Strulande Optimus 2X, och The phone house...

Diskussion i 'Optimus 2X - Allmänt' startad av odjob, 23 jun 2011.

  1. odjob

    odjob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Nedanstående brev har tillkommit med anledning av The phonehouse´s hantering av ett ärende av många angående fel på LG Optimus 2x...

    >>>
    Till Erica Pedersen! ([email protected])


    Jag företräder Therese Eriksson i hennes problem med sin LG Optimus 2X.

    Denna telefon har krånglat sen hon köpte den och ni har haft chansen att laga den när den var inskickad till Anovo Nordic.

    Dom påstår att mjukvaran är uppdaterad, något som inte stämmer eftersom det var version 2b eller b2 innan inskick…

    (möjligen har dom ominstallerat samma version)

    Efter en veckas användande kunde Therese konstatera att telefonen fortfarande hänger sig, startar om samt stänger av sig, något som innebär att varan väsentligt avviker från den funktion som den ska ha, därmed har telefonen ett fel som har väsentlig betydelse för Therese…

    Jag hoppas det var ett misstag av killen i affären, men den 2:a gången vi klagade så skulle vi HÄVA köpet, INTE reklamera…

    Om inte detta har framgått och att det är därför som ditt svar lyder som det gör så har ni nu chansen att rätta till detta.


    Enligt konsumentköplagen så har kund rätt att HÄVA köpet om felet är väsentligt för kunden, och inte felets väsentlighet i allmänhet…

    Vidare så säger konsumentköplagen att ni ska beredas möjlighet att reparera, något som ni har provat en gång.

    Det finns INGEN STANS i konsumentköplagen omtalat att produkten per automatik ska lämnas på reparation 2 ggr för att den 3:dje gången bedömas ang. reklamation eller ej…

    Dessutom i detta fall så är det HÄVNING av köp som gäller.

    "Häva köpet
    Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan. För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet. "


    Vid kontakt med LG sverige så säger deras support att den uppgradering som man väntar på är ytterligare förskjuten och man VET faktiskt inte OM denna kommer att hjälpa.

    På diverse forum spekuleras det om hårdvarufel mm.


    Elgiganten har börjat att återta felaktiga enheter, så ni borde, om ni är ”kundvänliga” följa deras exempel utan att krångla eftersom detta är en enhet med många användare har problem med.

    Bifogar en länk till konsumentköplagen samt några urklipp med highlightade utdrag om vad som gäller.

    Therese har ingen bil och varje gång som hon ska ta sig till affären så måste anhörig hämta och lämna henne vilket innebär resor från x-x-x-x, ett avstånd på ganska precis 8 mil/resa.


    Dessa resor har till dags dato blivit 2 st och det blir minst en till vid återlämnandet av telefonen…

    2011 är det skattefria beloppet vid körning med egen bil 18:50kr/mil vilket resulterar i en kostnad på 148kr/resa X3= 444kr till dags dato (återlämnandet inräknat).

    Enligt konsumentköplagen har hon rätt till ersättning för kostnader som uppstår, se utdrag…

    I dagsläget är det inte tal om någon förlorad arbetsinkomst, om ni löser detta på ett bra sett…

    "Skadestånd
    Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara: utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
    inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,
    prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara."

    Här är källan (Konsumentköplagen) bifogad.
    Fel på vara - Konsumentverket

    Dessutom kan man ställa sig frågande till om denna telefon verkligen uppfyller de löften som gavs vid produktens introduktion, det var nämligen så att det ” i snar anslutning till introduktionen” skulle komma en uppdatering till Adroid 2.3, något som inte heller har kommit och som nu LG säger kommer först till hösten…

    Avslutningsvis så kan vi säga att Therese vill ha en produkt som fungerar samt ersättning för sina resor med 444kr.
    En telefon som enligt användare fungerar bra är Samsung Galaxy S2, och en sådan kan hon tänka sig att byta till.

    De 500 kr som skiljer i pris räknar hon med att ni står för enligt punkten om skadestånd ovan.

    På Er hemsida så står det ” För oss är det viktigt att du är nöjd. Har du frågor om leveranser, varutillgång, om passande tillbehör, returer, defekta produkter eller vill du få oberoende råd av våra duktiga säljare kring ditt köp av mobil kommunikation, då tar vår kundtjänst hand om dig.”

    Se nu till att behålla en kund som återkommer, annars kommer vi att begära pengarna tillbaka och handla hos ett mer kundvänligt företag.
    Vi hoppas att inte behöva driva detta vidare till ARN, men gör det naturligtvis OM det blir nödvändigt…
    (Vad kostar er tid/timma)

    Vi motser ett snabbt besked och en smidigare hantering än vad som varit hittills varit…
    Vi kommer att posta detta ärende på siten Fairshopping.se



    Vänliga hälsningar

    Therese Eriksson
    g/m Stefan Heidgren

    Vid frågor kontakta Stefan på telefon xxx-xxxxxx

    --------------------------------------------------------------------------------

    From: [email protected]
    To: "therese"
    Date: Mon, 20 Jun 2011 17:01:11 +0200
    Subject: SV: Reklamation

    Hej Therese.


    Tack för ditt mail.

    Innan du kan göra en reklamation behöver du lämna in telefonen på service för samma fel 2 gånger , 3e gången skickar man in den till verkstaden för reklamationsbeslut.

    Du kan lämna in telefonen i en av våra butiker eller återkomma med en adress dit vi kan skicka fraktsedeln.



    Ha en fortsatt trevlig dag.



    Med vänlig hälsning / Kind Regards

    Erica Pedersen
    Customer Care
    The Phone House
    Marcusplatsen 9
    Box 4161
    131 04 Nacka
    Sweden
    T: +46 77 1 99 10 00
    D: +46 8 615 40 00
    F: +46 8 615 40 90

    Mobiltelefoner abonnemang mobilt bredband och laptops hos The Phone House


    ______________________________________________

    Får hoppas dom viker ner sig och förstår att kundvård är viktigt...:mad:
     
  2. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 122
    Mottagna gillanden:
    1 058
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Saken är den att hon har rätt i det hon säger om att varan skall repareras 2ggr innan man kan kräva hävning av köpet.

    Detta är hämtat från sidan du länkade till:

    "Om felet finns kvar efter två reparationsförsök har du i regel rätt att vägra gå med på fler försök. Om det är olika fel kan säljaren få göra fler än två reparationer innan du kan vägra fler försök. Säljaren ska reparera eller byta varan utan kostnad för dig.<"
     
  3. odjob

    odjob Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    10 sept 2009
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER


    Nja....
    Hon har både rätt och fel...
    Om man läser själva lagtexten och inte det sammandrag som jag länkade till så står det ingenting om några 2 ggr..

    Sen verkar det som företagen har en "praxis" på 2 ggr och byte den 3:dje, men det är INTE reglerat i konsumentköplagen...

    Detta fall tycker jag dock är speciellt när så många har problem OCH att LG inte har nån lösning samt att "felet är betydande" så borde detta hanteras smidigt...
     
  4. Cerebral

    Cerebral Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Känns inte som att företagen tillämpar KköpLagen i särskilt stor utsträckning. Vet att policyn med att mobilen ska ha varit inne tre gånger är stenhård från Anovo och mobiltillverkarna, antar att de på något sätt lyckats komma runt lagen.

    Skulle vara ganska intressant att se hur domstolarna skulle döma om frågan togs upp för prövning, skulle kanske kunna bilda ett rättspraxis som gjorde att Anovo och de andra blir tvingande att ändra sina interna regler.
     
  5. chompiz

    chompiz Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    12 mar 2011
    Inlägg:
    2 428
    Mottagna gillanden:
    567

    MINA ENHETER

    Butikerna gör precis samma som vi komsumenter gör.

    Vi konsumenter vill bara framhäva de bitar som ger oss 100% rätt i saken och tar inte hänsyn till de andra och butikerna gör precis samma sak.

    Det enda råd som finns att ge är att ta den långa vägen via ARN och sedan hoppas att butiken följer deras utslag som endast är rådgivande och INTE bindande. Dock brukar de flesta större butiker följa deras utslag.
     
  6. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Vad Anovo har för policy, har ju mindre betydelse för dig som kund.
    Du har ju inte handlat nåt av Anovo, utan av en affär - sen hur affären löser det i sina led är inget du ska behöva drabbas av..
     
  7. Alvin

    Alvin Adult Droid Medlem

    Blev medlem:
    30 aug 2010
    Inlägg:
    832
    Mottagna gillanden:
    455

    MINA ENHETER


    Att hota på det sättet och kräva ersättning för inkomstbortfall och reseersättning är mer skrattretande och patetiskt än något annat. Det är sällan rätt väg att gå och personen som behandlar ditt ärende blir inte mer benägen att hjälpa dig om du kommer med sådana tomma hot. Jag har alltid lyckats få rätt mot företag genom att vara schysst och saklig och inte komma med orealistiska krav, se mitt inlägg på Fairshopping exempelvis där jag fick rätt mot Elgiganten Fairshoppings.se - Elgiganten, LG Optimus 2X omstartsproblem

    Alla telefontillverkare tillämpar samma policy innan en mobil kan reklameras. Däremot kan du i det här aktuella fallet postulera så som jag gjorde att självaste LG i dagsläget inte har någon lösning på omstartsproblemen och frysningarna och därför har du inte en fungerande mobil. Eftersom serviceombudet inte kan rätta till felet på din mobil måste handlaren som du köpte mobilen av, i det här fallet The Phone House, erbjuda dig en likvärdig mobil som fungerar eller göra ett återköp som Elgiganten gjorde i mitt fall. Håll dig till detta primära argumentet när du reklamerar till ARN och skippa alla irrelevanta och absurda argument om inkomstbortfall så kommer det att gå bra.
     
  8. alwaysaround

    alwaysaround Kid Droid Medlem

    Blev medlem:
    15 dec 2010
    Inlägg:
    91
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    att skicka ett sådant här långt och "hotfullt" mail till phone house hjälper aldrig. framför allt inte när man inte har rätt i det man säger. precis som många andra sagt innan mig så är det så att produkten måste vara inne på service 2 ggr för samma fel innan man kan kräva en hävning av köpet. dock så har Erica fel i att den ska skickas in en 3e gång för kontroll och beslut. hävningen ska ske på plats om samma fel finns kvar efter 2 serviceärenden om kunden så kräver det!
    så tyvärr, om inte phone house viker sig och är löjligt hyggliga vilket de absolut inte ska behöva vara i det här fallet, så blir du nog illa tvungen att lämna in den på service en gg till. fungerar den inte då så kan du kräva hävning. tyvärr så finns nog risken att den kommer fungera eftersom LG har börjat släppa ut uppdateringen som ska lösa problemet.
    Sj så hävde jag köpet av min 2X igår efter två serviceärenden vilket jag är mycket glad över. skönt o slippa skrotet. ;)
     
  9. Chilaq

    Chilaq Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    14 mar 2011
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    29

    MINA ENHETER

    Butikerna är lika utsatta som oss konsumenter. Min säljare från TPH fick kämpa häcken av sig för att få mitt ex av O2X krediterad av LG så att han kan ge mig pengarna tillbaka. Säljarna kan inte bara reklamera produkterna, det är upp till de stora producenterna som avgör om butiken får telefonen utbytt eller krediterad. Sedan är det solklart att säljaren ger kunden pengarna tillbaka när tex LG har godkännt att varan är defekt och därefter skickat en ny till butiken.

    Konsumenternas största nackdel är att vi inte kan be producenterna om en ny telefon, vi måste alltid gå till säljaren och säljaren kan inte trolla fram pengar. Kassan måste ju stämma!
    Sedan är det upp till säljaren om den vill kämpa för DIG eller inte. Jag hade tur och är oerhört tacksam för att säljaren kämpade för just mig. Men det har kostat honom tid och provisions pengar.
     
    Last edited: 27 jun 2011
  10. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Men hur butiken löser det är inte av intresse för dig som kund.
    Bara att det blir löst.

    Får butiken minus/saldofel i kassa - otur - det ska dock inte påverka din reklamationsrätt.
     
  11. cjb

    cjb Professional Droid Medlem

    Blev medlem:
    7 jan 2011
    Inlägg:
    2 122
    Mottagna gillanden:
    1 058
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Galaxy S23+ ; Galaxy S10e
    Precis, återförsäljaren är ingen skyddad zon, konsumenträtten gäller mellan köpare och säljare.
    Sen hur säljaren gör mot leverantören/tillverkaren är inget köparen skall behöva bry sig om.
     
  12. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    KKL förenar telefonmärkena ;)
     
  13. mangeeriksson69

    mangeeriksson69 Infant Droid Medlem

    Blev medlem:
    6 jul 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0

    MINA ENHETER

    Tycker dock du är lite ute och cyklar du ska inte lägga skulden på tph.
    Om tph har ett avtal med exempelvis lg htc samsung mm, så gäller alltid service 3 gånger innan reklamationsrätt sen kan du ju alltid göra en doa inom 7 dagar. Så i annat fall kan man ju ställa sig frågan hur mycket apple bryter mot konsument lagar ? Det är tillverkarna som bestämmer inte tph
     
  14. Cerebral

    Cerebral Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Håller med dig i det. Dock uppstår problem om man som säljare vidtar åtgärder som är strängt förbjudna inom företaget, då riskerar ju du som säljare att få skit uppifrån (dina chefer). Detta resulterar i att man som säljare ofta inte kan göra det som man egentligen skulle vilja.

    Jag har tidigare jobbat i butik och ofta har jag varit helt på kundens sida, men eftersom det är uttryckligen förbjudet att t.ex. byta en telefon efter DOA-tiden så kan man inte hjälpa till trots att man skulle vilja. Då riskerar man sitt eget jobb.

    Det enklaste hade varit att låta säljarna ta mer fritt ansvar, men när det gäller så stora summor som det ofta gör vid mobilköp så blir det för dyrt för företagen och systemet blir därför per automatik väldigt byråkratiskt.

    Rent principiellt håller jag dock med om att du som kund inte bryr dig om hur butiken löser dina problem, dock går det att se från två perspektiv.
     
  15. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    KKL ser det inte från 2 håll, och det är en tvingande lag. :)
     
  16. firezao

    firezao Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Min är inne på service för andra gången nu för samma fel, kommer att häva köpet om felen finns kvar när jag nu får tillbaka den . Har köpt min på The phonehouse så jag hoppas att det inte blir något problem .

    Ska jag plocka ut en ny O2X eller ska man byta och i så fall till vad ?

    HTC Sensation och Samsung Galaxy S II är väl dom enda med Dubbla kärnor förutom O2X

    Vilken ska man välja i så fall ?
     
  17. mrNoodles

    mrNoodles Senior Droid Medlem

    Blev medlem:
    9 apr 2010
    Inlägg:
    1 863
    Mottagna gillanden:
    135
    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III

    MINA ENHETER

    Operatör:
    Telenor
    Telefon:
    Xperia 1 III
    Platta:
    Xperia Z4
    Just vad med de dubbla kärnorna känner du är avgörande? :)

    Men, av de 3 du nämner skulle jag tveklöst valt SGSII.
     
  18. firezao

    firezao Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    Fick tillbaka min denna vecka efter att den varit på service detta var den andra gången .
    Ladda fullt innan jag gick och la mig och i morse var den helt död :(

    åkte förbi min TPH butik där jag köpte den ( och lämnat in på service)
    Dom sa att jag skulle lämna in den en tredje gång och om felet finns kvar felet skulle dyka upp igen så skulle dom byta ut den . ( har varit inne på service för samma fel båda gångerna)

    säljaren sa något om att LG krävde 3 ggr inna ett återköp/byte skulle bli av

    Vad är det som gäller 2 ggr eller 3 ggr ?
     
    Last edited: 29 jul 2011
  19. Cerebral

    Cerebral Youth Droid Medlem

    Blev medlem:
    29 mar 2011
    Inlägg:
    114
    Mottagna gillanden:
    4

    MINA ENHETER

    Tre gånger är praxis hos i princip alla återförsäljare.
     
  20. firezao

    firezao Teen Droid Medlem

    Blev medlem:
    16 mar 2011
    Inlägg:
    353
    Mottagna gillanden:
    20

    MINA ENHETER

    OK då blir det att lämna in igen då ovh gå tillbaka till w995 i några vecor igen :(