Wifi-problem

Diskussion i 'Xperia arc - Allmänt' startad av Zoot, 4 maj 2011.

  1. Persim

    Persim Baby Droid Medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2010
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    1

    MINA ENHETER

    Jag håller inte med dig Bylund. Vad jag kan se på andra forum utöver detta så verkar problemet förekomma oftare än vad kan anses vara normalt. Problemen som beskriver stämmer bra överens med de fel jag upplever.

    Det räcker med en liten procentandel defekta WiFi-enheter för att problemet ska anses vara stort. Dessutom tror jag andelen defekta Arc som inte uppmärksammas är stor. Många som inte använder WiFi mycket alls är säkert lyckligt omedvetna om det.

    / Persim
     
  2. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Om du läser vad rikkk skriver så drar han slutsatsen att det är fel på alla eller nästan alla. Och hade så varit fallet så hade detta diskuterats mer flitigt än O2X och de buggar som finns i den. Att det är fel på vissa enheters wifi är jag övertygad om, men långt i från i den utsträckningen att det skulle röra alla eller för den delen mer parten. Alltså är det lite väl snabbt att dra den slutsatsen baserat på de förhållandevis få som upplever något problem.

    Självklart är det så att alla inte uppmärksammar de fel och brister som finns i en produkt. Detta stämmer oavsett vilken typ av produkt vi än pratar om. För att hålla oss till arc så upplevde vissa inte de buggar som fanns i kamerans programvara medans andra var väldigt uppmärksamma på detta.
    Men en fråga är fortfarande hur många av de som upplever problemen som sitter med en buggig router som i fall som detta spelar enormt stor roll. Routerns programvara behöver inte vara alls lika bra för att det skall funka med en vanlig dator som med en mobiltelefon.
    Läs bland annat vad kosmoskatten skrivit på första sidan i denna tråden så har han tagit fram några buggar som skapar mer problem med en mobiltelefon än med en vanlig dator.
     
  3. vetten

    vetten Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    4 maj 2011
    Inlägg:
    214
    Mottagna gillanden:
    27

    MINA ENHETER

    Är det nån som har uppleft att wifi problemet kom med uppdateringen? Min tappar kontakt till och från på mitt närverk hemma vilket den inte gjorde innan jag körde uppdateringen!
     
  4. Pelkon

    Pelkon Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 mar 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    1
    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 6T

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tele2
    Telefon:
    Oneplus 6T
    Var nere hos vår lokala teliabutik idag och klagade på wifi. Där ringde dom upp sony ericssons service och där sa dom att dom vet om buggen och har prio ett med att lösa det.
    Så det kommer nog en uppdatering inom kort.
     
  5. rikkk

    rikkk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jag tyckte bara det verkade som om det var ett vanligt förekommande problem, men när jag läser dina inlägg så verkar det var några one-off telefoner med fel! Hoppas det och ingen är mer glad än jag i så fall. Gillar telefonen nämligen o ser fram emot en ny fungerande!
     
  6. twintin

    twintin Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    17 maj 2010
    Inlägg:
    1 420
    Mottagna gillanden:
    59

    MINA ENHETER

    Kan meddela att min snart 1 år gamla X10 mini beter sig på exakt på samma sätt.
     
  7. m1cke

    m1cke Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    22 mar 2011
    Inlägg:
    189
    Mottagna gillanden:
    83
    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 5

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Tre
    Telefon:
    Google Pixel 5
    Platta:
    Google Pixelbook
    Platta 2:
    Microsoft Surface Pro 7
    Efter uppdateringen så krånglar min med WIFI, surfa runt lite funkar oftast bra men när jag skall t.ex synca podcast så det blir lite data mängder så lägger det ner helt. Stapeln som visar mottagning fastnar och när jag skall gå in på WIFI inställningar så svara inte inställningarna alternativt så står det fel under WIFI. Det går inte att stänga av WIFI utan jag måste starta om luren.
    Någon som har min variant av problemet?
    Är lite svårt att få grepp om problemet, kör jag en syncning på t.ex 20 podcast så lägger den av men om jag tar en och en så klarar det sig ibland. Kanske skall testa en annan router.
     
  8. rikkk

    rikkk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Låter som mitt problem, förutom det där med att starta om luren. Det slapp jag. Annars var det så min gjorde också, större datamängd=wifi lägger av. Surfa, synka nån låt från Spotify=ok. Testade tre olika routers/nätverk o styrde om mitt eget hemnätverk.
    SE support sa att det var fel på telefonen o jag skickade den som DOA (till Katshing...har väntat i TRE veckor o de har inte ens testat den än...).
    Lämna in, kolla med SE support först, de känner till problemet iaf.
     
  9. kosmoskatten

    kosmoskatten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Hej,

    Jag upprepar ett par saker från denna tråden https://swedroid.se/forum/43563-arc-och-wi-fi-channels.html. Verkade som det hjälpte för några Arc-ägare:

    1. Uppgradera till senaste firmware på routern
    2. Byt kanal.
    3. Byt kryptering på router (kan heta WPA1-mode, TKIP eller likande)
    4. Stäng av 802.11n i router (heter i "b/g mode only" eller liknande)
    5. Annan AP. Undvik D-Link
     
    Last edited: 23 jun 2011
  10. rikkk

    rikkk Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    3 jun 2011
    Inlägg:
    13
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Jättebra för hemmabruk, men när man använder en annan router? Bor på hotell? Är på jobbet? Funkar det inte så funkar det inte, min är ok som DOA nu iaf. Håller tummarna för att den nya är ok!
     
  11. kosmoskatten

    kosmoskatten Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    18 apr 2011
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Ofta handlar WiFi-buggar om interopabilitetsproblem mellan enhet och router. Det kan funka skit på en router och fint på andra. Inte sällan handlar det om power-save-funktioner. På denna punkt så kräver en modern telefon som alltid är uppkopplad att routern hanterar power-save bra. En PC utnyttjar inte power-save lika mycket och således kan det funka utmärkt med en laptop med skit med en telefon mot samma router. Tyvärr kan man inte skruva på något i Android gällande power-save.

    Givetvis kan man inte ändra på jobbet, eller jag kan förresten :) , men generellt så är det bättre prylar på jobb, iaf på större arbetsplatser. Hemma kanske man får ta att det krävs lite pillande när man köpt en router för 500 spänn. Ciscos instegsmodeller kostar annars ~7000+moms på Dustin. :)

    Nåja. Tids nog lär sig nog D-Link & co att testa med mer än en PC. Kanske en klen tröst när ens WiFi funkar skit. Vi får väl hoppas att SE fixar interop-problemen på sin sida.