Apple stämmer samsung

Diskussion i 'Allmänt' startad av babydroid, 19 apr 2011.

  1. holck

    holck Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    4 504
    Mottagna gillanden:
    513
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Pixel 6 Pro
    ROM:
    Default
    Telefon 2:
    Galaxy Watch 4 LTE
    ROM:
    Default
    Var det inte Apple som stämde Creative för att ha snott designen från mjukvaran av deras iPods ?
    Sen visade det sig att det var Apple själva som stulit från Creative? :D
     
  2. Droidsson_1

    Droidsson_1 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    405
    Mottagna gillanden:
    101

    MINA ENHETER

    För er som är mer intresserade av den juridiska delen av stämningen bör läsa Nilay Patel's (tidigare skribent på Engadget) nedbrytning av patenten. Han bryter ned det i ganska 'vanliga' termer för att man skall förstå själva idéen bakom. Mycket läsvärt och extremt väl förklarat.

    http://thisismynext.com/2011/04/19/apple-sues-samsung-analysis/

    PS. Har varken en Samsung eller en iPhone och tar heller inte ställning i frågan själv.
     
  3. worldwide

    worldwide Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Jag förstår inte, varför tar Apple upp Nexus S? Har de rökt på eller?
     
  4. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Haha, det har du ju rätt i! Hade inte sett det. De måste ju ha käkat svamp.
     
  5. Zooklubba

    Zooklubba Android Medlem

    Blev medlem:
    10 jul 2010
    Inlägg:
    6 394
    Mottagna gillanden:
    2 134

    MINA ENHETER

    Nja, antar att det är lite skilda företag/avdelningar som hanterar de olika delarna så det spelar ingen större roll. Som Flybob sade har Samsung ett bra avtal då de har Apple, Apple skulle lika gärna gå till någon annan tillverkare. Ett avtal som säkerligen är värda stora summor pengar med tanke på alla telefoner som säljs.

    Men visst, det är lite väl löjligt att stämma för mjukvaran i sig men så jag förstod det så är det också för att mobilen har rundade hörn? Mer eller mindre.

    En vild gissning är att båda förpackningarna är ganska minimalistiska, något som är bra ur miljösynpunkt. Känns brutalt löjligt att klaga på att förpackningen är lik. Det är en låda :/
     
  6. Alto

    Alto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    616
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    lol, som en av kommentarerna lyder.. "glöm nu inte att apple uppfunnit telefonen, och äpplet." XD
     
  7. Droidsson_1

    Droidsson_1 Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    29 okt 2010
    Inlägg:
    405
    Mottagna gillanden:
    101

    MINA ENHETER

    Visades den på Cebit öht? Om jag inte missminner mig är det ett rykte!
     
  8. Jack Bohlen

    Jack Bohlen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 mar 2010
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

  9. Trexgbg

    Trexgbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 okt 2009
    Inlägg:
    497
    Mottagna gillanden:
    75
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Xiaomi mi 10t Pro
    ROM:
    Orginal
    Telefon 2:
    Xiaomi mix2s
    ROM:
    Orginal
    Nja.....Jag tycker att alla "lånar" från varandra hej vilt. Iphones gränssnitt anser jag vara en rippoff från Palm. Jag hade en Palm Treo 180 redan 2003 med ikongränssnitt med touchskärm som funkar precis som både Iphone och Android plus många fler.

    Sen så tycker jag att Iphone har snott sin yttre design från LG Prada som kom ett par månader innan Iphone.
     
  10. Xerfas

    Xerfas Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 dec 2010
    Inlägg:
    241
    Mottagna gillanden:
    31
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold2
    Telefon 2:
    Apple iPhone 8+ 256GB
    Platta:
    Apple iPad Pro 256GB
    Att stämma Samsung kan bero på att Apple vill ha något patent som Samsung innehar just nu. Det är inte helt ovanligt förekommande att företag x stämmer företag y för att man inte kommit överens på ett schysst sätt att dela patent med varandra. Tex att priset för licens till patenten man vill ha är för högt eller inte till salu.
     
  11. otto

    otto Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 dec 2010
    Inlägg:
    833
    Mottagna gillanden:
    126

    MINA ENHETER

    På ett sätt skulle jag önska att alla företag grupperade sig mot Apple. Samsung slutar tillverka kretsar och skärmar och ingen annan redan etablerad tillverkare tar över heller. Alla (Google, HTC, Foxxconn, Microsoft, Samsung, LG etc) stämmer röven ur Apple för patent de har men inte upprätthåller, och Microsoft, Yahoo samt Google inför filter för Apples mjukvara. Adobe ska vi inte prata om... men man skulle kunna tänka sig att de tog tillbaka licenser etc från sin mjukvara och iOS.
    Är väl sjukt att se det som härligt, men tänk om några giganter bara fick nog. Det skulle kanske räcka med att Google sa totalstopp - vi slutar leverera till iOS och tar tillbaka alla appar. Jag hatar Apple för allt vad det är värt (även om jag är nykter nog att förstå att deras produkter eg är bra) och ser dem som det enskilt största hotet mot användare och öppenhet, alla kategorier.
     
  12. worldwide

    worldwide Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Det spelar ingen roll om du gillar Apple eller inte. Vi BEHÖVER Apple i denna värld. Utan Apple's iPhone skulle Android vara som den är i dag, utan vara en kopia av BB. Utan iPad skulle vi knappast se Honeycomb. Utan iPod skulle vi knappast se mp3-spelare med ett grafiskt UI.

    Vi behöver Apple, för att utan de skulle inget företag ta initiativ att introducera nya produkter, som iphone, ipad osv.
     
    windmark gillar detta.
  13. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Fast där har du med största sannolikhet väldigt fel. Apple har den positionen de har idag tack vare att de var först. Utvecklingen kan inte läggas till ett enda företag. Utvecklingen skulle med gått åt precis samma håll utan Apple. Det som skulle skiljt sig åt ifrån denna världen är att vi skulle haft en annan hackkyckling som betedde sig som ett svin bara för att de anser sig själv vara först. Det kunde lika gärna vart Google med Android som hade suttit i samma situation som Apple idag gör.

    Nya produkter som iphone (det fanns redan touch-telefoner med liknande gränssnitt), ipad (det har funnits andra plattor tidigare) och så vidare. Det ligger så otroligt mycket mer än kvalitet och nytänkande i deras lanseringar. Detta vet du också om.

    Men självklart har Apple gjort sitt när de i vissa fall lett utvecklingen. Det är inget snack om den saken. Men att få för sig att utvecklingen hade stannat om det inte hade varit för Apple är att ta steget lite väl långt utan att tänka sig för.

    Hade det inte varit Apple hade det varit någon annan! Fast detta förstår du säkerligen redan :)
     
  14. worldwide

    worldwide Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Okej... nämn ett annat företag som är kan mäta sig med Apple? Samsung? I don't think so... LG? No way. Microsoft? Det enda bra de gjort för oss konsumenter är Kinect. Google? Knappast "consumer oriented"...
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Nu missade du ju iofs på något sätt hela poängen med min text.
     
  16. worldwide

    worldwide Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Nej, vad jag försöker säga är att det finns inget företag NÄRA apple, när det gäller innovationer för konsumenter.
     
  17. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Och än en gång missar du poängen.
     
  18. worldwide

    worldwide Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    okej varsågod... nämn ett företag som skulle ta över apple om steve jobs dör, och apple sjunker i värde. ett försteg som leder.
     
  19. Deebo83

    Deebo83 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2011
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    23

    MINA ENHETER

    apple? innovativt? ehm...njea.....dom satte ju en ny standard för smartphones DET ska man ge dom, men endast det och absolut inget annat!

    det enda apple är bra på är marknadsföring! design snor dom från alla andra bolag, gör det till VITT och sätter ett äpple på det och det säljer som smör!

    visst kan jag tycka att SGS2 är lite lik iphone, men å andra sidan så är det ju en smartphone. dom kan liksom inte se så jävla olika ut nuförtiden, alla börjar få slut på idéer. det är som att säga att volvo stämmer SAAB för att dom väljer att ha 4 hjul på bilen och vindrutorna ser för lika ut volvons...
     
  20. worldwide

    worldwide Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 nov 2010
    Inlägg:
    363
    Mottagna gillanden:
    26

    MINA ENHETER

    Men en fråga... skulle SGS2 finnas nu om iPhone aldrig hade blivit släppt?