Den stora politiska tråden

Diskussion i 'Off Topic' startad av Dirk Diggler, 25 apr 2011.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    En snabb fråga: Är Skåne svensk land?
     
  2. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Det är en knivig fråga då skåne har gått lite som en jojo mellan Danmark och Sverige under historiens gång. Språkligen och då menar jag den verkliga grövsta skånska man kan tänka sig är mer besläktad med danskan än med svenskan om jag minns rätt. Och jag vet inte riktigt om det överhuvudtaget finns någon dansk befolkning kvar i skåne som inte kommit dit nyligen pga jobb eller annat. Som sagt knivig fråga som jag inte riktigt kan besvara.

    Rent personligen så är jag nästan benägen att se skåne varken riktigt som Sverige eller Danmark, det är Skåneland helt enkelt
     
  3. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag formulerar om det baserat på ditt svar; hävdar du att förintelsen ändå skedde men att summan över antalet döda är överdriven?

    Varför ska svenskar men inte andra fullvärdiga människor ha samma rätt?

    Du menar att det idag går en politisk våg där vanliga "svenskar" kommer i skuggan? Isåfall, definera återigen svensk för mig.

    Det är ju inte våra länder, varför ska vi bry oss? Det du säger om att "det är inte deras" länder blir konstigt nog lite paradoxalt här.

    Återigen utgår du ifrån att en makthavare hjälper endast en grupp människor men inte en annan grupp. Känner du för att lägga fram några exempel där svenska politiker inte sätter "svenskars" intressen först?

    De frågor jag fick svar på citeras inte tillbaka.
     
  4. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Kan inte säga varken ja eller nej på den frågan då jag inte läst tillräckligt mycket från någon sida.

    Självfallet ska alla folkgrupper ha rätten att fritt kunna utveckla sin kultur, språk, etc men i sitt egna land, har aldrig påstått något annat.


    Ja fler och fler beslut är till gagn för invandrare och inte svenskar. Och som jag har skrivit ett antal gånger så är svenskheten som alla andra identiteter abstrakta och består dels av den etniska dimensionen där man är född ur en svensk släkt som varit upptagen i det svenska samhället i ett antal generationer och dels den också abstrakta kulturella dimensionen där de tratitioner vi har, våra dialekter, mat, drycker, vårt sätt att tänka etc etc.


    Det är skillnad på att säga åt ett land att detta ska ni göra så ska ni tänka och att ge dem den hjälp de behöver för att kunna skapa sitt egna samhälle som styrs och byggs på det sättet de själva önskar.



    Tja det senaste exemplet är lagförslaget som nyligen gick igenom om jag inte missminner mig som ger illegala invandrare mer eller mindre samma rättigheter som svenska medborgare.
     
  5. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Okey, så det är mer vart man är född som spelar någon roll?

    Jo det har existerat men tycker du då att IB-affären, och sjukhusaffären, var rättfärdigade? Tycker du inte att vi bör få behålla något slags privatliv?

    Farligt nära judarnas märkningar i pass och annat under förintelsen. Hur funkar det med skatter och annat ifall de vill börja arbeta och göra rätt för sig här?

    Så det är krav på befolkningen i landet som är problemet? Ponera att jag flyttar till Italien, Dubai, Spanien, whatever och börjar arbeta där på heltid. Jag tänker stanna kvar. Borde jag då inte kunna bli medborgare i det landet jag betalar skatter i genom jobb, moms och annat?

    Ta någon som liknar oss kulturellt. Norskar. Kan inte heller de bli svenska medborgare?
     
  6. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Vänta nu, hold your horses, tvivlar du på att förintelsen under andra världskriget ens hände? Tror du alltså att det finns en möjlighet att allt är påhittat?
     
    Droid113 gillar detta.
  7. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Nja snarare vilka blodsband man har

    Där får man göra en avvägning mellan människors rätt till integritet och ett lands rätt att försvara sig mot inre hot. Idealt så ska ingen som inte är misstänkt för brott övervakas.


    Ser inte riktigt likheten där, upplys mig gärna.
    Finns redan systemet med arbetstillstånd så det blir nog inget större problem tror jag.


    Om du går in för att totalt assimilera dig med befolkningen och jag tror att man aldrig kan komma ifrån en viss in/utvandring pga jobb, familj etc där tycker jag väl lite annorlunda än mitt parti och tycker om det förelägger särskilda skäl så kan medborgarskap kunna delas ut, dock ska det kunna vara återkallbart ifall personen begår brott.

    Som du säger så står de oss nära kulturellt men också etnisk så jag ser inga problem i att Norrmän blir svenska medborgare.
     
  8. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Att säga att allt är påhittat är lite väl magstarkt utryckt men jag är öppen för forskning för båda sidor då jag anser att ifrågasättande till viss grad är nödvändigt för att se på saker med öppna ögon och inte från början vara inne på ett spår och driva forskningen åt det hållet.
     
  9. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Ah, okey. Så om en arab föds i Sverige blir han inte svensk. Men däremot blir han svensk ifall han är i 4:e generationen icke-svenskar.

    Men jag menar mer när man t.ex. föds i Sverige. Vem håller koll på vilken generation man är född i som arab i Sverige?

    De hade en judestjärna i sina papper/pass och en stjärna på armen. Det var den förstnämnda jag liknade det vid. De var tvungna att bära med sig papperna dygnet runt så de kunde bevisa sin judetillhörighet.

    Ok. Så det finns undantag för de som vill göra gott i det land de flyttar i alltså?

    Men det är ju lite konstigt. Då är det ju inte heller vilket blod man har i ådrorna. Norskar har ju inte samma blod som oss. Inte om man avgränsar länderna så hårt som du verkar göra. Inte heller tyskar, fransmän, engelsmän och så vidare.

    Hur drar man gränsen? Jag har ännu inte riktigt förstått vart gränsen mellan en norsk och en arab. Eftersom man inte skall generalisera menar jag.

    Jag har nämligen flertalet enligt dig "icke-svenskar" som mina vänner och jag kan ju lova att de är minst, om inte mer, sugna på att göra rätt för sig här i Sverige än vad jag och mina "svenska" kompisar är. Borde inte de då kunna bli svenska medborgare? De är födda här fast i som 1:a eller 2:a generation.
     
  10. Dirk Diggler

    Dirk Diggler Android Medlem

    Blev medlem:
    12 jan 2010
    Inlägg:
    6 419
    Mottagna gillanden:
    523

    MINA ENHETER

    Fast massgravar, vittnen och fångläger är väl inte direkt något forskning?
     
  11. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Jag tycker det hela ter sig lite konstigt, när Zargoth förespråkar ett svenskt klimat, en svensk kultur (som måste vara statisk), med svenska medborgare, där endast "svenska" medborgare få ha maktpositioner när han själv skriver att "svenskhet" är något så abstrakt att det inte kan förklaras in i detalj, utan man ska behöva gå in blodsband.

    Summan? Man delar in människor i grupper - de kapabla och de icke kapabla.
     
  12. Dockland

    Dockland Android Apprentice Hedersmedlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    4 378
    Mottagna gillanden:
    847
    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2, Telia
    Telefon:
    iPhone 14 Pro Max
    Telefon 2:
    iPhone 13 Pro Max
    Telefon 3:
    iPhone 11
    Platta:
    iPad Pro 12,9" gen 4 (2020)
    Övrigt:
    Apple Watch 7 & 8 - MAC M1 - AirPods Pro2 & Max - Apple TV
    När jag läser denna tråden blir jag glad och stolt att jag är andra generationens invandrare. Fantastiskt!
     
    rina. gillar detta.
  13. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Att det funnits läger och massgravar har jag inte stött på nån seriös forskare som säger emot dock hur offren i massgravarna dog och av vilka de de dödade.
    Det var svensk kultur som jag till största delen ser som abstrakt
    Det får stå för dig.
    Förutsatt att assimilering med svenskar skett i varje generationsled.

    Det får man ta när ansökan om medborgarskap kommer in är förmodligen det smidigaste.


    Ser fortfarande inte riktigt likheten då det är svenskarna som kommer ha ett pass där det står att de är svenska medborgare.


    Som sagt eftersom viss ut/invandring inte kan hindras så är jag öppen för vissa undantag, dock är mitt parti lite mer restriktiva


    Både svenskar, norrmän, tyskar tillhör det germanska folksläktet så till viss del delar vi blod.

    Som sagt en norrman är både kulturellt och etniskt närbesläktat med svenskar medans en arab inte är det.

    Jag har också ett antal icke svenskar som bekanta och har haft många långa givande samtal med dessa om allt från politik till religion och filosofi. Men för det betraktar jag dem inte som svenskar utan som palestinier, iranier, irakier etc
     
  14. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Det där står nog för varje levande organism i världen.

    Klart som korvspad att du delar in de som är kapabla att styra Sverige och de som inte är kapabla genom att leta felaktigheter i blodband och kulturer.
     
  15. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Nej jag delar in världen i länder och deras folkgrupper, sen att du försöker lägga ord i min mun är en annan sak.
     
  16. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Glöm inte dessa faktorer som du själv har nämnt; på grund av deras kultur, deras blodband, deras religion, deras umgänge, deras "sätt att tänka".

    Och nej, jag lägger inte orden i munnen på dig, jag formulerade om en tidigare definition från just dig till en sak som praktiskt taget i din värld skulle kunna hända i verkligheten.
     
  17. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Och det var definitionen för att vem ska betraktas som svensk. Har aldrig någonsin påstått att andra folkgrupper skulle vara mindre intelligenta eller mindre lämpade att styra sitt land vilket du verkar antyda att jag tycker.
     
  18. will

    will Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 aug 2010
    Inlägg:
    328
    Mottagna gillanden:
    36
    Telefon:
    Samsung Galaxy S6

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S6
    Platta:
    Nexus 7
    Tänker inte ge mig in i debatten, men passar på att fråga lite. Hur kommer det sig att ni brinner så för den här frågan, oavsett vilken sida ni står på? Avundas er att ni orkar engagera er så.
    Sen en annan fråga, finns det ens några invandrare i Alvesta (Zargoth) eller Kalmar (ViLANDER)?
     
  19. ViLANDER

    ViLANDER Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 dec 2009
    Inlägg:
    1 594
    Mottagna gillanden:
    172

    MINA ENHETER

    Fel igen.

    Det jag antyder är att du anser att dem som ska styra Sverige i rätt intresse är de som har korrekt blodband och rätt kultur. Det är vad jag uppfattat att du tycker - har jag fel?
     
  20. Zargoth

    Zargoth Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jun 2010
    Inlägg:
    312
    Mottagna gillanden:
    35

    MINA ENHETER

    Jag brinner för mitt folks fortlevnad inte mycket mer än så

    Kan säga som så här i mitt trapphus så är det jag och kanske en familj till som har svenska namn. Jag kommer inte ihåg senaste gången jag såg ett svenskt barn leka i lekparken som är precis utanför mitt hyreshus.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.