istället. Så har också 2 kollegor samt min chef också gjort, enbart pga detta tjaffs jag haft med SE och Anovo. Jag lämnade in min telefon den 14 januari på min Telia butik där jag köpte den och har idag fått ett sms att min telefon finns att hämta, men i samma skick som jag lämnade in den i. Pga telefonen ej reparabel, foliesläpp i USB kontakt. 2 månader, är det skälig tid? Telia vägrade häva köpet så här har man betalat för ett abonnemang man Ej kunnat nyttja. Jag är kraftigt grinig atm.

    Nåväl, SE kund center påstår att de ALDRIG hört talas om detta felet (fast en av dem erkände till mig på telefon efter 10 minuters diskution att det är ett känt fel), så snälla ring till 013 244500 och påtala detta fel även p åDIN telefon. Så fler kan få igenom sina reperationer.

    ps behöver jag nämna att jag ALDRIG kommer köpa Ericsson eller Sony igen? Det blir ett Wii till ungarna och en iPhone till mig sedan. ds
     
  20. jonaktiv

    jonaktiv Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 jan 2011
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER


    ja det är sorgligt, min är inne på reparation, och har också alltid köpt SE, Jag köpte x10 för design och stabilitet, men stabiliteten fick jag inte,

    trött på skit, när jag har råd köper jag mig en iphone, varför gjorde jag inte det från början? blääääää på se, ta er nånstans,
    yttre påverkan i era ärenden? bullshit

    och även om det inte är det så förlorar man en hel månad av en produkt man betalt för, så får man tillbaka samma skitmobil som nån öppnat och bytt grejor i, kommer in massa damm och mög, reparationer lär ju inte göras i renrum som produktionen.

    nää, så fort de inser att det är fel på telefonen så ska man ha en ny av deras senaste modell som kompensation för deras skit