roota med superoneclick (frågor)

Diskussion i 'Nexus S - ROM-filer och utveckling' startad av william12, 19 apr 2011.

  1. william12

    william12 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    hej. jag har tänkt att roota min nexus s med superoneclick. men innan jag gör det så har jag några frågor. 1 går det att uppdatera telefonen efter att man rootat. 2 finns det några nackdelar med superoneclick i jämfört med andra root metoder. 3. finns det någon risk att min telefon blir brickad. 4 om jag överklockar processorn kan den gå sönder då. (stor eller liten risk) tacksam om någon kan hjälpa mig

    dom som hjälper mig får ett tack
     
    Last edited: 19 apr 2011
  2. nxs

    nxs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Tror inte Superoneclick funkar för Nexus S eftersom Google patchade det säkerhetshålet till Android 2.3. Så du får köra standardsättet istället med att låsa upp bootloader + flasha custom recovery + flasha SU.
     
    william12 gillar detta.
  3. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Hyfsad säker på att jag rootade min Nexus S med superoneclick. Men det är möjligt att det har täppts igen i 2.3.3

    1. Inte helt säker men om det funkar så kommer med största sannolikhet rootningen att försvinna.

    2. Min erfarenhet är att superoneclick är ganska kinking med tja det mesta.

    3. Risken finns alltid men den är minimal, aldrig hört talas om nån som lyckats bricka sin Nexus S under rootning.

    4. De flesta kernels (alla?) är begränsade hur mycket du kan överklocka processorn, i värsta fall blir Android instabilt på din lur och du får klocka ner processorn några snäpp
     
    william12 gillar detta.
  4. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Vet inte vad superoneclick är, så rekommenderar dig att roota manuellt istället. Dels för att du då har kontroll över händelseförloppet, dels för att du då lär dig vad som händer.

    Rekommenderar följande: http://jaxov.com/2011/02/how-to-root-android-2-3-3-gingerbread-on-nexus-s/
    Har du problem med drivrutiner för Windows x64 kan jag hjälpa till... bara slänga iväg ett pm eller skapa en tråd.

    Note: använd fastboot boot recovery-clockwork-3.0.0.5-crespo.img först för att boota clockwork recovery. Om det fungerar bra kan du flasha in den sen, dvs byta ut recovery, vilket gör att du slipper använda dator för att boota igång clockwork recovery om du behöver komma in i clockwork. Använd då istället fastboot flash recovery recovery-clockwork-3.0.0.5-crespo.img, för att komma in väljer du bara recovery i fastboot-mode i telefonen.

    1. Root försvinner, men bootloadern är fortfarande upplåst, så det är bara att roota igen. Tar <1min då du redan bytt recovery och fått in adw/fastboot i datorn. Det är det som tar tid, men när det väl är gjort är det klart.

    2. Vet som sagt inte ens vad det är, men du har full kontroll på vad som händer när du kör manuellt. Skulle aldrig roota eller göra någonting så "riskabelt" med ett program genom att bara klicka.

    3. Ja, en liten, men det är sällsynt (vad jag förstått) att någonting händer. Se bara till att få rätt version av alla filer så är det lugnt. För att vara säker på att filerna är rätt kan du kolla MD5 checksum på filen du laddar ner och jämföra med den som postas av den som skapat den. App finns på Market (Droid Hash).

    4. Liksom för datorer finns det en risk ja. Liksom för datorer är prestandavinsten utöver siffror i benchmarks säkerligen mycket begränsad. Liksom för datorer blir säkerligen telefonen mycket instabil innan någon hårdvara praktiskt riskeras brännas. Men brännas kan det. Kolla runt på XDA om folk råkat ut för det.
    Har klockat en hel del datorer, men prestandavinsten är oftast fantastiskt liten. Jag gör det bara för att kolla, sedan kör jag stock. Telefone har jag inte gett mig på, och tänker inte göra heller. Känns som mindre marginaler, men jag vet inte.
     
    Last edited: 19 apr 2011
    william12 gillar detta.
  5. william12

    william12 Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 feb 2011
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    tack för alla svaren men jag har en till fråga angående uppdateringar. kommer man kunna uppdatera Androidversionen eller sätter google lås på rootade enheter?
     
  6. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    *disclaimer* Nej, inte mig veterligen */disclaimer* :) Har inte hört om något garantiärende som nekats pga att telefonen skickats in rootad. Telefonerna brukar dock komma tillbaka orootad då servicepersonalen ofta verkar lägga in stock-rom för att underlätta.

    Dessutom går det inte att kolla om en enhet är rootad eller inte om du flashar tillbaka till stock-rom (root försvinner när du uppdaterar). Därtill kan du snabbt låsabootloadern och den är exakt, precis som ny. Stock-rom kan du hitta tex här: http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=955719 . Bootloadern kan du låsa genom fastboot oem lock
     
    Last edited: 19 apr 2011
  7. nxs

    nxs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Nexusen är väldigt svårbrickad. Det enda sättet jag vet man kan bricka på är om man flashar en felaktig eller korrupt version av antingen baseband eller bootloader i custom recoveryn. Så om du tänkt uppgradera någon av dom i framtiden så gör det genom fastboot för då görs en check för att fastställa att det är en korrekt image som ska flashas.

    Annars är det bara att experimentera på med custom ROMs och grejer. Du kan alltid återvända till stock när du vill. :)
     
  8. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    Berätta mer! Hade jag ingen aning om. Kollar bara upp så att fler folk använt det jag ska trycka in, kikar på MD5 checksum från orginalreleasen och jämför med den fil jag tankat ner och sen flashar jag genom fastboot.
     
  9. nxs

    nxs Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Kom ihåg att jag läste det på xda-developers för ett tag sen. Görs tydligen nån signatur-check när man flashar med fastboot vilket inte görs med custom recoveryn.