Streama radio (t ex BBC 1) via 3G /Turbo 3G

Diskussion i 'Magic' startad av Mike Lager, 4 jun 2009.

  1. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Såg att Annika redan svarat härovan, men jag arbetar på SR och har projektledarnasvaret för bland annat poddradioarbetet, så har ni några frågor så försöker jag svara. Vi håller på och tittar på att göra en androidapp liknande den vi gjorde för Iphone (Om inte annat skulle jag själv vilja ha en i min lur...), men inget är spikat än.

    Jag har själv precis börjat testa mobil.sr.se, jag köpte ju telefonen för bara någon vecka sedan - men innan jag klurat ut varför den inbyggda browsern vägrar fungera utan Wifi, så är det lite meckigt att dra några vettiga slutsatser.

    /Christian
    Projektledare SR Nya Medier.
     
    Last edited: 29 jun 2009
  2. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Vad menar du med att den vägrar fungera utan wifi? Vad funkar inte? Testade precis att surfa till mobil.sr.se med min mobil och interna webbläsaren, och det fungerade bra.
     
  3. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag länkade in till tråden där jag skrev om mitt bekymmer (i korthet så fungerar den interna bara med Wifi, däremot fungerar tex Opera utan problem). Det är, kan jag tillägga, oerhört irriterande.
     
  4. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Testade även att klicka på länkarna för att lyssna på P3 samt P3 star, och båda gick igång direkt. Lyssnade inte så länge, kanske 2 minuter per station och det gick bra.
     
  5. Kaj

    Kaj Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 jun 2009
    Inlägg:
    1 768
    Mottagna gillanden:
    44

    MINA ENHETER

    Ah. Det var du.

    Min är också köpt på InWarehouse, men jag har tele2 som operatör. Har även rootat och bytt rom.
     
  6. zugster

    zugster Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Kan du dela med dig av inställningarna för VLC?
    Just nu känns detta som det enda alternativet för mig, men har aldrig strömmat med VLC.
     
  7. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Är inte ens säker på att det fungerar, har inte gjort det själv men borde vara möjligt, tror jag.

    Men tex. så hittade jag följande URL för P3 webradio (jag klickade "extern spelare" och sen laddade jag ner sidan med wget (jag fick inte ta "view source i min firefox shiretoko??). Denna url kan jag sedan öppna i VLC: mms://wm-live.sr.se/sr-p3-high

    Och den går att spela. Alltså går den att strömma vidare mha VLC i massa olika format. Går även att göra direkt i GUIt, testa tryck ctrl+s och ange sedan URLen ovan i nätverks-tabben. Sedan när klickar vidare så får man ställa in hur man ska strömma ut den.

    Ska se om jag får tid ikväll att experimentera mer, fick det inte riktigt att lira just nu.

    Edit: jag hade glömt att VLC gärna SKICKAR datat till en viss port/destination istället för att confa upp sig som en server. Men har för mig att jag lyckats med detta någon gång, men kan kanske vara så att det krävs någon annan mjukvara.
     
    Last edited: 29 jun 2009
  8. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ah, VLC har stöd för icecast, men då krävs även en icecast-server. Förstår inte varför de inte har någon enkel serverfunktionalitet i VLC för.
     
  9. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    Hade ju varit smidigt om VLC haft allt i ett där, men icecast finns ju iaf att dra ner gratis (typ här) och det bör nog vara relativt lätt att få igång.

    Shoutcast är nog lite mer lättkonfat enligt mina erfarenheter dock, tycker VLC borde kunna streama till en shoutcastserver med?
     
  10. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ja, det är precis vad den kan. Men min icecast (paket från jaunty) vill inte godta lösenordet från VLC. :(
     
  11. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Det vore mumma! Känns lite fånigt att utan problem kunna lyssna på all världens radio-kanaler via ShoutCast/Streamfurious, men SR P4 är alldeles tji. Det går ju via mediaspelaren från mobil.sr.se, men då den tror att det rör sig om video, stoppar den så fort man släcker skärmen...

    /Mats
     
  12. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Här har du alla URL:erna:

    http://www.sr.se/sida/artikel.aspx?ProgramId=2321&Artikel=787720

    /Christian
     
  13. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Ja, jag har också upptäckt det där att man inte kan lyssna i bakgrunden. Så fort semestrarna är över ska vi ta tag i det där. Då finns det ju dessutom fler androidtelefoner på svenska marknaden - när vi började tala om det fanns det väl i princip ingen.

    /Christian
     
  14. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Låter lovande. rtsp-protokollet stöds ju uppenbarligen, men hanteras fel av mediaspelaren. Varför inte streama mp3 a la shoutcast? Var det inte norska Rikskringkasting som fått överge mms/wma till förmån för mp3 (då wma är proprietärt), och NRK måste göra sina sändningar tillgängliga för alla?

    /Mats
     
  15. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vi håller på med ett rätt omfattande ljudformatsutredande just nu, jag vet inte exakt var i processen projektet är, men inom en förhållandevis snar framtid är det tänkt att vi ska bestämma oss för ett ljudformat. Just nu har vi ju några stycke på sajten: gamla ra-filer och flöden, wma och så poddradions mp3.

    /C
     
  16. Hellberg

    Hellberg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    324
    Mottagna gillanden:
    52
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 7
    Telefon 2:
    Google Pixel 4
    Telefon 3:
    HTC U11
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S4
    NRK kör en hel hög streamar på de flesta av deras kanaler, wma, mp3 och ogg/vorbis. Ett par kanaler finns dock bara i wma verkar det som och en av kanalerna bara i mp3 och ogg/vorbis.

    Ska bli kul att se vad SR väljer, realaudio känns ju hursomhelst hopplöst ute på alla sätt, wma används ju av många men är ändå lite låst till en plattform. MP3 är något av standard, om än kanske inte riktigt på streamingfronten, ogg är lite mer av en outsider men ett mycket trevligt format. För mobilstreaming är ju dock aac/aacp mer eller mindre standard. Men det vore hemskt trevligt om SR gick över till mp3-stream/shoutcast på webben, förutsatt att man då streamar i minst 128 kbps. Men de wma-streamar man kör idag är väl inte så långt ifrån (96 kbps), så antar att bandbredden bör finnas iaf.

    SR ska iaf ha en eloge för att man kikar på olika format och försöker göra lyssningen så tillgänglig som möjligt. Lite tråkigt med alla som bara kör windows media (eller ännu värre realaudio). Visserligen försöker väl många stationer låsa lyssning till webbspelare etc för reklamintäkternas skull och det behöver ju inte SR bekymra sig om. Men det är förstås ändå skönt med valfrihet.

    (Kanske kan tyckas lite dumt av mig att predika valfrihet när stationen som jag själv företräder enbart har en webbspelare tillgänglig på första sidan. Dock inte mitt beslut, men vi finns ju iaf även på shoutcast.com och ger även ut streamlänkar då de efterfrågas.)
     
  17. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    NRK är väldigt framåt, de har också som ett av få public service bolag lyckats förhandla sig fram till att få ha musik i sina podcasts, något jag är rätt avundsjuk på. Men oavsett utgång så är inte inlåsning ett mål som SR har. Tvärtom jobbar vi just nu rätt idogt för att se till att kunna sprida vårt material.

    /C
     
  18. zugster

    zugster Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu funkar det utan problem!
    Vet inte om det kan ha något att göra med program som har installerat / avinstallerats, t ex Androrb som jag installerades i morse.
     
  19. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Det har du banne mig rätt i! :-D (...och det beror inte på Andorb, för det har jag inte installerat)
    Media-spelaren säger iofs fortfarande "Loading video..." men jag kan nu släcka skärmen utan att det stoppar.
    w00t!

    /Mats
     
  20. zugster

    zugster Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2009
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Verkar vara så att mobil.sr.se funkar när man inte är ansluten till nätet via wifi.