[ROM] [Eclair] Northern Lights RLS2 [2011-05-08] [Gen1]

Diskussion i 'ZTE' startad av kallt_kaffe, 4 maj 2011.

  1. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Det enklast är egentligen att du bootar om till recovery (Görs ifrån "Extra Settings") och gör en wipe (factory reset). Då kommer visserligen all användardata att nollställas men när du börjar använda den så kommer den automagiskt att använda din EXT2 partition på SD-kortet för app:ar.

    Men lugna dig lite. Kommer en RLS2 inom kort med samma hack för att kunna köra wifi och bluetooth i "flygplansläge" och vill du kunna göra det så kommer du att behöva göra en wipe vid installationen av RLS2 i alla fall.
     
    Samvera gillar detta.
  2. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Nu finns RLS2 i första posten. Tack vare gualm har jag numera två Light och den ena är fortfarande Gen1 så jag passerade på att fräsha om denna ROM en smula.
     
  3. irritater

    irritater Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 maj 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    tack för alla fina uppdateringar , den verkar inte gilla att ansluta till Mac men de kanske någon här vet här hur man gör

    Sent from my Light using Tapatalk
     
  4. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Jag har haft lite svårt att förstå om app2sd är aktiverat. Denna gång har jag gjort såhär (kör RLS3 för gen2):
    Formaterat SD kort så mina tidigare EXT2 försvunnit (är säker på detta)
    Bootat till recovery och factory reset, wipe cache och wipe Dalviks cache
    Formaterat sd kort i recovery för app2sd

    Är jag good to go? När jag hade data2ext med min HTC Legend var jag tvungen att köra data2ext --enable i adb shell, behöver jag göra något liknande kommando för att få igång app2sd?
    Varför syns det inte under inställningar/sd-kort och lagring att man har 400+ mb att installera på?

    Tack påförhand!
     
  5. gualm

    gualm Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 jul 2010
    Inlägg:
    1 474
    Mottagna gillanden:
    568
    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Vimla!
    Telefon:
    Samsung Galaxy S24
    Glad att hjälpa till lite :cool:
     
    kallt_kaffe gillar detta.
  6. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Du bör var good-to-go nu. Om du har en adb koppling (eller använder t.ex. terminal emulator kan du testa följande:

    df -h

    Du bör ha en monteringspunkt som heter /system/sd som är din EXT2 partition.

    Gör du dessutom följande så bör du se att /data/app är länkat till /system/sd/app:

    ls -l /data
     
    gualm gillar detta.
  7. Samvera

    Samvera Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tack kallt_kaffe, jag är väldigt tacksam för dina svar. Fortsätt med det du gör, för du gör det bra. Vi hörs igen om det skulle vara nåt. Tack igen!
     
  8. gurgalof

    gurgalof Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nu när du har lyckats överclocka AHB bussen i Froyo kärnan mha HEXeditering, så skulle jag vilja göra samma sak med Eclair kärnan.

    Har du några pekare på hur jag skall gå tillväga?
    Jag vet hur man använder en HEXeditor, jag vet bara inte vad jag skall leta efter i kärnan.

    Även om du skulle fixa detta till denna rom själv, så skulle jag vilja veta hur man gör ändå.
     
  9. kallt_kaffe

    kallt_kaffe Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 aug 2010
    Inlägg:
    2 682
    Mottagna gillanden:
    1 685
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Xiaomi Mi Note 10
    Själva HEX-editeringen är den lilla biten.

    I stora drag är det detta du måste göra:
    1. "Packa upp" boot.img så att du delar upp den komprimerade kärnan och den komprimerade ramdisken.
    2. Packa upp den komprimerade kärnan. Jag gör detta m.h.a. ett script som följer med kärnans källkod och det heter extract-ikconfig och då modiferar jag det så att den inte raderar den omkomprimerade kärnan efter sig.
    3. Hexeditera den okomprimerade kärnan och leta upp frekvenstabellerna och det finns 4 st varianter varav en är den som används så det gäller att ändra alla 4 eller identifiera vilken som används. Källkoden till kärnan(ZTE Blade) och lite inblick i hur frekvenstabellerna ser ut kan du hitta här: https://github.com/kalltkaffe/blade-kernel. I arch/arm/mach-msm/acpuclock.c kan du se skillnaden för ZTE Blade mellan överklockad och o-överklockad AHB-bus. Det är dessa skillnader du skall hexeditera in för 480000kHz och 600000kHz stegen.
    4. När allt är klart så måste kärnan packas igen och byter jag ut arch/arm/boot/Image mot den okomprimerade versionen och kompilerar en kärna (men har INTE gjort några ändringar sen jag kompilerad sist för har man det så skrivs Image över) och då skapas en komprimerad zImage från denna Image.
    5. Till sists så skall zImage och den komprimerade ramdisken bakas ihop igen till en boot.img som man sedan flashar.

    Det är som du ser ganska pyssligt att göra detta och jag har inga planer på att lägga ner jobb på det. Enligt Telia skall officiell 2.2:a komma denna vecka (preliminärt) så då skall man nog kunna köra lite custom 2.2 och ändå gå tillbaka till en supportad version om det skulle krävas.