GPSen, funkar den eller är det här det bästa jag kan få?

Diskussion i 'Galaxy S - Allmänt' startad av Chrilleee, 16 jun 2011.

  1. Chrilleee

    Chrilleee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Tänkte att jag skulle testa GPSen med Runkeeper idag när jag för första gången på väldigt länge begav mig ut och sprang.

    Jag har nyligen lagt in Docs JVO_Wipe och sedan kört GPS Fix i SGS Tools och ställt in till europ-ntpn. Sen har jag även lagt in GPS Aids och kört.

    Så här såg min fina kurva ut:
    [​IMG]


    Det blå är jag som ritat in ungefär hur banan jag sprang egentligen ser ut, jag sprang alltså 3 varv på exakt samma bana. Den röda och gröna klutten jag ritat själv är stopp och start.


    Finns det någon lösning nu för att få till det här bättre? För det där ser ju ganska... jätteförjävligt ut :/
     
  2. emilh

    emilh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 nov 2010
    Inlägg:
    270
    Mottagna gillanden:
    25

    MINA ENHETER

    Hur hade du telefonen? Du bör kunna få bättre än så, men kräver nog att den sitter på armen eller dylikt, Jag har gått lite med den när den legat på barnvagnen och är mycket bättre än när den ligger i ytterfickan på vagnen,,,
     
  3. Newages

    Newages Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 aug 2010
    Inlägg:
    171
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Det ser ut att vara mycket träd på bilden, prova en runda med fri sikt.
     
  4. stinger

    stinger Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 aug 2009
    Inlägg:
    281
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Jag har samma på min, oduglig. Jag fick plocka fram min hero som har duktigt bättre gps så nu stämmer rundorna.
     
  5. aka_the_barf

    aka_the_barf Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2010
    Inlägg:
    728
    Mottagna gillanden:
    22

    MINA ENHETER

    gpsen i sgs är ingen höjdare. hade firma fest igår och jag skulle följa ett par överförfriskade kollegor hem och då kan man gå genom en skog med lite småvägar och det var katastrofalt hur illa gpsen betedde sig. lyckligtvis var en en av kollegorna så pass klar att han visste hur vi skulle gå efter ett tag.
    i bil kan den fungera okej som bäst men ofta så hänger den inte med i kurvor och tror att man åker en bit utanför vägen
     
  6. coine

    coine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Prova programmet "gpsaids" (finns gratis på market) och se om din gps blir bättre. Har även märkt att det kan vara stor skillnad på gpsen beroende på vilken kernel man har.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  7. Ned

    Ned Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 okt 2010
    Inlägg:
    220
    Mottagna gillanden:
    18

    MINA ENHETER

    Han skrev att han hade den. Vet ej om det är just den du menade.
    Kan tillägga att min gps är klart sämre efter att jag lagt in JVO från köket. Inget som stör mig precis men det hade varit trevligt att ha en fungerande sådan ifall man nån gång behöver den på riktigt.
     
  8. coine

    coine Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 aug 2010
    Inlägg:
    82
    Mottagna gillanden:
    10

    MINA ENHETER

    Ojdå! Missade att han tog upp gpsaids, det är säkert samma som jag menade.

    Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
     
  9. Chrilleee

    Chrilleee Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    20 jul 2010
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Den låg i min ficka hela tiden. Tycker inte det borde göra så mycket?

    Tog mig ett par minuter att gå ner dit och under tiden så fixerades min plats, men trots detta så är startpositionen helt ur position. Och på vägen dit var det inga träd och inga moln heller.


    Har du någon aning om ifall den funkar bättre i någon av de nyare ROMarna?


    Och vad händer om jag lämnar in telefonen för att den har risig GPS?
     
  10. zetar

    zetar Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 apr 2010
    Inlägg:
    223
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Det är ett hårdvaruproblem. Du behöver öppna telefonen och böja upp ett bleck. Se denna tråd.
     
    Last edited: 22 jun 2011
  11. calm

    calm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ja, jag har inte gjort något med GPSen. Det var ett tag sedan :)antal ROMar) men jag hade följande "härliga" track:
    Tracks - WorkSmart CardioTrainer

    Klarblå himmel, runt runt på en bana som jag i stortsett sprang innespår på hela tiden.
    Får nog prova hårdvarumecket som zetar tar upp, det känns inte roligt när man får så stora fel som i länken ovan.
     
  12. huheeje

    huheeje Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    13 okt 2010
    Inlägg:
    247
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    bästa kombinationen är 2.2.1 och cardiotrainer, tro mig. med cardio trainer kan du bestämma hur gps-datan skall filtreras (för att minimera feldata) du kan välja att invänta gps-lås innan du startar löprundan (så att startpositionen blir rätt - ett vanligt problem) och koppla gps:en med stegräknaren. Gps:n funkar allra bäst med 2.2.1, bättre än med 2.3 (tror det är en batteritidsfråga, både wifi och 3g var också bättre men 2.2.1 drog batteri utan helvete).

    Det är stora skillnader beroende på mjukvara, hårdvaran suger, men mjukvaran kan hjälpa upp en hel del.

    EDIT: och med 2.2.1 och cardiotrainer fick jag mycket mycket bättre resultat än du.
     
    Last edited: 20 jun 2011
  13. calm

    calm Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 aug 2009
    Inlägg:
    250
    Mottagna gillanden:
    12

    MINA ENHETER

    Ja, det är möjgligt att det var bättre i 2.2.1. Jag vet/minns inte. Jag tycker aldrig det har varit speciellt bra dock.
    Tyvärr har jag få resultat från löpning, de flesta är från promenader vilket verkar gå bättre. Min telefon är dock en av "de första" som kom, jag högg på erbjudandet som vi missnöjda Galaxy-användare fick.

    EDIT: nu har jag dock CM7 nightly och vem vet hur mycket den påverkar
     
    Last edited: 21 jun 2011
  14. lumba

    lumba Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 jul 2010
    Inlägg:
    429
    Mottagna gillanden:
    3

    MINA ENHETER

    Drygt när det är sådär oprecist. Har ett liknande här, med en avstickare som jag aldrig gjorde:P Workout Details - SportyPal
     
  15. martinh

    martinh Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 maj 2009
    Inlägg:
    277
    Mottagna gillanden:
    17

    MINA ENHETER

    För att få tillräckligt bra GPS-fix behöver telefonen frisikt mot himmelen.
    prova att ta en runda med telefonen i handen istället så bör du se att det blir mycket bättre.

    Har du den i en ficka så gör den så gott den kan med hjälp av mast-triangulering(a:et i a-gps).

    De hoppen ifrån din riktiga possition beror på att telefonen har tappat GPS-fixen.
     
    Last edited: 21 jun 2011
  16. robnil

    robnil Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    5 aug 2010
    Inlägg:
    1 017
    Mottagna gillanden:
    66
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    S20 plus
    ROM:
    stock
    Platta:
    Note 10
    Platta 2:
    Nexus 7
    gpsen verkar vara från enhet till enhet. Min första jag fick för ett år sedan kunde visa en kilometer fel i google maps. Jag fick en ny från en annan tillverkningsserie och nu är den lika bra som någon annan telefon. Får synk på 5 sek och ligger inom 2 - 3 meter (alltså ofta kan man se på vilken sida av vägen man sprang men i vissa fall hoppar den fel några meter. Men de flesta bra gps-program har filter som ignorerar positionsangivelser där hastighetsförändringen är orimlig, typ 5 - 450 km/h på 1 sekund.
     
  17. MaXMC

    MaXMC Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G3
    Är det någon som har lämnat in sin SGS på rep och fått GPS:en fixad?
     
  18. Miklan

    Miklan Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 jul 2009
    Inlägg:
    509
    Mottagna gillanden:
    8

    MINA ENHETER

    Ska nog prova detta ikväll. Såg tråden på XDA när den var ny, orkade då inte bry mig men nu har jag verkligen fått nog.
     
  19. MaXMC

    MaXMC Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 aug 2010
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    5
    Telefon:
    LG G3

    MINA ENHETER

    Telefon:
    LG G3
    Jag har gjort hårdvarumodden nu från XDA-tråden.
    När jag startar mobilen så får jag Force Close på 7/10 appar. Det verkar lösa sig genom att avinstallera och installera om appen...

    Skitdrygt.
     
  20. Folketskebab

    Folketskebab Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    11 aug 2010
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    31

    MINA ENHETER

    Jag lånar tråden lite, jag har fått problem med min gps efter jag la in 2.3 nu när jag använder cardiotrainer hittar den nästan aldrig min position eller så fungerar den i ca15min. Känns väldigt skumt eftersom jag har inte alls haft några problem med min gps innan jag la in 2.3 då fungerade den nästan felfritt och man fick nästan direkt in sin position. Någon här som har en bra lösning, förutom att gå tillbaka till äldre fw?