Sveriges Radio för Android - vilka features?

Diskussion i 'Applikationer' startad av ChristianSR, 5 jul 2009.

?

Är du intresserad av att se en SR-applikation för Android?

  1. Ja

    485 röst(er)
    96,8%
  2. Nej

    16 röst(er)
    3,2%
  1. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Hej!

    Som jag skrev i en annan tråd så arbetar jag som projektledare på Sveriges Radio. Tidigare har vi tagit fram en app till Iphone.

    Syftet var främst att tillgängliggöra vårt poddutbud, alltså radioprogram i mp3-format. Nu tittar vi lite på att göra en liknande till Android. Vi fick rätt mycket bra feedback från Iphonesanvändarna, så nu tänkte jag vara lite proaktiv och kolla intresset i förväg. Skulle ni vara intresserad av en liknande app till Android? Vilka features skulle ni vilja se?

    Befintliga funktioner:

    *Streama
    -Streama podcasts direkt från SR:s podcastarkiv, ingen nedladdning först

    *Bläddra
    -Genom kategorier (humor, filosofi, nyheter etc)
    -Genom programnamn sorterade i alfabetisk ordning
    -Botanisera bland programutbudet samtidigt som du lyssnar

    *Favoriter
    -Spara dina favoriter

    *Historik
    -Kommer ihåg vad du tidigare lyssnat på

    *Uppspelning
    -Play, stop, paus

    Podcastspelaren för iPhone ser ut så här:
    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG]

    Undrar,
    Christian
    Projektledare på SR.
     
    Last edited: 5 jul 2009
  2. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Definitivt! P3 Domumentär är briljant, något som jag gärna skulle lyssna på i bilen, genom luren, då jag jobbar.

    Appen får såklart gärna ha en enkel funktion för att browsa alla tillgängliga filer i SR:s arkiv, en sökbox (realtidsfilter om möjligt), stöd för resume, en köfunktion (playlist). Sedan självfallet play/pause/skip/"spola"/volym/slider, de normala mediaspelarfunktionerna.

    Ett trevligt gränssnitt vore onekligen en bonus också.
     
  3. gnutten

    gnutten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    153
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Personligen skulle jag vara mer intresserad av SR webradio än podradion i första hand använder jag webradio och har jag missat något där så använder jag podradio.

    Jag vet att det är flera som har efterfrågat just SR webradio.
    Och själva idén med Android är ju att vara uppkopplad mot internet hela tiden.
    Medans podradio är ju tänkt som ett komplement om man inte har möjlighet att vara uppkopplad hela tiden.
     
  4. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Efterfrågade funktioner:

    *Stöd för tredjepartspodcasts
    -Använd applikationen för att lyssna på andra podcasts än bara de från SR

    *Livesändningar
    -Stöd för att streama alla livesändningar som erbjuds på SR.se
    -Kunna välja kvalitet för strömningen, ex hög (96kbps) resepktive låg (32/64kbps).

    *Spara podcasts på telefonen
    -Bra när du är ute och reser eller av annan anledning inte kan streama.

    *Stöd för spellistor/kölistor
    -Lägg till ett antal olika program i en spellista som du också kan spara, smidigt och trafiksäkert för den som vill lyssna i bilen utan att plocka upp telefonen när ett program är slut.

    *Uppspelning
    -Pausa vid inkommande telefonsamtal
    -Resumefunktion, fråga om du vill fortsätta lyssna där du senast slutade
    -Visa metadata som programnamn och programtid samt info om kommande program vid live-uppspelning (som webbspelaren på sr.se)

    *Sök
    -En sökfunktion hade varit fantastiskt, annat än att bara ha möjlighet att bläddra.
    -Autocomplete, skriv "Ch" och få upp "Christer"

    *Väckning/alarmfunktion
    -Vakna till din favoritradiostation eller en podcast


    Övriga funktioner (mindre prioritet):

    *Använd positionsdata
    -
    Kör lokalradio beroende på plats man befinner sig på.

    *Användarinteraktion
    -Sänd SMS/MMS/E-post till aktuellt program genom en knapptryckning från "Spelaren" vid uppspelning av live-sändning.
    -Att via "Spelaren" ge utrymme för programledare att direkt för lyssaren presentera länkar till bilder, video och forum.
     
  5. cocacola30cl

    cocacola30cl Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 jun 2009
    Inlägg:
    70
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Låter sjukt intressant.
     
  6. Danqwish

    Danqwish Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    19 jun 2009
    Inlägg:
    186
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Vet inte vad jag önskar för funktioner men tycker det är mycktet intressant. Håller med gnutten om att jag gärna skulle vilja ha en app för SR webradio.
     
  7. nilsi

    nilsi Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 maj 2009
    Inlägg:
    38
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    +1 .
     
  8. mikecomputing

    mikecomputing Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 jun 2009
    Inlägg:
    169
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Mycket bra ide och själklart vill vi ha detta. Som licensbetalare ser jag detta som en själklarhet att SR stödjer de moderna mobilerna såsom Androiod och Iphone.

    Men som andra skrivit här vi vill ha live webradio också.
     
  9. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    [​IMG]
     
  10. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    Live-sändningar,så klart. Enkelt UI med en lista över tillgängliga live-kanaler och en play/stop-knapp. Eller varför inte som "stora" webbradion (för Windows) där man kan skapa skrivbordsikoner som spelar upp visst program/kanal? Det hela borde i alla fall huvudsakligen gå att styra via ett widget-interface.
    Pod"radio" finns det redan apps för - bara dumt att ha en speciell podcast-spelare för en speciell podcast-"kanal".
    @Panoply_Prefect: Vad hade du förväntat dig för resultat av denna omröstning (med tanke på att den ligger på ett Android-forum)? :-)
    Som statsfinansierad mediadistributör vore det närmast brottsligt att stödja ett smartphone-OS men inte det andra.

    /Mats
     
    Last edited: 5 jul 2009
  11. bernard

    bernard Droidmin Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    40 710
    Mottagna gillanden:
    44 698
    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre+Fello
    Telefon:
    Pixel 7 Pro+iPhone 13 mini
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Watch Series 7
    Övrigt:
    Huawei Watch GT (2019)
    Det är sant att det finns en uppsjö av befintliga applikationer där man kan prenumerera på podcasts, kan man förresten streama direkt genom dessa?

    I just SR:s fall hade jag personligen föredragit en skräddarsydd lösning anpassad efter deras utbud, de har ett stort arkiv som jag inbillar mig kan vara svårt att överblicka i en traditionell podapp.

    Detta är ju dessutom inget som förhindrar en från att använda en tredjepartsapp om man föredrar det.

    Men fokus bör förstås ligga på livesändningarna, det är säkerligen vad som kommer att användas mest.
     
  12. jalipur123

    jalipur123 Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    28 jun 2009
    Inlägg:
    154
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    definitivt live radio, vad vore jobbet utan Dingata i lurarna. ska skaffa magic eventuellt så vill inte gå måste om favoritstationen :)
     
  13. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Blir det en Androidapp så siktar vi nog på att få in även sändningsarkivet och våra streams - att de inte fanns med på Iphonen hade med hårdvarubegränsningar att göra.

    /C
     
  14. kigurai

    kigurai Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    23 jun 2009
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    2

    MINA ENHETER

    Det där ser ju rätt snyggt ut, men den stora grå rutan är ju lite överflödig kanske?
    En kul grej vore ju att visa information om programmet där istället. Jag vet inte vilka tekniska möjligheter som finns eller hur podradiogrejen funkar, men om det äre tt program som innehåller musik så vore det ju najs om det indikerades vilken artist och låt som spelas.
     
  15. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Jag har tittat lite på befintliga poddappar (free då, eftersom jag inte kommer åt fulla market än) och vad det verkar skiljer sig inte Android åt från resten av webbvärlden - det saknas vettiga poddapplikationer som hanterar ett stort utbud. De är ofta gjorda av och för rätt teknikvana personer och vi försöker ju nå även dem som inte är så vana.

    Vi har ju 150+ poddströmmar och det är, tror jag, ett tillräckligt stort utbud för att "bära" en egen app - om inte visar Iphoneappen det, den har tagit emot väl av publiken. Men att vi begränsade oss till poddutbudet för Iphonen hade rätt mycket med hårdvarubegränsningar att göra:

    /C
     
    Last edited: 5 jul 2009
  16. ChristianSR

    ChristianSR Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 jun 2009
    Inlägg:
    382
    Mottagna gillanden:
    5

    MINA ENHETER

    Vårt poddutbud har just begränsningen att den bara får innehålla material som SR äger upphovsrätten till - därmed försvinner all musik.

    Däremot innehåller programmen ofta, alltid om jag får bestämma, metadata i form av information om programinnehållet. Ipoddarna tex visar det, vilket våra poddlyssnare brukar uppskatta.
     
  17. Suntao

    Suntao Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    26 maj 2009
    Inlägg:
    30
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Även om mycket kan tyckas vara bra, är jag nog på idén om en App som drar så lite som möjligt, alltså en så simpel streaming som möjligt, då man ofta vill lyssna längre perioder.

    Men med det sagt, menar jag inte att man ska ha en app som begränsar utbudet, eller drar ner på infon ^^"
     
  18. ZilverZurfarn

    ZilverZurfarn Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 jun 2009
    Inlägg:
    909
    Mottagna gillanden:
    276
    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro

    MINA ENHETER

    Telefon:
    Redmi Note 9 Pro
    Platta:
    Huawei Mediapad T1
    I mina ögon är själva finessen med podcasts att det är en standard, och att man använder samma app att komma åt dem oavsett vem leverantören är. Annars kan ju SR hitta på ett helt eget format med dedikerad spelare?
    Att man har tillräckligt många och därmed legitimerar en egen podcast-klient är ungefär som om Wikipedia skulle göra en egen webbläsare bara för Wikipedia - "vi har ju så många sidor..." Jag håller med om att de podcast-klienter jag testat (Android, Windows, Linux) suger rejält, men är det SRs uppdrag att råda bot på det?
    Jag säger inte att det är tokfel med en speciell SR-PodCast-spelare - bara att det inte borde vara prio ett, då det finns podcast-klienter till Android redan - dock finns det inget som hanterar live-strömmarna från SR bra (vilket borde göra det till prio 1-punkten)
    Som uppmärksammats i en annan tråd, går det att lyssna på mobil.sr.se (både över 3G och wifi) via mediaspelaren, men bara så länge spelaren är aktiv, då den tycks tro att det är en video som streamas. Tidigare gick det inte ens att släcka skärmen, vilket numera går. Dock ingen radiolyssning med annan app aktiv.

    /Mats
     
  19. Danne W

    Danne W Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 jun 2009
    Inlägg:
    112
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    För mig handlar det om en fungerande live-streaming app. Det är ett måste och jag är sjukt hockeyintresserad. Kan jag inte lyssna på matcherna över radion kommer jag bli helt tokig.

    När det gäller pod-delen skulle det vara riktigt bra. Sen om den fungerade så att den kunde synka de nya sändingarna när man är i sitt hemma-W-lan hade det varit ännu bättre - men det är väl snarast en fråga för inställningar och Locale-appen.
     
  20. mannyb

    mannyb Androidpamp Moderator

    Blev medlem:
    14 maj 2009
    Inlägg:
    4 304
    Mottagna gillanden:
    760
    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Project Fi
    Telefon:
    Google Pixel 6 Pro
    ROM:
    Stock
    Telefon 2:
    Google Pixel 4A
    ROM:
    Stock
    Platta:
    Samsung Galaxy Tab S7
    ROM:
    Stock
    Den grå rutan i mitten är tänkt att vara för coverart och info om strömmen/filen man spelar, kategorier, sökträffar etc.

    Eller tänkt och tänkt, det är förstås bara ett koncept.