Froyo ROM till U8300

Diskussion i 'U8300' startad av silas, 13 mar 2011.

  1. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Ja, något konstigt är det, kanske kan man lägga i en länk till sdkortet i den där mappen/isofilen som den monterar vanligtvis?
    För mig så går det ju att kopiera filer med adb men knappast för en vanlig användare.
    Annars så gav det ett bättre resultat att gå ifrån 2.1 istället för 2.2, åtmindstone för mig.

    I övrigt så är det skärmen och gpsen som inte fungerar som det ska, kanske går att kopiera filer som har att göra med gps ifrån 2.1 om vi har väldigt mycket tur :P

    Nu så ska jag snart ta en cyckeltur, vi hörs sen!
     
  2. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Hmm, med en jävla massa tur skulle det kanske fungera. Risken finns ju att det är olika versioner på både kernel och bibliotek och då kommer det ju givetvis inte att fungera.
    Om man bara visste vilka filer som används till vad...
    Jag kan kolla hur mycket kernel loggar och annat som finns tillgängligt och se om jag kommer på något smart.

    @Rille.P skulle man möjligtvis kunna övertala dig att kompilera "tail" till androiden?

    Ha en nice cykeltur! Själv storstädar jag, fan vad hemskt!
     
    Rille P gillar detta.
  3. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Vad ha du gjort med r-knappen? Den fungerar inte längre. Ha du kopplat om den eller tagit bort den ifrån listan?
     
  4. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Bug antar jag. Fattar inte vad som hänt. Har inte upptäckt det tidigare.
    Fixar omedelbart!
     
  5. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Hjälper det dig om du vet att symbolknappen har "key code" 194?

    Sedan så tänker jag försöka lägga in alla dina förslag och fixa en ny version av romen.
    Men jag vill att startskärmen ska rotera...
     
  6. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Nu är det fixat. Jag uppdaterade filen i originalposten och har kollat så att alla knappar ger rätt bokstäver.
    Tyvärr hjälper det inte. Jag kan inte programmera, jag kan bara ändra en fil som säger vilken symbol som visas när man trycker på en speciell knapp. Hur den filen formatteras och hur programmvaran vet vilken knapp som länkas till vilken del av filen är ett mysterium för mig.
    Det enda sättet jag har att ersätta bokstäver är att hitta symbolerna som produceras av en viss knapp. För T.ex "r" ser upplägget i filen ut så här:

    R - null - 3 - null - r - null - R - null - 3 - null £

    Eller i om man läser om det i knapptryckningar:

    shift+r - null - alt+r - null - r - null - ? - null - ? - null - alt+shift+r

    Alla koder skrivs som hexvärden enligt ascii tabellen. så när jag läser listan står det:

    53 - 00 - 33 - 00 - 72 - 00 - 52 - 00 - 33 - 00 - AC

    (Det här är lite förenklat, men i princip är det så här det funkar. Med null menar jag ett skiljetecken som är helt obetydligt och endast tjänar till att det ska vara enklare att läsa själva filen. Tror jag...)

    Jag har gått igenom listan flera gånger och inte hittat några knappar som inte har bokstäver/siffror kopplade till sig. Därför kan jag inte få symbolknappen att fungera. Hade den bara producerat någon form av tecken så hade jag kunnat hitta dem i ascii tabellen och ersatt dem med åäö.
     
  7. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Med QTADB så verkar det gå bra att se alla loggar som android spottar ur sig.
    Du kan ju kolla om det går att göra något med det, själv så ska jag laga mat nu.
     
  8. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Inte mer än mer än att det ska gå att göra något liknande. Genom /sys får man info från kärnan och kan ge kommandon, och de här usb-grejerna är standard-android, så nere i msm_usb någonstans, men vad jag beskriver är u8300-specifikt.

    Vad händer när du pluggar in den? Ser du enheten om du kör "lsusb" (på linux)? är du på windows så har jag ingen aning..
     
  9. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har du busybox? I så fall:

    $ busybox tail file.txt

    Om du vill kunna skriva som vanligt, alltså

    $ tail file.txt

    så kan man skapa en symlänk, efter att först remounta /system read-write:

    $ su
    # mount -w -o remount -t yaffs2 /dev/block/mtdblock4 /system
    # ln -s /system/bin/busybox /system/xbin/tail
    # mount -r -o remount -t yaffs2 /dev/block/mtdblock4 /system

    mtdblock4 är specifikt för u8300:s standar-rom..

    Skriv bara "busybox" i skalet så ser man fler program man har tillgång till. Android's "toolbox" fungerar på samma sätt..
     
  10. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Kan någon kompilera kerneln med loop suport?
    Det borde väl gå att ersätta den i Cyanogen-romen med en ny kernel, eller är jag helt ute och cyklar?

    Tyvärr så har jag själv ingen aning om hur man kompilerar en kernel, trots att jag använt linux i flera år...
     
  11. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Så länge man har källkoden, så borde det gå. Är det en update.zip är det väl bara att ändra. Ett hett tips annars är att bara boota kärnan med fastboot först, dvs utan att flasha, fast då behöver man ramdisken också..
     
  12. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Så du menar att man kan starta med en annan kernel temporärt? Hur då isåfall?
    Nåja, jag kanske ändå får ge mig på att kompilera den själv. Vill mest ha den för att testa om man kan köra ubuntu på den.
     
  13. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Starta i fastboot-läge (håll in "röd" och "volym ner"). Sedan från PC:

    $ fastboot -b 200000 -n 4096 -c "mem=211M console=ttyMSM2,115200n8 ..." boot kernel.img ramdisk.gz

    Kärnan laddas på två Mb offset och pagesize på 4096, efter -c kommer kärnans commandline. Man kan kolla den commandline man bootat så här:

    $ cat /proc/cmdline

    på telefonen. När man är nöjd kan man också flasha med fastboot, se medföljande hjälp..

    För att ni verkar intresserade - i teorin går det till så här: vill man skapa egna roms med egna signerade update.zip så flashar man en egen recovery partition som kör recovery-programmet och har egna signerings-nycklar (ett gäng nummer). Då kan man använda android's update-scripting-språk, och signera uppdateringar till systemet..
     
  14. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Finns det något sätt att aktivera alternativet att den ställer om skärmljusstyrkan automatiskt?
    Den har nämligen en ljussensor, den gick att använda i 2.2 och fungerar även nu om man testar med pulse(ställ in auto på dark mode i inställningarna för att testa). Så jag gissar att det bara är att aktivera det någonstanns eftersom det faktiskt redan går att läsa ut.
     
  15. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    risken finns ju att det är aktiverat i kerneln men inte i själva android gui:t.
    Ungefär som att rotationssensorn funkade i huaweis 8500 men inte roterade skärmen...
     
  16. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

  17. silas

    silas Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 feb 2011
    Inlägg:
    269
    Mottagna gillanden:
    37

    MINA ENHETER

    Fint, när jag testade med U8500-kerneln så lyckades jag dock dock inte kompilera den.
    Men troligen så gjorde jag fel eftersom jag alldrig kompilerat någon innan. Men jag testade bara en gång eftersom jag inte hade tid...
     
  18. lugiber

    lugiber Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Om jag inte minns fel så skrev Rille P tidigare i forumet hur man ska göra. Jag har gjort det och det var hur lätt som helst. Önskar jag kunde ge bättre info, men jag är på resande fot. Men sök i forumet så hittar du säkert svar.
     
  19. Hampa_D

    Hampa_D Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 jun 2010
    Inlägg:
    2 409
    Mottagna gillanden:
    371

    MINA ENHETER

  20. Rille P

    Rille P Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 mar 2011
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Kärn-kompilering kortfattat:

    Fixa en korskompilator, finns t.ex. i platform/prebuilt.git i androids git. (den från android's NDK funkar inte att kompilera moduler med, länkaren verkar upp-fuckad).

    Ta kernel config från /proc/config.gz i telefonen.

    Se till att att ARCH och CROSS-COMPILE är satta. ARCH=arm och CROSS-COMPILE=arm-eabi- eller likande beroende på vilken korskompilator du använder.

    Svårare än så är det egentligen inte, men baskunskaper om linux och en allmän guide om kärnkompilering borde fylla i eventuella luckor...

    Är du på windows? Skyll dig själv eller installera linux, det blir så mycket enklare... Har för mig att google vill ta bort stödet för android-utveckling (av hela systemet) på windows (av förståliga skäl, det är ju inget seriöst operativ för en utvecklare)