GingerBreak (roota 2.3.3 utan att låsa upp bootloader)

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av Unlogic, 23 apr 2011.

  1. Unlogic

    Unlogic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej,

    Ville bara tipsa om GingerBreak, en liten app som gör att man kan roota bla. GingerBread 2.3.3 utan att låsa upp bootloadern.

    Mer info finns på XDA här:

    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1044765

    Rootade min Nexus One med den här appen och det funkade prima. Fick dock byta från mitt 32GB minnes kort till ett 2GB minneskort vid själva rootningen för att det skulle funka av någon anledning.
     
    Brundin gillar detta.
  2. droidgren

    droidgren Senior Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    1 601
    Mottagna gillanden:
    153
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    Japp! Den funkade fint även på min xperia arc.
     
  3. Jan-Bertil

    Jan-Bertil Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 sept 2010
    Inlägg:
    297
    Mottagna gillanden:
    36
    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G

    MINA ENHETER

    Operatör:
    3
    Telefon:
    Motorola G84 5G
    ROM:
    Stock
    Fungerar perfekt även på Dell Streak med Froyo 2.2.2 (build 351).
    Går dessutom i princip lika snabbt som med SuperOneclick root.
    :D
     
  4. doktorn

    doktorn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jun 2009
    Inlägg:
    767
    Mottagna gillanden:
    115

    MINA ENHETER

    Isch! Pinsamt när såna här säkerhetshål upptäcks... Det är ju tyvärr inte enbart av godo sånt här upptäcks, om det inte då också lagas snabbt.
     
  5. TheWierd

    TheWierd Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jun 2010
    Inlägg:
    125
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    Telenor, Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor, Telia
    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Telefon 2:
    iPhone 6s
    Info:
    Jobbet
    Platta:
    iPad 4
    Kan säga till 99% att de räcker att formatera sitt SD kort, man måste inte byta till ett annat så att man inte går och köper ett i onödan.

    Det är ju inte olagligt att roota så behöver inte vara pinsamt när sånt här upptäcks....
    Och att man gör det utan att man låser upp bootloadern så shittar man inte garantin! :D
     
  6. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Klart det är pinsamt när ens telefon har en bugg så man kan bli root på den?
     
  7. malajo

    malajo Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    1 698
    Mottagna gillanden:
    129

    MINA ENHETER

    Kan man unroot på något vis efter att ha rootat med denna metod?
     
  8. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Kort svar: Inte genom Gingerbreak

    Gingerbreak ser inte ut att ha det stödet inbyggt och då finns det två andra alternativ som man kan använda sig av. PASSIMG.zip-återställning eller att man luskar ut vilka filer som blir ändrade av Gingerbreak och återställer dem till sin ursprungliga form.
     
  9. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    segt att den formaterar om SDkortet...
     
  10. Brundin

    Brundin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2010
    Inlägg:
    741
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Televox
    Telefon:
    Samsung galaxy s20
    Platta:
    iPad pro 12
    Fungerar utmärkt :)
     
  11. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag vet inte om det är en olycklig formulering i någon instruktion eller så, men formaterade om minneskortet gjorde den faktiskt inte. Jag har min data kvar på kortet även efter rootning.
    Däremot så är det, som jag tolkar det, möjligt att man _kan_ tvingas formatera om kortet om det inte lirar att roota på direkten.

    [edit]
    Jag vill också förtydliga att jag använde 1.1-versionen som finns här: http://rootzwiki.com/wiki/index.php/Gingerbreak
    Jag tror att det är samma versioner där som i XDA-inlägget, men om det skiljer så tar jag tillbaka mitt uttalande.
    [/edit]
     
    Last edited: 2 maj 2011
  12. Barilla

    Barilla Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    826
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Läste på XDA och det står att den kan göra det... Känns som en risk jag inte är villig att ta, för mycket pill. Vet knappt vad man ska ha root till? Ge gärna några bra exempel på saker som kräver root med original"rom". :)
     
  13. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    tl;dr: Allt hänger på behovet man tycker sig ha.

    Jag har tidigare låst upp min bootloader, skickat in min telefon och fått bootloadern låst igen och därefter bara använt mig av root-metoder som undviker upplåsning av bootloadern. Men detta är bara för att jag haft en föreställning om att jag skulle sälja telefonen vidare vid något tillfälle och det där ..... hänglåset är en rätt tråkig detalj vid vidareförsäljning tycker jag.

    Faktiskt så har jag själv inte något direkt behov för root. Jag gillar däremot att testa exploitarna som undviker upplåsning av bootloadern för att se hur svåra de är att använda sig av, plus att jag är nyfiken på hur snubbarna/snubbinorna går tillväga för att nyttja en exploit.
    Så i korthet är jag nog ingen "bra" root-förespråkare i det avseendet.
    Ibland, fast det är _väldigt_ sällan, önskar jag att jag har root för att se om jag kan ge mig på de buggar som ibland dyker upp i Android-releaserna. Det tar ju trots allt ett litet tag innan saker fixas beroende på hur allvarlig Google tycker att en bugg är och under den tiden kan communityt komma fram till ett par alternativa lösningar. Sånt kan jag tycka är lite intressant att utforska och i nästan alla de sammanhangen så krävs det root för att det petas på systemfiler.

    För övrigt har jag nu kommit fram till att jag aldrig kommer sälja vidare min Nexus One och iom det kommer jag att låsa upp bootloadern så sent som ikväll. Det kommer att ge mig den där lilla extra möjligheten att pilla runt i systemet när det dyker upp något nytt.
    Jag har aldrig varit speciellt intresserad av CM eller andra ROM:ar (men jag har kikat på dem) för att jag tycker om Android i det utförande som Google levererar.
     
  14. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Lite paradoxalt är det en bra anledning att köra rootade roms byggda från den nyare koden i AOSP och Code Aurora etc. samt betydligt nyare kernels. Dessa typer av exploits är ofta redan fixade sedan ett bra tag då och försöker någon app begära root så får man ju upp frågan och kan neka.

    Ovanstående gäller dock av naturliga skäl inte Sense-roms eller liknande stock-/tillverkarbaserade roms.

    Offtopic: DrLaban: Gillar du läsa om exploits borde du läsa denna. Måste erkänna att det är elegant gjort. Den för tankarna till filmen Inception. :)
     
    Last edited: 5 maj 2011
  15. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    [off-topic, vi får väl starta en ny tråd om det ska fortsätta] Hoho. Ja, det var intressant läsning. Vad det finns folk som lägger ner mycket tid och energi på att försöka kringgå skydd och låsta system. Men absolut, det är ju bland annat deras insatser som ger oss root. Fast väldigt mycket oftare virus och trojaner istället. :P [/off-topic]
     
  16. nEE

    nEE Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jan 2010
    Inlägg:
    201
    Mottagna gillanden:
    12
    Operatör:
    tele 2
    Telefon:
    SGS24U

    MINA ENHETER

    Operatör:
    tele 2
    Telefon:
    SGS24U
    Telefon 2:
    iphone 14
    får man gå tillbaka ontopic och fråga en sak? :)
    Jag har kollat runt lite nu på morgonkvisten och det verkar som att Gingerbreak inte fungerar till 2.3.4

    Som jag uppfattar det så finns det inget sätt att temproota just nu på 2.3.4 ?

    Plants vz Zombies har ju kommit men det tar ju 75mb?!
    Så skulle behöva roota för app2sd :(
     
  17. Unlogic

    Unlogic Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 maj 2010
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

  18. söder

    söder Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 nov 2009
    Inlägg:
    2 224
    Mottagna gillanden:
    71

    MINA ENHETER

    • Kalibrera batteriet för att inte dö innan 0-1%
    • adblock
    • MarketAccess för att komma åt Google Music Beta och Google Books tex
    • Kunna ta bort eller lägga till filer på /system (Maps med navigation tex)
    • Vilja under- eller överklocka cpu'n
    • Ta screenshot (vet inte hur det funkar utan root nu dock) och skapa "video".
    • Ta fetare backups på sina appar.
    • Ändra settings för SD-card:et så man kan få det att läsa/skriva snabbare.
    • Sätta tillträde/förbud på VISSA appar (bra när man är utomlands och bara vill tillåta WhatsApp för data kanske)

    Det är iaf några av de saker jag nyttjar och som är utanför att jag har annan ROM.

    /Söder
     
  19. amirali

    amirali Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2009
    Inlägg:
    1 198
    Mottagna gillanden:
    34

    MINA ENHETER

    För mig verkar det inte fungera. Har jag missat något? Jag har ett formaterat minneskort, Gingerbreak installerad på telefonen, usb debugging på, busybox installerad samt superuser. Det är första gången jag rootar XD
    Jag tröck på root device och sedan så snurrar bara cirklen och det står running exploit this make take a few min. Men det har stått så här nu i 10min, inget händer:( Har jag missat något som jag måste göra innan jag trycker på root device?

    Edit: Nu stod det there is neither problem with reboot or install typ. Sedan stod det please reboot and check if you have superuser vilket jag har.....
     
  20. lmoberg

    lmoberg Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jul 2011
    Inlägg:
    109
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Går det att partionera SD-kortet för appar med gingerbreak? Eller måste man roota först och sen partionera? Tycker nämligen att det är lite väl dåligt minne på Wildfire S, skulle vilja ha mer...

    Ursäkta men nu var jag i fel forum iaf...sorry
     
    Last edited: 5 aug 2011