Nedanstående brev har tillkommit med anledning av The phonehouse´s hantering av ett ärende av många angående fel på LG Optimus 2x...
>>>
Till Erica Pedersen! (
[email protected])
Jag företräder Therese Eriksson i hennes problem med sin LG Optimus 2X.
Denna telefon har krånglat sen hon köpte den och ni har haft chansen att laga den när den var inskickad till Anovo Nordic.
Dom påstår att mjukvaran är uppdaterad, något som inte stämmer eftersom det var version 2b eller b2 innan inskick…
(möjligen har dom ominstallerat samma version)
Efter en veckas användande kunde Therese konstatera att telefonen fortfarande hänger sig, startar om samt stänger av sig, något som innebär att varan väsentligt avviker från den funktion som den ska ha, därmed har telefonen ett fel som har väsentlig betydelse för Therese…
Jag hoppas det var ett misstag av killen i affären, men den 2:a gången vi klagade så skulle vi HÄVA köpet, INTE reklamera…
Om inte detta har framgått och att det är därför som ditt svar lyder som det gör så har ni nu chansen att rätta till detta.
Enligt konsumentköplagen så har kund rätt att HÄVA köpet om felet är väsentligt för kunden, och inte felets väsentlighet i allmänhet…
Vidare så säger konsumentköplagen att ni ska beredas möjlighet att reparera, något som ni har provat en gång.
Det finns INGEN STANS i konsumentköplagen omtalat att produkten per automatik ska lämnas på reparation 2 ggr för att den 3:dje gången bedömas ang. reklamation eller ej…
Dessutom i detta fall så är det HÄVNING av köp som gäller.
"Häva köpet
Att köpet hävs betyder att säljaren betalar tillbaka alla pengar som köparen har betalat, mot att köparen lämnar tillbaka varan. Du har rätt till ränta på det belopp säljaren återbetalar. Något tillgodokvitto, som bara gäller i säljföretagets butik eller butikskedja, behöver köparen inte acceptera om köpet hävs för att det är fel på varan. För att du ska ha rätt att häva köpet krävs det att felet är av väsentlig betydelse för dig. När man bedömer felets betydelse tar man hänsyn till vad som är väsentligt just för dig, inte felets betydelse i allmänhet. "
Vid kontakt med LG sverige så säger deras support att den uppgradering som man väntar på är ytterligare förskjuten och man VET faktiskt inte OM denna kommer att hjälpa.
På diverse forum spekuleras det om hårdvarufel mm.
Elgiganten har börjat att återta felaktiga enheter, så ni borde, om ni är ”kundvänliga” följa deras exempel utan att krångla eftersom detta är en enhet med många användare har problem med.
Bifogar en länk till konsumentköplagen samt några urklipp med highlightade utdrag om vad som gäller.
Therese har ingen bil och varje gång som hon ska ta sig till affären så måste anhörig hämta och lämna henne vilket innebär resor från x-x-x-x, ett avstånd på ganska precis 8 mil/resa.
Dessa resor har till dags dato blivit 2 st och det blir minst en till vid återlämnandet av telefonen…
2011 är det skattefria beloppet vid körning med egen bil 18:50kr/mil vilket resulterar i en kostnad på 148kr/resa X3= 444kr till dags dato (återlämnandet inräknat).
Enligt konsumentköplagen har hon rätt till ersättning för kostnader som uppstår, se utdrag…
I dagsläget är det inte tal om någon förlorad arbetsinkomst, om ni löser detta på ett bra sett…
"Skadestånd
Du har enligt konsumentköplagen rätt till ersättning för alla utgifter och förluster som du drabbas av på grund av fel på varan eller försenad leverans. Rätten till skadestånd har du oavsett om köpet hävs eller om felet har blivit åtgärdat av säljaren. Skadeståndsgrundande kostnader kan vara: utlägg, som resor och transporter för att få felet avhjälpt,
inkomstförluster, exempelvis på grund av att du måste ta ledigt från arbetet för att vänta på en reparatör och därmed fått avdrag på lönen,
prisskillnad, det vill säga om du efter att ha hävt köpet tvingas betala mer för en motsvarande vara."
Här är källan (Konsumentköplagen) bifogad.
Fel på vara - Konsumentverket
Dessutom kan man ställa sig frågande till om denna telefon verkligen uppfyller de löften som gavs vid produktens introduktion, det var nämligen så att det ” i snar anslutning till introduktionen” skulle komma en uppdatering till Adroid 2.3, något som inte heller har kommit och som nu LG säger kommer först till hösten…
Avslutningsvis så kan vi säga att Therese vill ha en produkt som fungerar samt ersättning för sina resor med 444kr.
En telefon som enligt användare fungerar bra är Samsung Galaxy S2, och en sådan kan hon tänka sig att byta till.
De 500 kr som skiljer i pris räknar hon med att ni står för enligt punkten om skadestånd ovan.
På Er hemsida så står det ” För oss är det viktigt att du är nöjd. Har du frågor om leveranser, varutillgång, om passande tillbehör, returer, defekta produkter eller vill du få oberoende råd av våra duktiga säljare kring ditt köp av mobil kommunikation, då tar vår kundtjänst hand om dig.”
Se nu till att behålla en kund som återkommer, annars kommer vi att begära pengarna tillbaka och handla hos ett mer kundvänligt företag.
Vi hoppas att inte behöva driva detta vidare till ARN, men gör det naturligtvis OM det blir nödvändigt…
(Vad kostar er tid/timma)
Vi motser ett snabbt besked och en smidigare hantering än vad som varit hittills varit…
Vi kommer att posta detta ärende på siten
Fairshopping.se
Vänliga hälsningar
Therese Eriksson
g/m Stefan Heidgren
Vid frågor kontakta Stefan på telefon xxx-xxxxxx
--------------------------------------------------------------------------------
From:
[email protected]
To: "therese"
Date: Mon, 20 Jun 2011 17:01:11 +0200
Subject: SV: Reklamation
Hej Therese.
Tack för ditt mail.
Innan du kan göra en reklamation behöver du lämna in telefonen på service för samma fel 2 gånger , 3e gången skickar man in den till verkstaden för reklamationsbeslut.
Du kan lämna in telefonen i en av våra butiker eller återkomma med en adress dit vi kan skicka fraktsedeln.
Ha en fortsatt trevlig dag.
Med vänlig hälsning / Kind Regards
Erica Pedersen
Customer Care
The Phone House
Marcusplatsen 9
Box 4161
131 04 Nacka
Sweden
T: +46 77 1 99 10 00
D: +46 8 615 40 00
F: +46 8 615 40 90
Mobiltelefoner abonnemang mobilt bredband och laptops hos The Phone House
______________________________________________
Får hoppas dom viker ner sig och förstår att kundvård är viktigt...
Click to expand...