[GUIDE] Hur du rootar din Nexus S!

Diskussion i 'Nexus S - ROM-filer och utveckling' startad av ViLANDER, 11 feb 2011.

  1. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Uppdaterad - 2011/06/05

    Ehm, ja. Jag skriver ihop en guide om hur ni kan roota eran Nexus S! Det är några som hänger här i forumet som undrar lite allmänt och jag ska försöka samla ner all info i denna guide.

    Detta borde vara mycket klart men bara för att förtydliga: Jag tar inget ansvar för vad som händer med er telefon och er data på telefonen! Detta är prövat av mig och många andra. Om det blir problem får ni skriva i tråden!

    Jag kommer i en annan tråd (nämligen denna tråd) beskriva hur du unrootar din lur. Denna tråd blir lite för mycket för att innehålla både och.

    Steg för steg hur du rootar din Nexus S:

    1:
    2:
    3:
    4:
    5:
    6:
    7:
    8:
    9:
    10:
    När din telefon startar upp igen ska du ha root. Du ska kunna hitta Superuser bland applikationerna och såfort en applikation vill ha root-åtkomst ska Superuser-applikationen förvarna dig.

    Nu kan du göra roliga grejer (installera applikationer som kräver root, flasha kernels, flasha ROM:s, flasha teman med mera). Jag rekommenderar ROM Manager där du får ett GUI som är lättanvänt. Du kan ta backup av hela operativet och även återställa till tidigare backup. Du kan ladda ner custom ROM:s via programmet och testa runt lite. YouTube:a ROM Manager så ser ni lite hur det fungerar.

    Överkurs:
    En viktig sak att tänka på innan du börjar leka med att byta ROM:s är att du måste flasha recoveryn varje gång du vill gå in i recoveryn från ROM Manager därför att stock-recoveryn (Nexus S standard-recovery) återställs vid omstart av luren.

    Om du kör en custom ROM som du får en uppdatering till (exempelvis CyanogenMod Nightlys) så bör du alltid manuellt gå in i recoveryn (strunta i att uppgradera från GUI:et) för att därinne bör (ska) du "wipe:a" cachen och dalvik. Detta för att minimera strul.

    Busybox följer inte med i denna guide, det kan dock enkelt laddas ner från Market. Busybox krävs bland annat av Titanium Backup som i sin tur är ett program som sparar all data på telefonen.

    Guide om hur du unrootar tar jag i en annan tråd, nämligen i denna tråd.

    Påpeka gärna om jag har stavat fel någonstans så ska jag rätta till det efter förmåga.

    Till sist, en gång till: Jag har själv testat denna metod och det har fungerat utmärkt.
     
    Last edited: 5 jun 2011
    TechNoir och widL gillar detta.
  2. RickStar

    RickStar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 feb 2010
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    28

    MINA ENHETER

    Ursäkta om detta är OT men jag har aldrig riktigt förstått meningen men att roota sin Nexus-telefon... vad är det jag har missat!? :)
     
  3. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Man kan i stora drag customizea sin telefon. Du kan överklocka, underklocka, byta font, testa andra ROM:s (där uppdateringar kommer betydligt fortare än Googles uppdateringar) och allmänt installera applikationer som kräver root-åtkomst (till exempel ett skärmdumpsprogram).
     
    RickStar gillar detta.
  4. Hockert

    Hockert Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2009
    Inlägg:
    76
    Mottagna gillanden:
    7
    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 5T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla
    Telefon:
    Oneplus 5T
    Väldigt bra guide! Ni borde klistra denna!

    Har redan rootat min telefon från guiden från xda men den här känns ännu lättare att följa!

    Bra jobb!
     
  5. Ult

    Ult Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    1 147
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

  6. Ult

    Ult Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2010
    Inlägg:
    1 147
    Mottagna gillanden:
    40

    MINA ENHETER

    klistra?
     
  7. Deas

    Deas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag sitter och försöker få till detta men fastnar när man ska installera drivrutinerna för telefonen... Sätter i kabeln i telefonen men får bara upp att aktivera usb storage, händer inget mer :/ Prova boota upp telefonen i fastboot läge och då får jag upp att den vill installera nån drivrutin men den som man laddat ner från android sdk fungerar inte :(

    Någon som har några tips? Kör Windows 7 (64bit)
     
  8. Deas

    Deas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Glöm det kom på det själv :) Hade inte aktiverat USB Debugging :P
     
  9. Deas

    Deas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hmm, jag har gjort allt efter guiden men "fastboot devices" ger mig ingenting. Och köra jag "fastboot boot ..." så väntar den bara på enhet och inget händer...

    Någon som har något tips?

    Uppdaterad:
    Fixade det själv, verkar som att windows 7 inte riktigt vill ladda rätt drivare när telefonen är i fastboot läge. Man får själv gå in i enhetshanteraren och uppdatera drivrutinerna där till BOOTLOAD drivaren. Sen jävlar :)
     
    Last edited: 19 feb 2011
  10. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Bra att du fixade. Säg till om det var något som inte stämde så kan jag ändra i guiden i så fall.
     
  11. Deas

    Deas Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 apr 2010
    Inlägg:
    58
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det jag råkade ut för var att när telefonen bootade om i fastboot läget så behövdes det installeras nya drivrutiner på datorn. Windows sa inte själv till om det utan man fick gå in i enhetshanteraren och där låg "Android 1.0" som okänd enhet. Sen var det att välja usb drivarna som man laddad ner till sdk't och manuellt välja filen, automatiskt fungerade ej. Sen fick man 3 val och nu kommer jag inte exakt ihåg vad den heter som jag valde men det var med "Bootloader" i mitten iaf. Sen efter det så fungerade allt som det skulle :)
     
  12. maccis

    maccis Ultra Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2009
    Inlägg:
    1 354
    Mottagna gillanden:
    730
    Operatör:
    Telia

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Jag körde hem sdket på min mac men fick inte med fastboot, det funkar inte riktigt som i windows.
    Men vill du ha detta så är det bara att ladda hem det:
    http://dl.dropbox.com/u/1748941/fastboot-mac.zip

    Inga drivrutiner behövs installeras bara gå in i fastboot på din telefon och i terminalen så kör du igång fastboot.
     
  13. Ariozo

    Ariozo Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    653
    Mottagna gillanden:
    80
    Telefon:
    Google Pixel 2 XL

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 2 XL
    Telefon 2:
    iPhone X
    Platta:
    iPad Pro 2017
    Ser ut som nyaste CWM skriver över filen på nexus så den itne återställer dock. För Gjorde med nyaste på min och den fil man måste ändra för att den inte ska ta boota normalt fanns inte då..var bara tuta och köra efter varje boot smidigt och enkelt.
     
  14. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Japp, jag har hört om det.
     
  15. Fifyphone

    Fifyphone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    jag har redan kört fast på punkt två. Du säger att man ska gå in i google-usb_drive och installera drivrutinerna. Vad heter installationsfilen? Jag hittar ett X-antal filer och mappar i den mappen nämligen.
     
  16. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Välj bara själva mappen och klicka sedan vidare.
     
  17. Fifyphone

    Fifyphone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    okej, dessvärre så hittar jag inte mappen i enhetshanteraren, jag har installerat och lagt allting direkt på C:\
     
  18. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Klickar du på frågetecknet och sedan uppdatera drivrutin? Därefter ska du nämligen manuellt peka mot mappen.
     
  19. TookieDroid

    TookieDroid Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 dec 2010
    Inlägg:
    1 430
    Mottagna gillanden:
    158
    Telefon:
    iPhone XS 256GB

    MINA ENHETER

    Telefon:
    iPhone XS 256GB
    Jag hittar inte Google Usb Driver när jag installerar SDK
     
  20. Fifyphone

    Fifyphone Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Menar du i SDK Manager? Där står det på installed packages:
    Android SDK Tools, Revision 10
    Android SDK Platform-tools, Revision 3
    Google USB Driver package, Revision 4.

    Det bör ju betyda att dom korrekta drivrutinerna är installerade.
    När jag manuellt sen går in i Enhetshanteraren och klickar på C:\ Så ligger inte Android mappen där.

    När jag i nästa steg ska koppla in telefonen, ska den mountasdå? ska USB-Felsökning va i bockad?
     
    Last edited: 9 mar 2011