Froyo ROM till U8300

Diskussion i 'U8300' startad av silas, 13 mar 2011.

  1. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Fast symbolknappen gör väl inget för tillfället? Jag har inte lyckats få ut något vettigt ur den i alla fall.
    Angående keyboard så var jag lite otydlig. När jag är inne i settings och stänger av det kraschar "keyboard" och varje gång jag startar om är mjukvarutangentbordet aktiverat.
     
  2. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    För mig så har det inte krashat än, eller så gjorde jag bara som vanligt och tryckte på ok innnan jag läste vad som stog. Symbolknappen ska göra något, men det kanske den inte gör i 2.3. Jag ska testa att få in Huaweis tangentbord ifrån standardromen nu.

    Uppdatering: Nej, det gick inte så enkelt som jag hade hoppats på. Ville bara kopiera HwIME.odex och HwIME.apk till /system/app/ men det hjälpte inte.
     
    Last edited: 30 apr 2011
  3. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har du en terminal-emulator, annars ladda ner om du orkar, och skriv in kommandot:

    echo 22 > /sys/devices/platform/msm_hsusb_periphera/fixusb

    Det låser telefonens usb till multiport-läge. Där har du tillgång till telefonens funktioner (så som adb, modem), till skillnad från CD-läge då den låtsas vara en SCSI-cdrom med drivrutiner etc för windows(det finns ett tredje läge också). När du kör kommandot låser den också telefonens serie-nummer till "hw-smart-phone" till skillnad från "?????????" som den vanligen visar (utvecklingstiden på en andriod kan göras mycket kort :)). Det verkar stå sig över reboot.

    gäller original-romen iaf. värt ett försök, utan adb är det inget kul..
     
    Last edited: 30 apr 2011
  4. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Kod:
    Can not create  /sys/devices/platform/msm_hsusb_periphera/fixusb :
    Directory nonexistent.
    Låter inte så bra.
    Har du någon mer ide?
    Jag kan kolla om jag hittar någon mapp med liknande namn...
    Edit:Hittade en som bara heter "msm_hsusb", jag ska testa om det fungerar
    Edit 2:Nej det går inte, samma felmedelande
     
    Last edited: 30 apr 2011
  5. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Jag kör adb hela tiden medan jag försöker hitta "sym-knappen".
    Så det måste vara nåt som strular för dig, för att här funkar det utmärkt.
    Menar inte att idiotförklara dig, men har du provat att starta om dator och mobil. Ibland har man ju en tendens att inte prova de enklaste grejjerna för att de är "för enkla".
     
  6. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Telefonen har startats om ett antal gånger och nu även datorn, utan resultat.
    Det fungerade ju även för mig innan jag installerade om, kanske dags för ännu en ominstallation nu.

    Har du testat att starta i clockwork recovery och köra något som jag tror kallades "key check". Där kunde man få numrena till alla knappar om det är det du är ute efter.
     
  7. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tack för tips!
    Man kan inte göra mycket i recovery på den här telefonen.
    Fyra alternativ varav ett är reboot, ett är uppdatera från .zip och två är att rensa data.

    Finns det någon som har koll på om det finns någon device någonstans man kan köra tail på för att se om man får input från tangentbordet? Bara så att jag vet att "sym-knappen" är inkopplad alls.

    Just nu funkar å och ä som de ska i alla fall. Vore ju riktigt fint om man kunde få en dedikerad ö också!
     
  8. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Men det är väl androids standardrecovery som ligger i från början och inte Clockwork?
     
  9. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    När jag försöker boota in i recovery (end call + volume-) så har jag aldrig fått upp någon meny där jag kunnat göra något. Jag har bara kunnat göra saker via fastboot, aldrig fått någon recoverymeny. Och fastboot funkar ju fortfarande som tur är!
    Eller missförstår vi varandra totalt nu? :)

    Edit
    Glöm min fråga om tail och tangentbord. Visste inte att android använde sig av /proc.
    /Edit
     
    Last edited: 1 maj 2011
  10. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Testa att gå in i Rom Manager och välj reboot into recovery så borde du få den riktiga recoveryn .
     
  11. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nope, får bara de fyra alternativen jag beskrev ovan. Skulle nog inte kört clockworkmod för u8150 på luren helt enkelt.

    Men jag körde en "cat" på /dev/input/event4 och såg att sym-knappen fungerar som den ska. Jag fattar bara inte hur jag ska hitta den i qwerty-filen. Alla knappar är "länkade" till bokstäver och när man trycker på sym händer ingenting.
    Jävligt skumt är det!
     
  12. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Hur ser du annars vilka knappar som trycks ned? Med ett komando i adb?
     
  13. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nix, jag har ingen aning om vilka knappar som är vilka. Eller hade inte haft någon aning om jag inte kunde läsa filen qwerty.kcm.bin.
    Men eftersom jag inte får något som helst input från sym eller flashlight knappen så vet jag ju inte hur jag ska få igång dem. Har fortfarande ingen aning efter flera timmars letande.
    Blir förmodligen så att jag byter ut q istället.

    Q->Ö
    q->ö
    alt + q -> q
    alt + shift + q > Q

    Det skulle väl kännas överkomligt?
     
  14. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Här är en qwerty med svenska tecken.

    Det enda ni behöver göra är att ersätta den nuvarande tangentbordsfilen med den jag bifogat.

    Layoutändringarna är följande:

    @,.com -> å,Å@
    :),0 -> ä,Ä,0
    q,Q,# -> ö,Ö,q,Q

    Just själva "q" knappen är en nödlösning. Den funkar så här för tillfället:

    q -> ö
    shift+q -> Ö
    alt+q -> q
    shift+alt+q -> Q

    Anledningen till att jag prioriterar ö framför q är för att vi använder ö mer än vi använder q i sverige. Är det så att ni vill att jag ändrar så är det inga svårigheter. Jag hade hoppats på att kunna sätta "sym" som ö-knapp. Men jag kan inte se var man konfigurerar den knappen i tangentbordsfilen. Kanske är inte ens knappen inkluderad (det ser inte så ut) i den filen ens utan konfigureras någon annanstans.

    Installera filen med följande kommandon:

    adb remount
    adb push qwerty.kcm.bin /system/usr/keychars/qwerty.kcm.bin
    adb reboot

    Sen ska allt fungera. Hoppas det här hjälper någon...

    Edit
    För er som saknar # så finns den om ni trycker alt+shift+p.
    /Edit
     

    Bifogade filer:

    Last edited: 1 maj 2011
  15. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    När jag flyttar på filen med Root Explorer så fungerar varken tangentbordet eller touchskärmen, antingen så gör jag fel eller så är det något fel på din fil. Men nu märkte jag att orginalet ifrån standardromen inte heller fungerade...

    För övrigt så håller jag på och försöker skapa en rom med de förändringar som kommit fram i den här tråden, som lcddesity och tangentbortet, och själkvklart så ändrar jag ifrån streckgubbespråket (kinesiska) till något vettigt (engelska). Några andra önskemål/ideer?
     
    Last edited: 1 maj 2011
  16. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Allt jag kan säga är att den funkar hos mig. Jag laddade upp en ny fil som har korrekt döpning. Testa gärna den också. Annars hade jag föreslagit att du bytt fil via adb och kollat om det skulle funka bättre.

    Låter superbra! Jag har tre förslag:
    1.) Töm data och cache innan så man kommer till setup-guiden vid första starten. Kan nog vara bra för nybörjare.
    2.) Ändra standardinställningen i ADW så att när man "swipe:ar" nedåt med fingret öppnas notifications. Kan vara värt eftersom man inte kommer åt top fönstret med touchskärmen. (General Behavior -> Swipe down actions -> Open/close notifications)
    3.) Orientation till liggande i ADW. (System Preferences -> Home Orientation)

    Det var nog allt, om du inte lyckas ta bort den fula startskärmen (grön, blå, röd). Eller fixar kalibreringen så klart. ;)
     
  17. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Adb funkar inte för mig igen, men jag ska testa om jag kan få igång din fil.

    En första version av romen laddas just nu upp till dropbox, men jag ska färsöka ändra på de sakerna du sa.

    Just nu är det egentligen bara språk, lcddensity och bakgrunden till en vanlig, live wallpaper klarar den knappast av, som ändrats.

    Edit:
    Nu finns den att ladda ned om någon vill testa:
    http://dl.dropbox.com/u/4997718/U8300CyanogenMod.7z
     
    Last edited: 1 maj 2011
  18. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Konstigt att den inte funkar för dig! Är det någon annan som kan tänka sig att testa och bekräfta om filen fungerar eller inte?
     
  19. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Om man går ifrån stock 2.1 så fungerar allt utom att montera SDkortet med usb, gps och skärmkalibreringen. Så det kanske är bra om man går tillbaks till 2.1 innan man installerar 2.3. Då funger nämlingen både adb (ja din fil fungerar som den ska) och man slipper den rödgrönblåa bootskärmen.
    Tänkte testa om Multi Mount SD-Card hjälper...
     
  20. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Fast adb funkar på min, trots att jag gick direkt från 8500 froyo till 8500 cm7. Och den har funkat i 24 timmar då jag använt den ganska flitigt. Så det kan vara något annat som spökar.
    Att montera SD kortet är nog för många en större "deal breaker" än att få adb att fungera.
    Den fula bootskärmen kan man ju leva med. Vore bara schysst om man kunde bli av med den utan att förlora en massa features!
    Har inte hunnit kolla om gpsen funkar ännu, men kompassen funkar i alla fall som den ska.