Reseplanerare för stockholms lokaltrafik

Diskussion i 'Applikationsutveckling' startad av johannilsson, 23 jun 2009.

  1. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Skulle det räcka med att ha ett val för "Via"? Eller det blir mer komplex än så?
     
  2. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Vet inte. Låter ok men beror på vad det faktisk betyder och hur det implementeres. Gör ett försök, och vi får se.
     
  3. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Gör ett försök på SLs sida med deras via funktion och se om det ger önskat resultat.

    Skriv gärna ner precis hur du tänker dig att de båda sökningarna ska gruperas och presenteras så kan jag undersöka om det är görbart.
     
  4. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Via funktionen fungerar bra. Jag har inte behov för mera.

    Mht layout, så är det väl bara att lägga till ett via-fält på sök-fliken?
     
  5. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Toppen, möjlighet att lägga till en via-plats är planerat. Kanske kan få in det i det redan i nästa versionen, annars ska jag göra mitt bästa för att få med i den efter.

    Det finns för övrigt en ny version RC för 2.3.0 att hämta här (Främst buggfixar men även ~500KB mindre), https://github.com/johannilsson/sthlmtraveling/sthlmtraveling-2.3.0RC3.apk/qr_code
     
  6. qudos

    qudos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    175

    MINA ENHETER

    Hej!

    Jag använder detta extremt ofta och det är så klockrent! Jag har 2 funderingar:

    1. I fredags och i dag (tisdag) så har sträckan Skyttens gata Haninge (Hållplats) till Klarabergsviadukten (809C) visat fel tid, 07:34 istället 07:37. Jag gissar att även de andra tiderna är förskjutna. Kan det ha att göra med sommartid eller så?

    2. Donation, hur fungerar Pledgie?

    Mvh
    Qudos
     
  7. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    qudos: är det rätt på SLs reseplanerare ? om fel där med är det ju hos SL felet ligger och inte i Appen. Värt att testa för att ge johannilsson rätt feedback.
     
  8. qudos

    qudos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2010
    Inlägg:
    623
    Mottagna gillanden:
    175

    MINA ENHETER

    Hej!

    Bra synpunkt! Jag glömde nämna det. I morse när jag fick 07:34 via appen så surfade jag till SL´s mobilsida (från telefonen när jag var på väg till hållplatsen) och den visade 07:37 tyvärr.

    Edit: nu sökte jag efter samma resa på fredag via appen och då stämmer tiden :)

    Så förhoppningsvis var detta bara temporärt. Men frågan om Pledgie kvarstår. Jag vill donera för denna app men har aldrig hört talas om Pledige.

    Mvh
    Qudos
     
    Last edited: 1 jun 2011
  9. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tiderna i reseplaneraren kommer direkt från SLs system, vilket gör att om SL levererar fel kommer även appen visa fel tid. Tiderna för realtiden räknas om utifrån SL tid för uppskattad/realtids-tid för att visa tid till avgång liknande 2 min, detta gäller inte för tunnelbana då den datan även kommer direkt från SLs system. För realtiden kan det alltså bli "fel" om klockan på mobilen inte går rätt.

    Kul att du vill donera och uppskattar appen. Pledgie använder PayPal i botten och lägger ett lager ovanpå som gör att man kan se vilka som donerat (valfritt) och den totala summan. Vad jag vet är där inga extra avgifter inblandade mer än det PayPal tar. Tidigare var Pledgie integrerat direkt från github därför föll valet på Pledgie hade aldrig hört om det innan heller, men det verkar fungera :)
     
  10. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    2.3.0 på Market

    Nu finns det en ny version av appen på Market.

    • Stöd för via vid sökning (under fler val)
    • Möjlighet att välja trafikslag vid sökning, t.ex tunnelbana och buss (under fler val)
    • Historik över senast sökta resor
    • Vända en favoritresa direkt från favoriter, även möjlighet att ta bort favoriter direkt
    • Mycket mindre storlek på appen
    • En mängd buggfixar

    https://market.android.com/details?id=com.markupartist.sthlmtraveling
     
  11. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    En rolig grej. Jag har min telefon inställd på engelska. I appen är all texten på svenska - med undantag av resa rutan. Den är på engelsk. Så jag fick instruks om att "Get off at Odenplan". Med den svenska sexköpslagan så kan det bli svårt...
     
  12. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Märkligt att du får engelska för den vyn. Har du själv valt språk under inställningar i appen?
     
  13. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Ja, står på svenska. Kollade igen. Nu är beskrivningen åter igen på svenska??!
     
  14. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Tack för rapporten. Har tyvärr ingen bra förklaring på varför det blir så. Om du hittar ett sätt att reproducera det på så säg till så har jag något att gå på.
     
  15. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Nu hände det igen. Från min position till T-centralen. Men naturligtvis så blev det rätt när jag upprepade operationen.
     
  16. MiniMax

    MiniMax Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 jan 2011
    Inlägg:
    424
    Mottagna gillanden:
    45

    MINA ENHETER

    Jag saknar en funktion till att kunna flytta/sorterar/arrangera mina favoriter.
     
    Last edited: 13 sept 2011
  17. johannilsson

    johannilsson Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    577
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Det finns med på listan över saker som ska göras. Tack för feedback.
     
  18. sae

    sae Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 jul 2010
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej, jag använder appen hela tiden men det är några funktioner jag saknar.
    Jag har ungefär lika långt till 3 olika hållplatser/stationer och när jag ska någonstans får jag därför göra 3 olika sökningar för att kunna hitta nästa/snabbaste avgång. Vore super om man kunde göra en kombinerad sökning där man kan ange att man vill åka från hållplats 1, 2, eller 3 till hållplats x, y eller z.

    En annan sak jag har tänkt på är att gatuadresser ofta kommer högre upp i listan än hållplatser när man skriver in till och från. Tycker det är ganska ologiskt att man ska behöva skrolla ner bland ett 10 tal gatuadresser för att hitta hållplatsen man är ute efter. Självklar vill man kunna söka från en gatuadress ibland men tycker att hållplatserna alltid borde hamna överst då det oftast är dem man använder.

    Det var lite tips på funktioner som jag saknar :)
     
  19. G4il1

    G4il1 Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 sept 2009
    Inlägg:
    1 004
    Mottagna gillanden:
    340

    MINA ENHETER

    +1 på att kunna välja om man vill söka på 2 eller flera från / till adresser i samma sökning
     
  20. Snoken

    Snoken Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 okt 2010
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Har ett liten irriterande grej som jag inte kollat om det nämts tidigare :
    Jag har genvägar för avgångar på homescreen, för en av dem får jag alltid frågan "menade du? ". Det är för Sickla allé så det är kanske specialtecken som orsakar det.

    Sent from my GT-I9100 using Tapatalk