[Defy] Lathund på hur du flashar in en custom rom.

Diskussion i 'Defy/Defy+' startad av 4305ms, 7 mar 2011.

  1. skalman01

    skalman01 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    recovery mode

    Har lite problem när jag startar telefonen genom att trycka power och volym ner kommer android gubben och varningstriangeln upp sen trycker jag in volym upp och ner samtidigt men ingenting händer den ser lika ut hela tiden även om jag håller in knapparna länge?
     
  2. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Testa att trycka på skärmen nere i högra hörnet när du ser bootloader skärmen.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
    skalman01 gillar detta.
  3. Fishk

    Fishk Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    1 496
    Mottagna gillanden:
    110
    Telefon:
    Samsung Galaxy S8

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Samsung Galaxy S8
    Slängde in Pays senaste i Defy'n och det står att Android System tar 97% . Kan detta vara möjligt? Måste även ladda den varje dag trots liitet användande.
     
  4. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Då måste något vara knas.

    Jag kör Barebone v1.3, fast lite moddad av mig som t.ex. Arc Launcher + email & calendar från stock rom. Knappt använt telefonen idag. Några SMS liiite surfande. 90% Batteri kvar nu tog telefon ifrån laddaren strax före 7 i morse.
     
  5. maxzat

    maxzat Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 okt 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hur fungerar dom olika filerna tillsammans

    Först av allt, TACK 4305ms :):):)

    Jag följde guiden och har fått den rootad och flashad med svenska. Kärleken till min Defy växer allt starkare...

    Jag har försökt leta efter mina följande frågor men jag blir bara helt snurrig, dom flesta skriver utifrån att man redan vet hur det fungerar. Jag har inga problem med att följa en guide, men jag får inget grepp om vad och varför jag gör.

    1. Varför finns det inte *en* ROM med svenska och själva operativet i, alltså: hur fungerar dom olika filerna tillsammans?

    2. Hur vet man om telefonen fortfarande kommer vara på svenska med en annan ROM, jag var och tittade på XDA forumet och läste om pays senaste ROM 5.1:
    http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=943258
    Om jag wipe'ar min telefon som det står att man ska göra och sedan lägger in filerna, kommer telefonen fortfarande ha stöd för svenska?

    Eller så kanske det är någon som kan länka till en sida som förklarar bra för en nybörjare.
     
  6. McZ

    McZ Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 nov 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    1) Vad menar du med att det inte finns *en* ROM med svenska i? Det finns ju en läkt ROM med Android 2.2 Froyo som har versionsnummer 3.4.2-155-2 och den har Svenska.

    Däremot så brukar man ladda hem en så kallad Nadroid backup på /system och sedan en ROM fil för resten av det som behövs. Eftersom man då har möjligheten att återgå till tidigare versioner som t.ex. senaste släpta av motorola vid garanti ärenden.


    2) Det står att Pays-ROM är baserad på Motorolas ROM version 3.4.3-11. Så då får man kolla om man hittar någon information om den ROM versionen för att se vilka språk som finns. Kanske finns nått annat sätt också :P

    Eller så testar man ;)
     
  7. skalman01

    skalman01 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har problem med att flasha den allt går dom det ska ända till jag trycker start i rsd lite då blir det nått fel och den avbryter spelar ingen roll hur många gånger jag provat nån som har en ide om varför
     
  8. skalman01

    skalman01 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har vad jag kan se ett larm "device s flash OMAP3630 is not supported"
     
  9. skalman01

    skalman01 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 maj 2010
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu har jag äntligen fått det att funka bytte till en annan dator med win xp på. Laddade ner alla filer, och se då funkade det prickfritt så nu har jag "3.4.2_177-005_nordic DeBlur" programvaran på min telefon. Och det funkar kanon vet inte varför det inte funkade på min andra dator med vista på
     
  10. Perlisch

    Perlisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2011
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

  11. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    om man inte vill lägga in custom rom, kan man ladda ner z4root från market och ladda ner setcpu och sedan överklocka den till 1ghz? funkar detta?

    ser ut som att det är en massa meck och trixande tills man rootar och får in custom rom :/
     
    Last edited: 26 apr 2011
  12. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
    Nej det går inte. Du måste köra med en Karnel som har OC möjligheter.
    Dvs. Max klockfrekvensen är redan bestämd. SetCpu, Voltage Control och Pimp my CPU är bara applikationer som du kan bland annat ställa in hur mycket ström cpun ska dra vid en viss frekvens. De gör också så (om man har en custom Karnel/ROM) att man kan överklocka sin cpu.
    SetCpu är inte att föredra då den skapar mycket FC's och tänkt på att inte dra ner strömmen för mycket.. kan göra så att telefonen inte går att starta igen (finns såklart lösningar på det- men struligt).

    Inte alls speciellt struligt att kasta in en custom rom. Läs bara innantill:)
     
  13. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock
  14. Perlisch

    Perlisch Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 feb 2011
    Inlägg:
    264
    Mottagna gillanden:
    75

    MINA ENHETER

    Jag körde z4root på min sedan kör jag milstoneoverclock till 1024mhz, och kompletterar det med setvsel då kan man göra inställnigar som i setcpu t.ex. lägre clockfrekvens vid skärm av och så. Det är en kille på xda som gjort setvsel till just defy och det funkar galant. Telefonen flyter på bra och jag upplever att jag får bättre batteri inne på 2dar och 5h nu med 49% kvar :D
    (Senaste verisionen på setvsel tror jag inte du behöver milestone längre för att över klocka.)

    Över till cyanogenmod så såg jag att dom släppt beta4 nu och det känns som det är dags att prova. SÅ en fråga till dig 4305ms, jag har inte flashat in ny rom än. Kan jag köra 2init med CM7 och fortfarande kunna komma tillbaks tills stock?

    MVH Robin
     
  15. 4305ms

    4305ms Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jun 2010
    Inlägg:
    1 369
    Mottagna gillanden:
    78
    Telefon:
    S10

    MINA ENHETER

    Telefon:
    S10
    ROM:
    Stock

    Jag vet inte. Jag ska försöka göra mig av med en x10i som ligger skräpar och min SGS med spräckt skärm så jag kan komma tillbaka. Ge mig någon vecka så ska jag dyka ner i defy'en igen:)
     
  16. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    haha gött att du kmr tillbaka 4305ms ^^ kan vara bra om jag eventuell skaffar en defy och behöver hjälp med root ;) ska dock leka lite med custom rom

    skulle vara bra om du kunde göra en guide på hur man stoppar in cm7
     
    Last edited: 30 apr 2011
  17. drinkluder

    drinkluder Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2011
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    En dum fråga: Jag tänkte enbart roota telefonen (för att överclocka). Kan jag göra det utan att först behöva gå igenom "steg ett" (installera RSD Lite) i guiden?
     
  18. papinho

    papinho Bannlyst Bannlyst

    Blev medlem:
    11 apr 2011
    Inlägg:
    1 276
    Mottagna gillanden:
    67

    MINA ENHETER

    om jag inte har fel(rätta mig någon) så kan du roota typ med z4root eller superoneclickroot och sedan ladda ner överklockingsprogramet till defy på market och överklocka den. så enkelt är det tror jag vad jag förstått
     
    drinkluder gillar detta.
  19. kruppin

    kruppin Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    99
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Ja, det är så enkelt.. Fast z4root kanske inte funkar, bara de första versionerna det går på. Men isf är det bara att ladda ner superoneclick ist att roota med, det går på nyaste versionen. Och nej, det behövs inte flashas med RDSlite.
     
    drinkluder gillar detta.
  20. drinkluder

    drinkluder Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 feb 2011
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Tack för svaren!