Galaxy S II eller Optimus 2X?

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av magnus.ahlberg, 8 mar 2011.

  1. magnus.ahlberg

    magnus.ahlberg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Eftersom jag snart väntat i tre månader på min förbeställda Optimus 2X så tänkte jag att jag lika gärna kunde vänta en månad till och få Galaxy S II som enligt CDON ska komma i slutet på april. Därför tänkte jag nu snabbt sammanställa lite styrkor som de har för att se om jag kan bestämma mig och förhoppningsvis hjälpa någon annan göra detsamma:

    LG Optimus 2X
    + Anländer tidigare (troligtvis)
    + Billigare
    + "Vanlig" HDMI
    + Mer hackervänlig? (spekulation, baserat på rykten om att bootloadern ska vara olåst)

    Samsung Galaxy S 2
    + SAMOLED (smaksak, men för mig är det en fördel)
    + Bättre batteri
    + Mer RAM
    + NFC
    + Tunnare
    + Gingerbread förinstallerat

    Sen finns det några faktorer som jag inte riktigt kan bestämma mig över:
    ~*4" vs. 4.3" - Skärmen på SGS2 är lite onödigt stor, men å andra sidan blir inte telefonen väldigt mycket större.

    ~*Touchwiz vs LG:s skin - Hade ju helst sett en Nexus 2X :) men i brist på det så måste man ju välja. Måste säga att nya Touchwiz faktiskt ser ganska snyggt ut, men det kommer ju med nackdelar.

    ~*Bloatware - Vem tror ni skickar med minst bloatware? Båda har ju visat sig kapabla att skicka med en del. Snart känns det som om man köper en Windows-dator från HP.

    ~*Framtida uppdateringar - Samsung har ju visat sig lite tveksamma med uppdateringar, även om det varit värst för jenkarna. Vi i Europa fick ju faktiskt FroYo någorlunda i tid. LG är å andra sidan ett oprövat kort som har lovat åtminstonde Gingerbread, men sen då?

    Fyll gärna på med era egna tankar och funderingar.
     
  2. svedin

    svedin Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 mar 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min chef som var nere i Barcelona och klämde på båda tycker solklart Samsung (mest tack vare dess skärm och form). Mycket är en smaksak där. Skulle nog föredra Samsungs skärm såvida inte den överdriver färger för mycket (som t.ex. Nexus One gör).

    En annan viktig punkt är mediastödet. LG verkar ju inte leva upp till förväntningarna där, men hoppas Samsung gör det. Vill verkligen kunna slänga över nån film utan att behöva konvertera. Mediastödet på Galaxy S ska ju vara bra, men inte provat någon sådan mer än att testa Swype i en butik.

    Fast å andra sidan, pris och datum talar för LG... gäller att hålla sig... min bindningstid för gamla 5800:an med Telia upphör den 17:e... GAH!
     
  3. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Kikar man på dina fördelar för telefonerna känns inte valet så svårt tycker jag ;)
     
  4. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    SAMOLED+ vill jag bara tillägga, med RGB matrix. Helt överlägset allt vad lcd heter. Ej att jämföra med SAMOLED på SGS.

    Enda fördelen jag kan se med LG'n är just att den kommer i butik tidigare. Blev inte mer övertygad av swedroids test av LG'n direkt.

    UI't är ju ganska så skit samma egentligen, det är ju grejjen med android. UI't väljer du själv :)
     
  5. Vimes

    Vimes Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Lutar åt LG med enda anledningen att den finns i butik tidigare, orkar inte vänta. Hade båda funnits i butik samtidigt så är det självklara valet for mig Samsung.

    Kanske säljer LGen med forlust när väl Samsungen finns i butik.
     
  6. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

    jag kör på båda, lg'n när den kommer ut och sgs2 när det är dax att skaffa nytt abonnemang i maj-juni eller vad det nu va
     
    Droid113 gillar detta.
  7. magnus.ahlberg

    magnus.ahlberg Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Den största anledningen att tveka till SGS2 som jag ser det är priset. Är det värt 1500 kr extra?
    Väntan är för min del irrelevant vid det här laget, blev sugen på SGS2 tidigt men förväntade mig att O2X skulle komma långt tidigare. Nu har jag suttit och väntat på att uppgradera min S-E W890i i väntan på "nästa stora grej" så länge att jag lika gärna kan låta det bli maj när SGS2 förhoppningsvis kommer. (Glädjedatumet 28/4 som cdon och andra försäljare gått ut med känner jag mig ganska tveksam till).

    Den största frustrationen skulle vara om SGS2 också skjuts upp med en vecka i taget under två månaders tid.
     
  8. swanden

    swanden Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    710
    Mottagna gillanden:
    64

    MINA ENHETER

    Jag skulle nog valt LG'n (om jag hade haft råd), tycker personligen inte att en mobilskärm ska vara större än 4 tum. Sen ser LG:s ui mer cleant ut medans samsung har lite egna appar medskickade vilket jag inte gillar. Men det är rätt lika mellan de två i det mesta
     
  9. linus007

    linus007 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    håller med dig på samtliga punkter! (förutom möjligtvis skärmstorleken) Men skärmen på SGS2 är i sig nästan värd att vänta på, dock kommer jag nog köpa O2X då jag redan har beställt den.
     
  10. Merlininsider

    Merlininsider Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Skärmen får gärna vara så stor som möjligt, så länge själva telefonen inte blir för stor. Det finns förstås ett samband mellan skärmstorlek och telefeons storlek, men vissa telefoner utnyttjar ytan bättre än andra. I fallet mellan SGS II och LG O2X, verkar de ganska likvärdiga på den punkten. SGS II är 2,9mm bredare och har en 0,27 tum störe skärm (6,9mm på diagonalen). Är det värt det? Tja, kanske. Borde bli snäppet lättare att skriva och spela på en större skärm, om inte annat.

    Men det som är klart mycket mer avgörande är hur skärmen ser ut. SAMOLED+ tror jag kommer sopa banan med LGs IPS-LCD..
     
  11. linus007

    linus007 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    det är jag inte så säker på... Har gillat IPS panelen som sitter i Iphone, så vi får nog vänta och se
     
  12. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    LGs LCD är ganska så genomsnittlig vad det verkar i tester osv. Och en genomsnittlig LCD brukar inte vara rolig alls.

    SAMOLED+ har RGB matrix, ej pentile matrix som SAMOLED i SGS. Det är en helt ny nivå, LCD har inte en enda fördel vs SAMOLED+

    Ip4 har iaf hög PPI. Alltid något, i synnerhet om man använder förstoringsglas ;)
     
  13. linus007

    linus007 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    jag tycker det är smaksak, men att säga att det inte finns någon fördel alls kanske inte heller stämmer... LCD ger ju mer naturliga färger än samoled vad jag vet? alltså färgerna är otroligt fina men lite för överdrivna, dock skulle jag väja samoled över LCD i alla lägen
     
  14. Cylon

    Cylon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Vad vi behöver är ett side by side test, lg2's mot sgs2's skärm, på trovärdigt avstånd, för lets face it, vem trycker in mobilen i fejset vid daglig användning?

    En sak som jag stör mig på i sgs2 är just dess tunna form och låga vikt, vad händer om man nyser? Eller om det blåser ute? Eller om man snubblar och landar på mobilen? Etc..
    Men skärmen och nfc-chippet är det som gör mig mest sugen på sgs2'n
     
  15. Merlininsider

    Merlininsider Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Jag gillar iPhone 4s IPS-panel också, men det beror till stor del på den höga upplösningen. När jag igår lekte lite med polarens SGS insåg jag vilken otrolig svärta den har, och att den, trots samma upplösning som min N900 och en halv tum större skärm, känns riktigt skarp. Att bli av med pentile-matrix utöver det kan ju inte annat än bli succé.

    Men när SGS II släpps och jag har den i handen, kan jag jämföra den med flickvännens iPhone 4, så får man se hur de förhåller sig till varandra. Att den spöar min telefon är jag helt säker på.
     
  16. M1ntos

    M1ntos Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 mar 2011
    Inlägg:
    420
    Mottagna gillanden:
    39

    MINA ENHETER

    Tyckte detta lät lite roligt :D

    Själv så tycker jag att Tegra2 är snäppet värre, dessutom så spelar RAM skillnaden inte så stor roll. Samsung "Hubar" är patetiska , rent skrattretande. Där slår LG ganska hårt. Men , Samsung skulle jag nog valt bara för den är större. För jag gillar stora skärmar , men annars så är skillnaden hårfin. Behöver du en ny mobil NU , precis som jag? Go for it, vänta inte månader på så små grejer.

    En sak till , jag antar att LG hunnit uppdaterat X2 till 2.3 innan SGS2 kommit ut (så där försvinner ju en "fördel" för SGS2) ; )
     
  17. woobiin

    woobiin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 dec 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    jag funtar också på någon utav dessa modeller, för mig lutar det å 2X dock tackvare grym digitizer samt 1500kr billigare (preliminärt)
     
  18. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Tror att LCD kommer försvinna så småningom, speciellt i mobila enheter. Gammal strömtörstig teknik som tar onödigt mycket plats etc.

    Färgmättnaden går lyckligtvis att justera, iaf med rätt kernel :P Här på min SGS med CM7(2.3.3)

    [​IMG]
     
  19. Nisse Järnet

    Nisse Järnet Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    800
    Mottagna gillanden:
    124
    Telefon:
    Pixel 8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 8
    Har den bättre digitizer än SGS2?
     
  20. Cylon

    Cylon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Vet ej, men enligt swedroids test så har den stöd för upp till 10 fingrar. Och detta kan man läsa om på nätet och se på youtube.