Hur fungerar Multitouchen i Arc?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av nioh, 18 feb 2011.

  1. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    Har sett ett par glada skälar här på forumet som verkar ha Arc redan (testare eller annat).
    Har också hört att Arcen ska klara fyra tryckpunkter samtidigt, vilket är tillräckligt i min mening. :)

    Däremot undrar jag över hur det fungerar?
    Om jag kör MT-test på min x10i och snurrar två fingrar runt varandra på skärmen så verkar mobilen tappa lite koll och byter gärna plats på punkt 1 och 2 mellan mina fingrar trots att jag håller fingrarna på skärmen hela tiden.

    Så skulle bli väldigt glad om jag fick höra lite hur MT:n funkar lite på de nya Xperia-modellerna. Tack på förhand för svar... :D
     
  2. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Utan att själv vara testperson så kan jag säga såhär: X10:an var aldrig ämnad att få multitouch (dualtouch är snarare korrekt) så därför funkar det inte helt vettigt - det beror på digitizern (rätta mig om jag har fel!) att den inte uppfattar fler tryckpunkter speciellt bra!

    Och när det gäller Arc - har testat en under 15 minuter, då hade den de-bug/utvecklar mjukvara fortfarande och multitouch på den funkade prima, minst lika bra som i en iPhone 4 (den är ju trotsallt riktmärket för multitouch måste man erkänna!).
     
  3. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Har inte testat Arc heller, men

    X10:an har inte riktig MT utan DT, vilket är en något begränsad variant av MT. Skillnaden ligger i att med DT vet inte telefonen exakt hur två tryckpunkter ligger i förhållande till varanda. Den kan se att de går ihop eller isär (pinch) eller att de roteras i förhållande till varandra. Men så fort koordinaterna för tryckpunkterna korsas, så tappar telefonen information om vilken punkt som är vilken.

    Med MT som Arc verkar ha får telefonen också info om hur punkterna ligger i förhållande till varandra och kan därmed hålla rätt på dem även om koordinaterna korsas.

    Borde mao fungera bättre på Arc, men de som har en att leka med får bekräfta eller dementera detta. :)
     
    Last edited: 18 feb 2011
  4. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Har sett en film då någon av de stora, typ gsmarena eller de där ryska har snurrat runt
    med fingrar hejvilt (så som man kan göra på min lur) och detta har behandlats exakt som
    det ska. De körde 3-4 fingrar och belyste inte maxantal öht.

    // A
     
  5. SBSE

    SBSE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Fungerar hur bra som helst, 4 punkter.
     
  6. youknow

    youknow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2010
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    16
    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S9+
    Läser skärmen av snabbare. X10ans skärm hänger inte riktigt med vid snabba drag.
     
  7. SBSE

    SBSE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Skärmen är bra, den är mycket känslig för tryck. nästan för känslig och den laggar inte i rörlighet.
     
  8. tanion

    tanion Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 nov 2009
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag har själv använt 4 fingrar och snurrat runt och inga som helst problem.