Vilka problem har ni fått via primärminnet?

Diskussion i 'Xperia X8' startad av the dude, 10 mar 2011.

  1. the dude

    the dude Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag tycker mig ha läst någon tråd eller googlat att sony ericssons telefoner kan börja bete sig högst irrationellt när dom får lågt primärminne, och igår var det min tur att drabbas.

    För helt plötsligt så kunde jag inte längre ta emot sms utan bara skicka... och även fast jag avinstallerade en app och såg till så att det åtminstone fanns 5mb ledigt så gick inte sms igenom.

    Avinstallerade en av dom större apparna och fick ca 25 mb ledigt och helt plötsligt började dom test sms som folk skickat till mig att komma igenom.

    Är det någon som känner igen sig eller haft annat problem som man misstänker bottnar i primärminnet?
     
  2. svartlock

    svartlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    397
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Har läst nånstans att man bör ha 10mb+ ledigt för att vara säker på att saker och ting ska dimpa ner i inboxen.
    Inte helt hundra dock, taget från minnet som kan vara lite glömskt :D
     
  3. Jani

    Jani Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    1 019
    Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

    MINA ENHETER

    Operatör:
    GiffGaff
    Svartlock har alldeles rätt men det är
    rekommenderat att ha åtminstone 20MB fritt.
     
  4. erak

    erak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    I datorvärlden betyder primärminne RAM och sekundärminne lagring. Har det någon annan betydelse i mobilvärlden eller har ni bara skrivit fel?
     
  5. the dude

    the dude Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag kan för lite om tekniken för att yttra mig säkert, men det du skriver erak låter rimligt.

    Alltså att primärminnet på mobil är typ samma som ram i en dator.
     
  6. erak

    erak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ok. För det du talar om i första posten är lagringsminnet, det interna flashminnet, alltså sekundärminnet.

    Angående SMS:en så har jag hört samma som svartlock.

    Detta är dock något som gäller alla plattformar. Operativsystem mår inte bra av ett överfullt lagringsutrymme. Undvik det, även i Windows och OS X.
     
  7. the dude

    the dude Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2011
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nu kanske jag är alldeles för trött för att förstå vad du skriver, men på x8:an så installerar man väl sina appar (om man har 2.1) på primärminnet, eller?

    Jag hade gott om plats på mitt minneskort när jag inte kunde ta emot sms.
     
  8. svartlock

    svartlock Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 dec 2010
    Inlägg:
    397
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    På X8:an installerar du alla appar på det inbyggda flashminnet.
    Det är inte vidare stort och fylls därmed ganska fort.
    Om man inte vill roota finns det Link2SD man kan använda sig av, finns guide på forumet.
    Vill man däremot ta steget att roota och flasha får man gott om utrymme då man har tillgång till a2sd etc etc.
    Jag själv kör Rachts 2.2.1 Hackdroid i min X8, 160Mb kvar utan att köra med a2sd, har ändå en del appar och spel installerade.
    Så valmöjligheterna är stora, det gäller bara att våga ta steget.
     
  9. erak

    erak Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    49
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Nej. Primärminne är arbetsminne, alltså RAM. Både det inbyggda flashminnet och minneskort är sekundärminne, lagringsminne.
     
  10. Datorkanalen.se

    Datorkanalen.se Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Då blir det till att roota min X8 så jag kan lägga appar på minneskortet. Får hela tiden radera appar för att minnet blir fullt dvs det är mindre än 20 Mb ledigt så det inte går att ta emot SMS. Om inte Sony Ericsson fixar en uppdatering motsvarande Android 2.2 som gör att man kan köra appar från minneskortet så blir enda valet att roota luren.
     
  11. Jani

    Jani Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    1 019
    Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

    MINA ENHETER

    Operatör:
    GiffGaff
    SE kommer inte att uppdatera X8 till 2.1

    Ett annat alternativ är att köra en custom rom med antingen 2.2 Froyo eller 2.3 Gingerbread.
     
  12. Datorkanalen.se

    Datorkanalen.se Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 okt 2010
    Inlägg:
    6
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    @Jani,
    Nu har du nog blandat ihop saker. SE har redan släppt 2.1 uppdateringen som jag kör på min telefon. De har däremot sagt att de inte kommer uppdatera till 2.2 men de säger att deras uppdateringar av 2.1 kommer ge motsvarande funktionalitet som riktiga 2.2. Så det finns en liiiiten chans att de kommer fixa stöd för appar på minneskort, men det är inget jag tror eller kommer att vänta på längre. Så det blir att roota och köra custom rom när de blir stabilare och jag har tid.
     
  13. Jani

    Jani Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    1 019
    Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

    MINA ENHETER

    Operatör:
    GiffGaff
    Nej, jag har inte blandat ihop något. Jag fick också uppdateringen, men det fanns inget i den uppdateringen som skulle kunna jämföras med Froyo och Gingerbread. För att du ska kunna pusha appar till SD så måste du använda en tredje partsapp. Alltså inget SE har lagt till i Eclair. Jag har svårt att se vad SE skulle kunna göra för att få Eclair bli likvärdig Froyo eller Gingerbread. Chansen att få funktionen till Eclair är lika med noll. X8:an har en digitizer som supporterar multitouch och vid den senaste uppdateringen så fick X10:an den funktionen, medans X8:an inte fick den och istället fick annat onödigt som support för ANT+ istället. Nej vad SE säger litar jag inte ett dugg på. Däremot så vet jag att min telefon fungerar bättre för mig med en custom rom än med Eclair. Quadrant poäng i Eclair var ungefär 450, men i Gingerbread så får jag över 1000 och det säger mycket.

    Tapatalk Pro|X8|CM7|2.3.3|Arc Launcher
     
  14. Jani

    Jani Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2010
    Inlägg:
    1 019
    Mottagna gillanden:
    57
    Operatör:
    GiffGaff

    MINA ENHETER

    Operatör:
    GiffGaff
    Jag menade 2.2an i min post. Jag insåg att jag skrev fel hehe



    Tapatalk Pro|X8|CM7|2.3.3|Arc Launcher