[GUIDE] Installera custom ROM:s på mini samt mini pro!

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av botze, 27 apr 2011.

  1. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Uppdaterad av Facemeat!

    Ansvarsfriskrivelse: Jag tar självklart inget ansvar för vad du gör med din telefon, detta sker helt på egen risk, du riskerar att förstöra din telefon och du förlorar eventuellt garantin!!

    Alltså:

    ROM:s till mini:

    Hämta hem valfri ROM härifrån. I skrivande stund verkar MiniCM7 som det "bästa" valet men surfa runt på XDA och jämför de olika ROM:arna.

    ROM:s till mini pro:

    Ladda hem valfri ROM härifrån. I skrivande stund verkar MiniCM7 som det "bästa" valet men surfa runt på XDA och jämför de olika ROM:arna.

    Sedan när du laddat ner en ROM + Gapps, ska du lägga in dessa på ditt SD-kort, helst i roten på kortet (utanför alla mappar)

    Guide:

    1.Först så ska du se till att USB-felsökning är ibockat (Inställningar -> Appar/Program -> Utveckling -> USB-felsökning)
    Sen måste du roota (ge mobilen administratörsåtkomst). Det enklaste sättet att roota är genom att ladda ner Superoneclick som funkar genom att du kopplar in mobilen i din dator och sen startar Superoneclick och klickar på root.
    Om allt går rätt till så ska din mobil vara rootad och du ska starta om mobilen för att det ska funka.

    2. När du har rootat, ska du lägga in en custom kernel. Detta är det knepigaste steget i hela proceduren, men ha tålamod och var noggrann så ska det funka!
    Först laddar du ner en kernel, exempelvis denna om du ska installera MiniCM7 av nAa.
    Sedan måste du låsa upp din bootloader
    som du gör genom att följa guiden.

    3. När bootloadern är upplåst så ska du nu byta kernel på mobilen. Det gör du genom att ladda ner Flashtool och sedan installerar det. Sen ska du ta din .ftf-kernel-fil och lägga i C:/Flashtool/Firmwares och sedan ha din mobil avstängd, starta Flashtool och välj kernel-fil och klicka på OK. När en ruta kommer upp ska du koppla in mobilen i flashläge (håll in bakåt-knappen samtidigt som du kopplar in sladden)
    När det är klart ska du bara koppla ur mobilen och sedan starta CWM, när första loggan syns så ska du börja trycka på (tryck, släpp, tryck, släpp osv) tillbaka/bakåt-knappen som finns längst ner till höger på din telefon i portrait-läge (när du inte har tangentbordet utfällt och har den som vanligt i handen). Tryck på den väldigt snabbt och ofta tills CWM dyker upp.

    4. När CWM funkar och allt annat funkar så har du redan laddat ner en Custom ROM som du vill ha (se länkar ovan). En Custom ROM är en annan sorts mjukvara/programvara som någon privatperson har gjort själv baserad på någon Android -version. Denna är helt ren från Sony Ericssons grejer och har vanligtvis Superuser installerat från början (root-behörighet).

    5. När filen/ROM:en är inlagd på minneskortet så startar du om din mobil och går in in CWM. När du är inne i CWM så ska du följa de steg som utvecklaren av din ROM har specificerat, men generellt ska det gå till ungefär såhär:
    Först gör du en backup i "backup and restore" och sedan går bakåt och väljer "Wipe data/factory reset" och då kommer allt på din mobil att försvinna, så se till att ha kontakter synkade med ditt googlekonto.
    Därefter väljer du "wipe cache partition" och sedan går till "advanced" och väljer "wipe dalvik cache"
    När allt det är klart, går du bakåt och ska nu installera ROM+Gapps och det görs på "Install zip from sdcard", scrolla ner och välj den ROM du ska installera (MiniCM7, om du nu laddat ner den) och när den installerats går du in där igen och installerar Gapps.
    Sedan startar du om mobilen.
    Om allt gick smärtfritt till så ska din mobil starta som vanligt, fast med en annan ROM/mjukvara. Kör och njut av en rapp telefon med massa ledigt minne :)

    Synpunkter på guiden tas tacksamt emot!

    Cred till Facemeat för guiden!! :)
     
    Last edited: 15 apr 2012
    PixieSaga, knutars, Berraa och 4 andra gillar detta.
  2. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Skriver också här det jag skrev i andra tråden:

    MiniCM 6 v1.0.0 har tydligen rapporterats som något instabil i xda -tråden, någon som har provat denna och kan bekräfta eller dementera? (kör själv RC2)

    För övrigt undrar jag också vad App2SD i market gör som inte Android native App2SD fixar?
     
  3. TpS

    TpS Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 jul 2010
    Inlägg:
    677
    Mottagna gillanden:
    88

    MINA ENHETER

    Kör MiniCM final på min mini pro sedan i söndags och ännu inga reboots eller andra konstigheter. Klart stabil enl mig alltså.

    App2SD i Market är väl bara en app för att hantera och flytta apps mellan sd och internminne har jag för mig...

    Och ändra länkarna till (url) fast med [ ] så ser det mycket bättre ut :-)

    Sent from my X8 using Tapatalk
     
  4. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Tack för input. Blir kanske att installera 1.0.0 ändå.

    Men att hantera och flytta apps mellan sd och internminne gör man ju med native app2sd också..?

    Förstår inte vad du menar med det sista (url) :)
     
  5. Nonameswayne

    Nonameswayne Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Om jag förstått det hela rätt så efter att telefonen är rootad så gör man backup med xRecovery först och sedan tar man även hjälp av xRecovery för att flasha telefonen?
    Skulle det inte kunna bra skriven svensk punktlista i första inlägget som förklarar? Alternativt länka till någon?
    Tycker just att det är svårt att få ut någon vettig information på xda. Fast jag kanske är dålig att se också. :)
     
  6. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Korrekt.

    Du MÅSTE ju inte göra en backup men det är att rekommendera eftersom du då alltid kan återgå till din tidigare mjukvara om något skulle gå snett.

    Namnet xRecovery är möjligen något missvisande, det används främst till att flasha. Möjlighet att ta samt använda en backup är mer en bonus :)

    Jag tycker allt det står rätt tydligt på sidorna på xda :)

    "Boot on xRecovery" t.ex.

    Jag skrev ju även:

    "Förutsättningar: Root samt xRecovery installerat. "

    ...med länkar till hur man rootar samt installerar xRecovery.
     
    Last edited: 28 apr 2011
  7. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Dialermysteriet...

    Installerade MiniCM6 1.0.0 igår och den verkar stabil. Dock har jag fortfarande min speciella dialer utan lägga-på knapp, väldigt skumt, någon annan som har denna dialer??

    [​IMG]

    Ett tryck på menyknappen ger:

    [​IMG]
     
  8. PolliSoft

    PolliSoft Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jul 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Gå in i samtalsinställningar och kryssa för "Pekgränssnitt under samtal" så ska det bli bra igen.
     
    botze gillar detta.
  9. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Fantastiskt, tack!! Hos mig heter inställningen "In-call touch UI" med förklaringen "Force in-call touch UI without proximity sensor" men det blir ju lite fel, jag vill ju att skärmen ska stängas av när jag håller telefonen mot örat...
     
  10. hemligsomfan

    hemligsomfan Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jan 2011
    Inlägg:
    65
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Drog in 1.0.0 igår på lunchen och har ännu inte råkat ut för några reboots, så ännusålänge känns den stabil.
     
  11. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Bra trådinitiativ! :)

    Jag testade MiniCM6-1.0.0 för "x10 mini" på "x10 mini pro" (model U20i)

    Det fungerar INTE, åtminstone inte för mig. Jag gjorde exakt enligt instruktionerna, åtminstone som jag kunde förstå dem (bortsett från att x10 mini pro inte nämns som supportad då, så jag är väl inte jätteförvånad ;)) För att förekomma eventuella frågor om eventuella fel jag kan tänkas gjort:

    - Uppdatering med vanliga SEUS till rätt version, alltså rev 2.1.1.A.0.6 / base band M76XX-TSNCJOLYM-53404015

    - rootad igen (manuellt med adb + rageagainstthecage), Superuser.apk installerad. Testar att "root" funkar som det ska ("su" från Betterterm)

    - xRecovery för mini pro installerad

    - Laddade ned MiniCM6-1.0.0 för x10mini, döpte om till update.zip o lade på sdkortet

    - Startade xRecovery, gjorde en full backup (tack o lov ;), valde "install update.zip from sdcard" följt av "full wipe" (factory reset)

    - Efter omboot hamnar jag direkt i en bootloop som inte går att bryta med mindre än att ta ut batteriet. Provar några uppstarter till, samma sak. Fattar snabbt att det beror på att xRecovery byts ut av update-filen (hela /system sopas ju). xRecovery funkar alltså inte längre i detta läget.

    - Lyckas rädda telefonen med SEUS och komplett ominstallation.

    - rootar igen + rätt version av xRecovery installerad. Telefonen är nu fullständigt "ren", dvs enbart officiell firmware, inga extra appar etc förutom su, Superuser.apk samt xRecoverys filer (busybox, chargemon & xrecovery.tar)

    - Editerar update.zip lite grann på känn - lägger in korrekt version av xRecovery-filerna efter att ha verifierat att det verkligen är fel version vilket mycket riktigt kan resultera i bootloop visar det sig om man googlar. Byter även ut busybox, Superuser.apk och su till sådana jag vet funkar. Möjligen borde jag nöjt mig med xRecovery här..?

    - Provar att köra uppdateringen igen från xRecovery. Nu bootloopar den inte längre, utan hänger sig vid uppstart efter första Sony Ericsson-loggan.

    - Testar menlösa saker som att starta utan sdkort t ex.

    - xRecovery funkar fint så jag läser tillbaka min ursprungliga backup vilket går utmärkt.

    Idéer? Funkar det verkligen överhuvudtaget? Borde inte mini pro vara omnämnd isåfall åtminstone..?


    Verkligen? Rakt av bara? o_O
     
    Last edited: 28 apr 2011
  12. Snusdus

    Snusdus Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 nov 2010
    Inlägg:
    2 174
    Mottagna gillanden:
    259

    MINA ENHETER

    Hade kört den om jag inte var för fäst vid CM7
     
  13. espling

    espling Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 aug 2010
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Den är till Mini, inte Mini Pro.
     
  14. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Detta var en av de mest utförliga och detaljerade beskrivningar jag läst, hatten av för det!

    Men jag förstår inte vad du försöker göra. Varför försöker du trycka in en ROM som inte är supportad? Det finns väl bra ROMs till Mini Pro?

    Det står ju i MiniCM6 -tråden på xda:

     
  15. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Självklart eftersom det verkade på (särskilt ett) inlägg i denna tråden att det kunde funka ändå. Men det är fel helt enkelt då alltså..? Jag såg också framför mig mängder med folk som skulle bricka sina mini pros så jag tänkte att det vore vettigt att antingen dementera eller verifiera, jag brukar för det mesta kunna klara mig ur de flesta sådana situationer ;)

    Jag pysslar normalt inte med x10 på samma nivå som vissa andra prylar så jag vet helt enkelt inte "vad man ska ha" och denna jag provade nu verkade enkel att få igång. Om det hade funkat då, alltså ;)
     
    Last edited: 28 apr 2011
  16. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Jag förstår fortfarande inte. Varför försöka trycka in en ROM för mini i en mini pro, när det finns likvärdiga alternativ för mini pro, t.ex. denna?
     
  17. x10_minipro

    x10_minipro Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 feb 2011
    Inlägg:
    1 093
    Mottagna gillanden:
    115
    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Hallon
    Telefon:
    Xiaomi Pocophone F1
    ROM:
    ParanoidAndroid
    Varför vill man köra in en mini rom i sin mini pro och eventuellt bricka telefonen?


    Sent from my U20i using Tapatalk
     
  18. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Detta var anledningen till att jag ville prova.

    Releasen var fyra dagar gammal, så om man inte är insatt i x10-scenen och läser ett sådant inlägg från någon som hängt här ett tag så tycker jag inte att det är SÅ långsökt att det skulle kunnat funka..?
     
  19. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    OK. Men förmodligen menade TpS MiniCMPro final (den som jag länkade till i mitt förra inlägg). Den är väl ännu nyare..?
     
  20. Twk_

    Twk_ Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jan 2011
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    140

    MINA ENHETER

    Haha.. ja det verkar troligt :)

    Jag googlade ändå efter en "pro"-version innan jag provade men hittade inte den av någon anledning. Och självklart borde jag kollat din länk innan jag svarade igen (tack för den förresten!).

    Så, glömt allt jag skrev, jag var helt fel ute ända från början. Märks det att jag är ovan vid att fixa med x10 ännu? ;)