[Appförslag] Styra Nexa

Diskussion i 'Appförslag och idéer' startad av n3rox, 29 dec 2009.

  1. n3rox

    n3rox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Skulle vara grymt om man kunde styra sina nexa brytare och liknande via telefonen. Jag har en tellstick men den är ansluten till min Dovado UMR, men jag har ett program till windows så man kan styra sina lampor genom att ansluta till routern men utan att vara inne i webbläsaren i datorn.

    http://dovtelcon.buecke.com/ Där finns programet, men det kanske är bara vi som har UMR'er som är intresserade av sådan app
     
  2. nico

    nico Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    24 nov 2009
    Inlägg:
    157
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Har faktiskt haft lite funderingar på en sådan app, men själv har jag en egenutvecklad styrning av eluttag, så i så fall blir det nog i första hand en app för denna.
     
  3. n3rox

    n3rox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Okej, hade jag haft kunskapen av programering så hade jag gärna gjort det. Hoppas någon hoppar på Idéen.
     
  4. sandos

    sandos Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    27 maj 2009
    Inlägg:
    715
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Man borde ha en remote för något mer generellt än tellstick kanske. Jag har dock ingen styrning alls förutom via min harmony-fjärr så inte så aktuellt för mig iaf. Men jag hade försökt få in tex. Misterhouse eller linuxMCE.

    JAg har tittat både på z-wave, tellstick och plugwise. Jag vill helst ha bidirectional dock så tellstick går eg. bort, men det är ju så billigt plus att man redan har nexa... :)
     
  5. n3rox

    n3rox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Kör Dovado UMR så jag kan sms in och tända, tända via datorn, tända via min fjärr, en URC MX-810i och så perfekt att styra allt. Det ända som jag har kvar är att styra via telefonen på distans. Såg en tråd på SweC där en hade gjort en webbaserad fjärrstyrning som skulle likna iPhones interface.

    http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=9735942
     
  6. Jejje

    Jejje Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

  7. n3rox

    n3rox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Har kollat den, dock så vill jag ju köra den på min router som har stöd för tellsticken. Vill ju helst inte ha igång en dator bara för att styra grejerna på distans. Eftersom jag inte är hemma så har jag inte heller en dator igång.

    Men tack för tipset ändå
     
  8. Berglund

    Berglund Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 nov 2009
    Inlägg:
    108
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Jag arbetar sakta på en som arbetar direkt mot programvaran som styr Tellstick, den lär således kanske inte fungera till din router; http://github.com/Berglund/TellSwitch

    Det går rätt sakta framåt dock. Har ganska mycket att göra.
     
  9. Ziq

    Ziq Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 dec 2009
    Inlägg:
    1 915
    Mottagna gillanden:
    179
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Samsung Galaxy S7
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Galaxy Tab 10.1
    ROM:
    [AOSP] Android 5.1.1 Lollipop
    Inte heller intressant för din router, men för andra kanske:
    Det finns en androidklient för Eventghost på market, som du då kan använda både för att styra Tellstick och allt annat i datorn. Den är dock rätt ful och lite småbuggig just nu men utvecklaren verkar ha bra planer för förbättring. Jag gillar att kunna pausa spotify på datorn när telefonen ringer :)
     
  10. Jejje

    Jejje Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Någon som kan kanske vill göra en klient till SwitchKing

    Jag saknar programeringskunskaper
    Kolla in http://www.switchking.se

    Men har en iPhone klient så det kanske vore på plats med en Android dito.
     
  11. Jejje

    Jejje Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    2 sept 2009
    Inlägg:
    131
    Mottagna gillanden:
    9

    MINA ENHETER

    Switch King

    Jag fick detta till svar ifrån switchking...

    Hej Anders,
    Switch King har ett öppet API och vem som helst har fria möjligheter att göra egna tillägg eller applikationer och knyta ihop dem till systemet.
    Beroende på vilken utvecklingsmiljö man använder så får man också hjälp på vägen med sitt kodande…

    För att knåpa ihop en Android-klient behöver man kunna lite Java. Kommunikationen med Switch King kan ske med hjälp av WebServices.
    Sedan beror ju komplexiteten lite på vad för funktionalitet man vill ha i en klient. Om man nöjer sig med att byta tillstånd på enheter, visa datakällor, byta scenario etc (alltså ungefär som i iPhone-klienten) så är det inte speciellt många kodrader som krävs mellan klienten och Switch King.

    Du får gärna försöka sporra några på swedroid – det hjälper ju naturligtvis oss också…

    Dock kan det vara idé att vänta till v0.7 kommer ut (som vi jobbar med just nu) då det kommer ny viktig funktionalitet – bl.a. möjlighet att dimma enheter.

    Mvh
    Martin
     
  12. Bugvirus

    Bugvirus Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    1 mar 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Åååhh, kan inte någon hoppa på detta? Jag skulle gärna se en enkel fjärrkontroll för min Tellstick i min hero...;)
     
  13. Peter

    Peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Är det ingen som använder Girder för sin hemautomation? Jag håller på med ett litet program för att kunna skicka kommandon till Girder för att kunna styra t.ex. belysningen, film och musikuppspelning på datorn etc.
     
  14. n3rox

    n3rox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Risken är väl att man får överge routern och ha igång en dator bara för styrningen.

    Har ju API'et för Dovado UMR, men har ju inte programmeringskunskaperna tyvärr.
     
    Last edited: 1 mar 2010
  15. Peter

    Peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Hur ser API:et ut?
     
  16. Mellon

    Mellon Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 aug 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    36

    MINA ENHETER

    Jag gjorde ett simpelt program för någon månad sedan som kan styra mina nexa-brytare. Dock går den igenom min server som alltid står igång. En Dovado UMR är inte aktuellt för mig för tillfället. Dock har jag planer på att förfina min egna lilla app och när det är gjort kanske jag kan ta en titt på det API:et som du pratade om för Dovado UMR. Du råkar inte ha en länk till det någon stanns?

    Hittade API:et nu och tog en snabb koll på det. Det verkar ganska så straight forward då man accessar ens dovado umr genom en telnet session där man loggar in med samma användarnamn och lösenord som på webgänssnittet. Dock står det inte inte i APIet (eller vad de kallar API) exakt vilka funktioner som finns. Detta kan man dock få reda på om man ansluter tull Dovadon med telnet och skriver kommandot help.

    Kan bli svårt att utveckla det och testa det då jag själv inte har tillgång till en Dovado UMR. Men någon som har det och lite Android erfarenhet borde kunna få ihop en applikation ganska så snabbt.

    Just det kanske kan vara bra att ha med länken till APIet också :) http://www.dovado.com/api.html
     
    Last edited: 1 mar 2010
  17. n3rox

    n3rox Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 sept 2009
    Inlägg:
    515
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Okej, kul att någon tog en titt på det. Får försöka mig på att läsa in lite Java. Hur avancerat är det egentligen att programmera för ett API? Har ingen som helst kunskap i Java.
     
  18. hardcoder

    hardcoder Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2009
    Inlägg:
    107
    Mottagna gillanden:
    6

    MINA ENHETER

    Hej, jag håller faktiskt på med en applikation som styr nexastickan, men åter igen då via en dator.

    Har just nu ett ganska schysst pythonscript som agerar server och kör makron i form av XML. Har inte riktigt specat något bra protokoll mellan telefonen och datorn. Utvecklingen går ganska sakta framåt, det brukar bli lite ryck när man har tid över. Har haft lite dåligt med det den sista tiden dock.

    Postar i forumet för eventuella betatestare när det blivit något användbart av det.

    Angående Dovado UMR routern. Kan man man sätta absoluta värden på dimmerenheter med den? Efter en snabb koll på deras så kallade API verkade det inte möjligt den vägen iaf.
     
    Last edited: 1 mar 2010
  19. jonaz

    jonaz Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 feb 2010
    Inlägg:
    929
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    Jag har gjort en webapp som funkar fint i både android och iphone för att styra allt hemma.

    Dock är allt ganska komplext och anpassat till just mitt hem.
    Styr lampor osv med tellstick, förstärkare och tv via rs232,XBMC via http, ljud i alla rum genom squeezebox.

    det är en hög med php demoner som kommunicerar med varrandra via UDP och sina respektive enheter/uppgifter med rs232,tellstick,TCP eller annat. Så de skulle vara väldigt enkelt att bygga en android app som snackar UDP med alla enheter i hela lägenheten. (istället för webappen som jag kör med nu).

    kommandona json encodas och skickas ut på UDP broadcasts som sedan alla demoner lyssnar på.

    exampel:
    tända lampa: to=tellstick&cmd=on&device=1
    eller sätt på ljud i sovrummet: to:macaddresstillsqueezebox&cmd=play
    eller stänga av tvn: to:lg7000&cmd=Power/Off
     
    Last edited: 2 mar 2010
  20. Peter

    Peter Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2009
    Inlägg:
    96
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Jag kollade lite på API:et, verkar egentligen bara vara inloggningen som skiljer ifrån programmet jag håller på med. Ska inte vara så svårt att ändra. Om du vill kan vi prova om det fungerar? Men som sagt så är det svårt att testa om det fungerar om man inte själv har en sån router så där får du hjälpa till, men skicka mig din MSN om du är intresserad av att testa.