unlocked bootloader, men utan root

Diskussion i 'Nexus One - ROM-filer och utveckling' startad av DaemonChild, 3 maj 2011.

  1. DaemonChild

    DaemonChild Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag låste upp bootloadern för någon vecka sedan och lade på CM7, men bestämde mig idag för att även om jag gillade många features tyckte jag den betedde sig illa i många lägen och skulle återgå till stockrom.
    Gick tillbaka till 2.2.1 och fick en uppdate till 2.3.3 omgående när jag startade upp, allt verkade frid och fröjd.

    Tills jag upptäckte att jag inte har root-access och därmed inte kan plocka tillbaka mina backuper, bland annat.

    Är det någon som kan ge mig något tips på vad jag ska göra eller söka efter för att få till root-accessen? Alla guider jag hittar pratar bara om att låsa upp boatloadern, och den är redan upplåst.
     
  2. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    Jag har själv låst upp min bootloader så sent som igår, men hann inte med att roota min telefon.
    Däremot har jag på agendan att jag ska fixa det idag, så jag kan svara mer exakt senare. I övrigt ser det ut som om du måste roota genom att få in programmet "su" i systemet, samt att appen SuperUser antingen krävs eller åtminstonde är en bra tillgång när man väl fått in su pga risken för att andra program skulle kunna utnyttja det hejvilt.

    "su" kan man få in antingen genom ett custom recovery-kompatibelt paket eller genom att man bökar för hand eller genom andra metoder som jag halvt inte känner till. :) Jag kommer ta det andra alternativet eftersom det var en av anledningarna till att jag låste upp bootloadern.
    Har man lite mer brått och inte är sååå intresserad av att sitta med konsoller dagarna i ända kan det här vara ett alternativ: http://android.modaco.com/content/g...-superboot-erd79-gri40-rooting-the-nexus-one/
     
  3. DrLaban

    DrLaban Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2010
    Inlägg:
    925
    Mottagna gillanden:
    94

    MINA ENHETER

    DaemonChild gillar detta.
  4. DaemonChild

    DaemonChild Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag backade tillbaka till originalrecovery för jag trodde det var ett måste om man ville ha OTAs när man körde stock ROM. Men jag misstänker att jag kanske missuppfattat det.

    Om jag flashar in en custom recovery igen, kommer det ge mig SU och även låta mig få OTAs utan problem?
     
  5. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Jag tror du missuppfattat lite vad upplåsning av bootloadern samt vilken funktion recovery har.

    Upplåsning av bootloadern ger dig möjligheten att flasha osignerade images med fastboot. Upplåsningen i sig påverkar inte mjukvaran. Däremot kan du med denna nya funktion flasha en modifierad recovery (och därmed osignerad). Denna i sin tur är i princip alltid modifierad så att den kontrollerar signaturerna på uppdateringarna (update.zip-filerna) mot en annan nyckel som är för fritt tillgänglig för vem som helst att signera saker med. Detta låter communityn skapa egna "uppdateringar" som exempelvis kan tillåta root.

    Om du vill ha tillbaka root-accessen behöver du flasha tillbaka en custom recovery och sedan via den lägga tillbaka su och Superuser.apk. Vill du däremot bara lägga tillbaka din nandroid-backup behöver du bara en custom recovery. Om du i framtiden vill kunna ta backup på din omodifierade stock-rom kan du göra det genom att fastboot boota en custom recovery (detta laddar in recoveryn i ram från datorn och kör den utan att ersätta din stock-recovery). Det skulle också ge dig möjlighet att pilla med filer på /system och /data via ADB utan att ha en rootad rom normalt.

    Beskriv lite mer om vilka typer av backupper (Titanium Backup eller nandroid etc.) det handlar om samt vad ditt mål är. Orootad, rootad stock, custom rom etc?
     
    DaemonChild gillar detta.
  6. DaemonChild

    DaemonChild Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Ja, jag är egentligen helt ny till allt det här och jag tycker informationen runt om på nätet är väldigt sparsam för nybörjare, det mesta är skrivet av och för de mer inbitna.

    Och jag tror du har slagit huvudet på spiken för mig. Jag hade nog fått för mig att googles officiella uppdateringar skulle göra någon koll mot min recovery så jag inte kunde köra dem med en custom, men det är ju såklart inte uppdateringen som kollar min recovery, utan tvärtom. Så en custom recovery kommer ju kunna köra officiella uppdateringar likväl som hemmasnickrade, medans originalrecoveryn bara kör de som är officiellt signerade.
    (varför jag skriver ut det är för att du/ni ska rätta mig om jag missuppfattar det fortfarande)

    Och jag hade heller inte insett att man behövde en app för att komma åt superusern, utan trodde det kontot blev öppnat på något sätt när man öppnade bootloadern. Lite rikare i kunskap och tacksam för svaren tänker jag ge mig på det här ikväll igen och se om jag kommer längre.

    Tack så mycket både Blunden och DrLaban för att ni tog er tid, jag fortsätter väl på tråden ikväll om jag kör fast igen.
     
  7. DaemonChild

    DaemonChild Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    8 jul 2010
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Tänkte bara meddela intresserade att jag fick det att fungera utan problem när jag följde DrLabans länk. Stort tack till er båda som hjälpte mig förstå hela processen betydligt bättre.
     
  8. blunden

    blunden Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    11 jun 2009
    Inlägg:
    3 248
    Mottagna gillanden:
    522
    Telefon:
    Pixel 7 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Pixel 7 Pro
    Telefon 2:
    OnePlus 7 Pro
    ROM:
    LineageOS 20.0
    Telefon 3:
    Xiaomi Mi MIX
    ROM:
    LineageOS 19.1
    Platta:
    LG G Pad 8.3
    ROM:
    LineageOS 14.1
    Övrigt:
    GW4 Classic, Huawei Watch, Moto 360, Nvidia Shield TV
    Ja, ibland är informationen lite otydlig eller i vissa fall felaktig. Tyvärr är det nog alltför många som inte kunde bry sig mindre om hur det fungerar så därför återspeglas det tyvärr i många av guiderna. :(

    Signaturen kollas av recoveryn när man försöker flasha uppdateringarna som du säger. Vad jag vet kollas den även efter nerladdningen. Syns i logcat om man inte har FOTAkill (om man kör en custom-rom). Efter en officiell uppdatering eller egentligen med alla stock-roms kommer du förlora din custom recovery efter en reboot eftersom en checksumma räknas ut på den och om den inte matchar den "korrekta" flashas den om. Det ligger script i stock-rommarna som gör detta. Det kanske inte spelar någon större roll i ditt fall dock. :) Annars kan du bara ta bort dem.[/QUOTE]

    Det appen gör är ger ett extra lager av säkerhet och bekvämlighet. Det är nämligen inget lösenord på root-kontot så annars skulle vilken app som helst kunna begära root-åtkomst och göra vad som helst i princip. Appen slänger upp en popup för varje request som görs samt verifierar tidigare svar om du sagt "Always allow".

    Varsågod. :)