Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Kör hårt! Låt det inte spåra ur.

    Lite sunt förnuft:

    * Håll diskussionen ovanför sandlådan.
    * Undvik personangreppen.
    * Kom inte med tomma påståenden utan att förklara det. Det bästa är ju om man faktiskt vet vad man snackar om eller har källa till någon som gör det!
    * Inlägg som inte svarar på ett annat måste ha någon slags argument och inte bara bestå av ett slagord. Man måste kunna svara på det på ett vettigt sätt.
    * SVARA på det någon frågar. Om du inte har något svar så säg så.
     
    Last edited: 25 apr 2011
  2. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Försvara din integritet!

    Bli pirat!

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  3. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Skulle vilja utöka reglerna för tråden lite:

    Inlägg som enbart består av slagord hör inte hemma här då jag tycker detta ska vara en diskussions tråd och inte en tråd enbart för propaganda.

    Inga personangrepp även om jag antar det går under "spårar ur"
     
  4. TazZy

    TazZy Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    2 263
    Mottagna gillanden:
    188

    MINA ENHETER

    När jag gick i lågstadiet blev vi uppdelade i olika partier utav vår lärare. Jag och min kompis Emil hamnade i Folkpartiet. Vi sa att vi skulle bomba alla länder tills det bara var vi kvar. Kort och gott, han låste in oss i ett rum resten av lektionen.


    Har aldrig röstat.
     
    Droid113 och Donre gillar detta.
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Jag vill förstå dina tankar lite mer än vad jag gör.

    Du menar alltså att en jude skall få ha en maktposition i Sverige.

    Vart går gränsen för "svensk"? Hur många led bakåt måste man ha en svensk släkt för att kunna ha en maktposition i Sverige?
     
  6. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Lika bra att säga på en gång att de åsikter jag utrycker inte nödvändigtvis delas av mitt parti.

    Enligt mig spelar det till viss roll vart ifrån man kommer från början innan man kan betraktas som svensk. Tex en tysk kan i mina ögon bli svensk efter 1-2 generationer eftersom tyskar etnisk är väldigt närstående svenskar. Medans tex en afrikan kan det dröja ganska många generationer förutsatt att varje generation blandat sig med svenskar och anammat svensk kultur. Tex skulle jag aldrig betrakta tex en arab som bott i sverige i 3-4 generationer men som inte blandat sig med svenskar och fortfarande lever efter sin arabiska kultur som svensk. Han är en arab född i Sverige inget annat i mina ögon
     
  7. DreamHawk

    DreamHawk Android Medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2010
    Inlägg:
    6 113
    Mottagna gillanden:
    420
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 7
    ROM:
    IOS11
    Telefon 2:
    Google Galaxy Nexus
    ROM:
    LineageOS
    Ajuste! Man fick ju inte, eller vänta, politik i signaturer var illegal..

    Tänkte ifall mitt inlägg var emot reglerna ;D. men de var de inte :D
     
  8. OliverG

    OliverG Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    7 okt 2009
    Inlägg:
    2 900
    Mottagna gillanden:
    125

    MINA ENHETER

    Diskussionen är okej sålänge den hålls på en mogen nivå.
     
  9. Donre

    Donre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Men när blir en svensk svensk enligt dig? Måste man äta köttbullar med ketchup varje måndag och dansa runt en stång varje midsommar för att betraktas som svensk? Måste man äga minst en billy bokhylla och lyssna på ABBA dagarna i ända?
     
    Last edited: 25 apr 2011
    Droid113, robot och kanske gillar detta.
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Så alla araber i Sverige är likadana menar du? Det finns ingen gråzon utan de araber som flyttar till Sverige är icke-svenskar (och får således inte beträda någon politiskt position) måste bo här i runt 70 år innan deras barn kan få ha ett politiskt intresse och utöva det?
     
  11. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Kan omöjligen säga det generellt då flertalet faktorer spelar in. Etnisk bakgrund, kulturell bakgrund etc. En sak kan jag dock säga; Det kulturella ensamt gör ingen svensk

    Sent from my Nexus S using Tapatalk
     
  12. Donre

    Donre Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    763
    Mottagna gillanden:
    84

    MINA ENHETER

    Men du sa ju att du anser att bara för att man är född i Sverige innebär det inte att man är svensk. Man måste även anamma svensk kultur. Men kan du vidareutveckla vad du menar med svensk kultur?
     
  13. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Hur skall man kunna bedöma människors "svenskhet" ifall man inte får generalisera?
    Skall man gå in och titta på individnivå?
    Skall man sedan märka svenskar (typ på körkortet eller liknande) på något vis så att man vet vad man får, och i andra fall då inte får, göra i Sverige?

    Jag förstår inte riktigt så du får gärna förklara.

    EDIT, sen får du gärna svara på det jag skrev ovanför också:
     
  14. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Som jag sa i klagotråden(?) så är den kulturella delen bara en mindre del i det hela. Svensk kultur det är det sättet vi tänker, hur vi agerar, vad vi äter och dricker etc.


    Självklart måste det göras på individ nivå och det behövs ingen speciell märkning för det, räcker med det svenska medborgarskapet som ska vara reserverat för svenskar. Därmed inte sagt att alla som redan fått medborgarskap ska förlora det per automatik tror inte det finns något lagstöd för det. Dock så ska helt klart reglerna göras om så att utländska brottslingar förlorar sitt medborgarskap med livstids utvisning som följd och om möjligt ska de även avtjäna straffet i hemlandet.

    Araber är araber ja och i en idealvärld så ska de inte ens behöva komma till Sverige utan kan leva i sitt egna land och utveckla sin egna kultur utan ofrivillig inblandning av tex USA.
     
  15. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Vem skall bedöma en människas sätt att tänka och agerar? Hur skall det hela gå till? Verkar som om man drar igång en jäkla apparat som dessutom åsiktsregistrerar människor.

    Men hur ser man skillnad på folk och folk om man inte märker icke-svenskarna? Skall man t.ex. som icke-svensk kunna ta körkort i Sverige? Antar att man då inte skall kunna skaffa pass som bosatt icke-svensk i Sverige.

    Men om man vill åka till ett annat land av andra anledningar? Jag menar ifall jag vill åka till Dubai och arbeta eftersom det är bättre betalt där, skall jag inte kunna det då? Eller appliceras ditt tankesätt ENBART på Sverige och svenskarna?
     
  16. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    När jag ser och läser om hur etniska svenskar dricker, Så blir jag åter glad för att jag inte är svensk. När jag kommer till mitt hemland och går in på en krog, så hör jag bara personer som beställer en öl. I Sverige så är det alltid "en stor stärk" som gäller. Och så besätta ni er av alkoholprocenten istället för smaken. Jo större och säkrare dess bättre verkar det som om.
    Vem tycker du har visat störst intresse för Sverige och svensk kultur? Den som ved en slump är blivit född ved Vätterns breder, eller den som frivilligt har get upp sitt hemland och bosatt sig i Sverige?
     
  17. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Zargoth, får jag bara fråga några grejer...

    Förnekar du förintelsen?
    Tycker du att Adolf Hitler var bra ur ett politiskt perspektiv?
    Vad tycker du om homosexuella och handikappade?
    Varför ska bara svenskar få ha maktpositioner?
    Menar du att människor från andra kulturella etableringar har sämre tankeförmåga och därmed inte faller inför ramen att ha en maktposition?
     
    Last edited: 25 apr 2011
    robot och Dockland gillar detta.
  18. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Som sagt den kulturella delen är bara en mindre del i det hela i min åsikt så det behöver inte vara någon stor apparat som dras igång. Åsiktregistrering har existerat i nästan alla tider i Sverige. Under kalla kriget så registrerade SÄPO och IB Kommunister och idag registrerar Expo i indirekt statlig regi invandringskritiker och kallar dem nazister och rasister.

    Ser inte riktigt problemet, icke svenskar har inget svenskt medborgarskap medan svenskar har det. Visst skulle de få ha körkort ser inte varför de inte skulle få göra det. Pass därimot är ett bevis för ens medborgarskap utomlands så nej pass är inte aktuellt, de har sitt hemlands pass om de nu inte råkat slarva bort det under sin resa till Sverige.

    Intressant att du nämner att åka till arabvärlden för att jobba där segrationen av västerlänningar är väldigt stark i de rikare arabländerna. Men för att svara på din fråga det är viss skillnad att åka till ett land och jobba i några månader/år och att ta sitt pick och pack och flytta till ett främmande land och börja ställa krav på befolkningen som redan finns där.
     
  19. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Har varit sedan länge. Med guldkant.
     
  20. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Nej, men forskningen ska vara fri även för de forskare som kommer fram till att mindre än 6 miljoner judar dog
    Det enda jag kan säga om han är att han hade talets gåva, mycket därför han kom till makten i första hand.
    Har inget emot homosexuella som inte deltar i pride och skämmer ut sig. Handikappade är de svaga i samhället och samhället ska därmed försörja dem.
    Av samma anledning som jag anser att USA ska hålla sina labbar borta från mellanöstern, det är inte deras länder. Svenskar ska ha rätten att styras av en svensk som sätter svenskars intresse i första hand. När det är uppnått kan vi börja bistå andra länder som är i nöd ekonomiskt.
    Det vet jag inte riktigt vart du har fått det ifrån. Lika lite som jag vill se en väl lämpad Irakisk ledare som ledare för Sverige vill jag inte se en väl lämpad svensk ledare som ledare för Irak
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.