Frågetråd

Diskussion i 'Galaxy Spica i5700' startad av Jontatas, 4 mar 2010.

  1. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    Tjenare, jag hittar nte dalvik cache rensing i recovery, har hört att telen ska bli sna bbare om man rensar. Ere nån som kan göra en miniguide hur man gör? Jag kör cm alpha7.2
     
  2. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Vad kommer det upp för alternativ du kan välja när du är i recovery?
     
  3. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    leave recovery
    apply sdcard/update.zip
    install zip from sdcard
    wipe...
    backup and restore
    mounts and storage
    advanced
    recheck filesystems
    Är det som kommer fram, jag gissar and man ska gå in på wipe men jag vågar inte med tanke på ordet wipe...:o:o
     
  4. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Gå in på wipe då...
    Du tror verkligen CM har gjort det så att direkt du trycker på wipe så kommer hela telefonen raderas och bli obrukbar?
     
  5. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Du går in på wipe och där får sedan välja vad du ville wipa.
     
  6. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    man vet aldrig, jag vågade inte trycka, jag ska kollan det sedan när jag får lite mer batteri
     
  7. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    jag tänkte installera yonip kerneln till min telefon och jag tror att jag vet hur man gör,
    ladda ner cm alpha 8.3 och kerneln lägg de på sd kortets root och installera cm, vad väljer jag där? apply sdcard/update.zip eller install zip from sdcard?
    sedan när cm är installerat wipear man data/cache.
    nu har jag förmdligen cm alpha 8.3 och ska installera kerneln, denna installerar man väl genom att gå in i recovery > install zip from sdcard > yonip kernel > sedan wipea?
    nu bör jag ha yonip i min mobbe, är detta rätt?
     
  8. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Om du applyade zippen från sd-kortet så har du troligen gjort rätt...
    Bara att kolla i Inställningar -> Om Telefon så borde du väl se vad kerneln heter.
     
    felixdroid gillar detta.
  9. Xanatiz

    Xanatiz Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    50
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Min mobil låg avstängd i ett dygn för att batteriet var slut. Jag vet att jag fick sms under den perioden men när jag laddade telefonen och startade den kom det aldrig några nya sms. Kan man inte ta emot sms efteråt eller är min mobil konstig? Finns det nåt sett så man kan få smsen utan att alla ska behöva skicka om dem?
     
  10. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    GAH! Jag blir tokig!

    Skaffade en begagnad Spica med 2.1 installerat, nu vill jag naturligtvis ha åtminstone 2.2 eller helst 2.3 men det finns fnuttinutton trådar där det sägs olika saker och jag hittar fan inte ens de mest grundläggande sakerna jag behöver. Bara som ett exempel, i "rootning für alles" (kändes som den logiska startpunkten) står det att jag måste börja med att hämta drivrutiner från Samsungs hemsida och så finns det en länk där men väl inne på hemsidan hittar jag ingenting som verkar likna drivrutiner till mobilen. W00t, liksom?

    Jag känner mig bara helt förvirrad och frustrerad nu. Köra fast direkt på punkt ett i nybörjarguiden, åh vad lyckat... :ehm:

    Lite hjälp, någon? Måste det vara så förbannat krångligt att göra detta? o_O
     
    Last edited: 3 maj 2011
  11. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Du kan kolla min nya tråd jag skrivit, kanske den fungerar bättre.
    https://swedroid.se/forum/showthread.php?p=566860#post566860
     
  12. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Tack, jag ska kolla din guide. Har haft väldiga problem med att importera mina kontakter och nu senast att ta emot sms men det har löst sig, så med lite envishet ska det väl funka att roota den också. Det är lite väl mycket på en gång som inte vill funka som det ska men så är det väl när man går från dumbphone till smartphone... o_O
     
  13. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Ja att överföra kontakter kan vara lite små pilligt om man går från en vanlig mobil till en Android. Vad du ska göra är att få in kontakterna på ditt google konto då blir det lätt att syncha dem sedan till mobilen.
     
  14. Fueleh

    Fueleh Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 feb 2011
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Ska juh oftast gå att exportera alla kontakter till sim och sedan importera dom från sim för att sedan synca dom med google kontot. Har aldrig sett en telefon som inte har dom funktionerna iaf :P
     
  15. Wassblad

    Wassblad Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 maj 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Efter att lagt in 2.2 (CM) så har telefonen fungerat som en dröm. Dock finns tre problem.

    Det första är att när jag har telefonen i fickan och tar fram den så är den i 9 fall av 10 i landscape-mode efter jag låst upp den. Seg som satan är den att gå tillbaka till vanligt läge. Vet att man kan ställa in så den aldrig är i landscape, men det vill jag ju inte. Kan man justera det på något vis, så den inte är lika känslig?

    Det andra problemet är när jag har på väckarklockan. När jag låser telefonen så får den spelet i bland och och knapplåsljudet låter flera gånger. Vilket slutar i att den ibland inte låser sig.

    Det tredje är textfärgen på rullmenyn som kommer nerifrån noticebarnen (eller va den nu heter?). "Baren" är vit och det är även texten. Hittar inte var man ändrar det?
     
  16. Pjodor

    Pjodor Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 apr 2010
    Inlägg:
    737
    Mottagna gillanden:
    48

    MINA ENHETER

    Det är i launchern du kan ställa in om skärmen ska rotera när du vänder på den. Tex. i LauncherPro går du in under Preference - Behavior Settings - Kryssa bort Enable Auto-rotation.

    Alarm problemet vet jag inte så mycket om, själv använder jag bara sambons telefon som väckarklocka :P

    Du kan välja vilket tema du vill använda under Inställningar - CM settings - interface - tweeks - choose team. Annars kan du säkert ändra färger själv där under interface någonstans.
     
    Wassblad gillar detta.
  17. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Jag klurar lite på detta med att roota och flasha mobben...men när jag nu tittar på "om telefonen>grundversion" så står det "2.6.29 root@SE-S6211 #2".

    Är mobilen alltså redan rootad då? Så jag kan skippa den biten och flasha in den mod jag vill ha? o_O
     
  18. MaXmeOliver

    MaXmeOliver Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 mar 2010
    Inlägg:
    1 437
    Mottagna gillanden:
    136
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Nothing Phone 1 (12/256)
    Telefon 2:
    Samsung Galaxy Watch 5 LTE (44 mm)
    Nej, har för mig att det står så när den inte är rootad.
     
  19. Lullebulle

    Lullebulle Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jan 2010
    Inlägg:
    892
    Mottagna gillanden:
    60

    MINA ENHETER

    Har du appen "Superuser" är den rootad.
     
  20. Skuggvarg

    Skuggvarg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 apr 2011
    Inlägg:
    474
    Mottagna gillanden:
    96

    MINA ENHETER

    Nope, ingen Superuser än, tanken var att jag skulle lägga in den när jag rootade mobilen.

    Hittade en root-guide på nätet, men hängde upp mig på att det i guiden stod att det skulle funka med alla versioner från JC3 och framåt, men jag har bara JC1. Hur fasen får jag tag i en nyare version? Här är guiden jag hittade:

    http://mesonprojekt.com/blog/root-your-samsung-spica-with-lk208

    Vidare, när jag skulle installera USB-drivrutiner så testade jag att installera Kies och även New PC Studio, men inget av dessa program ville känna igen min Spica. Båda programmen angav att man skulle ansluta mobilen i något slags pc-läge, men när jag kopplar in min mobil till datorn så händer inget mer än att mobilen säger att den är ansluten, jag får aldrig välja något pc-läge. Detta sätter definitivt en del myror i huvudet på mig, vad fasen är fel??? o_O