Övrigt: Telenor Kontant App

Diskussion i 'Frågor och support' startad av Cmart, 30 dec 2009.

  1. Cmart

    Cmart Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    19
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet inte om utvecklaren besöker detta forum men jag gillar appen skarpt.

    Vore det inte schysst om man kunde skicka sina web-sms via appen också?
    Man har ju 30st gratis varje månad.
     
  2. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Om jag hade kontantkort så skulle jag även vilja se lite mer detaljerat vad jag har använt, tex samtal senaste månaden, hur mycket data man förbrukat.
     
  3. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Tack för berömet! Jo, jag läser forumet emellanåt.

    Jag har inte planerat att lägga in någon SMS-funktionalitet i vare sig widgeten eller inställningsapplikationen. Dock går det redan idag att ställa in så att ett klick på widgeten tar dig direkt till mina sidor i en webläsare utan att du manuellt måste mata in dina inloggningsuppgifter. Om inte den funktionaliteten räcker till tror jag att det skulle vara bättre att skriva en ny egen app för att skicka web-SMS. Delar av koden skulle kunna återanvändas, främst då koden för att logga in på mina sidor.

    m v h Henrik
     
  4. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Det som min widget gör är att den presenterar information som hämtas från "mina sidor" på telenor. Jag har inte kunnat hitta några av ovanstående uppgifter på mina sidor. Dock kan jag tipsa om en väldigt trevlig applikation som heter phonalyzer: http://www.android-community.org/content/show.php/Phonalyzr?content=95531
    Phonalyzer borde kunna visa åtminstone en del av den information som du efterlyser.

    När det gäller datamängden känner jag inte till någon app för det, förutom netmeter: http://code.google.com/p/android-labs/wiki/NetMeter dock visar netmeter bara användandet just för stunden. Å andra sidan har jag inte riktigt sett behovet av att mäta datatrafiken då jag kan surfa obegränsat till en fast kostnad.

    m v h Henrik
     
  5. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Testade att slänga in tjejens kontantkort i mobilen för att se hur den fungerar i verkligheten. Jag personligen tycker att det inte är så snyggt med rektangeln som visar saldot utan jag skulle vilja ha en inställning som är ungefär. Klicka för att hämta och visa saldot. Alltså att den bara visar själva logga i normalläge och när man klickar så kommer rektangeln upp.

    Sen som Cmart skrev så hade en synkning med web sms riktigt trevligt, att man klickar in och så skriver man och sen att man kan välja vem man skall skriva till via vanliga kontaktlistan!
     
  6. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    D v s du vill inte ha en widget som visar information utan bara en applikation som kan startas som en genväg från bakgrunden.

    Det är möjligt att använda min applikation på det viset också även om det inte var riktigt tänkt så. Om du startar inställnings-applikationen och sedan scrollar dig längst ned och klickar på "Spara, testa och avsluta" hämtas saldot och presenteras sedan i en "toast".

    Om jag förstår dig rätt så är det precis den funktionaliteten du är ute efter fast du skulle nog vilja slippa att scrolla dig ned i dialogen och klicka på knappen.

    Det skulle nog vara fullt möjligt för mig att lägga till en sådan activity, men jag tror att de flesta inte skulle föredra att använda programmet på det viset. De flesta har nog inte tålamod att vänta de flertalet sekunder som det tar för programmet skall få fram saldot, då går det snabbare att bara titta på det saldo som programmet hämtade förra gången och presenterar i sin widget.

    Ytterligare en strulfaktor är att inloggningen på mina sidor ganska ofta misslyckas av en eller annan anledning. I widget-delen har jag försökt lösa det genom att göra 4 försök med en ökande paus-tid emellan innan programmet helt ger upp. I inställningsapplikationen görs bara ett försök innan man får meddelande "inloggning misslyckad".

    m v h Henrik
     
  7. Robban

    Robban Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 sept 2009
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej jag sökte på AndroLib, efter telenor app. men hittar den inte.
    Var finns den ?
    //Robert
     
  8. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Jag gissar att Androlib inte hittar applikationen eftersom den på market bara syns för android-lurar med svenska abbonemang. Jag valde att applikationen endast skulle synas i Sverige eftersom endast svenskar har glädje av den, det gick inte att välja att endast Telenor-kunder skulle kunna se den.

    Enklaste sättet att hitta applikationen är att söka på "telenor" på market. Dock är den i skrivande stund endast kompilerad med SDK för Android 1.5, därmed syns den inte för lurar som har annan upplösning än 320x480.

    Applikationen går även att tanka hem från http://telenorkontant.sourceforge.net/

    m v h Henrik
     
  9. FOO

    FOO Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2009
    Inlägg:
    549
    Mottagna gillanden:
    21

    MINA ENHETER

    Japp, ikonen och så klickar man på den så kommer det upp så som det gör när man gör som ovan. Långklick tar en till mina sidor om det går.
     
  10. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Redan nu kan man ju uppdatera saldot som presenteras i widgeten genom att klicka på widgeten. Men om jag förstår dig rätt så skulle du föredra om saldot presenterades i en toast i stället för direkt i widget.

    Jag vill nog inte gärna ta bort saldot från widgeten, möjligen skulle jag kunna lägga in en extra inställning för att även presentera den i en toast. Men finns det verkligen tillräckligt många användare som skulle vilja ha den funktionaliteten? För varje extra val jag lägger till i inställningsprogrammet kommer det kännas mera rörigt och krångligt för nya användare.

    Jag tror inte att man i en widget kan skilja mellan vanligt klick och långklick. Android använder långklick till att flytta eller radera widget. Det vanliga klicket får man välja antingen eller. Antingen tas man till mina sidor eller också uppdateras saldot (eller så kommer man till inställningsprogrammet som man också kan välja).

    m v h Henrik
     
  11. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Jag som har Messa Mera skulle uppskatta om widgeten också visade antalet SMS man har kvar tillgodo (det syns på Mina sidor).
     
  12. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Det låter som en användbar funktion, dock är det inget som jag klarar av att införa på egen hand. Antalet SMS syns på "dina sidor" men inte "mina sidor" efter som jag bara har det enkla abbonemanget.

    Om du kan eller är villig att lära dig Android-programmering är det antagligen ganska enkelt att införa. Källkoden kan laddas ned från http://telenorkontant.sourceforge.net/

    Filen som skall modifieras är TelenorWeb.java i funktionen get_saldo_string
    Om du i den funktionen söker efter "Pengar kvar p" hittar du koden för att dra ut saldot och inser lätt hur någon annan text kan dras ut från sidan.

    Om du inte vill hacka själv men är villig att testa och bistå med html-källkoden till din "Mina sidor" kanske jag skulle kunna försöka införa funktionen. Det brukar dock vara jobbigt att införa funktioner som man inte kan testa själv, allt brukar inte fungera som det skall förren efter ett par iterationer.

    m v h Henrik
     
  13. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det står på precis samma ställe som saldot, så det borde inte vara så svårt att parsa. Tyvärr är jag inte särskilt duktig på att koda själv.

    Har rensat lite whitespace bara.
    HTML:
    
    <div class="rcbContent_sI1">
    		Pengar kvar på kortet:
    		<br/>
    		<strong>81:00 kr</strong>
    		<br /><br />
    						
    		Fria sms kvar sedan din senaste laddning: <strong>3000</strong> st
    		<br /><br />
    
    		Beh&aring;ll ditt f&ouml;rm&aring;nliga pris, ladda senast: <strong>2010-05-31</strong>
    
    		<br /><br />
    							
    		PUK-koden till ditt SIM-kort:
    								<strong>xxxxxxxxxx</strong>
    			                
                           </div>
    
    
     
  14. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Tack! Det där ser ut precis som den information jag behöver.

    Hmmm... Skulle det där kanske också vara intressant att presentera för dem som har abbonemangsformer som övergår till någon annan form om man inte tankar kortet inom en viss tid? Att även presentera ett datum skulle dock innebära att det blir väldigt mycket information i min stackars lilla widget.

    En rad till för att presentera antalet SMS eller datum hinner jag nog få till på en helg i närtid. Om jag skall presentera en tredje rad med datum behöver jag dock lägga mera tid på att göra om grafiken.

    m v h Henrik
     
  15. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja datumet lär inte får plats i widgeten. Möjligen att man kan välja vilka två saker widgeten ska visa?

    En annan sak är ju att kanske lägga in så man kan få nån påminnelse när saldo eller antal SMS hamnar under en inställbar nivå, och en påminnelse ett visst antal dagar innan prisplanen går ut? (Fast det senare tror jag man får som SMS från Telenor om jag inte fattat helt fel.)
     
  16. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Det är ju just den uppmärksamheten man vill ha på att det är dags att fylla på kontantkortet. Om man redan får en notifiering via SMS ser jag inte den funktionen som prioriterad via min widget. Jag koncentrerar mig på att få till antalet kvarvarande SMS och hoppas hinna få till en beta-version att testa inte nu i helgen men nästa helg.

    m v h Henrik
     
  17. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Ja det är ingen brådska för min del, jag lär inte göra av med i närheten av 3000 SMS i månaden ännu (för mitt nummer är inte porterat än så jag kör mitt gamla kort i gamla mobilen för SMS just nu:-).

    Men det är ju en trevlig funktion som sagt var.

    Jag är inte helt 100 på det där med att Telenor skickar ett SMS (men det märker jag väl om en månad:-). Jag har för mig att jag läst det på deras hemsida men hittar inget nu (men det kan ha varit hos Comviq jag läste det). Man kan i alla fall beställa (gratis) veckovis SMS med saldo, det har jag aktiverat.
     
  18. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Det står väldigt ofta I/O error eller SSL error på widgeten för mig. Bara att trycka på den så den uppdaterar så kommer saldot fram, men det verkar alltså som om den inte riktigt gilalr när telefonen går ner i sleep (och kopplar ner wlan?).
     
  19. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Det brukar inte vara några problem med att köra de periodiska uppdateringarna i sleep-mode bara det finns tillgång till internet, t ex via 3g. Är det möjligen så att du saknar täckning eller har stängt av internet via mobilnätet?

    Hur ofta är "väldigt ofta?" Är det så varje morgon?

    Vid uppdatering gör applikationen maximalt 4 försök med ökande tidspaus emellan om föregående försök misslyckades, därefter skrivs felmeddelandet ut i widgeten och det meddelandet kan variera beroende på vad som gick fel. Om telefonen helt saknar internet-anslutning vid alla dessa försök kommer uppdateringen naturligtvis misslyckas.

    Även då telefonen har kontakt med internet finns det en liten risk att uppdateringen misslyckas, inloggningen på telenors servrar verkar inte vara helt stabil. Det finns goda skäl till att jag lagt in flera försök med ökande väntetid mellan försöken.

    m v h Henrik
     
  20. Nerre

    Nerre Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2010
    Inlägg:
    2 110
    Mottagna gillanden:
    204
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia Z1 compact
    Övrigt:
    Smartwatch 3
    Var och varannan gång jag låser upp telefonen (jag har widgeten på Home).

    Jag har mobilt internet aktiverat jämt (har Telenor Fri Mobilsurf nu) och här hemma har jag WLAN.