Arc i jobbet?

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av RoadRunner, 19 feb 2011.

  1. RoadRunner

    RoadRunner Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag trivs visserligen med min nuvarande Yari (trots att jag inte utnyttjar den till någon form av spel :P) men det börjar snart vara dags att uppgradera för att inte alltid behöva laptopen för att komma åt mail och lite annat smått och gott. Kan man byta telefon gratis via jobbet så varför inte :)

    Mina kunskaper om Android sträcker sig till det jag har läst mig till, inga egna hands-on erfarenheter alltså att tala om. Men av ideologiska anledningar så vill jag hålla mig undan iPhone och jag har egentligen svängt från en Galaxy S till att tycka mer om Arc i nuläget enligt hur den verkar.

    Till frågan. Hur är Arc som jobbtelefon? Det som väl framförallt känns som det viktiga är synkronisering med Exchange 2010, fallerar det så försvinner hela vinsten med att byta nalle... men även de andra delarna med en jobbnalle som prio framför spel, film och dylikt är förstås viktiga. Har Arc någon svag punkt där? Förutom att den är nästan stor att ha i jeansfickan förstås :D
     
  2. SBSE

    SBSE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jan 2011
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Vill du ha en telefon i jobbet så fungerar arc kanon. Den kommer att få alla kommande uppdatering snabbt och den är som dom flesta android lättsynkad. Använder den till allt.
     
  3. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vad är vettigaste app om man vill spara kortare texter på telefonen som ska vara lätt åtkomliga och helst gå att kategorisera på ett vettigt sätt?
     
  4. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Evernote
     
  5. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    +1

    Evernote
     
  6. TomasL

    TomasL Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2010
    Inlägg:
    651
    Mottagna gillanden:
    131
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad M5 10.1
    Har Android 2.3 numera inbyggdt stöd för exchange eller är det fortfarande tredjepartsprogram som gäller?
     
  7. RoadRunner

    RoadRunner Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Låter ju bra, frågan var väl mest utifrån att jag har sett att en del har haft problem med SGS och trots att SE har funkat utmärkt för mig att synka med Outlook så är det ändå bättre att ställa frågan så inte Android-versionerna är sämre :)

    SBSE, som jag har förstått det så är du ganska lyrisk över din Arc... vad är det som du tycker gör den bättre än övriga i samma klass idag utifrån användningsområde jobb/fritid för mig och andra med samma krav?
     
  8. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Tack, det ska jag prova när jag får min Arc.
     
  9. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    It's awesome! Går att synka till datorn jättesmidigt också! (såväl pc som mac).
     
  10. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag installerade det på PC:n och det ser onekligen bra ut. Men när jag tittar på finesserna i Premium-versionen står det "For Android, iPhone, iPad and iPod Touch users, access your notebooks offline"

    Betyder det att man måste betala 45 dollar per år bara för att ha tillgång till anteckningarna lokalt i telefonen? Det låter ju som en deal-breaker i så fall.
     
  11. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Det tror jag inte...Jag har inte betalat något iaf...Det är bara om du vill vara offline och kunna se dina anteckningar ändå - annars sålänge du har dataanslutning (3g/4g/wifi/edge) så funkar det ändå.
     
  12. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Säger du inte emot dig själv nu? För att precisera frågan:
    Ligger anteckningarna lokalt i telefonen eller måste de överföras via dataanslutningarna så fort man vill skapa/läsa/redigera dem?
    Det kan ju bli mycket datatrafik med tanke på att anteckningarna även kan innehålla kamerabilder.
     
  13. Cim-Inc

    Cim-Inc Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    1 626
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Säger väl inte emot mig själv? Det kostar enbart om man vill ha offline läget också, men om du har data kommer du åt alla anteckningar osv - de synkas mot en server/ett moln som det så fint kallas.

    Ska man ha en såpass fin telefon så har man ju ändå ett abonnemang med datapaket och då har det ju ingen betydelse om det blir mycket data direkt..
     
  14. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ordet "synka" innebär väl att data ligger både lokalt och på servern och bara skillnaderna överförs när man "synkar"?
    Vad är det i så fall man synkar om alla data ligger på servern och man måste överföra data så fort man ska läsa eller skriva något på telefonen?
    Jag vill kunna jobba på mina texter under flygresor så texterna måste vara tillgängliga på telefonen i flygplansläge.
     
    Last edited: 19 feb 2011
  15. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Skojar du
    Ett helt textdokument är inte ens 1 mb så varför ens bry sig
    Synka efter flygresan
     
  16. agent00soul

    agent00soul Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    230
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag synkar gärna efter flygresan men frågan är alltså om tidigare inskrivna texter finns lokalt i telefonen och är tillgängliga i flygplansläge. Man tycker att de borde vara det men texten på deras hemsida tycker jag motsäger det.
    Kan någon med Evernote installerat prova att komma åt sina tidigare gjorda texter i flygplansläge?
     
  17. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Hade testat om jag haft en fungerande android hemma ^^
     
  18. nioh

    nioh Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 sept 2010
    Inlägg:
    970
    Mottagna gillanden:
    91

    MINA ENHETER

    *Är Exchangesync integrerat i android from 2.3
    Svar: Ja det är det, men hur avancerad integreringen är kan jag inte svara på. Jag är dock övertygad om att det är lätt att komma igång.
    X10i som jag har använder Moxier sync för att synka mailen, och med senaste uppdateringen till X10i kan man ha den som widget också. Den fungerar mycket bra för mig.

    *sync mot outlook?
    Nja, stödet är sådär i min X10i. Det går men det är lite för krångligt att fixa det enligt min mening, tycker att det är någonting som borde göras mycket lättare. Med Arc vet jag inte.

    *Som jobbtelefon?
    Om du har en Yari nu så är det att hoppa till en ny värld där nya funktioner erbjuds. för att nämna några exempel som Arc erbjuder. HDMI för att kunna köra presentationer på storbildsTV/ Projektor.
    Kolla webmailen eller surfa på nätet blir som en ny upplevelse på den stora högupplösta skärmen. Android 2.3:s stöd för HTML5 och Flash och mycket mycket mera gör nog i stort sett alla websidor väl fungerande i telefonen. Och justja, när du väl surfat med en Android-mobil eller iPhone så kommer du att känna, det är så här internet-surfning ska fungera på en mobil. Skulle faktiskt vilja ge ett extra plus till Android 2.2 och 2.3 här (Arcen har 2.3 från början) eftersom man kan få fullt stöd för flash med dem.

    Synkning stöds mot flera konton för mail, kalender etcetera..

    Massor av nyttiga appar på Android market för att underlätta för din jobb-vardag.
    Passdroid - kan lagra alla dina viktiga lösenord åt dig. Väderapp för att få koll på vädret. Trafikapp för att få veta om det är trafikstockning/ olyckor någonstans där du är.

    Du kan kolla PDF-, Word-, powerpoint- och excel-dokument direkt i telefonen.
    GPS:en fungerar bra.
    Du kan nära nog göra hur mycket anpassningar som helst med Arc för att få den att passa i ditt jobb. Det finns alltid någon app som passar ditt syfte på market om inte telefonen själv har det out of the box.

    *Som spelmobil?
    Hehe, Yari lanserades som spelmobil, men kan ärligt säga att det inte ens är en match mot min X10i när det gäller spelande. Och Arcen kommer att slå min X10i med hästlängder tack vare mycket snabbare 3D-grafik och true multitouch vilket X10i saknar (och jag är imponerad av vad min X10i presterar). Android market erbjuder tusentals spel att ladda ned, från rena skräpspel till kanonspel såsom Angry birds, Dungeon hunter, Labyrinth och många många fler.
     
    Last edited: 22 feb 2011
  19. RoadRunner

    RoadRunner Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Får väl tacka för svaren. Visserligen låter det kanske inte helt perfekt att synka mot Outlook, där kan vi ju hoppas att det blir lättare nu med Arc än tidigare. Min gamla trotjänare har aldrig använts för spel så där har det ju knappt ens någon betydelse att den är bättre, men det är ju sällan allt är perfekt i livet :)