Tegra processorer i sgs 2

Diskussion i 'Galaxy S2 - Allmänt' startad av mjoha, 3 mar 2011.

  1. Merlininsider

    Merlininsider Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    När videofilmer som utnyttjar flash hackar, är det ett problem med GPUn eller CPUn? (Eller både och, kanske?)

    Nu vet jag inte vilket av det Megavideo använder sig av, men det kan hacka ibland på min N900 - klart störande! (Väntar otåligt på SGS II)
     
  2. salamandern

    salamandern Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 mar 2011
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Enda frågan utöver det är väl den självklara frågan om när de tror att den kommer skeppas ut, om det blir april/maj eller om vi kan vänta oss att det dröjer till maj/juni.
     
  3. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    CPU, och pga. att flash är hemskt krävande rent generellt. GPU acc. av flash finns ej på mobila enheter än såvitt jag vet, men det lär komma det med.

    Vart kommer detta om LCD skärm från egentligen? Det släpps en bantat SGS(Galaxy SL, i9003) i asien och mellanöstern som har klenare hårdvara(TI OMAP3630) och S-LCD. Detta för att trygga tillgången på SAMOLED till SGS2.

    http://www.gsmarena.com/samsung_i9003_galaxy_sl-review-562.php

    Här i europa brukar vi ju få dom bättre modellerna, det finns massa konstiga modeller på andra marknader. Och i US sitter många SGS ägare fortfarande med 2.1 i sina SGS.
     
  4. P_Jonsson

    P_Jonsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Ja mina damer och herrar!

    Såg att det kommit en post ang. S2 har inte hunnit läsa den så kan bli dubbel info men men;

    Nu har jag varit på mötet och fått lite info:
    fråga nr1 var lite knivig att få svar på då först samsungs utsända aldrig hade ens hört talas om exynos men efter ett samtal så är det denna vi kommer att få i sverige.

    Nummer två skärmen kommer att vara super amoled + och lansering kommer att ske som det ser ut i dags läget V18(samsung får in då). Förhoppnings vis kommer vi ha dom i hyllorna samma vecka eller veckan efter.

    Vill dock vara MYCKET tydlig med lanserings datumet att detta är vad som är sagt just nu och saker kan ändras, samsung brukar dock vara duktiga till skillnad mot t.ex. nokia.

    Mvh/Peter
     
    Magic, Drupal, Donre och 2 andra gillar detta.
  5. MonsterBjörn

    MonsterBjörn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Det var roligt att höra, hur ser du på exynos mot tegran? Vilken har bäst förutsättningar att bli bäst, tänkte på att tegran har funnits ett tag osv.
     
  6. IbbeKim

    IbbeKim Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    Super AMOLED+ skärm är bekräftat :) Det är ju halva telefonen :P
     
  7. Cylon

    Cylon Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    754
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    För mig är just super amoled + skälet för och vänta istället för och köpa optimus2. Enda som får mig och tveka är samsungs uppdaterings historik, huruvida man kan få bootloader access, och hur dess ljud kvalitet är.
     
    Last edited: 10 mar 2011
  8. erahk64

    erahk64 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 okt 2010
    Inlägg:
    183
    Mottagna gillanden:
    33

    MINA ENHETER

    Exynos verkar ha bättre prestanda om infon som man sett stämmer.
    Hoppas bara att mjukvaran är bättre optimerad än den var för Galaxy S
    när den släpptes.
     
    Last edited: 10 mar 2011
  9. P_Jonsson

    P_Jonsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    MonsterBjörn :
    Det är ju svårt att säga, på papper är ju exynos klart vassare av nartuliga skäl dock skall man ju vara fullt medveten om att Tegra2 inte är kass på något sätt. Att köpa en lur med tegra är ju inte dummt men man får också tänka på att som det är i dag kan inte lurarna mjölka ur all prestanda som finns.

    Har man lurarna i handen tror jag inte själv att man mäker någon jätte skillnad oavsett vilken bokstavs kombination telefonen har i sig.

    Personligen tror jag stenhårt på Exynos och det som talar för den är ju att apple kör med den också, vilket gör att men kommer att hitta sätt att mjölka ur allt som går att hitta i prestanda väg.

    Sedan gällande uppdateringar tror jag många skriver lite för fort innan de vet vad som komma skall. T.ex. om samsung galaxy s många tycker att samsung är kass för inga uppdateringar kommer, men fick bekräftat i dag att t.ex. 2,3kommer till den och den skall leva vidare.
     
  10. Blomkungen

    Blomkungen Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 dec 2010
    Inlägg:
    2 684
    Mottagna gillanden:
    419

    MINA ENHETER

    Apple kör dock inte exynos
    Om dom inte gjort om hela SoC då det är en annan GPU i A5
     
  11. MonsterBjörn

    MonsterBjörn Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jan 2011
    Inlägg:
    213
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Om man bara ställer frågan till er som kan. Vilken telefon kommer troligen att vara bäst, LGs 3D eller Samsungs Galaxy 2?
     
  12. P_Jonsson

    P_Jonsson Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 jan 2011
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    51

    MINA ENHETER

    Blomkungen: Nja A5 är ju exynos sen att den inte är 100% identisk fine men inga jätte skillnader mig veterligen.

    MonsterBjörn: Svårt att svara på idag då det fortfarande är i ett tidigt skede.
    Personligen föredrar jag S2 men det är väll som mycket annat rent tycke och smak. Båda lurarna ser lovande ut.
     
  13. IbbeKim

    IbbeKim Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2011
    Inlägg:
    283
    Mottagna gillanden:
    137

    MINA ENHETER

    @MonsterBjörn LG O2X 3D kommer vara nästa exakta samma telefon som 2X bara den kommer med möjligheten att filma i 3D. Och priset kommer ligga på cirka 7000-8000 kr enligt LG's roadshow jag var på.

    Det är en stor satsning. Får se om 3D video slår igenom :) Fett ballt iaf :D
     
  14. tkarki

    tkarki Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 nov 2009
    Inlägg:
    388
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur är optimeringen för Tegra 2/Exynos i olika android versioner? Honeycomb lär ju ha optimerats för Tegra 2 då referens release kommer i samband Motorola Xoom Tab!

    Kanske 2.4 också kommer optimerat för Tegra 2? Om jag har förstått rätt så sumpar man ju lite fart i Samsung Galaxy S eftersom den inte är riktigt optimerad med JAva kompilering och dylikt i 2.2?
     
  15. linus007

    linus007 Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jan 2011
    Inlägg:
    288
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    7000-8000kr låter lite mycket... den finns på prisjakt för 4.9k http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=833459

    men den kommer säkert bli ball :)
     
  16. twisted1

    twisted1 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jul 2010
    Inlägg:
    2 549
    Mottagna gillanden:
    205

    MINA ENHETER

    Finns det några fakta kring gpun i ipad än? Har bara sett gissningar och spekulationer so far.

    Apple brukar köra en variant med RAM modulen i ett sk pop(package on package), som i ipad/iphone 4 tex. Enda skillnaden är mer ram i ip4, soc är egentligen exakt samma men med större ram modul monterad.
     
  17. Merlininsider

    Merlininsider Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 mar 2011
    Inlägg:
    394
    Mottagna gillanden:
    105
    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele 2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7 Edge
    Platta:
    Sony Z3 Tablet Compact
    Platta 2:
    Nexus 7 (2012)
    Info:
    (Degraderad till väckarklocka.)
    Vet inte om jag ska påstå mig vara helt rätt person att svara, men preliminära tester har i alla fall visat att Optimus 3D är ett riktigt kraftpaket som i testerna sopat banan med konkurensen på i stort sett alla plan.

    Men varken O3D eller SGS II har varit i sina slutskeden under dessa, och det sägs ingenting om vad man har haft för inställningar för att optimera resultatet. (SGS II har till exempel varierat reultatet i Quadrant testet från 2000 till 2700 beroende på inställningar när mobile-reviews.com gjorde sina tester.)

    Personligen tror jag mer på SGS II. Kanske inte får bäst prestanda, men en klart bättre skärm (om man inte anser att 3D > skärpa/svärta), 5mm tunnare och nästan 50 gram lättare gör den till vinnare i mina ögon.
     
  18. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
  19. RURAL

    RURAL Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    2 303
    Mottagna gillanden:
    1 247

    MINA ENHETER

    Så alla nya flashiga Tegra-optimerade spel är bara att glömma på SGS2?
     
  20. Janne303

    Janne303 Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 mar 2011
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    467
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    Samsung A52s / Sony Xperia 1 IV
    Som sagt bara rykten. Börjar bli lite uttjatat med rykten nu så Samsung... Släpp mer info!! :D