Froyo ROM till U8300

Diskussion i 'U8300' startad av silas, 13 mar 2011.

  1. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nice!
    Tack för tips! Ska prova så fort jag nyktrar till? -)
     
  2. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Lcddensity funkade ju alldeles utmärkt! Tack för tips! Kommer du på nåt sätt att göra förändringen permanent får du gärna säga till! Jag kör 120 i density, då renderas alla widgets/ikoner perfekt. Fan, det känns som att vi verkligen kommer nånstans. Får vi bara någon lösning på rotationen så har vi ju en komplett froyo!

    @Rille Varför kör du 8150 kerneln? Vad jag förstått är den telefonen ganska annorlunda från 8300. Och vad jag förstått så funkar ju kerneln för 8500 alldeles utmärkt. Menar inte att ifrågasätta dig, är bara lite nyfiken...
     
    Last edited: 23 apr 2011
  3. WaspWorld

    WaspWorld Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    om det är någon som sitter på en lösning till rotationsproblemet vore nog alla ganska tacksamma :)

    mvh

    Björn
     
  4. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jupp du gör det permanent genom att gå in i build.prop, sen letar du upp en rad som heter typ lcd density, bläddra igenom den med texteditorn neråt så finner du den. Det som är skumt är att det enda man behöver göra är att ta bort #, för det är redan inskrivet 120, dvs se till så att raden inte längre är bortkommenterad som den är orginal av någon anledning.

    När det kommer till rotations problemet så var det iaf inte så lät som att sätta in i build.prop filen raden som iaf i orginal romen ser till så att skärmen roterar, så man måste nog mixtra lite mer men inte någon koll på hur faktistk... Det som är störande är ju oxå att när man startar telefonen så är den ju i rätt rotation de första sekunderna när skärmen går igång :-)

     
  5. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nice! Bra nyheter! Men var hittar jag build.prop filen?
    Angående rotationen så är det säkert hårdkodat och inte mycket vi kan göra åt om vi inte kompilerar vår egen froyo. Jag frågade utvecklarna av 8150 froyo om de inte kunde tänka sig att lägga till support för 8300 och 8500. Förhoppningsvis tycker de att det vore okej. De har ju dessutom fått multitouch att funka. Och det skulle man ju inte tacka nej till! Det
     
  6. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    i system mappen hittar du den när du kikar med root explorer. Det är enklast med root explorer tycker jag att fixa det då det bara är att redigera text filen direkt i root explorer....

    Ja men det som är konstigt är att build prop filen inte har någon rad alls som tar hand om rotationen, bör ju finnas då det typ är standard... Men får hoppas att någon av utvecklarna har lust att fixa till denna. Får se om jag inte går tillbaka till eclair trots allt eftersom radion är så dålig för tillfället, får hoppas någon löser det, bör inte vara mycket jobb kan man hoppas på iaf...

     
  7. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ja, det vore ju tveklöst schysst med en riktig release. Men tills dess får vi nöja oss med det vi har. Men jag skulle aldrig byta tillbaka till eclair. Froyo är alldeles för snabb. Jag har fått äta kakan och vill behålla den!
    Tack för tips om hur jag fixar skärmupplösningen! Får vi bara till rotationen så har vi ju en schysst release!
     
  8. WaspWorld

    WaspWorld Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jun 2010
    Inlägg:
    156
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Skulle du kunna skriva adb kommandot hur man ersätter filen i keychars med din fil. Förutsatt att man har din fil på sdkortet.

    tack

    Björn
     
  9. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Öppna ett terminalfönster och skriv det här:

    Sen är det bara att starta om telefonen så ska allt funka.

    Det här förutsätter att du laddat ned SuperOneClick och har rootat din telefon.
     
    Last edited: 24 apr 2011
  10. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Testade förresten att lägga till:

    ro.build.APP_ORIENTATION_LANADSCAPE=1

    I build.prop. Men det gjorde ingen skillnad. Undrar nästan om det inte är så att "portrait" är hårdkodat i den här releasen...
     
  11. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Varning, kankse inte möjligt att gå ner till 2.1 igen

    :P

    Så innan någon testar att installera en froyo variant på denna mobil, det blir samma problem som sig egentligen blivit för alla modeller, man kan ju inte nergradera boatloadern verkar det som. Så det är inte så enkelt som att installera orginal romen efteråt och tro att allt fungerar, har märkt att wifi numera inte fungerar och jag får inte svenska att fungera på tangetbordet efter att jag nergraderat till 2.1 orginal hi3g versionen....

    Om någon har en lösning blir man glad, men till dess inse vilka problem man kan få, 8500 versionen har problemet att skärmen är felroterat, därtil så strular gpsen, men framföralt fungerar bara 2g och det med väldigt svag täckning och jag fick aldrig in någon 3g på den alls. Så jag tycker nog för tillfället att det är onödigt/dumt att bara installera 8500 froyon bara för skoj skul tills någon har löst detta :-)
     
    zowix gillar detta.
  12. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    CyanogenMod 7 till 8500

    Då vi vet att u8500 rommen typ fungera halvdant så såg jag att det har kommit en coanogenMod 7 rom till u8500. Då jag redan har pajat min telefon lite med froyo romen för 8500 så testade jag denna också. Kan säga att denna rom är typ "lika bra" som froyo romen fast denna är gingerbread då vilket nog är lite overkill för denna telefonen för den klarar inte rikigt att hänga med tror jag. Dock finns det den skillnaden att vad jag ser att skärmen nu faktistk autoroterar!!! :-) Så eftersom man kan köra lcd density och skala ner upplösningen så fungerar det ur den aspekten ganska så bra.

    Eftersom det inte går att kaliberar skärmen eller något så fungerar den även i denna rom dock dåligt med touch utan man får mer förlita sig på styrkulan. 3g och sånt fungerar vad jag kan se, inte testat gps än, market aplikationen är lite småskum och det går inte alltid att installera program av någon anledning.

    Som jag tidigare sagt dock så tror jag inte att någon som idag har orginal rom blir/skall vara så sugen på att köra denna, men för de som redan har testat med 8500 romen och därmen inte kan gå tillbaka till orginal romen så kan det vara kul att testa :-)

    Man installerar med fastboot, finns en run fil i filerna man laddar ner, man kör den först så man får upp ett dos fönster, sedan så startar man telefonen med läg på knapp , volym knapp ner och start knapp samtiditgt så man kommer i boot läge, sedan kopplar man in usb kabel till datorn och kan starta installationen...


    Ingen aning om man kan gå tillbaka till någon annan rom efter detta då jag inte testat än eller vilka andra problem man kan få genom att installer en helt okänd rom från en tillsynes lite halvskum ryst hemisda :-) så allt sker på egen risk...
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=934931
     
  13. Nickee

    Nickee Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 apr 2010
    Inlägg:
    404
    Mottagna gillanden:
    37
    Telefon:
    Huawei P20 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Huawei P20 Pro
    Har nå testa 8500 romen och gått till baks till originalen, har inte hatt strul efter det.
     
  14. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack för info!
    Jag ska absolut testa CM7 på min lur! Bara man ändrar Lcddensity och byter tangentbordslayout lär det funka.
    Jag fick både gps, 3G och kompass att funka med u8500 beta. Så jag ser ingen anledning att det skulle strula med cm7. Angående signalstyrka så hade jag avsevärt mycket sämre mottagning med u8300 än jag har på min desire. Även innan uppdateringen till 2.2. Man kan nog inte räkna med allt för mycket av en telefon för under femhundringen...
     
  15. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Cm7 varianten hade battre tackning an froyo romen helt klart. Som sagt enda som var problem var att skarmen var riktigtriktigt dalig men kan man leva med det sa e romen helt ok!

    Vet nagon om man kn andra pa tangentbordet med sa man far med de sveska Tecknenen? Borde val ga att andra den dar qwerty filen eller??

     
  16. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Men för att få riktig upplösning var det väl bara att ändra lcddensity till 120 i någon fil (skrevs om det tidigare i det här forumet om jag inte minns fel).
    Angående tangentbordet så kan du ändra layout och teckenuppsättning med hjälp av en hex-editor.
    Jag har feber just nu och orkar inte speciellt mycket, men jag tar gärna en titt på det när jag är frisk.
     
  17. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag är inte intresserad av att flasha in en ny kärna som någon annan kompilerat och källkoden till 2.6.32-kärnan för u8500 finns inte att ladda ner så vitt jag vet (om den nu verkligen skulle vara "bättre"). Linux kör för övrigt på en mängd väldigt olika hårdvara så jag ser inget konstigt i det, msm7x25-chipet sitter i många telefoner också. Det som är u8300-specifikt är skärm, tangentbord etc..
     
  18. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    nookdevs.com/Recalibrate_the_NookColor_touch_screen

    Kan inte det här fungera? Om man håller mobilen upp och ned medans man kalibrerar så ska den ju bli mer känslig. Eller är det bara för kapasitiva skärmar?

    Kan någon testa om det fungerar, själv så ska jag försöka installera CM7 när jag får tag på en dator. Jag hoppas att det ska gå att nedgradera till 2.1 sedan eftersom jag har en backup skapad med clockwork recovery.

    Finns det några nackdelar med CM om man jämför med 2.2 från U8500? Hur är hastigheten?

    Det börjar gå framåt med utvecklingen till den här telefonen.
     
  19. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Problemet är förmodligen inte att gyrot är okänsligt. Det verkar helt enkelt inte vara implemeterat i själva androids fönsterhanterare eller vad man nu ska kalla det. Gyrot funkar
    alldeles utmärkt om man provar program som snackar direkt med det. Som tex labyrinth lite.
    Och utvecklingen går tyvärr inte framåt. Vi skulle verkligen behöva någon som utvecklar en specifik rom till u8300. Det vi har nu är ju två nästan fungerande alternativ, men inget man kanske vill använda på daglig basis. Kul att leka med, men inte att använda som "huvudmobil".
     
  20. krstec

    krstec Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 sept 2010
    Inlägg:
    56
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Na det e lite synd att det e resestiv skarm, tror det gor det svarare att kora andra roms som tex 8500. Man far val anta att chansen e liten men far hoppas att det slapps en froyo fran huawei for det skulle fa upp prestandan valdigt mycket. Cm7 e inte battre pa nagot satt tror jag pa en sorts telefon som denna, det enda var att skarmen hamnade ratt men inte gjorde med u8500 romen