Desire HD superguide - root/s-off/custom roms

Diskussion i 'Desire HD' startad av sqd, 3 mar 2011.

  1. sqd

    sqd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Inledning

    Här är mitt försök till en guide för de som vill roota/flasha/s-off:a sin Desire
    HD, på svenska.

    Jag kommer i denna guide lite enkelt förklara vad varje steg innebär och gör, den ser lång ut, men detta gör man lätt på en timme eller två om man är ny :)

    Om den har varit till hjälp eller du bara gillar den, tacka gärna detta inlägg :D

    OBS! Jag tar inget ansvar för resultaten om någonting går snett eller fel. Något KAN bli fel och i allra värsta fall kan telefonen bli oanvändbar. Så länge du vet med dig detta så kan du fortsätta


    Steg ett - Root

    Att "roota" telefonen innebär att du ger dig själv tillgång till hela systemet i telefonen, du har efter rootning kontroll över nästan alla aspekter som berör systemfiler och mappar. Ordet "root" kommer från Linuxvärlden, där rootanvändaren är Linux motsvarighet till Administratörkontot på Windows.

    Det första du måste göra är att kolla vilken OTA-version du har
    - Gå till Inställningar/Settings
    - Gå sedan längst ner till Om telefonen/About phone
    - Sedan Programvaruinformation/Software Information
    - Kolla under "Skapa nummer"/Build number - du ska ha ett nummer som är lägre än 1.72 för att fortsätta. Men var inte orolig, om du har 1.72 måste du nergradera

    Nedgradering från OTA 1.72 (om du har t.ex 1.32 kan du skippa detta)
    Du behöver
    - HTC Sync eller ADB drivrutiner installerade på din dator
    - Dessa filer > LADDA NER
    - HTC Desire HD original 1.32 ROM > LADDA NER

    1. Packa upp Downgrade.zip-filen till en mapp (packa inte upp PD98IMG.zip)
    2. Aktivera USB debugging/felsökning i din telefon (Instälningar - Program - Utveckling)
    3. Koppla in din telefon till datorn via USB, se till att telefonen är satt till att Bara ladda
    4. Har du Vista/Win 7, håll inne skift och högerklicka i mappen med filerna du just laddade ner, och välj Starta kommandoprompt här (eller nått i den stilen, jag själv har engelskt Windows, då står det Open command window here)

    I kommandoprompten, skriv:
    Kod:
    adb push psneuter /data/local/tmp
    adb push misc_version /data/local/tmp
    adb shell chmod 777 /data/local/tmp/psneuter
    adb shell chmod 777 /data/local/tmp/misc_version
    adb shell /data/local/tmp/psneuter
    adb shell
    
    Nu ska du ha # i kommandoprompten, när du har det, skriv:
    Kod:
    cd /data/local/tmp
    ./misc_version -s 1.31.405.6
    
    - Efter det, ändra ditt USB-läge på telefonen till Diskenhet, och kopiera PD98IMG.zip till roten av ditt SD-kort (inte i någon mapp alltså, rakt in på kortet)
    - Starta om din telefon i bootloader-läge. Detta gör du genom att stänga av telefonen helt, sedan håll nere sänk volym-knappen på sidan, samtidigt som du startar telefonen med av/på-knappen.
    - När du gör rätt ska bootloadern själv känna av ROMen du lade in på SD-kortet och sedan guida dig genom installationen av den.

    Om allt går som det ska, och din version sedan visar 1.32, kan du fortsätta.

    Roota med VISIONary
    - Ladda först ner VISIONary till din dator HÄR
    - Lägg över APK-filen på ditt SD-kort
    - Installera APK:n med hjälp av valfri filutforskare, t.ex Astro
    - Efter du installerat, starta VISIONary, och kryssa i "Set system r/w after root"
    - Välj sedan Temproot now, vänta tills det är klart och du kommer tillbaka till VISIONary menyn.
    - När temproot är klart, välj då Attempt permroot now. Det tar en liten stund, när den är klar kommer telefonen att starta om sig.
    - För att kolla så allt gick bra, ladda ner Terminal Emulator från Market (från Jack Palevich, emulatorn från ZTA Technologies kraschar ofta vid startup)
    - I Terminal Emulator, skriv su (su står för superuser) och tryck sedan enter. Om telefonen frågar om du vill ge applikation Superuser-rättigheter, välj Tillåt. Du får en # i Emulatorn om allt är OK. Nu är din telefon rootad!

    Steg två - S-OFF

    S-OFF innebär att man flashar en customgjord bootloader där S-flaggen är satt till av/OFF - en engelsk förklaring på det hela, som summerar det bättre än vad jag själv kan:
    På Desire HD är det väldigt enkelt att sätta S-OFF, tack vare alla duktiga utvecklare på XDA Developers-forumet.

    Enkelt sätt att få S-OFF
    Ladda ner Easy - S-OFF här - Utvecklarens tråd på XDA om du vill donera lite pengar eller säga tack.
    - Koppla in din telefon till datorn, sätt på Bara ladda
    - Se till så att USB felsökning/debugging är PÅ
    - Starta EasyS-OFF, klicka på S-OFF it!
    - Håll koll på telefonen, den kan be dig acceptera Superuser-rättigheter för programet
    - När EasyS-OFF säger att det är klart, koppla ur telefonen och starta om den. Sedan är du klar med S-OFF!

    Steg tre - Radio S-OFF

    Vissa kanske tycker (de som inte har någon större användning av denna guide) att man klarar sig med Radio S-OFF endast om man ändå måste ta hjälp av en guide som denna för att göra det - och jag håller förvisso med, men det är lika bra att göra allt på en gång utifall man vill använda sig av de funktioner som ENG S-OFF tillåter.

    Radio S-OFF
    - Ladda ner Easy Radio Tool här - Utvecklarens tråd på XDA forumet
    - Se till så att USB felsökning/debugging är PÅ
    - Starta Easy Radio Tool, välj första alternativet "Radio S-OFF, Super-CID and SimUnlock), klicka sedan på Do it!
    - Håll koll på telefonen, den kan be dig acceptera Superuser-rättigheter för programet
    - När Easy Radio Tool säger att det är klart, koppla ur telefonen och starta om den. Sedan är du klar med Radio S-OFF!

    Steg fyra - ClockWorkMod Recovery

    ClockWorkMod, CWM, är en customgjord återställningsmeny som tillåter dig att flasha hemmagjorda ROMs och kernels t.ex.

    Installera CWM
    - Ladda ner ROM Manager från Market
    - Starta ROM Manager - välj det översta valet, som helt enkelt säger Installera Clockworkmod Recovery

    Detta är enkelt, följ bara ROM Managers steg för steg så installerar det CWM åt dig.

    Steg fem - flasha en ROM

    Jag rekommenderar senaste versionen av LeeDrOiD, en mycket snabb och stabil ROM, som uppdateras ofta. Den innehåller dessutom en moddad kernel.

    Tråd på XDA för dig som vill läsa om den:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=842802

    Det går att flasha en ROM direkt från ROM Manager, men jag tror det bara går att flasha från SD-kort med betalversionen. Men det är gratis och mycket enkelt via CWM ändå ;)

    OBS! Du kommer i denna guide behöva rensa telefonens interna minne och cache - detta innebär att dina applikationer som är installerade på telefonens interna minne försvinner, tillsammans med systeminställningar och eventuella kontakter du valt att spara på telefonens minne och inte SIM-kortet. Gör en backup på detta om du behöver.

    Ditt SD-kort kommer inte att rensas/formatteras. Men har du ändå saker du absolut inte vill bli av med så säkerhetskopiera dem ändå.

    När du sedan ska uppdatera en redan flashad ROM behöver du i 9 fall av 10 inte rensa cachen eller göra en systemåterställning.


    Flasha en ROM - del 1
    - Ladda ner ROM:en du vill ha, du får en zip-fil som inte ska packas upp. Ladda ner LeeDrOiD 2.2.2 här.
    - Ladda ner den senaste LeeDrOiD kerneln (denna ska inte heller packas upp)
    - Koppla in telefonen, sätt den på Diskenhet
    - Lägg in kernel- & ROM-zipfilen på ditt SD-kort.
    - Starta om din telefon i bootloader-läge. Detta gör du genom att stänga av telefonen helt, sedan håll nere sänk volym-knappen på sidan, samtidigt som du startar telefonen med av/på-knappen. När du väl är inne i bootloadermenyn (vit bakgrund), scrolla med volymknapparna och välj menyval med av/på-knappen. Välj RECOVERY.
    - Nu kommer du in i CWM. Det första du ska göra är att göra en s.k NANDROID-backup. Denna gör en total backupfil av allt på din telefon till en fill, mycket bra att ha om något går snett under flashningen. Detta gör du genom att scrolla ner till Backup & restore, sedan Backup. Filen sparas på ditt SD-kort, så du kan kopiera den till din PC senare.

    Flasha en ROM - del 2
    - Efter CWM är klar med Nandroid-backupen, scrolla ner och välj Wipe data/factory reset. scrolla sedan ner och välj Yes. Gör samma sak med Wipe cache partition
    - Gå sedan ner till Advanced och kör sedan Wipe Dalvik cache.
    - När du gjort detta, välj Install .zip from sd-card, och leta reda på LeeDrOiD ROM-zipfilen, och välj den. Nu kommer CWM börja flasha din ROM.
    - Låt den bli klar, starta om telefonen och se till att allt är som det ska (första starten tar en längre stund)
    - Om allt startar och verkar OK, starta då om telefonen igen och gå till RECOVERY/CWM igen, sen direkt till install .zip from sd-card, denna gång väl LeeDrOiD kernel-zipfilen, flasha den på samma sätt som ROM:en, detta går dock snabbt.

    Starta sedan telefonen igen, och nu har vi egentligen bara en sak kvar! :)

    Steg sex - flasha en Radio

    "Radion" i telefonen är helt enkelt den del som sköter mottagning av signaler, mobila nätet och Wi-Fi osv. Att ha en radio som matchar din ROM är i många fall viktigt, då en icke-matchande radio resulterar i sämre batteritid och mottagning. Om du flashat en ROM som inte är LeeDrOiD, kanske du inte behöver en annan radio - läs vad det står där du laddade ner din ROM.

    Ladda ner den rekommenderade radion för LeeDrOiD här.

    Packa upp radio.img som finns i denna zipfil.

    Flasha radio.img
    - Ladda ner Radio flash.zip och packa upp den.
    - Ta radio.img som du laddade ner innan och lägg i samma mapp som Radio flash-filerna (start here.exe)
    - Se till så att USB felsökning/debugging är PÅ (detta måste du aktivera igen efter du flashat en ny ROM)
    - Koppla in din telefon, sätt på Bara ladda
    - Kör sedan Start here.exe i Radio flash-mappen
    - I kommandoprompten du får upp, skriv
    Kod:
    adb reboot bootloader
    Din telefon sätts nu i bootloader-läge. När den kommer dit, skriv då igen i kommandoprompten, denna gång:
    Kod:
    fastboot flash radio radio.img 
    När kommandoprompten säger att det är färdigt, skriv i kommandoprompten:
    Kod:
    fastboot reboot
    Sådär! All done! :D

    Nu när du gjort detta kan du fortsätta med att ställa in t.ex SetCPU för att spara ytterliggare batteri. Min tråd om hur du gör detta hittar du här:
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?t=34852
     
    Last edited: 30 maj 2011
    bernard, j-danielsson, zetrri och 40 andra gillar detta.
  2. sqd

    sqd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Versionshistorik

    v1.0
    Första utkastet. LeeDrOiD 2.2.2 och kernel 2.2.4

    v1.01
    Fixade lite stavfel osv, såklart :)

    v1.02
    Diverse förenklingar och tillägg.

    v1.03
    Uppdaterade länken till LeeDrOiD-kerneln. Nu länkar den till Lee:s FTP som alltid innehåller senaste kerneln.

    1.04
    Rättade ett stavfel och förtydligade Radio S-OFF-delen lite.

    1.05
    Tog bort delen om att flasha CWM 2.5 - LeeDrOiD kräver nu CWM 3 (i alla fall Gingerbread-versionen av LeeDrOiD)
     
    Last edited: 30 maj 2011
    bamz, Tozs, emer och 1 annan gillar detta.
  3. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Nice guide! Kommer säkert att hjälpa många :). Har bara ett frågetecken angående steg fem. Behöver man inte köra FullWipe.zip från XDA för att wipa allt?
     
  4. sqd

    sqd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Nä det behöver man inte, och jag tror inte FullWipe funkar vid alla tillfällen? Har inte läst så mycket om den, men den gör bara det man gör i CWM som jag beskriver i guiden, fast genom en zipfil.

    Även om det är samma sak, känns det "säkrare" att göra det med CWM :)
     
    io53 gillar detta.
  5. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Ahaa, har trott att CWM inte rensade /system på Desire HD av någon anledning. Tack för kunskapen :).
     
  6. osmium

    osmium Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Suveränt med en guide som sammanfattar allt på ett ställe!
    Har dragit mig lite för att roota min DHD eftersom det är en arbetstelefon men till helgen blir det nog av iallafall. Saknar flashandet och pillandet från min gamla Hero. :)

    En liten fråga bara. Går det inte flasha radio via recovery?
    Eller är det bara den radion som rekommenderas här som det inte funkar på?
     
  7. AlphaBlaster

    AlphaBlaster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Feedback!

    När jag försöker installera eller köra Radio-S off, får en sådant meddelande:
    Unknown error, problably conection.

    Kan någon hjälpa mig, tack!?
     
  8. erlend

    erlend Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    får samma problem
     
  9. sqd

    sqd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Nej, ingen radio flashar man via CWM :)

    Vilken OTA-version har du?

    Om du har under 1.72 (1.32 t.ex):
    HTC Sync är ett måste - se till att du har HTC Sync installerat, och att du kan få HTC Sync-programet att hitta telefonen när du kopplar in den och väljer HTC Sync som USB-läge.
    Kontrollera så att du har USB felsökning/debugging på i inställningar.
    Och en sak som funkat för vissa - aktivera WiFi i din telefon innan du kör Radio S-OFF-programmet.
     
    Last edited: 3 mar 2011
    AlphaBlaster gillar detta.
  10. erlend

    erlend Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    jag har 1.32.405.6
     
  11. sqd

    sqd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 nov 2010
    Inlägg:
    161
    Mottagna gillanden:
    57

    MINA ENHETER

    Se min redigerade post ovan :)
     
  12. fredrikstorm

    fredrikstorm Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2010
    Inlägg:
    242
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Denna skulle man haft igår när man för första gången rootade och flashade sin första android. Men den ser riktigt bra ut. Good job. Kolla med swedroid om den inte kan publiceras som en officiell guide.
     
  13. mr.anonymous.jr

    mr.anonymous.jr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 feb 2011
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    NICE, tack som fan!! :D

    Använder nog denna när det blir dags för min root.
    Stor hjälp för att förstå processen utan att behöva pussla ihop olika delar från olika guider som, för en sån som mig, känns som hieroglyfer :)
     
  14. erlend

    erlend Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2010
    Inlägg:
    517
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    hmmm... funkar fortfarande inte. när easyS-off har börjat så kommer det upp en ruta där det står ca: porten my HTC desire HD svarar inte. dra ut usb kabeln och försök om 10 sek
     
  15. AlphaBlaster

    AlphaBlaster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det är jobbigt!

    Jag har också 1.32.405.6

    Men, jag tror att det krånglar mycket. Jag ska göra en recovery och lämna den som de har varit (Rootad+S-off+CMR) until det blir lättare att intalera en ROM.
     
  16. AlphaBlaster

    AlphaBlaster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Det funkade den här gången, Tack!
    Ok, nu kör vi!
     
  17. AlphaBlaster

    AlphaBlaster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tack!

    I made it!

    Tack så mycket, nu ska jag läsa den nästa länk hur du sparar batteri!
     
  18. androidfeber

    androidfeber Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    598
    Mottagna gillanden:
    52

    MINA ENHETER

    Någon som har lyckats roota telefonen enligt denna guide?

    Kom gärna med synpunkter och vad man ska tänka på.

    Sent from my Desire HD using Tapatalk
     
  19. AlphaBlaster

    AlphaBlaster Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 feb 2011
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag behöver fortfarande hjälp.

    Jag gjorde varenda step som det står där och allt funkar som det ska utom Wifi nu. Jag ska kolla lite till, men jag behöver alla hjälp som jag kan få.

    Jag tror att jag hittade mitt fel, jag har CWM 3.0, det måste vara problemet.
     
    Last edited: 3 mar 2011
  20. Mundane

    Mundane Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 mar 2010
    Inlägg:
    1 229
    Mottagna gillanden:
    280

    MINA ENHETER

    Behöver man inte SDK/JDK för att flasha radion?

    I övrigt, bra skrivet!