HTC Sensations lider av iPhone 4-liknande "dödsgrepp"?

Diskussion i 'Desire - Allmänt' startad av Woxx, 4 jun 2011.

  1. Woxx

    Woxx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Vi slavar vidare med vår recension av HTC Sensation på NH och tyvärr har vi nu sprungit på något som riskerar att både försena vår recension och att ge lite smolk i bägaren för HTCs nya flaggskepp.

    Deras nya antenndesign verkar lida av ett "death grip" liknande designproblem, något som påverkar allt från WiFi till BT och 3G signaler. Mer detaljer och videoexempel på vilka stora signalförluster det faktiskt handlar om finns i artikeln här.
    http://www.nordichardware.se/nyhete...-lider-av-iphone-4-liknande-qdoedsgreppq.html

    Om det är några som redan fått sina telefoner får ni gärna bidra med egna rapporter då det än så länge är omöjligt att utesluta problem med vårt testexemplar.
     
  2. Rekcus

    Rekcus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    225
    Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    Jag har testat ett tag nu. Det verkar som att signalstyrkan går ned som mest då jag helt täcker ovansidanav telefonen dvs kupar handen runt högtalaren. Det kan bli ett påtagligt problem vid användande av telefonen i landskapsläge. Att hålla den som vanligt (höger hand stående) verkar dock inte ha en negativ inverkan på signalstyrkan. OBS. Ett första utlåtande från min sida, inte statistiskt säkerställt. :)
     
  3. felixdroid

    felixdroid Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 aug 2010
    Inlägg:
    690
    Mottagna gillanden:
    61

    MINA ENHETER

    ifån klarade sig undan total katastrof pga dödsgrepp bara för att det var en extremt överhajpad ifån. Jag tror dock inte htc klarar sig på det sättet, ingen köper ju htc bara för att det är en htc...
     
  4. zaragon

    zaragon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 jul 2010
    Inlägg:
    484
    Mottagna gillanden:
    83

    MINA ENHETER

    Jag gör. Jag köper htc bara för att det är htc, för jag vet att ingen gör så bra telefoner som de.
     
    Emptydroid, tkhduracell och ToHell gillar detta.
  5. gripen

    gripen Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 feb 2010
    Inlägg:
    938
    Mottagna gillanden:
    74
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Google Pixel 8 Pro
    Info:
    Nova Prime
    Telefon 2:
    One Plus 6
    Övrigt:
    Chromecast (Gen 1 & 3)
    Jag med :-) Ska bli intressant att se vad Swedroid själva kommer fram till. Enstaka exemplar med ett fel förekommer ju. Vi har ju fallet med den felaktiga GPS: en nyligen. Man bytte exemplar och felet var borta

    Skickat från min Desire Z med Tapatalk Pro
     
  6. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Det är ju inte den första htc-luren som varit känslig, tex legenden är känslig på 2 ställen, håller man för kameran så dämpar man wifi rätt rejält, håller man längst ner så sjunker telefonsignalen, även desire s har råkat ut för det, verkar vara så att antennen sitter lika på de flesta htc
     
  7. Kindis

    Kindis Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2010
    Inlägg:
    307
    Mottagna gillanden:
    13

    MINA ENHETER

    Vore det inte bra konstigt om telefonen inte förlorar lite signalstyrka när man täcker den? Dock är det ju lustigt att vissa telefoner lider mer än andra p.g.a. design.
     
  8. Prodrive

    Prodrive Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 jun 2010
    Inlägg:
    945
    Mottagna gillanden:
    405
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 PRO Max

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    iPhone 15 PRO Max
    Jag fick min sensation imorse och jag har försökt hitta "dödsgreppet" i över en timma nu utan resultat. måste vara nå måndags exemplar ni har där.
     
  9. _z_

    _z_ Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 aug 2009
    Inlägg:
    3 149
    Mottagna gillanden:
    350
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy Note 8
    Materialval påverkar mycket. Som nån skrev så lider legend & desire s av detta & dom har unibody skal i aluminium med plast upptill & nedtill (batteriluckan).

    Antenner sitter under dessa plastskal & om man täcker dessa så försvagas signalen.

    Äger båda & det enda problemet jag haft är signalstyrkan på mobila nätet på legenden, annars inga...

    Edit : Men sensation har väl i och för sig plastbaksida så då är det ju mysko?
     
    Last edited: 4 jun 2011
  10. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Sensation har unibody med alufinish den med enligt htcs hemsida. Även om det varit plast till hela skalet så beror det ju fortfarande på var antennen sitter monterad, sitter den där man håller så täcker man ju över den och då blir det svagare signal helt logiskt. Men har polare med desire s och de har inga stora problem, bara de inte söker dem :) Jag märker det inte på legenden då jag oftast inte håller på ett sätt som täcker plasten.

    Tror det ofta överdrivs i media eftersom att de har som jobb att leta både förtjänster och svagheter
     
  11. Herrn

    Herrn Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jan 2010
    Inlägg:
    3 183
    Mottagna gillanden:
    1 502
    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor Telia
    Telefon:
    Iphone 15 pro max Samsung s21 ultra
    Telefon 2:
    Iphone 13 pro max
    Telefon 3:
    OnePlus 7T pro
    Platta:
    iPad PRO 128GB
    Platta 2:
    Samsung galaxy S7+
    Som dom flesta har sagt här man kommer inte undan för täcker man över så blir signalstyrkan sämre, men jag tror inte det är något strörre problem, dom har ju haft den i England ett tag nu och det verkar inte som det är något större problem, annars hade det nog varit liv i luckan
     
  12. Mattica

    Mattica Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Hur kommer det sig att så många redan fått sina sensation när den inte går att köpa i handeln ännu??? Hade redan haft en om jag vetat hur!

    Själv väljer jag gärna HTC då jag varit riktigt nöjd med dem tidigare.
     
  13. Toneloc

    Toneloc Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 sept 2009
    Inlägg:
    2 055
    Mottagna gillanden:
    305
    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telia
    Telefon:
    Pixel 7 PRO
    Telefon 2:
    Pixel 6a
    Telefon 3:
    Oneplus Nord CE
    Platta:
    Cube Talk 9X
    Platta 2:
    Motorola xoom
    Den går att köpa redan nu, vissa MediMarkt och vissa Teknikmagasinet verkar ha släppt den även fast HTC säger att de inte ska släppa den förrän på tisdag.
     
  14. Mattica

    Mattica Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2009
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    @Toneloc, jag frågar på varenda ställe jag ser, bara för att jag vet att vissa brukar sälja såfort de får in den. Köpte Optimus 2x nån vecka innan release på teknikmagasinet, men just det stället har inte haft sensation än...
     
  15. Mrmuppen

    Mrmuppen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag testade nu och håller jag handen tätt sluten runt högtalarens "baksida" så går wlanet ner 1 steg men signalstyrkan på 3G rörde sig inte.

    Många butiker har valt att ha realesedatum den 7:e men de fick ut telefonerna redan i tisdags/onsdags så det finns att tillgå telefoner redan - jag fick min i onsdags!
     
  16. Goldstar

    Goldstar Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 maj 2011
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    3G-antennen sitter troligtvis längst ner på telefonen, htc har iaf haft det så tidigare.
     
  17. Cippi

    Cippi Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 jul 2010
    Inlägg:
    309
    Mottagna gillanden:
    19

    MINA ENHETER

    Jag sitter med min Galaxy S och kramar och den tappar också lite täckning. Vad är problemet? Man går väl inte och kramar telefonen med bägge händerna? Vad ska man då peka på skärmen med?
     
  18. Rekcus

    Rekcus Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 aug 2010
    Inlägg:
    225
    Mottagna gillanden:
    14
    Telefon:
    Nexus 6P

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Nexus 6P
    :) Det har du förvisso rätt i. Nej det jag kan tänka mig blir ett litet problem är när man använder den tex vid surfande i landskapsläge i område med dålig täckning. Men då får man kanske låta bli att "krama" telefonen. :)
     
  19. Mrmuppen

    Mrmuppen Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag testade på familjens telefoner(jo vi har bara HTC) och det är samma sak på både Desire S, Incredible S och Wildfire som på Sensation så jag känner lugnet över att få något annorlunda nu mot förut.
     
  20. Woxx

    Woxx Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2010
    Inlägg:
    148
    Mottagna gillanden:
    86

    MINA ENHETER

    Jag kan inte svara för hur alla andra telefoner beter sig. Men det kommer lite mer matnyttiga siffror i vår fullskaliga recension som dyker upp i dagarna. Har som sagt var blivit lite försenad pga detta, men den blir samtidigt desto mer omfattande.
    I vanligt landskapsläge och "filmfattning" finns också risk att man triggar buggen, samt att om du lägger telefonen på en diskbänk eller annan ledande yta. Vilket i alla fall inte jag tycker är OK på någon telefon när du lika bra kan köpa en som inte har problemet och likvärdig täckning i normalläge.