[Defy] Lathund på hur du flashar in en custom rom.

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av 4305ms, 7 mar 2011.

  1. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    - GUIDEN ÄR INTE 'UP-TO-DATE' -
    Tills jag har tid får ni antingen fråga er fram
    eller läsa på XDA's forum hur man gör.




    Behöver jag påminna att jag inte tar ansvar för vad som händer era telefoner? Nedan har jag försökt förklara hur ni ska göra för att flasha och roota era telefoner, men ansvaret ligger hos er själva.




    Hur du Rootar och Flashar in custom rom på din fantastiska Moto Defy!



    Innan du börjar behöver du tanka hem och installera några program;

    RSDLite 4.9
    Ett program för att uppdatera eller flasha in mjukvara på din Defy. Tanka hem och installera på din dator. Är inte säker på länken fungerar. Testa och återkom.

    SuperOneClickRoot for Froyo
    Ett program som gör att du får root access på din telefon. Tanka hem och installera på din dator.

    Clockwork recovery.
    Gör det möjligt för dig att göra nandroid backups flasha in custom roms osv osv. Gå in på länken och tanka hem Attachment 467632 (nästan längst ner i första inlägget).

    Custom software.
    Du vill antagligen ha svensk mjukvara och 2.2 froyo på din telefon. Det du bör veta är att i dagsläget kan du inte göra en downgrade om du flashar in detta. Vilket kan göra det svårt att få officiella uppdateringar från Motorola till din telefon.
    Jag föreslår att ni kör med 3.4.2_145-003 Motorola SBF som kör med Svenska som språk. När du tankat ner den kommer den som en .7z fil så packa upp den med 7-zip så får ni fram en .sbf fil. Lägg på minne vart den ligger eller flytta den någonstans där ni vet var ni har den.

    Custom Rom.
    Själv kör jag med Pays v3.3 som är både stabil och snabb. Vill ni ha någon annan så gå in på xda’s Defy forum och leta er runt. Ni kan behöva köra med en annan software update än den finska jag länkade till tidigare.
    Pays-ROM-Defy_v3.3.zip

    Drivrutiner till Moto Defy.
    Tanka hem drivrutiner och installera på datorn. Tänk på vilket OS du har och vilken version. (Windows7, XP, Vista // x86 eller x64 osv)


    --------------------------------------------------------------------

    Nu när du installerat programmen och tankat hem allt du behöver kan vi köra igång!
    Ett tips är att läsa igenom allting en gång innan du börjar att mecka med din telefon.


    Börja med att starta telefonen i recoverymode.
    Du gör det genom att trycka på volym ner och power samtidigt.
    Efter några sekunder bör du se en android gubbe och ett utropstecken innuti en varningstriangel.

    Nu trycker du på volym upp och ned samtidigt så bör du se lite olika alternativ (Grattis, du är nu inne i själva recovery mode).
    Bläddra ner till whipe data/factory reset med hjälp av volym knapparna och sedan väljer du alternativet genom att trycka på power knappen.
    Du kan se processen när telefonen ”nollställs” längst ner. När den är klar trycker du på reboot-knappen.

    Direkt när skrämen blir svart trycker du på volym upp och powerknappen för att komma in i bootloader mode.
    Håll knapparna intryckta i 4-5 sekunder sedan släpper du.
    Nu bör du se en skärm där det uppe i vänstra hörnet står Bootloader 09.10 och bland annat Battery OK och OK to Program.

    Lägg telefonen och sidan och hugg tag i musen till datorn nu.

    Starta RSD Lite.
    Överst på fönstret som öppnas ser du ett sökfält och en liten knapp med x-antal punkter direkt till vänster om sökfältet – tryck på den knappen och leta dig fram till den .sbf fil som du packade upp när du tankade hem 3.4.2_145-003 Motorola SBF.

    När du gjort det så kopplar du ihop din telefon som är i bootloader mode med din dator- föreslagsvis med usb-kabeln. ;)
    Vänta medans drivrutinerna installeras och sedan bör du se att det står ”connected” eller ”active” eller liknanade överst i det excel-liknande området på RSD Lite.
    När drivrutinerna är installerade och du ser din telefon så trycker du på START knappen uppe till vänster i RSD lite.
    Det här tar några minuter. Du kan se processen i den rad på ”excel-området” där det stod att din telefon var.
    När telefonen startat om och det står ”Done” vid det tidigare omnända fältet så koncentrerar vi oss en stund på telefonen igen.
    När du låser upp skärmen så ser du antagligen det du såg när du först startade din telefon.
    Hoppa över alla inställningar (tryck på meny och sedan hittar du nog ”skip” som ett alternativ).

    Nu letar du dig vidare in på settings-applications-development och klicka i USB debugging.

    Släpp telefonen igen och riktiga blicken mot din dator.

    Stäng ner RSD lite och starta istället SuperOneClickRoot for Froyo genom att högerklicka och ”kör som administratör”.
    Tryck sedan på Start.
    Nu startas telefonen om någon gång och det rullas ut en den information om vad programmet håller på med.
    Tillslut möts du av ordet ”Done” (gött va? ;)).

    Nu är telefonen rootad och vi riktar blicken mot den lilla saken igen.

    Dra ned ”gardinen” och välj USB Mass storage.
    Nu bör det komma upp några alternativ på din datorskärm om hur du vill öppna filerna från din telefon. Välj filutforskaren.
    Leta sedan reda på de 2 filer som du tidigare tankade hem.
    Clockworkmod recovery och den ROM (jag tipsade om Pays) som du vill installera.

    Lägg dem lättillgängliga på ditt SD kort.

    När det är klart så pillar du ner ”gardingen” igen och byter usb-mode till ”none”.

    Gå sedan in på settings-applications och klicka i ”unknown sources”.
    Gå sedan in på development och klicka på usb-debugging igen (den ska INTE vara ikryssad).

    När det är gjort så letar du på den applikation som hanterar filer på din telefon (tror den helt enkelt heter File Explorer).

    Du får nu 2 alternativ- recent documents eller SD card- gå in på den senare och leta reda på .apk som är Clockworkmod recovery.
    Tryck på den och välj install. När det är klart- tryck på öppna.
    Välj sedan ”install program” (alternativet överst) och sedan på Boot into recovery.
    Nu startar telefonen om och kastar in dig i recovery mode.

    (Nu får ni ha överseende med förklaringen för jag har inte just denna recovery installerad själv så vill någon rätta till så säg till ska jag ändra på sökvägar osv.)

    Om jag inte mins fel nu så kan du styra med ljudknapparna igen och ta dig in på det alternativ där det står något i stil med flash .zip from sd card (inte där det står flash update.zip from sdcard utan det andra alternativet).
    När du kommer in i den menyn får du en del olika alternativ igen.
    På någon av dem står det något i stil med choose .zip from sdcard (samma sak här- välj inte den med alternativet update.zip).

    Lyckas du med min tafatta kart-beskrivning bör du hitta in på ditt sd kort och där också den fil som du tidigare lade in på sd kortet. (tex Pays rom som jag tippsade om).
    När du valt den får du alternativet att installera den- gör det.
    Nu ser du längst ner på skärmen hur telefonen jobbar och när den är klar går du bakåt i menyerna (översta alternativet) tills du är på start menyn och så trycker du på reboot device.
    Det tar någon minut eller två men sedan startar telefonen och du är nu klar att använda den.

    Enjoy!





    --------------------------------------------------------------

    När ALLT går åt helvete! ;

    -Om du fastnar i en bootloop eller liknande så försök att stänga av telefonen vanligt eller ryck batteriet.
    -Gå sedan in i recovery (vol up och power)
    -När du ser androiden och varningstriangeln så trycker du på volym up och volym ned samtidigt.
    -Välj Whipe Data/Factory reset.
    -Tryck sedan på reboot device och direkt efter det tryck på power och volym ned (samtidigt), vänta några sekunder och sedan när du släpper bör du vara i bootloader mode. Börja om att flasha via RSD Lite (se guide).






    ------------------------------------------------------
    Kom gärna med förslag på förändringar/förbättringar.
     
    Last edited: 5 aug 2011
    kent_, maxzat, Perlisch och 1 annan gillar detta.
  2. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock

    F.A.Q




    RSD Lite hittar inte min telefon!
    Använt olika usb-utag? Kolla så du alltid använder samma.
    Installerat rätt usb-drivrutiner? Det är olika drivisar beroende på vilket version av Windows du använder etc. Moto drivrutiner


    Jag kommer inte in i CMRecovery!
    Tänk på att när du installerar programmet får inte USB-debugging vara ikryssat!


    3G fix för Defy
    Ibland så händer det att vissa rommar är för den amerikanska marknaden och då kan 3G uppkopplingen strula.
    En fix finner du här.
    Flasha som genom recovery som du gör med en vanlig custom ROM.




    uppdateras allt eftersom frågorna dyker upp och löses...
     
    Last edited: 7 mar 2011
    Perlisch gillar detta.
  3. ankaon

    ankaon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Om man installerar 3.4.2_145-003 Motorola SBF, innebär det att det "inte" blir problem att få in den ev. officiella uppdateringen sen?
     
  4. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Jag kan ha fel men jag tror inte du kan komma tillbaka till Eclair efter du uppdaterat till froyo.

    Sent from my amazing groggpinne using Tapatalk
     
  5. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    finns inga garantier på att det fungerar..
    men teoretiskt sätt så borde det fungera utmärkt att installera officiella Froyo releasen sen när den kommer eftersom den då har nyare version än den som är installerad.
     
  6. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Det är en möjlighet.. frågan om vi får se 2.2.1 från Motorola till våra telefoner..
     
  7. ankaon

    ankaon Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

  8. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Varför skulle vi inte få se 2.2.1 när Motorola lovat det (dock inte förns Q2) och det finns en uppsjö läkta 2.2.1 ROMar på XDA, vissa har till och med Svenska.

    Dock tror jag man är lurad på Svenska språket om man köpt sin telefon från t.ex. UK som ser ut att få sin egen release.
     
  9. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Såklart. Var nog inte helt med i matchen när jag svarade. Hur som haver är jag av den uppfattningen att får vi inte en högre uppdatering så spelar det mindre roll. Vore ju fantastiskt om vi kunde få 2.3... För egen del blir det antagligen att sälja telefonen och köpa nexus s när den gått ner i pris något...

    Sent from my amazing groggpinne using Tapatalk
     
  10. Perlisch

    Perlisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2011
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Tackar för detta det var precis vad jag letade efter. Tänkte på en sak jag har rootat telefonen kan jag hoppa det steget då? Ska dokumentera lite när jag gör detta så kan jag slänga ut det på tuben och länka här. Men det kan ta ett tag för nu är det mycket jobb och sånt. Men tackar som fan för ditt snabba och bra svar :D
     
  11. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Mja. Nämen gör allt "från början" så blir det inget strul:)
    Lycka till. Länka gärna! Jag kastar upp det i första posten så kanske vi
    kan få lite ordning på det här forumet;)
     
  12. norton85

    norton85 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 mar 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack!

    Tack för en bra guide den räddade min dag! :D
     
  13. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Trevligt! Bra att det fungerar fint:) Tack

    Sent from my amazing groggpinne using Tapatalk
     
  14. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag ser inte längst ner på skärmen att den arbetar.. ser inte ut som det händer nånting alls :(

    Finding update package...
    Opening update package...
    Installing update...

    sen händer inget mer.. den lilla randiga statusbar saken rör inte på sig ÖHT ska de ta lång tid?
     
  15. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Nej det tar inte speciellt lång tid. Någon minut eller två.

    När du kan bläddra bland menyerna igen så är den klar.
     
  16. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    ok isåfall blir den inte klar för den har legat här medans jag duschade och jag duschar allt annat än fort :P men inget händer..
     
  17. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock

    Ryck batteriet och starta om från början.
    Kolla vid guiden under "när allt skiter sig",
     
  18. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    har provat 4 gånger nu.. 2 olika recovery MODar först den du länkar till och sedan en annan som finns på XDA. Det är iof samma men lite fixar.

    Factory resettat 2ggr utan resultat.
     
  19. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Kan det vara så att du har glömt att stänga av usb- debugging?

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  20. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Nej det har jag också kollat säkert 4 gånger nu :cry: ska prova att flasha om telefonen med 2.51.1 för att sen endast roota för att kunna installera recovery. sen installera nandroid för 2.2.1 och flasha "fixed" sbf för att behålla möjligheten att återgå till 2.51.1

    EDIT: Problemet värkar vara löst.. packade upp zip filen till minneskortet i goapkrev/ (tror jag det var) sen valde jag backup & restore och körde en restore på den som fanns att välja där :)

    Så nu har jag 2.2.1 samt Svenska på min Defy och kör utan blur :D förutom det så har jag fortfarande möjlighet att flasha 2.51.1 :)
     
    Last edited: 12 mar 2011