Lära sig koda

Diskussion i 'Frågor, support och diskussion' startad av x10_minipro, 10 mar 2011.

  1. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Hej! Jag har tänkt på detta ett tag och vill nu börja med java för att sedan gå över och koda till android.
    Men nu till problemet.
    Jag kan inte någonting om java och dylik.
    Allt jag vet är att man använder eclipse när man kodar java (?)
    Jag är 14 år och går i skolan.
    Har inte jätte mycket fridtid så jag vill lära mig allt online.
    Någon som har lust att länka/berätta vad man ska börja med?
    skulle kolla upp eclipse sdk men det finns ju sjukt många olika så jag ville inte bara tanka ner ngn ifall det blir fel.Så jag vill alltså ha en guide eller något från början där det står allt man ska ladda ner och sånt

    Tillsist:
    Tror ni jag har någon chans eller är det bättre att skita i det och göra det senare i livet när jag kan gå massor kurser och sånt?


    Tack!!!
     
    Last edited: 10 mar 2011
  2. graytest

    graytest Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Du kan helt klart lära dig utan att gå kurs. Jag föredrar personligen kurser (dålig självdiciplin) men ge det ett försök! Skaffa en bra Javabok och börja enkelt. Förvänta dig inte att du ska kunna göra 3D-spel direkt!

    Pluggar du hellre online så finns det säkert bra sidor, men jag känner inte till någon..
     
  3. Larss00n80

    Larss00n80 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    26 jan 2011
    Inlägg:
    1 624
    Mottagna gillanden:
    186

    MINA ENHETER

    Det bästa enligt mig är att gå till valfri bokhandel och kolla på kodarböcker/datorböcker/programmerings böcker eller dylikt. Sen går du hem läser innan du går och lägger dig på tex fredagen och på lördag morgon så börjar du med grunderna som det står i böckerna och sen kör du så det ryker hela lördagen, men rekomenderat är att äta och gå på toa ;) Sen kör du vidare ett tag tills du har lärt dig grunderna och så lämnar du där. Sen kör du på på kvällar och nätter ;)

    När du blir äldre sen så kan du gå någon kurs men jag rekomenderar dig att inte att göra det nu när du är så ung för föreläsarna använder ett ganska invecklat språk och om man missar något konstigt ord så hänger du inte med på¨hela föreläsningen :D

    ~Larss00n80~
     
    x10_minipro gillar detta.
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Pragmatic är ett förlag som har en Hello Android,bok som finns i 3rd edition nu. Den är bra!
     
  5. ozp

    ozp Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

  6. graytest

    graytest Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2010
    Inlägg:
    101
    Mottagna gillanden:
    16

    MINA ENHETER

    Personligen tycker jag nog att det är smartare att börja med grunderna i Java istället för att ge sig direkt på Android. Grunderna i programmering kan vara svårt nog utan att man blandar in allt som är specifikt för Android.
     
  7. Dalla

    Dalla Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2010
    Inlägg:
    145
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER


    Håller med, tror inte det är bra att gå direkt på Android. Nu är inte jag själv någon stjärna, men jag har kodat i ca 10 år, och alla koncept som android använder är inte helt solklara för mig ännu. Kanske säger mer om mig än om Androids komplexitet :)

    Har tyvärr ingen bok att rekommendera då jag började med .Net en gång i tiden innan jag gav mig på Java.
     
  8. johanr

    johanr Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2011
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag skulle säga att det går fortast att lära sig genom att försöka göra sånt som man får feeling av.

    Har du lust att testa Android så gör det!

    Om du följer tutorialsarna på " http://developer.android.com/resources/tutorials/hello-world.html " så borde du kunna få igång ett "Hello World"-program på mindre än en timme. Självklart kanske man inte förstår vad som händer direkt, men det kan man sätta sig in i efter hand!

    Googla lite på Java basics:
    http://www.google.com/search?client=ubuntu&channel=fs&q=java+programming+basics&ie=utf-8&oe=utf-8
    T.ex. denna verkar trivsam:
    http://www.cs.usfca.edu/~parrt/doc/java/OOProgWithJava-notes.pdf

    Hittar du fler på skolan som tycker att det verkar spännande så dra ihop några stycken och testa tillsammans. Kanske finns det t.o.m. ett Hackerspace i närheten (Sthlm, Gbg har bl.a.).

    Det går fortast om man har roligt!
     
  9. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Tack för alla bra svar! Jag ska nog kolla lite på bokhandel/bibliotek och mycket online :-)

    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  10. licro

    licro Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 dec 2010
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hej,
    Jag sitter faktiskt med "Hello Android third Edition" Just nu, Har tagit mig igenom dom första 85 sidorna. Men måste tyvärr säga att. Jag saknar beskrivningar på det man gör blir mycket kodande men lite förklaring på vad man gör och varför man gör det (än så länge).

    Hade hoppats mycket mer på denna bok men den är inte bättre eller sämre än de flesta tutorials som finns på nätet i mängder.
     
  11. miii

    miii Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jun 2010
    Inlägg:
    136
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Personligen försökte jag mig hopp in på android direkt utan att kunna java vilket var en utmaning... jag gav upp rätt snabbt eftersom jag inte fattade javas struktur och framför allt inte hur android fungerade. Blev som att försöka lära sig två saker på en gång, det blev för mycket.

    Men sen blev jag sugen igen efter en kort paus och började kika på java, eftersom det används i android. Jag följde dessa guiderhttp://eclipsetutorial.sourceforge.net/totalbeginner.html (direktlänk här och lärde mig enormt mycket. Men sen dog mitt intresse på något sätt...

    Men nu har den väckts igen och jag har börjat programmera android lite, jag kan säga att videoguiderna om java har gett mig enormt mycket och sålänge du följer "hello world"-guider så blir det inga problem att lära dig. Får du problem så är google din vän, och jag kan säga att stackoverflow.com har gett mig enormt mycket hjälp när det krisar!

    Lycka till!
     
  12. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Tack så myck1 för alla bra svar. Undrar oxo fur det är med market. Är det gratis att lägga ut appar där? Oavsett kostnad lr kostnadsfritt?och är det enkelt?.
    Blir att installera alla sdks imorgon.. Men är det eclipse man ska koda i även om man ej kodar ngt till android?

    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  13. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Det kostar $25 i en registreringsavgift. Dvs per utvecklingskonto. Du kan ha hur många appar som helst.
    Säljer du appar tar Google också 30% i avgift per köp.
     
  14. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Go For It Bro!
    Funderar oxå på det då du tjatar hela tin:-P

    Sent from my awesome phone using tapatalk!
     
  15. inza

    inza Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2010
    Inlägg:
    1 034
    Mottagna gillanden:
    56

    MINA ENHETER

    Hej, jag går nu sista året på gymnasiet och har nu lärt mig en hel del programmering. Det är främst VB.Net men har använt C# och XNA till mitt projectarbete och även kodat lite PHP, MySQL och HTML. Om du är intresserad av programmering så rekomenderar jag dig att gå på ett gymnasium där du kan gå teknik IT som jag eller liknande (när du väl väljer). Det är bra av två anledningar dels att du lär dig programmera och dels att det är sjukt lätt om du är intresserad och man får MVG direkt. När jag började med programmeriing (innan skolan) började jag leka med ett språk som heter pyhon. Det är väldigt basic och bra att lära sig grunderna med enligt mig. Det gör inget att du inte börjar med just Java då det är samma principer i all programmering(If satser, For loopar, While loopar osvfinns i alla språk på liknande sätt). Även VB.Net är bra då det är sjukt lätt att göra snygga program med knappar osv och inte bara text (du pekar och drar i princip).

    Avslutningsvis ska jag också börja nöta Java nu för att sedan gå över till Android. Tycker Java verkar likna C# lite, stämmer det? Kan kanske hjälpa dig lite när jag väl kommit igång.
     
    Last edited: 11 mar 2011
  16. woody

    woody Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 sept 2009
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Ja, Java och C# är väldigt lika, båda är objektorienterade, körs i virtuella maskiner, har skräpsamlare etc. Kan du det ena är det inga problem att lära det andra.
     
  17. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Har självklart tänkt plugga vidare med it/teknik data o sånt. Älskar verkligen det:-)
    Har använt visual basic lite och sånt men inga avancerade koder. Vad kul att det finns så många här som oxo har intresse/kan java.
    ;-)

    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  18. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Jag satt igår och gick igenom "Notepad tutorial" och har nu en "egen" notepad som jag gjort på min telefon ;D.

    Sitter och väntar på att bokus ska skicka mig den Hello, Android 3rd editionboken, och jag har stora föhoppningar på att den ska ge mig en bra bas. Om inte annat ökar jag på mitt bibliotek hemma :)
     
  19. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Ska du ha notepad för dig sj? Eller har du lust att dela? Vet många ggr jag behöver det;-)


    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  20. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Haha, jo sure, du kan väl få testa och se om den fungerar på din telefon :P Gjorde den dock efter android 2.3.3 sdkn, så.. :P

    http://dl.dropbox.com/u/7518471/com.android.demo.notepad3-1.apk