Passningstid (Standby) - Hittepåsiffror?

Diskussion i 'Allmänt' startad av PsyDuck, 25 mar 2011.

  1. PsyDuck

    PsyDuck Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 8
    Funderar på de siffror som tillverkarna anger som passningstid för sina smartphones.

    Passningstiden brukar anges ligga på ca 300-400h (LG Optimus 2x har 400h) vid 3G användning. Finns det ens en teoretisk möjlighet att nå dessa tider?

    Känns som det är läge för någon myndighet att gå ut och slå tillverkarna på fingrarna, alternativt att tillverkarna slutar ange passningstid.
     
  2. io53

    io53 Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 okt 2010
    Inlägg:
    815
    Mottagna gillanden:
    58

    MINA ENHETER

    Från HTC.com:

     
  3. appel

    appel Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 aug 2009
    Inlägg:
    2 114
    Mottagna gillanden:
    123

    MINA ENHETER

    Så har det väl alltid varit? Har aldrig någonsin varit ens i närheten av passningstiden för någon mobil jag ägt. Och nu med smartphones blir det ju ännu värre eftersom deras teoretiska passningstid antagligen inte tar hänsyn till att man har på gmail sync och andra apps.

    Nexus One har passningstid på 250h, jag får väl ungefär 50h om jag inte använder mobilen och det är bra mottagning. Normalt under en dag däremot så tar batteriet slut på ~10-15h eftersom jag använder den mycket, skärmen drar ju massor med ström och det blir ju inte bättre av att man också oftast aktivt använder 3g uppkopplingen hela tiden (websidor, musik mm).
     
  4. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Så länge alla använder samma standard och utför samma experiment så är det lugnt då siffran är relativ och kan användas för att jämföra mellan mobiler. Att inte uppnå siffran gör mig inget då det just är passningstid och jag använder min mobil. Skulle dock veta vad industristandarden är på just passningstid.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  5. PsyDuck

    PsyDuck Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 8
    @Hypex: Intressant text, den har jag inte sett förut.

    Men jag anser fortfarande att det är hittepåsiffror. Jämför med förbrukningen för bilar där deras jämförelsevärde är lägre än vad man kan nå på riktigt, men då pratar vi om 10-20%.
    När det gäller standby är det ju enorma skillnader mot vad användarna verkligen upplever.

    Vad som borde göras är att ta fram en teststandard för passningstider som liknar nån sorts snittanvändning och använda den som jämförelsesiffra i specifikationerna.
     
  6. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Snittanvändning blir ju just det, användning. Passningstid är ju mer inaktivitet. Finns ju taltid också som jag mer kan störa mig på.
    Siffrorna kommer i princip aldrig stämma med vad man personligen får för tider eftersom man använder mobilerna olika. Relativa jämförelsetal är det enda som kan ge något enligt min mening och det tycks passningstiden vara.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  7. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Siffrorna är nog inte bara helt hittepå. Om du placerar din mobil på en position där du har full täckning (alla staplar tända), stänger av 3g, wifi, GPS, bluetooth och naturligtvis även skärmen samt med APNdroid eller liknande förhindrar internetaccess och slutligen slår ihjäl alla processer som kan tänkas käka CPU i onödan kommer du hamna väldigt nära uppgiven standbytid.

    Som du själv förstår kommer din telefon under detta test vara ungefär lika användbar som en gråsten. Om någon skulle drista sig till att ringa till telefonen under test-tiden blir ju testet dessutom ogiltigt då extra ström dragits.

    Men om du hissar upp din bil på pallbockar och låter motorn gå på tomgång med högsta växel i kommer du finna att du kommer betydligt mer än 10-20% under angiven snittförbrukning då du ser hur trippmätaren växer. Detta eftersom du med ett sådant test slipper luftmotståndet. Ännu bättre förbrukning kan du naturligtvis få i nedförsbacke och med en rejäl medvind som är större än bilens hastighet. Men visst har du rätt i att de faktorer som påverkar bränsleförbrukningen för en bil (t ex däck-tryck) inte påverkar lika mycket som mobiltelefonens faktorer som påverkar batteritiden (t ex skärmstyrka).

    Problemet är att denna "snittanvändning" är väldigt svår att definiera. Hur man använder sin telefon påverkar batteritiden mycket mera än specifikationerna på batterierna och telefonen. Detta användarmönster skiljer inte bara väldigt mycket från person till person, det kan även skilja från applikation till applikation. Om du t ex har någon app installerad som väldigt ofta går ut och hämtar data från internet kommer det påverka din batteritid negativt även om telefonen bara ligger i din ficka hela dagen.

    Hur skulle man t ex göra med GPS i denna "snittanvändning", skulle GPS vara på t ex 10% av tiden? Med ett sådant förfarande skulle telefoner utan GPS anses vara bättre än telefoner med GPS om man ser till batteritid. När man sedan väl publicerat sina siffror för batteritid kommer det ramla in klagomål från användare som kör med GPS hela dagen och är besvikna över att de måste ladda sin telefon var tredje timme.

    m v h Henrik
     
  8. PsyDuck

    PsyDuck Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2009
    Inlägg:
    144
    Mottagna gillanden:
    24
    Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla, Telia
    Telefon:
    Asus Zenfone 8
    jag vågar påstå att INGEN på detta forum kan nå angivna standbytider hur ni än försöker. Motbevisa mig gärna!!
    Dessutom anges standbytiden för 3G.

    Detta skulle biltillverkarna också kunna göra men till skillnad från mobiltillverkarna så har det definitiertas en snittanvändning av bilen när förbrukningen mäts.


    Vi tar samma jämförelse som med bilarna. Tillverkarna kan inte veta hur många ni är i bilen, om du drar en husvagn eller om du väljer att köra på ettans växel hela tiden.
    Jag kan tänka mig att om du kör på ettans växel med full last, husvagn på dragkroken och i kraftig motvind så kommer din förbrukning att bli 3-4 ggr högre än den angivna.

    Vad jag skulle vilja se är ett test som tar med telefonens specifika egenskaper och som ger oss konsumenter en bättre uppfatting om telefonens verkliga förbrukning. En dålig antennkonstruktion i mobilen kommer förmodligen att påverka standbytiden kraftigt vid dålig mottagning.
     
  9. henca

    henca Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 dec 2009
    Inlägg:
    1 313
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    Det största problemet är nog att hitta någon som är villig att försöka. Det måste vara någon med ett färskt batteri då batterier åldras. Det största problemet är dock att denne någon i praktiken måste avvara sin telefon under flera dagar då telefonen bara skall ligga oanvänd på en plats med god täckning.

    m v h Henrik
     
  10. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Det kan väl fortfarande passningstid vid dålig täckning också. Men vad definerar dålig täckning? Fortfarande en relativt siffra så länge alla använder samma standard, det är inga siffror man ska/kan/bör försöka uppnå.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk
     
  11. Blup

    Blup Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jun 2010
    Inlägg:
    319
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Bra täckning är förslagsvis full täckning. På staplarna, dvs.
     
  12. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 393
    Mottagna gillanden:
    2 133

    MINA ENHETER

    Fulla staplar är väldigt förenklat. Det är olika signalstyrkor ändå och störningar.

    Sent from my HTC Desire using Tapatalk