Onödig pryl?

Diskussion i 'ZTE' startad av botze, 28 maj 2011.

  1. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Hej på er,

    Jag har inte för avsikt att tala nedsättande på något sätt om ZTE Light, jag vill bara ha era åsikter och tankar om detta.

    Har just sålt min Light nämligen, det var en kul leksak men handen på hjärtat, det är ju egentligen bara en jättestor telefon? Den kan absolut ingenting mer än min telefon kan, förutom då att vara stor, och det tyckte jag inte kändes som tillräckligt för att motivera ytterligare en pryl.

    Jag kommer i stället köpa en mini-pc (netbook), som inte är så fasansfullt mycket dyrare (~2000 kr) och där får man faktiskt en dator, med allt vad det innebär. Jag tyckte Lighten kändes lite "varken eller", varken en telefon eller en dator.

    Så, vad tänker ni? Ser ni den bara en som kul leksak eller ser ni att den tillför någon egenskap som er telefon inte har? Ni kanske inte har en Android -telefon sedan tidigare?
     
  2. Klickman

    Klickman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Intressant frågeställning som kräver ett (flera) svar.

    Plattan var i ursprungsskicket (2.1) ganska lam, men med kallt_kaffes snickeriverkstad här på forumet så växte Lighten snabbt till att bli så mycket mer än bara en plastig platta.

    Min platta har jag som:

    Navigator
    Bildvisare
    Musikspelare (mod mp3 sid osv)
    Anteckningsblock
    Videospelare
    Nätverksanalysator
    Ljudbox (knappar med roliga ljud)
    Nyhetsläsare
    Ficklampa
    Väckarklocka
    Internetradio
    Komradio
    Partytricksare
    Und so witer...

    Så även om Lighten kan tyckas vara ännu en onödig "pryl", så ger den verkligen valuta för 995 kr. Som mobil har jag aldrig tänkt använda den, men väl som en plattform/läplatta för att testa lite olika "androidgrejor"

    Till det, och allt annat jag har den till är den en bra investering.
     
    OneZerOne gillar detta.
  3. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Jovisst, men som jag sa i första posten: Allt det där kan min mobil också :) så vad tillför den som inte din mobil redan kan? Är det något användningsområde där du verkligen behöver den stora skärmen?
     
  4. Klickman

    Klickman Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jan 2011
    Inlägg:
    219
    Mottagna gillanden:
    20
    Operatör:
    Tele2

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Jag har en Nokia N-95 som mobil, och valde att skaffa plattan för allt det andra för att slippa störas av mobilsamtal under tiden som jag jobbar med plattan. Så jag har gjort ett medvetet val, en mobil för att prata i och skicka sms, en platta som kan det mesta min (den jag skriver på just nu) vanliga dator (Thinkpad 200s).

    Plattan har jag redan haft i vindrutan på bilen för att visa bilder, jag brukar även ha den som internetradio, och så vidare. Plattan är lite av en "stand in" med bra batteritid när jag inte pallar ta datorn med mig. Så för mig har inköpet varit enbart positivt.
     
  5. Ood

    Ood Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 feb 2011
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    för mig är det tvärtom - jag hade en ZTE Blade sedan tidigare som jag verkligen gillade, men sedan jag skaffade Lighten har den mest fått ligga oanvänd.
    blev faktiskt själv förvånad över hur pass bra jag gillade Lighten. de saker som fungerar på ett bättre sätt för mig med stor skärm är:

    e-böcker
    surfning
    rit-applikationer (Sketchbook Mobile och nu senast Fresco. funkar perfekt med stylus, där faller Bladen pladask)
    till sist ordspel/brädspel typ Wordfeud, Droidwords (slipper hålla på och zooma för att lägga brickorna)
     
    Last edited: 28 maj 2011
  6. OneZerOne

    OneZerOne Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 jul 2010
    Inlägg:
    117
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Jag håller med Klickman till fullo att Lighten är en bra investering för 995 kr, för mig är den värd sin vikt i guld. Och då ska man ju även tacka kallt_kaffe för hans enastående arbete med att ge oss användare något så mycket mer än bara en stor telefon.

    Med ett trådlöst headset är Lighten en perfekt telefon på 7 tum, och pga dess storlek och användnings område så kommer jag aldrig kunna köpa/skaffa en telefon mindre än 3.8 tum i dagsläget, då storleken passar tillämpningsområdet.

    Synd bara att den inte passade botze =/

    #Dikterat av OneZerOne's "assistent" (lillasyster).
     
  7. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Tack för era inputs! Då vet jag lite hur ni tänker :)

    Själv uppskattar jag mobilitet otroligt mycket, därför har jag en SE X10 mini som telefon, har väntat i evigheter på en liten smartphone och blev överlycklig när den dök upp. Därför kändes det något bakvänt att sitta på en 7" telefon. Det är dock extremt mycket telefon för 995 kr :)

    En 10" dator känns däremot mer "rätt" eftersom jag i en dator vill ha ett riktigt tangentbord och det blir knappast användbart om det är mindre än 10".
     
  8. Matte_N

    Matte_N Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 jan 2011
    Inlägg:
    1 304
    Mottagna gillanden:
    478
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Pixel 7a
    Telefon 2:
    Pixel 6
    Telefon 3:
    One+ 6T
    ROM:
    Lineage 20
    Platta:
    ZTE Light
    Har haft en netbook i ett par år (10" Eee Pc), använder hellre Light;en.
     
  9. NiklasO

    NiklasO Professional Droid Hedersmedlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    3 342
    Mottagna gillanden:
    1 644
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Den är fortfarande mindre och billigare än en netbook.
    Jag har valt att ta med mig min Light flera gånger istället för min bärbara dator.. som alltid var med annars.
     
  10. woundead

    woundead Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Har inte heller tänkt använda min som telefon.
    Blir kanske att surfa med utomlands med lokala roamingkort ngn gång.

    Tycker den är otroligt trevlig och prisvärd.

    Android är det jag gillar mest då jag inte har ngn sådan enhet att leka med.

    Men om man tänker skulle den inte vara allt för dyr även om den bara var EN av följande:

    Webläsare
    EBookreader
    Foto-ram
    Youtubespelare
    Gps-navigator

    Det jag för nuvarande använder den till:
    Youtube i sängen, solen eller när jag diskar.
    Surfar.
    Angry birds och andra spel.
    Musik utan hörlurar.

    Det jag förväntar mig göra mer är:
    Nes/snes-emulator
    Läsa comicbooks (cbr)
    Läsa eböcker.

    De sistnämnda perfekt att ha på resande fot.

    Men att ha den som primär telefon blir det aldrig. (isf på vintern när man har jacka)
     
  11. woundead

    woundead Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 apr 2011
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Håller även med de andra, har ingen netbook men en macbook 13", men det blir mer att jag greppar plattan istället.
    Skall jag göra riktigt jobb går jag ändå till stordatorn.
    Att kunna ligga och 'dega' samtidigt som jag surfar är rätt skönt. Jobbigt med net/lap när man ligger på sidan.

    Peka är oftast trevligt, men nackdelen blir som sagt när man skall mata in stora mängder text.
     
  12. Oxygen

    Oxygen Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jun 2010
    Inlägg:
    142
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Samma här, använder Lighten mer än min HP 2140...
     
  13. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Verkligen? Även när du ska skriva lite mer text?

    Jag tyckte det var ganska segt/bökigt att skriva text på den (och alla andra pekskärmsmobiler för den delen), vill gärna ha ett tangentbord så fort jag ska skriva lite mer än ett sms... det jag upptäckte var att även om jag "bara ska surfa" så blir det att jag skriver ganska mycket (webadresser, foruminlägg som detta etc), och då vill jag ha ett tangentbord. Tilläggas kanske bör att jag skriver rätt snabbt på ett tangentbord.
     
  14. Ekman

    Ekman Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 okt 2009
    Inlägg:
    1 851
    Mottagna gillanden:
    606
    Operatör:
    Fello

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Fello
    Jag är super nöjd med lighten:) Används absolut inte som telefon utan som smidig lill data för surf osv. Har haft acer one förut som jag sålt och saknar den inte. Visst mobilen kan göra samma saker men tycker då att bilden blir liten. Bättre på lighten då:)
     
  15. Lassehbg

    Lassehbg Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    362
    Mottagna gillanden:
    67
    Telefon:
    Xiaomi Mi A2

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Xiaomi Mi A2
    Telefon 2:
    huawei P8 lite
    Varför köper du inte ett bluetooth tangentbord till lighten då och skriver på det?
    Har själv en netbook som ligger och samlar damm, tar tid att starta upp den och inte smidig alls att använda mobilt eller i sängen innan man ska sova, sen är den helt tyst också, netbooken får man ha ström kopplad till plus kanske ansluta en mus så nej lighten är perfekt till mig
     
  16. rhodos

    rhodos Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 sept 2010
    Inlägg:
    51
    Mottagna gillanden:
    7

    MINA ENHETER

    Hej
    Jag har under några år använt min 10 tum notbook både hemma och när jag reser. På resorna blir det mest någon film. Reser ganska ofta mellan rhodos och sverige, både vinter och sommar. Tyvärr har batteritiden på notebooken blivit kortare med tiden. Ett nytt kostar kanske 600-700SEK. Vid mitt senaste besök i Sv hittade jag en ZTE för 995 och köpte den. Kopplade mitt telenor till den och fick samma nummer som till min lilla 8100:a Hade siktat in mig på en Huawie X6 men den uppgavs från Huawie att inte tas in i sverige,så det blev en ZTE. Nu använder jag ZTE´n på flyget, flygplatsen m.m. Fulladdad med filmer och spel. Slipper ta upp min notebook, leta elutag, använda musen, ett bord m.m. ZTE är smidigare när man är`på resande fot. Framförallt i trånga flyg. Jag är ju 59 så min syn är ju inte fulländad längre, 7 tum räcker dock. Jag har tillgång till mina nätbanker, snabbt gå in och köpa/sälja på börsen, gmail, ja allt det där ni vet finns som appar. En handsfree kopplad och ZTE´n i axelväskan erbjuder både musik och telefon. Väntar på uppgraderingen till Froyo så det blir lite mer plats bara. Sammanfattningsvis kan jag säga att min ZTE var ett bra köp, smidigt med en pekskärm "nästan som min notebook", den fyller en plats i min teknikflotta:). Min notebook och min huawie 8100 (också kort batteritid) finns dock alltid med i samma väska. Så, har du en liten smartphone, en notebook och en ZTE-platta så täcker du (jag) behoven.
     
    Last edited: 29 maj 2011
  17. gosa

    gosa Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jul 2010
    Inlägg:
    828
    Mottagna gillanden:
    145

    MINA ENHETER

    Har nämnt det i någon tidigare tråd, men var i London på "långweekend" ganska nyligen, och där funkade plattan som:

    Guidebok (finns många bra appar på market)
    Karta (vet inte hur många kartor jag slitit ut genom åren - veckla upp, vik ihop, veckla upp, vik ihop...)
    Navigator (hänger förvisso ihop med ovanstående, men förtjänar en egen punkt)
    Fylla på mitt tunnelbanekort (webbläsare)
    Mytracks (gravid sambo gjorde dunderinsats och gick 25km på en dag!!)
    Bokläsare (jag spenderar alltid 50-70£ på pockets när jag åker till London - de böcker jag läser nu är "gratis")
    Email
    Musikspelare
    Videospelare
    Valutaomvandlare
    Telefon (med ett bra bluetooth headset kommer man långt)
    Anteckningsblock
    Nyhetsmedium (kan ju faktiskt läsa det mesta utan att zooma nu om jag läser i landskapsläge)
    etc.
    etc.

    Har som en del andra en netbook sedan tidigare som jag alltid tar med mig på resa men upplevde att den blev använd betydligt mycket mindre den här gången. Det enda vi använde den till var att se video på planet/i sängen mest för att 10" fortfarande slär 7" men också för att jag får mer ljud ur netbook-en än vad man just nu får ur plattan.

    Har dessutom upptäckt att jag använder min Desire allt mindre - just nu mest som telefon och FM-radio faktiskt. Från att ha legat på laddning var/varannan kväll går jag nu 3-4 dar utan att ladda den... faktum är att om jag hade stått inför val av ny telefon idag skulle jag nog skaffa mig något mindre smidigare - typ en X10 mini (eller uppföljaren till den) då så mycket av det som drar fördel av stor skärm blivit flyttat till plattan.
     
  18. Swesnow

    Swesnow Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 mar 2011
    Inlägg:
    446
    Mottagna gillanden:
    24

    MINA ENHETER

    Jag vet inte hur det är med er men min Light går verkligen otroligt segt när jag surfar och detta är en enorm "buzzkiller" for mig.
     
  19. error6676

    error6676 Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    25 okt 2010
    Inlägg:
    18
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag upplever en väldig skillnad med cm7, sidor som tidigare var en pina funkar nu helt ok. Så släng in cm7 om det inte redan är gjort!

    Sent from my V9 using Tapatalk
     
  20. Dikkie

    Dikkie Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 aug 2010
    Inlägg:
    590
    Mottagna gillanden:
    39
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    IPhone
    Att ha med sig när man är på resande fot laddad med lite filmer osv slår lätt en mobil pga skärmens storlek :)