Batteritid

Diskussion i 'Blade' startad av loppen1730, 21 jan 2011.

  1. loppen1730

    loppen1730 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Bara jag som tycker batteritiden kunde varit lite längre, klarar sig knappt 1 dag när ja smsar och ringer som vanligt. Men för övrigt är den super för sitt pris, en riktigt prisvärd telefon jag ska inte klaga hehe
     
  2. beyorn

    beyorn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    2 225
    Mottagna gillanden:
    127
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Utan vidare användning lyckas jag hålla igång min Blade i 48 timmar, det är helt enkelt sådant man får räkna med när man köper en smartphone.

    Dock finns det ju tweaks och lite annat småfix, men jag antar att du inte vill ge dig ut på det?
     
  3. 2444ever

    2444ever Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 nov 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    9
    Telefon:
    Sony 1 III

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Sony 1 III
    Testat juicedefender? Ökade min batteritid

    Sent from my X10i
     
  4. KHEEJS

    KHEEJS Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag hade räknat med att ladda den varje natt, så var väl ingen förvåning när batteriet började klaga framåt kvällen. Mitt fungerar iallafall bra så länge jag inte spelar nåt så länge, men det får man väl stå ut med.

    Om du inte redan gör det så kan du ju stänga av WiFi och allt sånt när du inte använder det. Och om du har många widgets som uppdaterar hela tiden kan du antingen sänka uppdateringsfrekvensen eller sätta manuell uppdatering. 3G suger en hel del, men man vill ju inte hålla på att stänga av och på det. Och se till att inga spel ligger igång i bakgrunden.
     
  5. sekonirk

    sekonirk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vänta någon månad innan ni utvärderar batteritiden, den blir bättre när man laddat den x antal gånger. Min Blade som är drygt 2 månader gammal ligger i snitt på 80h mellan laddningarna med "normalt" användande med 3G alltid på. Just nu ligger den på 66h och 48% i batteri. Inga speciella trix eller knep för att spara ström.
     
  6. Davos

    Davos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 nov 2010
    Inlägg:
    445
    Mottagna gillanden:
    15

    MINA ENHETER

    har haft igång min i 2 dygn och 3 timmar och jag har kvar 56% har lyssnat en del på musik och surfar och messat en del.
    har haft den i drygt en månad
     
  7. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 297
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Som mest har min Blade varit igång 7 dygn (dock med ganska sparsam användning) på en laddning och hade då 15% kvar.
     
  8. karlssson

    karlssson Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2010
    Inlägg:
    255
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    24/7 och med aktiv datatrafik ?
     
  9. loppen1730

    loppen1730 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jan 2011
    Inlägg:
    74
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Då måste ni ligga på lägsta nivån med skärmbelysning? Jag har det 24/7 men hoppas att det blir som ni säger, att den håller längre efter några laddningar!
     
  10. Priminima

    Priminima Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jan 2011
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    5
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Two

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    OnePlus Two
    Telefon 2:
    Nexus 4
    ROM:
    Chroma
    jag brukar ladda varannan natt och har då märkt att den inte ens drar 1% under en natt när jag inte laddar den. sen drar den rätt så mycket när jag lyssnar på ljudbok och spelar spel eller när jag surfar. men jag har på lägsta ljusstyrkan när jag är inomhus och har inte 3G eller wifi på när jag inte surfar
     
  11. pete

    pete Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 okt 2010
    Inlägg:
    663
    Mottagna gillanden:
    66

    MINA ENHETER

    Håller helt och hållet med, har haft min i ca 3 månader och batteriet har blivit avsevärt mycket bättre.
     
  12. Ghazkul

    Ghazkul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    133
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    Intressanta är dok att alla ni med lång batteri tid har Original ROM i era profiles.
     
  13. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    Kör med jj rls8 och kan inte påstå att batteritiden skulle vara sämre, verkar vara ungefär det samma, kanske lite bättre.
     
  14. Redzo

    Redzo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S7
    inte riktigt (orginal ROM suger på så många sätt att jag skulle behöva skriva en mindre roman om det)
    jag kör JJ RLS7, med CPU klockad till 692Mhz, wifi på hela tiden, skärmen på högsta, normal ringande (30 min till 45 per dag) lite sms och jag får lätt 30timmar ur den (med 3G på).
    använd sök funktionen så hittar du min batterirapport.

    Det som är intressant på just Blade är att 3G bokstavligen äter batteritid (det med bara tex väderwidgeten inställd på uppdatering varje 12 timmar) mao 3G delen på Blade är inte den bästa för batteriet. Jag vet att 3G suger rätt mycket batteri på andra lurar också men Blade är snäppet värre vill jag påstå.

    Utan 3G på klarar jag 3 dagar med gott om samtal och annat (glöm inte att luren är klockad 15%+).
    Och att batteriet blir mycket bättre med tiden är ingen placebo, det är helt enkelt normalt för batteritypen som används i Blade.

    Undvik total urladdning om det går då batteritypen inte gillar det och ladda ofta då batteriet faktiskt mår bra av det (står tom i manualen).
     
  15. fractaluser

    fractaluser Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Wth!? Nu blir jag chockad! Jag har haft min blad nu i 3 dagar och har alltid kört slut på batteriet för att kunna ladda det när luren är avstängd. Jag trodde alla batterityper gillade sånt här? Det du säger är ju dock tvärt emot :) Vart läste du detta ?
     
  16. Gryph

    Gryph Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2009
    Inlägg:
    3 676
    Mottagna gillanden:
    981
    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Elisa
    Telefon:
    Oneplus 8 Pro
    Info:
    Nova Launcher Prime
    Övrigt:
    Nvidia Shield TV
    http://kipre.wordpress.com/2009/03/20/4-myth-and-facts-about-lithium-ion-polymer-batteries/

    "Myth 3: Thou shall drain every last before recharging it (because they s ‘memory effect’) Fact 3: Okay, you might now first ask what’s ‘memory effect’. Here’s the quick answer: Some types of rechargeable batteries will gradually lose their maximum capacity if you do not discharge it completely before recharging. If you often use it till the 40% mark and recharge from there, the battery will “think” that the 40% mark is the new 0%, thus you get less capacity. Again, they apply to older battery technologies, but Lithium-ions do NOT suffer from memory effect, at all. On the contrary, if you completely use up a Lithium-ion battery too often, it might just fall into deep discharge state and fail to recharge far faster than you recharge from partial usage. Click here for more info on memory effect."
     
    fractaluser gillar detta.
  17. Redzo

    Redzo Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 dec 2010
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    13
    Telefon:
    Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Galaxy S7
    Gryph hann före :)
    Lithium Ion ska inte laddas ur totalt, det du (fractaluser) syftar på är nickel cadmium batterier.
    Och nej olika batterityper ska behandlas olika så det som fungerade på gamla typer kan vara direkt skadligt för nyare teknik, ännu en anledning att inte ta nåt för givet i teknikens värld och läsa, läsa och sen läsa lite mer tex wikipedia är en hyfsad bra källa.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-ion_battery
     
    Last edited: 23 jan 2011
    fractaluser gillar detta.
  18. Pierrel

    Pierrel Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jan 2011
    Inlägg:
    17
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ska imorgon slå igång 3g och datatrafik för första gången på min Blade. Har än så länge klarat mig lite mer än 1 dygn när jag använt telefonen normalt. Men såg idag att min batteriförbrukning ser ut enligt nedan. Är det normalt att tiden i viloläge och tiden som den varit inaktiv är så lika? Kör stock Comviq rom och telefonen är ny sen i Onsdags (19/1). En första användare av Android tackar på förhand!

    Tid sedan systemstart: 51 h 20 min
    Tid sedan bortkoppling: 1dag 1 h
    Tid i viloläge: 1d 1 h
    Tid inaktiv: 23 h
    Skärm på: 2 h
     
  19. fractaluser

    fractaluser Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Gryph, Redzo, tack för infon! Hade inte alls tänkt på detta och bara tagit för givet :) Kul att lära sig något nytt :)) och samtidigt få ut mer av prestandan!
     
  20. mape82

    mape82 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    155
    Mottagna gillanden:
    11

    MINA ENHETER

    har läst igenom mängder av trådar, och hittade långt i detta forum en app som kunde kolla vilka av de andra apparna som drog mest batteri. nu försvann denna app när jag la in nya romen, är det någon som vet vad den heter? kan ha varit ngt med where my battery go, eller ngt likandne.