Wifi-problem

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av Zoot, 4 maj 2011.

  1. Zoot

    Zoot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min wifi slutar fungera ofta. Den kopplar helt enkelt ner sig men ser fortfarande aktiv ut. Stänger jag av och sätter på så hoppar den igång igen. Irriterande kan man säga.
    Vad kan man göra åt det?
     
  2. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Låter som det kan vara problem med strömsparfunktionen i telefonen. Du kan titta på vad den inställd på om du trycker på meny knappen väljer inställningar -> Tårdlöst och Nätverk -> WiFi inställningar Trycker på meny knappen igen och väljer avancerat så kan du se sleep policy för trådlöst där.

    Annars så kan det vara något med din router också.
     
  3. Zoot

    Zoot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag har inställt på "aldrig" i sleep policy. Och ingen av mina andra prylar som är på samma wifi går ner sig.

     
  4. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Låter som det kan vara ett problem med Routern då. Något som gör att du tappar mottagningen. Ladda hem Wifi analyser från market. Kolla över vilka kanaler som ditt wifi ligger och sänder på och vilka kanaler som dina grannar sänder på. Oftast är det så att det krockar lite då kan det vara värt att sätta kanalen manuellt till något där det inte finns så många andra som sänder.
     
  5. Obolo

    Obolo Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tjena

    Har exakt samma problem. Hur gör jag de inställningar i routern som du pratar om? Har en D-Link Dir-635.'

    Tycker iaf det verkar skumt att de skulle vara så, hade aldrig ngra problem med Wifi:n med X10:an..
     
  6. Zoot

    Zoot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Körde wifi-analyzer igår och såg att jag var tämligen ensam på kanalen jag hade då. Men jag ändrade ändå till fast kanal där det såg bäst ut. Vad jag märkte igår dök den aldrig även om jag drog ner rätt mycket data!

    Obolo, du skriver in den här adressen i webbläsarn för att komma in i routern 192.168.0.1 och har du inte ändrat namn och lösen är det väl
    Username - ADMIN
    Password - lämna blankt
     
  7. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Låter som det löste problemet då. Glad att det fungerar för dig nu.
     
  8. mooxie

    mooxie Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jan 2010
    Inlägg:
    354
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Om du kollar i manualen för routern så står det beskrivet var du kan ändra det på sidan 26.
    Manuallen hittar du här:ftp://ftp.dlink.co.uk/dir_products/dir-635/DIR-635_manual_10.pdf

    Annars är den korta varianten logga på routern klicka på setup fliken klicka på wireless där kan ser du sedan var du kan ändra vilken kanal den sänder på.
     
  9. kosmoskatten

    kosmoskatten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Om du har en 635 så passa på att stänga av "SharePort" i routern. Ligger under USB settings i routerns inställningar. Detta kommer att förbättra batteritiden på telefonen markant om du använder WiFi mycket.
     
  10. kosmoskatten

    kosmoskatten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Zoot, Jag kom på en sak till du kan prova om kanalbyte inte hjälper. Kan vara problem relaterat till WPA2. Prova att ändra WPA Mode till WPA och Cipher Type till TKIP i din router. Kan heta lite olika på olika routers.
     
  11. djjokke

    djjokke Android Apprentice Medlem

    Blev medlem:
    28 jan 2010
    Inlägg:
    3 621
    Mottagna gillanden:
    375
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Samsung Galaxy Z Fold 4
    Platta:
    iPad Air 2020
    Tack för tipset, men vad ska man välja istället? Det spelar ingen roll kanske?
     
  12. kosmoskatten

    kosmoskatten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Du kan antingen välja WCN eller ändra interval från 10 till 600.
     
  13. Zoot

    Zoot Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 apr 2011
    Inlägg:
    12
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ok, jag får prova det också eftersom det fortfarande håller på och dyker då och då. Innebär det att man får en anslutning som är lättare att hacka sig in i?
     
  14. kosmoskatten

    kosmoskatten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej. TKIP är mindre säkert än CCMP men det är ändå ok. För både TKIP o CCMP måste man ha bra lösenord för att det ska bli säkert. WEP ska man undvika helt.
     
  15. Persim

    Persim Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag har samma problem med WiFi, den dyker konstant men indikeras som aktiv. Har utfört samtliga åtgärder ovan men den dyker fortfarande.

    På min förra mobil och på samtliga nuvarande enheter fungerar det utan problem. Bara Arcen som har detta problem.

    Får hoppas på att det kommer en uppdatering som kan åtgärda detta problem.
     
  16. PeatDroid

    PeatDroid Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    9
    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    One Plus 6

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Telefon:
    One Plus 6
    Samma problem här...inga problem med förra luren.
    Går jag inte på inställningar när det krånglar som mest så ser jag att det går upp och ner..skannar, ansluter, skannar osv..hoppas oxå det blir bättre med en uppdatering.
     
  17. Massa

    Massa Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 apr 2011
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Även jag har sett samma sak på min DIR-615. Mekade, donade och suckade. Jag fick till och med en beta-firmware av D-linksupporten, men ingen skillnad.

    Jag kände att jag inte hade ork att meka ihjäl mig så jag köpte mig en Asus RT-N56U istället. Den funkar klockrent.

    Ställde min gamla router hos en polare med en X8 - funkar tydligen utmärkt till den.
     
  18. teal

    teal Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    299
    Mottagna gillanden:
    69

    MINA ENHETER

    Hade samma problem till min SGS 2 men då jag har BBB som leverantör och deras router så ringde jag till deras tekniska support som hade fått liknande frågor. Han ändrade någon inställning och vips så fungerar det nu utan några som helst problem. Så har du BBB, slå en signal och förklara problemet så kan du slippa massa hemmasnickeri : )
     
  19. ithomas

    ithomas Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Undrar om det har att göra med roaming. Citat från inställningar av mitt trådlösa modem i min laptop:

    "Med hjälp av denna inställning anger du hur aggressivt din trådlösa klient ska utföra roaming för att förbättra anslutningen till en åtkomstpunkt.
    Standard: Balanserad inställning mellan att inte roama och prestanda.
    Lägsta: Din trådlösa klient kommer inte att roama. Endast markant degradering i länkkvalitet leder till att den utför roaming för att komma till en annan åtkomstpunkt.
    Högsta: Din trådlösa klient håller kontinuerligt reda på länkkvaliteten. Om någon degradering förekommer försöker den hitta och använda roaming för att komma till en bättre åtkomstpunkt."

    Jag har satt min inställning i laptopen till "Lägsta" just för att slippa "omskanningar". Nu handlar det här om klienten, dvs i era fall mobilen - och den har ju inte någon roaming-inställning åtkomlig ? Kanske kan man påverka det här från routerns sida också ?

    (Jag har själv inget problem med min Wifi till Arc:en, kanske för att jag har en separat Wifi-router - inte ADSL-leverantörens.)
     
  20. kosmoskatten

    kosmoskatten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Många hemmarouters, i synnerhet D-Link, är väldigt buggiga. En telefon kräver mer av en router än en PC. Tex så kommer en sovande Android-lur med Wifi Sleep policy satt till never, att ligga i power-save mode mycket länge, längre en någon PC gör. Jag tog en titt med en nätverkssniffer på D-Link 615 och på en liten stund hittade jag några fel som 615en gör:

    1. Svarar inte på PS-Poll från telefonen. Detta kan leda till att WiFi inte fungerar alls eller att WiFi drar onödigt mycket ström. Beroende på vilket WiFi-chip som sitter i telefonen.

    2. Oavsett vad DHCP-lease time sätts till i routern så är lease-tiden alltid 1 minut. Leder till risk för disconnects samt förhöjd strömförbrukning.

    3. D-Linken skickar keep-alives när telefonen är i power-save mode utan att annonsera data i beacon. Kan leda till disconnects.


    Summering för icke-tekniker är att om det strular med en D-Link så kör över den med din bil, bränn skiten och köp något bättre :teeth: