[GUIDE] Installera custom ROM:s på mini samt mini pro!

Diskussion i 'X10 Mini/Mini Pro' startad av botze, 27 apr 2011.

  1. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Kolla under länkarna i första posten, där står vad som funkar och inte funkar. Har tyvärr ingen erfarenhet av pro då jag har en mini, men till min mini funkar CM6 alldeles förträffligt bra iaf :)

    Och kallar du den för fucking tattartelefon igen så tänker jag inte svara ;)
     
  2. isokivi

    isokivi Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 sept 2010
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hehehe, ska göra det med desamma! Det är en f**king ta***rtelefon fortfarande då den inte är rootad än. Kan ju knappt göra något alls med den...
     
  3. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Roota den så slipper du kalla den tattartelefon.

    Jag har rootat min och den funkar bra men nästa mobil jag skaffar ska ha minst 3.5 tums skärm. Stör mig nåt så otroligt mycket på denna lilla skärmen.
     
  4. kungensbror

    kungensbror Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag ska nu sälja min Mini, har ju skaffat en Neo istället, och vill få bort root'en på den. När jag försöker unroota den med SuperOneClick, som jag root'ade telefonen med, får jag ett felmeddelande att SuperUser inte finns installerat trots att det finns! Vad gör jag för fel? Finns det något annat sätt att återställa alltihop?
     
  5. DanielMalmgren

    DanielMalmgren Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jul 2010
    Inlägg:
    494
    Mottagna gillanden:
    74

    MINA ENHETER

    Blås om den med SEUS kanske?

    /Daniel
     
  6. kungensbror

    kungensbror Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Har provat PCC utan framgång, dock inte SEUS! Ska prova genast! :)
     
  7. kungensbror

    kungensbror Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    När jag kör SEUS så säger den bara att det inte finns någon ny programvara, och jag kan inte välja att installera om. Tillbaka till ruta noll. :(
     
  8. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Det måste väl gå att göra en "ren" installation (reparera eller vad det kan heta)?
     
  9. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Varför vill du blåsa rent den för övrigt? Går väl (kanske rentav är lättare) att sälja ändå?

    Via xRecovery kan du ju göra en "factory reset", då wipas all data och den blir "fabriksåterställd" enligt den ROM du har installerad.
     
  10. kungensbror

    kungensbror Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Den valmöjligheten fanns inte ens, tyvärr.

    xRecovery, eyy? Får kolla upp det! :)
    Tror du att den är mer lättsåld om den är rootad? Jag undrar om det verkligen är så!
     
  11. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Jag tog för givet att du installerat någon custom ROM, dels eftersom jag trodde det var därför man rootade, och dels eftersom du faktiskt skriver i den tråden :) men om du inte har det så kan du glömma det jag skrev. Då låter det ännu mer mystiskt att det inte går att blåsa den via PC Companion eller SE Update Service. Prova igen :P
     
  12. kungensbror

    kungensbror Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Jag rootade telefonen för att kunna lägga in JIT, men då jag inte är så haj på det där med programmering så använde jag SuperOneClick, som sköter allt åt dig.
    Nu när jag vill unroot så ville den inte fungera hela vägen...
     
  13. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Om du gör en factory reset i telefonen, vad händer då? (nu har jag inte kvar stock-ROM längre men det är väl typ Inställningar -> SD-kort och telefonlagring -> Återställ till fabriksinställningar, eller nåt sånt.)

    Annars, om du bara avinstallerar superuser, har man inte "un-rootat" den då?
     
  14. kungensbror

    kungensbror Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 jan 2010
    Inlägg:
    371
    Mottagna gillanden:
    32
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Lyckades göra en reset i telefonen! :D
    Är den orootad nu, eller?
     
  15. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Ja det ska den väl vara, om du inte har appen "superuser" så är den väl orootad, så vitt jag vet.
     
  16. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    *bump*

    Har uppdaterat guiden, ersatt xRecovery med CWM och mer generella länkar till forumen på xda.
     
  17. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Ansvarsfriskrivelse: Jag tar självklart inget ansvar för vad du gör med din telefon, detta sker helt på egen risk, du riskerar att förstöra din telefon och du förlorar eventuellt garantin!!

    Alltså:

    ROM:s till mini:

    Hämta hem valfri ROM härifrån. I skrivande stund verkar MiniCM7 som det "bästa" valet men surfa runt på XDA och jämför de olika ROM:arna.

    ROM:s till mini pro:

    Ladda hem valfri ROM härifrån. I skrivande stund verkar MiniCM7 som det "bästa" valet men surfa runt på XDA och jämför de olika ROM:arna.

    Sedan när du laddat ner en ROM + Gapps, ska du lägga in dessa på ditt SD-kort, helst i roten på kortet (utanför alla mappar)

    Guide:

    1.Först så ska du se till att USB-felsökning är ibockat (Inställningar -> Appar/Program -> Utveckling -> USB-felsökning)
    Sen måste du roota (ge mobilen administratörsåtkomst). Det enklaste sättet att roota är genom att ladda ner Superoneclick som funkar genom att du kopplar in mobilen i din dator och sen startar Superoneclick och klickar på root.
    Om allt går rätt till så ska din mobil vara rootad och du ska starta om mobilen för att det ska funka.

    2. När du har rootat, ska du lägga in en custom kernel. Detta är det knepigaste steget i hela proceduren, men ha tålamod och var noggrann så ska det funka!
    Först laddar du ner en kernel, exempelvis denna om du ska installera MiniCM7 av nAa.
    Sedan måste du låsa upp din bootloader
    som du gör genom att följa guiden.

    3. När bootloadern är upplåst så startar du om mobilen. När första loggan syns så ska du börja trycka på (tryck, släpp, tryck, släpp osv) tillbaka/bakåt-knappen som finns längst ner till höger på din telefon i portrait-läge (när du inte har tangentbordet utfällt och har den som vanligt i handen). Tryck på den väldigt snabbt och ofta tills CWM dyker upp.

    CWM kan inte styras via touch-input (antar att drivrutinerna för skärmens touch inte är laddade i det statiet) så du styr genom volymknapparna på sidan, nedåt med höj och sänk-knapparna och väljer med hem-knappen. Bakåt med bakåt-knappen.

    4. När CWM funkar och allt annat funkar så har du redan laddat ner en Custom ROM som du vill ha (se länkar ovan). En Custom ROM är en annan sorts mjukvara/programvara som någon privatperson har gjort själv baserad på någon Android -version. Denna är helt ren från Sony Ericssons grejer och har vanligtvis Superuser installerat från början (root-behörighet).

    5. När filen/ROM:en är inlagd på minneskortet så startar du om din mobil och går in in CWM. När du är inne i CWM så ska du följa de steg som utvecklaren av din ROM har specificerat, men generellt ska det gå till ungefär såhär:
    Först gör du en backup i "backup and restore" och sedan går bakåt och väljer "Wipe data/factory reset" och då kommer allt på din mobil att försvinna, så se till att ha kontakter synkade med ditt googlekonto.
    Därefter väljer du "wipe cache partition" och sedan går till "advanced" och väljer "wipe dalvik cache"
    När allt det är klart, går du bakåt och ska nu installera ROM+Gapps och det görs på "Install zip from sdcard", scrolla ner och välj den ROM du ska installera (MiniCM7, om du nu laddat ner den) och när den installerats går du in där igen och installerar Gapps.
    Sedan startar du om mobilen.
    Om allt gick smärtfritt till så ska din mobil starta som vanligt, fast med en annan ROM/mjukvara. Kör och njut av en rapp telefon med massa ledigt minne :)

    Synpunkter på guiden tas tacksamt emot!

    Cred till Facemeat för guiden!! :)

    Sådär, skrivit om guiden och lagt in lite färskare länkar, enjoy!
     
  18. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Tack för det ansiktsköttet, har lagt in det i första posten! :)
     
  19. Facemeat

    Facemeat Köttfejset Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2010
    Inlägg:
    3 039
    Mottagna gillanden:
    555
    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Comviq
    Telefon:
    iPhone 12 Pro
    Glömde en sak i guiden, hur man lägger in en custom kernel.

    3. När bootloadern är upplåst så ska du nu byta kernel på mobilen. Det gör du genom att ladda ner Flashtool och sedan installerar det. Sen ska du ta din .ftf-kernel-fil och lägga i C:/Flashtool/Firmwares och sedan ha din mobil avstängd, starta Flashtool och välj kernel-fil och klicka på OK. När en ruta kommer upp ska du koppla in mobilen i flashläge (håll in bakåt-knappen samtidigt som du kopplar in sladden)
    När det är klart ska du bara koppla ur mobilen och sedan starta CWM, när första loggan syns så ska du börja trycka på (tryck, släpp, tryck, släpp osv) tillbaka/bakåt-knappen som finns längst ner till höger på din telefon i portrait-läge (när du inte har tangentbordet utfällt och har den som vanligt i handen). Tryck på den väldigt snabbt och ofta tills CWM dyker upp. Sedan installerar du din ROM+Gapps.
     
  20. botze

    botze Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 jul 2010
    Inlägg:
    1 387
    Mottagna gillanden:
    82

    MINA ENHETER

    Fixat :)